O stronie 130

Powitanie

Cześć! Witaj na stronie Polski Kurs Blendera! Strona ta powstała po to, aby udostępnić program polskim użytkownikom, dlatego zawiera materiały w polskiej wersji językowej.

Skontaktuj się

Piotr Arłukowicz - telefon oraz email

Piotr Arłukowicz – telefon oraz email

Jeżeli z jakiegoś powodu potrzebujesz skontaktować się ze mną, pisz na adres: piotao@gmail.com. Korzystałem kiedyś z komunikatorów w postaci GG:6252382 lub ICQ:14237337, od dawna jednak do nich nie zaglądałem. Oczywiście, weź pod uwagę, że nie jestem organizacją pomocy społecznej, i nie na każdą prośbę o pomoc, radę i wsparcie duchowe odpowiadam ;) Pisząc po raz pierwszy przedstaw się, napisz parę słów o sobie, co ułatwi nam potem wymianę informacji. Nie nazywaj mnie panem, bądźmy od razu na TY. Czasy niewolnictwa minęły w poprzednim stuleciu, przynajmniej taką mam nadzieję :)

Co to jest Blender

Blender jest skromnie wyglądającym, ale potężnym programem graficznym. Można wykorzystać go do tworzenia grafiki 2D i 3D. Można w nim zrobić profesjonalnie wyglądające animacje, oraz edytować filmy, nawet zgrane z aparatu. Można w nim tworzyć gry do strzelania lub zręcznościowe, FPP lub dowolne inne, i można także programować w Pythonie. Oraz jeszcze wiele innych rzeczy.

 Ten program, to kombajn. To warsztat graficzny i reżyserski, otwarty dla otwartych, i zamknięty dla zamkniętych.Większość funkcji Blendera jest ukryta w niewidocznych z początku panelach, pod przyciskami, suwakami lub w małych dodatkowych menu. A niektóre funkcje dostępne są tylko przez klawisze wciskane w odpowiednich kombinacjach i kontekstach. Sporo ukrytych funkcji trzeba po prostu wyszukać, ponieważ dostępne są tylko  z poziomu wiersza poleceń. Poznanie tego programu może zająć trochę czasu! :)

Motywacja

Samo poznanie programu, tak, aby się po nim poruszać, jest podobne do poznania reguł gry w szachy. Aby zostać dobrym graczem, znajomość reguł nie wystarczy. Potrzebne jest doświadczenie. Tego nie można zdobyć wyłącznie przez bierne oglądanie materiałów video – one będą pomocne, ale pomogą tylko częściowo. Trzeba samemu zmierzyć się z rzeczywistymi problemami, znaleźć ich obejścia lub niewidoczne uproszczenia, aby potem posiadać coś takiego, jak „intuicja”, „doświadczenie”, „nos”, czy coś. Sprawy tego typu, czy masz talent lub zdolności, są drugorzędne. Zostaw je na potem. Nie martw się że droga wydaje się trudna, a profity wątpliwe! Najpierw bowiem trzeba zdobyć warsztat, aby zdolności pomogły wypłynąć. Zatem warto się postarać!

Kim jestem

Mój zwykły nick internetowy to piotao (innych używam prywatnie). Znajdziesz mnie na Twitterze, Facebooku, Youtube i paru innych serwisach, z wyjątkiem NK, gdzie usunąłem konto, i Allegro, gdzie jakiś inny gość pierwszy zajął nick.

Nazywam się Piotr Arłukowicz, i pracuję na codzień w trójmiejskich uczelniach jako pracownik naukowo-dydaktyczny. Oznacza to, że mogę pracować zarówno jako naukowiec, jak i dydaktyk. Moim podstawowym miejscem pracy jest Uniwersytet Gdański, na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki. Pracuję w Zakładzie Sztucznej Inteligencji, ale moje zainteresowania coraz bardziej wiążą się z multimediami, grafiką i animacją. Prowadzę z tych tematów wykłady, pracownie, warsztaty i pokazy, już od dobrych paru lat. W przyszłości planuję związać się z grafiką i animacją jeszcze bardziej. Powyższe informacje są prawdziwe w chwili gdy je wpisuję, to znaczy na przełomie roku 2011/2012. Co będzie potem – zobaczymy :)
Aktualizacja z dnia 20130122: otrzymałem z Blender Foundation wiadomość, że proces starania się o certyfikat BFCT zakończył się sukcesem. Niniejszym przez okres roku jestem teraz certyfikowanym trenerem Blendera i należę do Blender Network, która skupia specjalistów od Blendera. W Polsce na dzień dzisiejszy certyfikat ten mają tylko dwie osoby. Dodatkowe informacje znajdziesz w poście na ten temat: Blender Foundation Certified Trainer.
W 2015 roku nagrano ze mną wywiad, który możesz zobaczyć na stronach Telewizji Trójmiejskiej Akademickiej Sieci Komputerowej: „Niespodzianki są co dzień„. Dziękuję pracownikom TASKu za realizację tego wywiadu!
Na stronach Polskiego Kursu Blendera działać mogą także inni. Informacje o Autorach i osobach pomagających w prowadzeniu serwisu znajdziesz na stronie dotyczącej Autorów.

Podziękowania

Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim, którzy mieli jakiś wkład do tworzenia tej strony i kursu. Zatem, zaczynając od „początku świata”, dziękuję:

  • Twórcom komputerów – szczególnie firmom IBM, Intel, AMD, NVIDIA, Corsair, Cruicial, ASUS, Gigabyte i wielu innym, których łączna praca i wysiłek pozwoliły mi na opracowanie wielu rzeczy na komputerze, przy którym praca była czystą przyjemnością!
  • Twórcom Linuxa, w szczególności dystrybucji Linux Mint, która szczególnie przypadła mi do gustu.
  • Twórcom Blendera, ponieważ bez nich nie byłoby o czym robić strony kursowej :)
  • Pomysłodawcom idei GNU, oraz OpenSource. Dzięki nim istnieje wolność w Internecie, i swoboda wyboru! Dlatego materiały z tej strony udostępniam na licencji CC, co oznacza, że są za darmo.
  • Mojej żonie i synkowi, którzy w ogóle nie przeszkadzali w pracy, a pomogli w wielu innych sprawach :)
  • Dziękuję użytkownikom serwisu (ten punkt dopisuję po paru miesiącach działania), w szczególności ukłony dla:
    • KrzysztofG – za wskazanie bardzo przydatnej wtyczki do paginacji stron, która świetnie się sprawdziła;
    • Wojtkowi – za pomoc w konfiguracji serwisu www;
    • Orzechowi – za podpowiedź, żeby zgłosić kurs w dziale Community na oryginalnych stronach Blendera;
    • Arkowi, Jubiemu, SirGornowi, Piterowi, Ancestorowi, Kattakowi i wszystkim pozostałym użytkownikom forum;
    • Każdemu kto dodał komentarz lub wyraził swoje zdanie na temat kursu :)

Dziękuję środowisku akademickiemu, które jakoś mnie wychowało, oraz w szczególności Trójmiejskiemu Akademickiem Centrum Komputerowemu, w którym już po raz drugi mam okazję prowadzić Kurs Blendera! Bez was nic by nie wyszło. Działalność w TASKu dała mi impuls do zrobienia całego tego kursu. Dziękuję także bardzo serdecznie Bogusiowi, Bartkowi, Wojtkowi, Rafałowi i innym, bez których ani kurs, ani ta strona nie zostałyby powołane do życia. Wojtkowi i Bogusiowi PODWÓJNIE! :)

Dziękuję serwisowi , dzięki któremu dość łatwo wyklikałem animowaną favikonę na stronę. Fajna sprawa! Słowo podziękowania należy się także twórcom serwisu PivotX, w którym powstała pierwsza wersja tej strony, a teraz także dziękuję twórcom WordPressa, z którego strona korzysta obecnie. Podziękowania należą się także serwisowi Mindomo, w którym wykonałem mapę kursu. Mają dobrze działające wsparcie klienta i odpowiadają na maile! :)

Dziękuję twórcom mega-serwisów Google, Youtube, Vimeo oraz Facebook, dzięki którym można łatwo rozpowszechniać informacje. Dzięki materiałom, które znalazłem w tych serwisach wiele się nauczyłem, i nieźle bawiłem.

