Tekst – podstawy obsługi 9

Wyjaśniam większość opcji i ustawień związanych z fontami w Blenderze.

Tekst jest obiektem zbudowanym z krzywych. Można go konfigurować i edytować. W tym tutorialu pokazuję w jaki sposób można to zrobić, tłumaczę niektóre zastosowania opcji, oraz wyjaśniam mniej znane opcje i możliwości. W sumie można sporo osiągnąć bardzo prostymi metodami, i wsparcie tekstowe w Blenderze można uznać za prawie wystarczające. Polecam ten tutorial wszystkim, którzy będą korzystali z tekstu w Blenderze!

9 thoughts on “Tekst – podstawy obsługi

  1. Odpowiedz Piotr Kossakowski Lis 21,2013 12:22

    Chciałbym na zakrzywionej powierzchni dodać przestrzenny text. Przykładem takiego elementu może być skala liczbowa naniesiona na okrągły pierścień. Stworzyłem tekst z parametrem extrude o,1 ale po użyciu modyfikatora shrinkwrap text uległ spłaszczeniu. Prośba o podpowiedź. Jeszcze fajniej byłoby zrobić skalę z wtłoczonym napisem.

    • Odpowiedz piotao Lis 21,2013 19:18

      Zrób płaski tekst, nałóż go za pomocą ShrinkWrap na obiekt, a następnie dodaj Solidify. Będziesz miał wystający. Zrobienie wklęsłego jest trudniejsze, prosta metoda to odjąć go od bryły za pomocą boolean, lepsza to zrobić wytłoczenie powierzchni poza tekstem, a inne metody to np. displace lub powierzchnia teksturowana takimi teksturami, żeby udawały zachowanie światła na wklęsłych powierzchniach (np. poprzez bump- lub normalmapy).

      • Odpowiedz Filian Maj 16,2015 21:36

        Jakieś parę dni temu wpadłem na pomysł aby dodać tekst, przekonwertować go na mesha a potem wyciąć w obiekcie narzędziem knife project, następnie wystarczy go wyextrudować w dowolną stronę i mamy piękny wklęsły lub wypukły tekst!
        Piszę to dlatego, że namęczyłem się wcześniej aby znaleźć poradnik to opisujący, może by się przydał Panie Piotrze? Pozdrawiam.

        • Odpowiedz piotao Maj 17,2015 11:30

          Oczywiście, to dobry pomysł. Kiedyś nie można tego było zrobić, ale Blender ładnie się rozwinął i teraz już jest to względnie proste.

  2. Odpowiedz Mentoris Sie 16,2012 12:10

    Mnie interesuje w jaki sposób wprowadzać polskie znaki? Nawet jak mam wczytaną czcionkę która takie znaki posiada, jak np. Arial, czy Times New Roman, to przy próbie wciśnięcia alt i litera, pojawia mi się zamiast polskiej litery odwrócony znak zapytania.

    • Odpowiedz piotao Sie 27,2012 20:07

      Niektóre wersje fontów o których piszesz miały ten problem i w innych programach. Widziałem takie zachowanie w Corelu i PaintShopie (w dawnych czasach). Nie jest to raczej wada blendera, tylko specjalnego skryptu opisującego w jakim kodowaniu chcesz dany znak uzyskać. Jest to gdzieś bardzo zakopane w systemie i rozwiązanie tego problemu widziałem tylko raz w życiu, na jakiejś stronie poświęconej pytaniom i odpowiedziom na tematy związane z PL fontami pod windows. Jeżeli nic nie wykombinujesz, spróbuj po prostu poszukać innych fontów, niestandardowych, ale z polskimi znakami, i zobacz, czy w ich przypadku jest tak samo.

      • Odpowiedz Mentoris Wrz 5,2012 10:34

        Tak samo jest w przypadku wszystkich fontów. Wydaje mi się, że problem tkwi tylko w Windows, bo widać, że u ciebie na Linuxie wszystko jest OK.

        • Odpowiedz Arek Lis 21,2013 23:54

          U siebie wszystko wygląda OK, zarówno w Windowsie i Linuxie. Dla przykładu – Windows, czcionki wczytane z katalogu WindowsFonts, Blender 2.69. Windowsa rzadko używam także nic specjalnie nie ustawiałem:

          To samo w Linuxie – czcionki wczytane z tego samego katalogu windowsowego

          Może faktycznie wczytujesz czcionki bez polskich znaków.

          • Odpowiedz Stan17 Cze 10,2016 13:37

            Proponuję inny system UNIX-owy: OSX; postawiony na zwykłych, PC-towskich klockach. Żadnych problemów z polskimi znakami : )

A Ty co o tym myślisz?