Zastrzeżenia i prawa autorskie

Strona ta powstała w celach informacyjnych i edukacyjnych a korzystanie z niej jest darmowe. Autor nie ma na celu naruszać żadnych praw osób i podmiotów trzecich, a znaki handlowe i nazwy używane są wyłącznie w celach informacyjnych. Jeżeli chcesz wykorzystać Polski Kurs Blendera do swoich celów, możesz to zrobić w dowolny sposób z jednym zastrzeżeniem: powinieneś uznać autorstwo Piotra Arłukowicza (lub odpowiednio, innych autorów), oraz zachować/wyeksponować link do oryginalnej lokalizacji kursu. Szczegóły znajdziesz w opisie licencji CC-BY. Niniejsza licencja obowiązuje bezterminowo, a jej ewentualna zmiana może zostać ogłoszona na stronach Polskiego Kursu Blendera bez uprzedniego powiadomienia.

Strona PKB nie zbiera, nie przechowuje i nie gromadzi danych osobowych. Forum, które jest częścią społeczności, nie jest związane z serwisem PKB (są to osobne programy). Oczywiście wykorzystywane są cookies, ale tylko do celów automatycznie zaprogramowanych funkcji działających w standardowych wydaniach ogólnodostępnego oprogramowania, takiego jak WP lub SMF.

Informacje przedstawione na stronach prezentowane są w jak najlepszej wierze, że będą pomocne, nie udzielam jednak żadnych gwarancji że są i pozostaną prawdziwe. Oprogramowanie o którym opowiadam w kursach zmienia się przez cały czas, a treści w PKB będą się dezaktualizować. Cały materiał oraz informacje udostępniam i nagrywam w swoim wolnym czasie, nieodpłatnie. Jest to hobby i nie gwarantuję żadnej systematyczności; dlatego nowe materiały mogą się pojawiać nieregularnie.

130 thoughts on “O stronie

  1. Odpowiedz WickedHart Mar 30,2017 11:52

    Hej

    Wiadomo że jest nod z opcją random ale kiedy przychodzi co do czego to on dla mnie jest za słaby w rozpiętości działania. Moje pytanie brzmi jak ułożyć nody żeby stworzyć równanie random które mi dae wikipedia. Xn+1=(aXn+b)modm. Bardziej niż konkretną odpowiedzią jestem zainteresowany w jakiś tutkach albo książce która to jakoś przekłada bo by mi się to przy robieniu materiałów przydało.

    Dziękuje i pozdrawiam

    • Odpowiedz piotao Kwi 15,2017 14:16

      Random z Blendera działa w oparciu o podobne równanie, zaś sama funkcja, której używa wywodzi się z bibliotek w C. Aby zwiększyć „rozpiętość” jak to nazywasz, wystarczy, że przemnożysz wartość random przez np. 100, i w ten sposób uzyskasz liczby pseudolosowe w zakresie od 0 do 100. Możesz w taki sposób zrobić generator liczb nawet od zera do 10000, dlaczego nie?

  2. Odpowiedz Bullet Mar 25,2017 02:37

    Witaj Piotrze :) Wstępnie chciałbym ci podziekować za kawał dobrej roboty który pomógł już nie jednemu Polskiemu użytkownikowi blendera, dzieki twoim lekcjom, mam nieustanna motywacje do jego nauki :) Jeśli masz chwile, napisz prosze w jaki sposób mogę wymodelować malinę ? Próbowałem sam coś wykombinować ale za każdym razem efekt końcowy nie przemawiał do mnie, może jest na twojej stronie jakiś dział który prawdopodobnie jeszcze nie widziałem a który mógłby mnie naprowadzić na osiągniecie końcowego efektu jakim jest prosta Malina? Pozdrawiam i raz jeszcze dziękuje.

  3. Odpowiedz Jarek Lut 16,2017 15:44

    Cześć,
    Chętnie zobaczę materiał o nodzie „Geometry”, a w szczególności o wtyczce „Pointiness”, znalazłem materiał w którym wykorzystano ją do zmiany parametru materiału, na ostrzejszych krawędziach. Ale nie rozumiem jej działania :<

    Pozdrawiam

  4. Odpowiedz Anastazja Lut 1,2017 11:22

    Czy moge poprosic o pomoc przy character design? prowadzicie moze kursy z profilem na tworzenie/teksturowanie/oswietlanie/riggowanie i animowanie postaci? Dziekuje!

  5. Odpowiedz WickedHarts Sty 1,2017 12:36

    Witam

    Moje pytanie co prawda nie dotyczy blendera ale odpowiedz na nie już tak. Chcę zrobić szkło powiększające z faktycznymi parametrami a model wystawić na sprzedarz. Szukałem w necie jak się za to zabrać ale za cienki w uszach jestem żeby to zrozumieć albo mi brakuje schematów a jak mam schemat to nie do końca sobie radze z dopasowaniem danych do wzoru.

    Znasz może jakiś podręcznik który to wyjaśnia tak że bym to ogarnął?? Albo jak byś m mógł rozrysować i soczewke przykładowe dane i wzór co z czym i dlaczego.

    Będę wdziedzięczny za jaką kolwiek pomoc.

    Pozdrawiam

  6. Odpowiedz komi3D Lip 17,2016 00:23

    Czesc Piotrze,

    Mielismy okazje spotkac sie w Amsterdamie na konferencji Blendera w 2014 roku. Wspominalem wtedy o ksiazce do Blendera o modelowaniu, ktora napisalem. Bardzo goraco zachęcales mnie wtedy do tego aby ja udostepnic dla wszystkich. Coz… Nadszedl w koncu ten dzien :) Oto link do watku na formum BA: https://blenderartists.org/forum/showthread.php?403082-Precision-Modeling-in-Blender-Tools-and-Addons-free-ebook-available&p=3075496#post3075496 a takze link do ksiazki: http://pdfsr.com/pdf/precision-modeling-in-blender-tools-and-addons

    Oby sluzyla wszystkim ktorzy chca sie nauczyc modelowac w Blenderze!
    Pozdrawiam serdecznie i zycze powodzenia w dalszym prowadzeniu PKB!

    • Odpowiedz piotao Lip 17,2016 19:30

      Bardzo Ci dziękuję za ten odważny krok. Książkę już pobrałem, czy miałbyś coś przeciwko, gdybym wystawił ją także w PKB? Jest tam już darmowa książka Witka, mogłaby także dla wygody ludzi być i Twoja. Daj mi znać, jeżeli uważasz, że to dobry pomysł!

      • Odpowiedz komi3D Lip 19,2016 21:35

        Jak najbardziej. Jesli chcesz mozesz ja umiescic na stronie PKB. Niech kazdy korzysta. Kto tylko chce :)
        pozdrawiam i milego blenderowania :)

  7. Odpowiedz DymitR Gru 8,2015 23:15

    Kawał dobrej roboty. Jestem mile zaskoczony, że tak wielkie przedsięwzięcie jest dostępne, dla ludzi chętnych zgłębiać Blendera, za darmo. Jest Pan wyznacznikiem nauczyciela, mentora….. po prostu dziękuję. :-)

    Od dawna prześladują mnie dwie zagadki animacyjne. Jak zrobić, w blenderze jogurt:-) tak aby go szlo animować, w taki sposób jak na tym filmiku w 1:32 min

    oraz efekt Mystique jak tu
    https://www.youtube.com/watch?v=apSTPH5A980

    ?????

    • Odpowiedz piotao Gru 9,2015 07:49

      Dzięki, korzystaj na zdrowie! :) Myślę, że do tematu jogurtu i innych gęstych cieczy można podejść na dwa sposoby: albo za pomocą symulacji płynów ze zwiększoną gęstością (pokazałem gdzie to zmieniać gdy opowiadałem o płynach w sensie Fluid Simulation), albo dla powierzchni, które nie reagują jakoś wyraźnie, jak w reklamie – np. za pomocą Shapekeys, bo deformacja powierzchni jest lokalna. Powinno dawać to całkiem ładne efekty.
      Co do drugiego filmu z łuskami, to zapewne jest to efekt pochodny od Dupliverts, gdzie na meshu jest generowany innych mesh – łuski, a potem ich ruch jest modelowany przez obiekt – zatem pewnie na generatorze i/lub na łusce będą jakieś modyfikatory. Trzebaby tylko spokojnie pomyśleć jakie; ale na pewno coś z deformatorów. Możliwe są też bardziej skomplikowane rozwiązania, ale oczywiście bardziej ‚tricky’ i trudniejsze – np. system kości, może coś z cząstkami, można kombinować. Ale prawdopodobnie parę sprytnych modyfikatorów załatwia sprawę.

  8. Odpowiedz Dante Lis 30,2015 22:37

    Zrobiłem (pierwszy w życiu zresztą) wpis na tutorialu SNAPPING OPTIONS i nie ma go… :((((((((((

    • Odpowiedz piotao Gru 1,2015 10:20

      Jest. Komentarze muszę moderować na stronie ze względu na to, że wpada sporo spamu robionego przez różne boty i inne syfy. Zbanowałem już ponad 8000 adresów i jest względna cisza, ale i tak kilka na tydzień jeszcze wpada.

  9. Odpowiedz spis stron Mar 18,2014 23:37

    Tak się wczytałem w szczegóły że zostawiłem
    godzinę jak nic:)

  10. Odpowiedz Szpindel Mar 16,2014 16:20

    Mógłby to ktoś obczaić i wyjaśnić jak to można zastosować ? http://pyroevil.com/molecular-script-download/
    ewentualnie jak w blenderze można coś takiego zrobić jak tu w 3ds’ie http://www.youtube.com/watch?v=1eAB4ZecrVY

  11. Odpowiedz djlimak Lip 29,2013 21:36

    Czekałem na taki kurs w języku polskim. Teraz mogę się dużo nauczyć z tutoriali PKB. Dzięki

  12. Odpowiedz Indis Kwi 24,2013 16:16

    Bardzo przydatne kursy, korzystam i dziękuję :)

  13. Odpowiedz Mentoris Mar 16,2013 08:11

    Nic nie można wpisac na nowym forum. Po kliknięcie na wątek widać tylko kilka pierwszych wpisów i brak okna do wpisywania postów.

  14. Odpowiedz ADDJAR Mar 16,2013 07:44

    Na nowym forum nie dokońca umiem się znaleźć, jak przewijać wątki do dołu, nie widzę tam takiej opcji ? Zatrzymuje się na pierwszym wpisie (pierwszym oknie) ?

  15. Odpowiedz Mentoris Mar 15,2013 13:59

    Fakt, jest. Sorry nie zauważyłem. Jednak nie każdy to może zauważyć. Może jakaś dodatkowa opcja w spisie?

  16. Odpowiedz Mentoris Mar 15,2013 13:15

    No fakt. generalnie inna i ładniejsza. Ale teraz będę miał dużo utrudnioną pracę, przy wyłapywaniu brakujących tutków. A i nowi użytkownicy, będą mieli spore kłopoty w przeglądzie dostępnych tutoriali. Jednak powinno być coś podobnego, do poprzedniego spisu.

  17. Odpowiedz piotao Mar 15,2013 13:39

    Jest coś takiego samego nawet – wystarczy kliknąć Tutoriale :) Zamierzam zmienić nieco ten spis i ustawić go wg. tematów, a nie trudności.

  18. Odpowiedz Dominik Mar 14,2013 21:47

    Gratuluje uzyskania BFCT :)

  19. Odpowiedz Mentoris Mar 7,2013 18:17

    Przeglądając moją subskrybcję na YouTube, przypadkiem odkryłem materiał, który ostatnio stworzyłeś Piotrze, ale ponieważ nie jest to tutorial, nie umieściłeś go na stronie. Chodzi o film „Moja optymalna konfiguracja”. Mimo że nie jest to tutorial, to jednak przecież cały czas związany z Blenderem. Może warto by go było tutaj umieścić?
    Dla ciekawych, podam link do tego filmu:
    http://www.youtube.com/watch?v=leVtG5xYHo0

  20. Odpowiedz krzysiek Lut 24,2013 23:15

    Tak jak pisałem, to tylko mały niuansik. Gdyby tylko takie problemy były…. Oczywitym jest, ze lepiej przeznacz czas, który sytraciłbyś na przestawianiu guzików, na napisanie nowego fantastycznego tutka.
    Pozdrawiam i dalej będę trzymał mocno kciuki.
    K

  21. Odpowiedz krzysiek Lut 24,2013 23:06

    Dzień dobry Piotrze.
    Dzięki za fantastyczny kurs (tylko Ty wiesz ile pracy to kosztowało – chapeau bas). Mam maleńką uwagę. Otóż przy oglądaniu tutków irytuje mnie (nie mogłem znależć łagodniejszego określenia) to, że przycisk Next Page znajduje się po lewej stronie. Dla mnie naturalnym jest ( i tak jest chyba ww wszystkich stronach, które oglądałem ), aby przycisk Next Page znajdował się po prawej stronie j.
    Ciekaw jestem Twojej opinii.
    Pozdrawiam
    K

    • Odpowiedz piotao Lut 24,2013 23:09

      Masz rację. Te nieszczęsne guziki są pewną wadą, ponieważ mam niezbyt spolszczony styl strony :( Przerabiałem to już raz starannie grzebiąc w źródłach, a potem się okazało, że trzeba jeszcze zmienić domyślne napisy w WordPressie. Po całej tej pracy i dlubaniu – WordPress po upgradzie powrócił do starych ustawień, ponieważ moje zmiany oczywiście się nadpisały, no i stwierdziłem, że nie mam czasu ponownie przekopywać się przez serwis i edytować. Dlatego jest teraz tak jak jest, no i jesteś pierwszą osobą, która na to zwróciła uwagę. Myślisz, że powinienem to pilnie poprawić? :)

  22. Odpowiedz Mentoris Gru 25,2012 13:54

    Niestety Piotrze masz w tutku o materiale Cycles ambient occlusion masz błąd 404, „nie można odnaleźć strony. Trzeba się udać bezpośrednio na YouTube i tam obejrzeć tutek. Jak ktoś nie ma do niego linku, oto on: https://www.youtube.com/watch?v=4TuCVocUdlE

  23. Odpowiedz Mentoris Gru 13,2012 12:08

    Coś się zepsuło na stronie. Zaczyna się odzywać po angielsku i tutki nie dają się oglądać. Są powiększone i obcięte.

    • Odpowiedz piotao Gru 13,2012 15:53

      Spodziewałem się tego. To efekt upgradu wordpressa do najnowszej wersji. Rozwiązaniem na filmy jest dwuklik aby zmaksymalizować okno z filmem, a wtedy pojawia się w nim przycisk YouTube, który kliasz i można przejść do YT aby spokojnie wszystko obejrzeć. U mnie już od dawna nie działają Embed okna z filmem, ale to chyba tylko przypadłość mojej przeglądarki… Niedługo zapewne ten problem zniknie, a jeżeli nie, to będę musiał go naprawić jakoś kombinując :)

  24. Odpowiedz Mentoris Lis 26,2012 11:15

    Dość dawno Piotrze robiłeś tutki o modyfikatorach, dorobiłeś już kilka tutków o animacjach, to teraz myślę, że chyba przydałoby się abyś nas uświadomił, do czego w modyfikatorach służy opcja „Apply as shape”.

    • Odpowiedz piotao Lis 26,2012 20:57

      OK, dopisuję do TODO. Przy okazji przydałoby się pomówić o ShapeKeys, ale do tego jeszcze dość długa droga, bo tematów po kolei jest wiele.

  25. Odpowiedz Danton Lis 22,2012 23:41

    Eee chłopy no nie przesadzajcie już z tą nagonką, ci z mepi mnóstwo tutoriali za darmo dają i dzielą się wiedzą ( może nie każdą ale mają do tego prawo) chociaż formuła nagrania jest jak dla mnie debilna troszku, wydaje mi się ,iż jest tam ciśnienie aby być luźnym jak Andrew Price no tylko ,że to wychodzi mizernie i te żarciki niestety nie są śmieszne oraz nie posiadają polotu.
    Z drugiej jednak strony starają się jak umieją i zawsze czegoś się można nauczyć a ilość polskojęzycznego materiału rośnie na temat blendera

    U piotao widać doświadczenie faceta , który zajmuje się mówieniem do ludzi w sposób profesjonalny.
    Dlatego brzmi to prawie telewizyjnie i jest dobrze prowadzone.

    Sztuka przemawiania heh tego trzeba się naprawdę uczyć

    Z drugiej jednak strony jak kogoś interesuje wiedza to i z najgorzej prowadzonych tutoriali dowie się kwestii , które go interesują.

    Ja już nawet oglądałem tutki prowadzone przez jakichś jedenastolatków, i też się czegoś dowiedziałem a propo armature:))(chociaż to ciężkie przeżycie było)

    • Odpowiedz ADDJAR Lis 23,2012 08:08

      Nie wiem jak to Dominik robisz ale zawsze trafiasz w sedno i po twoim poście już tylko można postawić (.)
      Tak żeby nie było że tylko picuje się piotao ;) żeby zachęcić go do robienia dalej tego co robi. 
      Kiedy Dominik twój tutek na podstawie pracy którą zrobiłeś. Pokazałem ją kumplowi z pracy i po małym wstępie do niej stwierdził że genialna. 
      P.S. Ale ze mnie wazelina fujj

  26. Odpowiedz ADDJAR Lis 22,2012 14:58

    A to nie jest czasem to:
    http://www.blenderguru.com/videos/create-realistic-materials-with-cycles/

    Ale w sumie spoko dzięki za linka ;)

  27. Odpowiedz Mentoris Lis 22,2012 13:27

    https://www.youtube.com/watch?v=ZUdCtd04qpk
    Oto link Zapomniałem poprzednio go wstawić.

  28. Odpowiedz Mentoris Lis 22,2012 11:51

    Dla wszystkich tych którzy głoszą wielką funkcjonalność renderera Cycles zamieszczam link do tutoriala o realistycznych materiałach w Cycles, ale robię to z jednego powodu. Ten materiał pokazuje jak można zrobić tutorial niepoważnym. Tutoriale Piotra to pełen profesjonalizm, natomiast te z firmy która wyprodukowała ten z linku, są urąganiem dobrego smaku i szacunku dla widza.

    • Odpowiedz piotao Lis 22,2012 16:36

      Mentoris, dziękuję za uznanie. Chłopaków z mepi obejrzałem tylko kawałek, zmęczyli mnie szybko i przerwałem oglądanie. Serwis mepi.pl to działalność komercyjna – sprzedają wiedzę, która mogłaby być darmowa. Kurs PKB, dopóki zdołam – pozostanie darmowy, aby zachować wspaniałą ideę dzielenia się doświadczeniem za free; jedyna możliwa opcja to jakiś guzik ‚donate’, którego jeszcze nie wstawiłem… I tak nikt by w niego nie klikał przecież :)

  29. Odpowiedz Mentoris Lis 12,2012 18:15

    Jestem chyba rozkojarzony bo mogłem to od razu sprawdzić – „Materiały Opcje zaawansowane”. Też brak tego w spisie.

    • Odpowiedz piotao Lis 13,2012 09:47

      Za to też bardzo Ci dziękuję, tutorialu nie było w spisie, bo nie dodałem mu taga „Materiały”. Teraz już jest w liście zaawansowanych. Dzięki za wyłapanie tego, bardzo mi pomogłeś!

  30. Odpowiedz Mentoris Lis 12,2012 15:56

    Tak jak obiecałem, poszukałem i znalazłem. Jest taki tutek „Wstęp do materiałów”. W spisie go nie ma Piotrze.

    • Odpowiedz piotao Lis 13,2012 09:35

      NIE MA?! omg, to bardzo źle! Wielkie dzięki za wykrycie tego!

    • Odpowiedz piotao Lis 13,2012 09:42

      Jest ten tutek. Na YT ma on tytuł „Polski Kurs Blendera – wstęp do materiałów”, na samym tutku (w filmie) w Blenderze jest tytuł krótszy: „Materiały: Wstęp”. W Mapce drzewiastej ten tutek ma podpis: „Zarządzanie + Wstęp” w gałęzi „Materiały”, a sam tutorial ma tytuł na stronie PKB: „Materiały: podstawy – dodawanie i zarządzanie” i jako taki wpis znajduje się w Spisie. Rozumiem już dlaczego nie znalazłeś tutka, ale to ten sam, jeden… tylko popisałem się niekonsekwencją przy nazywaniu odpowiednich wpisów, heh.

  31. Odpowiedz Mentoris Lis 8,2012 18:19

    Jak już to napisałem, sprawdziłem swoją biblioteczkę tutków i stwierdziłem, że brakuje w spisie pozycji o „jednostkach miar”, „zaznaczaniu obiektów”, „nazywaniu obiektów” i „widoczności obiektów”. Na pewno pracy nad nową stroną było dużo i siłą rzeczy musiało ci coś poumykać. Jak coś jeszcze znajdę to napiszę.

  32. Odpowiedz Mentoris Lis 8,2012 18:09

    Ponieważ wziąłem na siebie rolę wytykania ci Piotrze, różnych niedociągnięć głównie z wiązanych ze spisem treści, to teraz szukając tutka o transformacjach GRS, zauważyłem, że pominąłeś go w spisie. Jest to stary tutek, spis nowy, więc ci chyba to umknęło. W każdym razie teraz z poziomu strony praktycznie nie ma do niego dostępu.

    • Odpowiedz piotao Lis 8,2012 22:38

      Wytykaj swobodnie, jeżeli będziesz miał rację, przysłuży się to kursowi i polepszy jakość strony. Bardzo dziękuję Ci za uwagę i staranność!

  33. Odpowiedz ADDJAR Paź 26,2012 17:12

    Jak byś miał Piotrze w przyszłości czas i przetłumaczył to:
    http://www.blenderdiplom.com/index.php/tutorials/item/104-tutorial-absorption-in-cycles
    na polski to normalnie dozgonnie byłbym wdzięczny. Mało co kumam po angielsku ale wydaje mi się że bardzo ciekawy tutek. Zrobiony w Twojej wersji oraz po Polsku…
    :)

  34. Odpowiedz Dawid Paź 23,2012 14:17

    OK . To zabieram się za pobieranie.

  35. Odpowiedz Dawid Paź 18,2012 16:22

    Czy planuje pan udostępnić cały kurs do pobrania ?

    • Odpowiedz Mentoris Paź 18,2012 17:18

      Ja sobie cały kurs pobrałem z You Tube. Nie widzę powodów dlaczego też tego nie możesz zrobić.

    • Odpowiedz piotao Paź 20,2012 13:43

      Dawidzie, zastanawiam się nad tym, i na dziś odpowiedź brzmi nie. Myślę też czy warto robić jakiś DVD i na przykład go potem rozsyłać za free lub koszta nośnika. Na razie nie zrobię tego – za dużo zawracania głowy; cały kurs możesz pobrać z YT – i jest to teraz jedyna oficjalna wersja. Widziałem wcześniej w komentarzach, że ktoś już wszystko pobrał i cieszy się kolekcją filmów na dysku. Też tak możesz :)

  36. Odpowiedz ADDJAR Wrz 26,2012 23:13

    Fajny jest w tej wersji modyfikator Skin

  37. Odpowiedz Mentoris Wrz 26,2012 14:08

    Dzisiaj na stronie http://download.blender.org/ ukazała się wersja RC2 Blendera 2.64. Jest to prawdopodobnie wersja finalna. Chętni mogą ją oczywiście pobrać i z niej korzystać.

  38. Odpowiedz Mentoris Wrz 23,2012 09:32

    Teraz przyszedł czas aby ci Piotrze podziękować za stronę i nie tylko za stronę, ale i za całą pracę związaną z jej egzystencją i co najważniejsze za zgłębianie wiedzy dotyczącej Blendera. Przecież nie jest to łatwe, bo w Wiki wszystkiego nie ma. Moja znajomość angielskiego, kończy się na bardziej złożonych zdaniach, tym większe jest moje uznanie dla twojej pracy. Twórz dalej, chociaż wiem jak kontakt z komputerem może przeszkadzać w relacjach z rodziną, ale przecież po tobie zawsze pozostanie coś trwałego, no chyba, że internet i jego zasoby się rozlecą. Ale kto wie co będzie w przyszłości?

    • Odpowiedz piotao Wrz 23,2012 14:59

      Dziękuję :) Dla mnie ten kurs, to prawdziwy Kurs. Masy rzeczy się nauczyłem i sporo dowiedziałem. Dlatego jestem taki zadowolony – zafundowałem sobie najlepszy rodzaj szkolenia, bo za darmo, dogłębnie i nie ma zmiłuj, bo społeczność czeka :)

  39. Odpowiedz proton Wrz 22,2012 13:12

    Witam!
    Panie Piotrze! Wieeeeeelkie dzięki za Pana pracę! Tutki są niesamowite, profesjonalne, przystępne i nieraz dowcipne! Dopiero od 3 dni pracuję z Pana materiałami i Blenderem, ale mam już pierwsze prace z zakresu modelowania związków chemicznych za sobą. 
    Pozdrawiam serdecznie.
    Gosia

    • Odpowiedz piotao Wrz 22,2012 17:56

      Dziękuję i bardzo się cieszę! Chętnie dodam do galerii Twoje prace, jeżeli zdecydujesz się podesłać :)

      • Odpowiedz proton Wrz 22,2012 18:30

        Jak będzie czym się pochwalić, to podeślę:) Na razie to bardzo proste prace, ale może ja jakiś czas podeślę coś ciekawszego:D

  40. Odpowiedz guruguru Wrz 15,2012 14:16

    Dzięki za tę stronę. Dzięki za Twoją wiedzę i chęć się nią podzielenia. Pozdrawiam z Poznania 

  41. Odpowiedz ADDJAR Wrz 14,2012 18:49

    Widze że na poważnie z tym studio. Modeluje teraz figurke Buddy. Jak go zamodeluje spróbuje dodać do niego kości. Z animacją myślałem że jeszcze dla mnie zawcześnie ale co mi szkodzi spróbować.
    P.S. Fajnie by było móc tak pracować. A nie ślęczeć na dennie nudnym programie ERP

  42. Odpowiedz Danton Wrz 14,2012 18:00

    A patrzyłem te wybory i to od 23 ciego można głosować dopiero tak więc zagłosuje  jak pojawi się ankieta.

    Heh piotao nigdy na ten temat animacji i PKB studio production się nie wypowiada hm pewnie po części myśli ,iż to niemożliwe jest, ja mam pomysł na scenariusz 5 minutowej animacji tylko muszę zrobić storyboard.

    Myślę ,że musimy się jeszcze ugruntować zrobić trochę prac do galerii poruszając w nich różne techniki

    Trzeba się pouczyć i to zdrowo i myśle ,że będziemy po prostu płynąć razem z tym co pojawia się w PKB tutorialach aż przejdziemy całą animację, kości kontrolery ruchu video sequencer ,pozy i cały ten animacyjny bajzel a teraz już ja zaczynam przygotowywać scenariusz i myślę iż on daje radę.

    Co do połączenia barw szarego i pomarańczowego no tak to dobre barwy ale strasznie z kolei są one wyrzymane obenie w reklamie co oczywiście nie jest jakąś tam przeszkodą a zresztą jeżeli to widzisz to zrób tą grafikę a wtedy wszyscy ujrzymy co tam ci się w główce roi:)))))

  43. Odpowiedz ADDJAR Wrz 14,2012 17:18

    O kurcze.. teraz to co bym w tej chwili nie powidział będzie kiczowate :) W zasadzie w lekkim pozornie temacie kontrastu pomarańczowego z szarym (jest coś niezwykłego w tym połączeniu) chciałbym zbliżyć się chociaż do małego palca u nogi Mozarta aby móc przedstawić prokreacje mojej wyobraźni.
    A z tym studio zgoda tylko trzeba jakoś powiedzieć o tym piotao ;)

  44. Odpowiedz Danton Wrz 14,2012 15:57

    Lol lol będę głosować dziś wieczorem jak ululam córy do spania a w kwestii pomysłów hm.

    Jeżeli chodzi o moją pracę to jeszcze nie będzie animacja ale dobrze mnie wykmniniłeś i chce zawrzeć ruch jednej postaci (praca opowiada o odwadze cywilnej)
    I generalnie praca będzie statyczna no ale dochodzi deszcz i duże chlupnięcie wody w ruchu oraz postaci ,która to będzie z wiadra tę wodę lać.Praca ma mieć charakter taki faszystowsko komunistyczny z elementami Lemowskimi Science fiction.Dodam iż ujęcie dzieje się na peronie i jest wagon kolejowy i tu dalej nie będę zdradzać.

    A jeżeli chodzi Marcinku o twoje pomysły to tak naprawdę w warstwie samego pomysłu nigdy nie istnieje coś takiego jak kicz.

    Kicz moim zdaniem bierze się z płytkiego potraktowania wykonawczego lekkiego gatunkowo tematu.Na przykład Mozart pisał lekką muzykę do komedii ale pomimo iż temat ultralekki muza była genialna.
    Pisze to bo dla niektóych lekkość oznacza kicz a ciężar o obozach itd to jest sztuka prawdziwa.

    Z drugiej strony oczywiście kicz istnieje w pomyśle co jest nie zgodne z tym co chwilę wyżej napisałem ale no właśnie jest jedno ale (paradoks), możesz kicz przerysować , możesz celowo zagrać kiczem na przykład.

    I tu jest taki moment w którym muszę się zdradzić bo  dobrze on zobrazuje to co chce ci powiedzieć.

    Teraz w tej mojej pracy użyje jako bohaterów roboty hm no i zagram tu kiczem ponieważ te roboty mają być w klimacie Bajek Robotów Stanisława Lema czyli takie pralki franie z gumowymi przegubami z blachy:))) rynnowej:)))troszkę bardziej surowe niż u Pana Kleksa w kosmosie a baza plastyczna to komunistyczne stalowe wiadro budowlane (już nikt takich nie używa na budowie) w sensie wiadro , jego duch pokazuje klimat tych robotów.Kicz no kicz oczywiście, że kicz –  no ale ma klimat.

    Owoce rozbryzgujące się wszędzie ok ale możesz to tak stotalizować że owoce te będą winne śmierci dziecka bo kogoś zabiło a za tym stała chęć czyjegoś zysku , — Banał ale już cięższy i z tym dzieckiem to na pewno kicz:)))

    Idąc dalej można też zahaczyć o społeczeństwo ,któremu zsyła się deszcz dóbr materialnych z nieba, których będzie taka ilość że aż się podusimy w owocach i tu następuje pytanie nagroda Boga, natury, ogłupiająca reklama? ,która jest karą?? a może to do czego dąży młode pokolenie będzie tego pokolenia ostatecznym cierpieniem,-cierpieniem przepełnionym słodyczą  w smaku i pełnią koloru a  otępieni słodkością młodzi ludzie zatracą resztki człowieczeństwa w wielkiej wojnie o  swe dusze hm tu już chyba ciekawiej co?

    nawet same można owoce zostawić bez balastu jakiejś cięższej filozofii bo temat wcale nie musi być ciężki tylko ważne jest jedno tak naprawdę i najważniejsze z najważniejszych to wykonanie tego w sposób taki jak to widzisz w wyobraźni a to wymaga pracy i testów w blenderze jak co wyjdzie i nikt ci nie pomoże bo tylko ty widzisz te odcienie w wyobraźni i najgorsze jest to że jak się czegoś nie zrzyna z innej pracy lub tutorialu to nagle trzeba 1000 razy bardziej myśleć i nagle wyskakują niespodziewane problemy hm no i to lubię to jest wyzwanie.
    Nie lubię moich prac ,które były pozbawione takich jakby nierozwiązywalnych problemów, ot tak siadłeś zrobiłeś wyrenderowałeś eeeeee nuda.

    Jak czegoś „nie da się” zrobić to tu tygrysek lubi się pokazać:))))))))

    No to się poudzielałem lol:)))

    no no heh

    I tak zrobimy podwaliny pod PKB production studio!!!!
    Co no co no no no zgódź się pi pi pi pi

  45. Odpowiedz ADDJAR Wrz 14,2012 07:01

    Dzięki Danton za namiar, ciekaw jestem twojej pracy „krople na obiektywie” hmm… spekuluje że na pewno nie będzie  to statyczny obraz ? Ja mam za sobą projekt na logo strony ubuntu-pomoc.org . Prace są zgłaszane do 23 potem zapewne będą wystawione. Odbędzie się głosowanie no i nie chce niczego sugerować ale ;) …
    Kosztowało mnie to tylko kilka godzin snu na dobę w ciągu tego tygodnia no ale opinia córci „ale bajer” mi wszystko zrekompensowała. Szczerze zazdroszczę ludziom którzy mają więcej czasu na naukę. Dzięki takim osobą jak nasz guru piotao niesamowitemu programowi mogą urzeczywistniać swoje pasje. Chodzi mi po głowie projekt takowy: Stara kamienica (wszystko w odcieniach szarości) stary sportowy wóz i deszcz pomarańczy, pomarańczowy sok rozbryzgujący się po chodnikach. Tylko szczerze nie wiem czy nie ocieram się już o kicz i mózg z powodu braku snu nie płata figli. 
    Drugi obraz: obrany już w 4 wymiar – miasto, ulica, chodnik nadjeżdżające samochody – klatka stop i dwie klatki w tył – i znowu do przodu. Blog i grafitii które zaczyna ociekać kolorami jak wyciskany owoc, w tle oprócz rytmicznego szumu opon samochodów i świdrujący odgłos komarka…
    Może lepiej idę już spać :)
    Pozdro dla wszystkich zapaleńców

  46. Odpowiedz ADDJAR Wrz 13,2012 19:55

    A mi brakuje cosik o Materiałach w Cycles. Od czasu do czasu ściągnę coś z Blender Swap i niekiedy Nody rozbudowane są jak mapa Stanów Zjednoczonych. No i zonk okazuje się że niewile z tego kumam. Zaraz na początku trace koncept. A w zasadzie to podstawa. Co z tego że potrafie w tej chwili zamodelować prawie wszysto jak nie zaprezentuje tego w odpowiedni sposób. I myśle że ten problem ma nie jedna osoba…

    • Odpowiedz Danton Wrz 13,2012 23:14

      No a propo materiałów w cycles Andrew Price ma swój kanał z tutorialami na You Tubie i robi on tam większość podstawowych spraw jeżeli chodzi o nody i cycles heh już większość zmęczyłem tych filmików i są bardzo pomocne a na  bazie tej wiedzy własnie  robię teraz kolejną pracę dla PKB w cycles (znaczy na razie modeluję jeszcze) ale będzie woda , dynamic paint, cząsteczki typu fluid, krople na obiektywie i reszty nie zdradzę bo to niespodzianka:)))

      W każdym mąć razie nody to obecnie absolutna podstawa działania w blenderze i są jak dar od stwórcy:))

  47. Odpowiedz Danton Wrz 13,2012 18:36

    Dobra  – a teraz domagam się (tradycja roszczeniowa a jak) tutoriali o kościach, animacji, motion capture, fizyce, i w tym video sequencer i o pozach kości i o skiningu, i o kontrolerach ruchu bo mam wrażenie iż to zaniedbywany temat te constrainsy

    Czyli wszystko to co jest potrzebne do zrobienia animowanego filmu:)))))

    I zobaczycie wtedy ujrzycie światło Dantona lol:))))
    Tak więc jeżeli nie będzie tych tutoriali zastrajkuje i nie będę dawał jedzenia moim dzieciom w imię idei:)))

    Ale wam powiedziałem co?”:)))))))

  48. Odpowiedz Scream Wrz 13,2012 12:52

    Pełen podziwu i zafascynowania. I powiadam wam nastała era PIOTAO poskramiacz blendera :). Strona czytelna i przejrzysta. Tutoriale rewelacja, kopalnia wiedzy dla takich nobów jak ja. Jest to jedyny słuszny i najlepszy zbiór wideo tutoriali poruszający wszystkie lub prawie wszystkie tematy blendera 3d. I tak zacząłem zgłębiać wiedzę tajemną, a wydawała się ponura i zawiła. Dzięki Wielkiemu Mistrzowi okazała się dla mnie kaszka z mleczkiem , bułka z masłem czy jakoś tak.
    Z wyrazami Szacunku:)

  49. Odpowiedz LostSalem Wrz 11,2012 11:05

    Mistrzu, dzięki, że jesteś! :) Co prawda straszny to dla mnie ból, że twoje tutki są w formie wideo bo teraz będę musiał kombinować jak je przetransportować na mój domowy komp, gdzie nie mam internetu, ale i tak bardzo się cieszę, że tu trafiłem. Odwalasz kawał świetnej roboty. Mało jest takich, którym się chce przecierać szlaki grafiki 3D w naszym polskim grajdole. Chylę czoła.

    • Odpowiedz piotao Wrz 11,2012 11:41

      Hehe, dziękuję :) Nie czuję się mistrzem, ani trochę! Za młody jestem, i zbyt niedoświadczony. Co do filmów, możesz zainstalować wtyczkę w przeglądarce – „easy youtube downloader”, i ściągnąć z YT filmy bez żadnego problemu w wybranej jakości. Jest to jedyne sensownie zorganizowane repo nagrań. Organizację strukturalną i logiczną Kursu znajdziesz w mapie.

      • Odpowiedz LostSalem Wrz 13,2012 12:20

        No i tak też robię. Nie powiem, czeka mnie solidna porcja wykładów. ;) Ale to nic, bo choć zawsze uważałem, że lepsze niż tutki wideo są te w całości oparte na tekście i skreenach, to teraz zacząłem się przekonywać do ruchomych obrazków. Tym bardziej, że te twoje są na serio profesjonalnie zrobione. Na początku spodziewałem się jąkającego pod nosem gościa, który nie bardzo wie jak sklecić jedno sensowne zdanie, a tu proszę! Widać doświadczenie, a i głos przyjemny. A same tutoriale też bardzo fajne, przystępnie objaśniają co i jak działa. Pamiętam jeszcze jak czytałem fragment jakiegoś profesjonalnego poradnika, chyba z Heliona. Chciałem się dowiedzieć jak się robi w Blenderze efekt głębi ostrości. Przeczytałem o tym chyba kilkanaście stron i dalej nie miałem pojęcia jak toto uzyskać. W końcu znalazłem w sieci tutek. Kilka linijek tekstu i ze cztery skreeny wystarczyły żeby wszystko pokazać. Twoje nagrania są właśnie jak ten internetowy tutek – łatwo przyswajalne i pokazujące jak to działa. :)
        Tylko jedno pytanko mam – seria jest już skończona, czy nadal skręcasz nowe części? Pytam bo zastanawiam się czy w tych przebogatych zbiorach są jakieś większe pozycje pokazujące jak od początku do końca zrobić jakiś fajny render – taki kompleksowy pokaz działania narzędzi na konkretnym przykładzie? A może już gdzieś tu coś takiego jest? Choć rzecz z pewnością byłaby cholernie pracochłonna to myślę, że warto byłoby się zastanowić czy taki projekt nie byłby świetnym zwieńczeniem całego kursu. ;)

        • Odpowiedz piotao Wrz 13,2012 14:38

          Ja też kiedyś myślałem podobnie jak Ty, że lepsze są tutki pisane z obrazkami. Jednak dość szybko przekonałem się, że video jest lepsze, i szybsze w końcowym efekcie. Natomiast trochę przeszkadza niemożność przeskoku do interesującej części i brak możliwości ogarnięcia wszystkiego wzrokiem… trzeba sekwencyjnie, po kolei… i trzeba znosić ględzenie kolesia zanim ów przejdzie do rzeczy. A zatem, gdybym za dużo lał wody, daj mi znać, bo mam trochę tendencję do przegadania ględzenia :)

        • Odpowiedz piotao Wrz 13,2012 14:45

          No i jeszcze jedna rzecz. Nie planuję zakończenia Kursu. Co najwyżej w pewnym momencie będzie mniej tutoriali, albo będą pojawiały się rzadziej… no i w planach już wdrażanych w życie jest zrobienie serii na temat zastosowań, a taka seria naprawdę nie ma końca. Najlepsze w niej może być chyba nietypowe użycie narzędzi, które już poznamy ze wcześniejszych spotkań… Zobaczymy, jak to wyjdzie. To najtrudniejsza i najbardziej pracochłonna tematyka, bo aby pokazać coś fajnego, trzeba najpierw sporo podłubać samemu. Myślę, że w takim stylu nie tylko ja mógłbym coś przekazać, i jest tu miejsce, aby zaprosić innych do dzielenia się pomysłami.

  50. Odpowiedz Aga Sie 5,2012 08:15

    super strona,a do tego masz przemiły głos, twoje tutoriale są świetne oby tak dalej

  51. Odpowiedz Konrad Lip 25,2012 09:36

    To bardzo dobra strona, mówiąc kolokwialnie świetna! Dobrze, że w Polsce są takie osoby, które mają wiedzę i chcą się nią podzielić. Byłbym niezmiernie wdzięczny, gdyby Pan zrobił kurs modelowania ludzkiego ciała w oparciu o obrazy referencyjne. Zainteresowałby mnie również kurs tworzenia animacji za pomocą kości.

  52. Odpowiedz Ateska Cze 4,2012 14:21

    Witam!
    Jestem pod wrażeniem wiedzy i umiejętności. Strona jest wg mnie bardzo udana i często z niej korzystam. Mam jedno pytanie i proszę o pomoc. Próbuję zrobić wizualizację pokoju syna. Przy nakładaniu koloru na sufit pojawiły się schody. Na renderze sufit jest ciągle czarny. Jedynie jak ustawiłam w Shading – Material buttons/Material- Shadeles pojawił się biały kolor. Co zrobić, aby pojawił mi się kolor? Pozdrawiam
    Ateska

    • Odpowiedz piotao Cze 4,2012 21:00

      Dzięki, że korzystasz! O to chodziło. A z czarnym – sprawdź, czy nie ma tam dwóch płaszczyzn, bo możliwe że widzisz tę drugą, ukrytą w cieniu. Możesz też sprawdzić co będzie gdy odwrócisz płaszczynę (Flip normals, po Ctrl+F w trybie edycji). Zawsze warto też usunąć nakładające się wierzchołki – a, w, ‚remove doubles’ w trybie edycji… :)

  53. Odpowiedz artysta malarz marek izydorczyk Maj 12,2012 17:38

    buduje wirtualna galerie marek izydorczyk w ktorej ustawie swoje prace
    olejne jak na blenderze z robić prezentacje 3 d ustawianie kamery sterowana myszka
    artysta malarz marek izydorczyk
    ostatnio ukonczylem kurs level desing

  54. Odpowiedz ADDJAR Kwi 26,2012 22:41

    Przede wszystkim gratuluje świetnej strony pod względem merytorycznym jak i graficznym. Gdyby strona powstała wcześniej oszczędziło by mi to wiele godzin spędzonych na próbie zrozumienia anglojęzycznych kursów i przedzierania się przez mało intuicyjny interfejs Blendera. Ta strona jest niezwykle przydatna zwłaszcza dla takich poliglotów jak ja.
    Co prawda istnieje polski portal blender.pl ale niestety dla zielonych lamerów to twierdza nie do zdobycia. :)
    Żeby nie przesłodzić:
    Brakuje mi na stronie kursów na temat silnika renderującego Cycles :(
    Daje on niezwykłe efekty już na samym początku nauki, co może tylko zachęcić do nauki Blendera.
    Drugą rzeczą jest to że mam problem z rejestracją na Pana portalu. Czekam na hasło sprawdzam skrzynkę e-mailowej i nie mogę się doczekać.
    Trzecią rzecz to ta że nie można udostępniać własnych projektów .blend . Jako zarejestrowany użytkownik chciałbym też dzielić się swoim doświadczeniem z innymi użytkownikami i vice versa
    coś na wzór blenderswap.com
    Pozdrawiam i czekam na link aktywacyjny

  55. Odpowiedz Michał Kwi 25,2012 09:29

    Dziękuję Panie Piotrze za całą tą pracę (proszę pozdrowić żonę, że pozwoliła panu na poświęcenie takiej ilości czasu ;), świetne tutoriale, dobrze zaprojektowana strona. Bardzo brakowało mi tego w polskim internecie takiego kompetentnego, kompletnego podejścia do zagadnień związanych z Blenderem.
    Polskie tutorale, które do tej pory można było znaleść były słabe dydaktycznie, często niedało się ich słuchać, nie kalecząc sobie uszu ;) Wyjątkiem może tylko są płatne tutoriale firmy keylight, aczkolwiek one nie obejmowały Blendera tak całośćiowo jak nagrane przez Pana.
    Wypełnił Pan olbrzymią lukę w internecie. Blender jest wspaniałym programem. Postanowiłem się go nauczyć i mimo, że dużo jeszcze nauki przeze mną, już staram się go wykorzystywać w swojej pracy w projektach graficznych.
    Życzę dalszego zapału i zaręczam, że od dzisiaj jestem stałym oglądaczem Polskiego Kursu Blendera.
    Michał

    • Odpowiedz piotao Kwi 25,2012 21:26

      Dziękuję za miłe słowa. Nie byłem do końca świadomy, że robiąc Kurs, wypełniam lukę, ale możliwe, że tak jest. W takim razie, tym lepiej! :)

  56. Odpowiedz Michał Kwi 25,2012 09:19

    Dziękuję Panie Piotrze za całą tą pracę (proszę pozdrowić żonę, że pozwoliła panu na poświęcenie takiej ilości czasu ;), świetne tutoriale, dobrze zaprojektowana strona. Bardzo brakowało mi tego w polskim internecie takiego kompetentnego, kompletnego podejścia do zagadnień związanych z Blenderem.
    Polskie tutorale, które do tej pory można było znaleść były słabe dydaktycznie, często niedało się ich słuchać, nie kalecząc sobie uszu ;) Wyjątkiem może tylko są płatne tutoriale firmy keylight, aczkolwiek one nie obejmowały Blendera tak całośćiowo jak nagrane przez Pana.
    Wypełnił Pan olbrzymią lukę w internecie. Blender jest wspaniałym programem. Postanowiłem się go nauczyć i mimo, że dużo jeszcze nauki przeze mną, już staram się go wykorzystywać w swojej pracy w projektach graficznych.
    Życzę dalszego zapału i zaręczam, że od dzisiaj jestem stałym oglądaczem Polskiego Kursu Blendera.

  57. Odpowiedz Michał Kwi 25,2012 09:11

    Dziękuję Panie Piotrze za całą tą pracę (proszę pozdrowić żonę, że pozwoliła panu na poświęcenie takiej ilości czasu ;), świetne tutoriale, dobrze zaprojektowana strona. Bardzo brakowało mi tego w polskim internecie takiego kompetentnego, kompletnego podejścia do zagadnień związanych z Blenderem.
    Polskie tutorale, które do tej pory można było znaleść były słabe dydaktycznie, często niedało się ich słuchać, nie kalecząc sobie uszu ;) Wyjątkiem może tylko są płatne tutoriale firmy keylight, aczkolwiek one nie obejmowały Blendera tak całośćiowo jak nagrane przez Pana.
    Wypełnił Pan olbrzymią lukę w internecie. Blender jest wspaniałym programem. Postanowiłem się go nauczyć i mimo, że dużo jeszcze nauki przeze mną, już staram się go wykorzystywać w swojej pracy w projektach graficznych.
    Życzę dalszego zapału i zaręczam, że od dzisiaj jestem stałym oglądaczem Polskiego Kursu Blendera.

    PS> fajnie byłoby zrobić taką funkcjonalość aby każda praca pana (lub uczestników Pańskich kursów)
    miała możliwość dodawania oddzielnych komentarzy. – ludzie się w nich pytają o konkretne rozwiązania dotyczące konkretnych prac. To tylko taka sugestia, jeśli to dużo pracy to można zostawić tak jak jest, bo i tak jest fajnie ;)

  58. Odpowiedz tomo Kwi 14,2012 09:16

    Fantastyczna robota!
    Genialne „łopatologiczne” prezentacje możliwości programu i szczypta humoru,
    tworzą lekkostrawną mieszankę, której nigdy nie ma się dość.
    Czegoś takiego w naszym języku nie ma nigdzie w sieci.
    Pozostaje tylko życzyć sobie i innym, aby pan nadal realizował PKB, by nie zabrakło panu
    chęci, motywacji i czasu.
    Ten kurs to odpowiedź na moje modlitwy :-)
    Ale dość już popłynęło wazeliny…
    Do roboty !!!

    • Odpowiedz piotao Kwi 14,2012 09:39

      Dziękuję za miłe słowa i pozytywny odbiór kursu :)

      • Odpowiedz Mariana Cze 7,2012 11:53

        Bardzo fajny pomysł na blog. Wielkie podziękowania za chęć podzielenia się siwmoi spostrzeżeniami oraz wiedzą. Mam nadzieję, że blog będzie się rozwijał, a ilość odwiedzających ciągle rosła.Pozdrawiam.

  59. Odpowiedz KrzysztofG Kwi 13,2012 20:58

    Witam. Drobna sugestia techniczna do strony: korzystam teraz z tutoriali dla początkujących i aby zachować kolejność wykładu idę od końca, co powoduje za kazdym razem przeklikanie linku „starsze wpisy” – jest to oczywiście domyślna cecha WordPressa. Ponieważ stron może przybywać warto by wprowadzić paginację – można to zrobić za pomocą tej wtyczki http://wordpress.org/extend/plugins/wp-pagenavi/. Pozdrawiam. KG

  60. Odpowiedz Alek Kwi 7,2012 18:54

    Tutaj na stronę trafiłem całkiem niedawno i widzę że kurs cały czas się rozwija. Oby tak dalej:) Bo tutoriale naprawdę są super, nie spotkałem się wcześniej z lepszymi. Kurs bardzo mi pomaga i dzięki niemu przekonałem się do nowszej wersji Blendera:) Pozdrawiam! Alek

  61. Odpowiedz Kamil 553 :) Kwi 5,2012 20:06

    Czy na stronie znajdują się jakieś ćwiczenia utrwalające ?

    • Odpowiedz piotao Kwi 5,2012 22:43

      Wiesz co, nie planowałem robić takich dedykowanych ćwiczeń. To znaczy – nie teraz. Mam pewne pomysły, które będzie można zrealizować gdy już większość materiału będzie gotowa…

  62. Odpowiedz piotao Kwi 1,2012 21:23

    Ło, faktycznie!!! Dzięki wielkie, przepraszam, zaraz poprawiam. Świetnie że to znalazłeś!

  63. Odpowiedz Sylwester Kwi 1,2012 10:13

    Link Piotr Arłukowicz znajdujący się w stopce tej strony.

  64. Odpowiedz Sylwester Mar 31,2012 20:15

    Witam Panie Piotrze!

    Jak można się z Panem skontaktować?
    Kliknięcie w Pana link prowadzi do strony błąd 404.

  65. Odpowiedz jarek Mar 27,2012 21:26

    Ciekawa strona. Myslę, że pobije wszystkie inne polskojęzyczne strony blendera. Ważne też, że prowadzący ma poczucie humoru. To potrzebne przy nauce. Powodzenia.
    p.s. nie można się zarejestrować na stronce

  66. Odpowiedz janek Mar 20,2012 19:17

    Witam
    Popraw linki, bo prowadzą na localhost, bynajmniej jest tak w ‚zadaniach do wykonania 2’

    Pozdrawiam Janek

  67. Odpowiedz Walerian Mar 20,2012 10:24

    Pomysł , Intencje , Realizacja ….. Walory dydaktyczne , Świetny przekaz – Same superlatywy.. Dzięki Polskiemu Kursowi Blendera po kilkunastu miesiącach przyglądania się ewolucji Blendera … ruszyłem.. ! Bardzo Dziękuję ! Walerian

  68. Odpowiedz Walerian Mar 20,2012 10:10

    BARDZO DZIĘKUJĘ !!! SERDECZNIE POZDRAWIAM ! Walerian (emeryt)

A Ty co o tym myślisz?