Polityka poprawności

Status formalny

Polski Kurs Blendera (zwany dalej PKB) jest projektem oraz inicjatywą prywatną, mającą na celu udostępnienie online materiałów dotyczących nauki Blendera i tematów pokrewnych, związanych z grafiką. Strony PKB złożone są z bloga zbudowanego na ogólnodostępnym oprogramowaniu, strony na Facebooku oraz kanału na YouTube. PKB nie podlega żadnej jednostce, która narzucałaby szczególne, sprzeczne z licencją prawa co do autorstwa lub własności zgromadzonych w nim materiałów. W szczególności, PKB nie jest elementem żadnej uczelni, szkoły lub innej jednostki szkoleniowej. PKB nie jest firmą lub podmiotem gospodarczym w rozumieniu prawnym. Wokół PKB tworzyć się może grono fanów, lub tzw. społeczność. Przynależność do tej społeczności jest całkowicie dobrowolna i nie musi mieć związku z samym istnieniem PKB. Sprawy danych osobowych, loginy i inne informacje udostępniane w PKB nie są wykorzystywane w żadnych celach innych niż prowadzenie serwisu i działań związanych z tematyką strony. Wszystkie sprawy związane z PKB załatwia i bezpośrednio podejmuje Piotr Arłukowicz, właściciel i opiekun projektu.

Licencja i udostępnianie

byPKB udostępniony jest na licencji CC-BY, co oznacza, że masz sporo możliwości. Możesz: kopiować, rozpowszechniać, odtwarzać i wykonywać utwór (w rozumieniu licencji polega to na odtwarzaniu poradników wideo oraz wykorzystywaniu wszelkich materiałów dostępnych na stronach PKB), oraz tworzyć utwory zależne od PKB, oraz używać zasobów PKB w sposób komercyjny. Licencja CC-BY stawia tylko jeden warunek: aby uznane zostało autorstwo Twórcy PKB w miejscach, gdzie ma ono właściwe znaczenie. Jeżeli zatem wykorzystujesz poradniki bez modyfikacji, zaznacz, że pochodzą one ze stron Polskiego Kursu Blendera; jeżeli tworzysz własny poradnik w którym wykorzystujesz materiały ze strony PKB w taki sposób, że stają się one częścią twojego dzieła, umieść gdzieś informację, że wykorzystano fragmenty zasobów pochodzących z PKB.

Wszystkie zasoby PKB, które są udostępniane pochodzą albo bezpośrednio od Twórcy, który je wykonał, albo od niezależnych podmiotów, i wtedy zachowują właściwe sobie licencje. Strona PKB używa lub prezentuje treści podmiotów trzecich jedynie w celach informacyjnych i edukacyjnych, nie mając innych celów, w tym finansowych. Mówiąc krótko: NIE ZARABIAM na stronach PKB. W serwisie Youtube włączone jest zarabianie na reklamach, ale same reklamy są wyłączone i używam tej opcji tylko dlatego, aby mieć możliwość określenia, kiedy publikowane mogą być filmy (np. w przyszłości). Bez włączenia opcji reklam Youtube nie udostępniał tej opcji, jednak reklamy mogłem wyłączyć gdzie indziej.

Tutoriale płatne

Przedstawiam poniżej pewne rozważania na temat usługi tworzenia płatnych tutoriali. Sporo większych i mniejszych firm kontaktowało się ze mną i pytało o to, czy zgodzę się nagrać dla nich pewne materiały, które będą potem sprzedawane. Poniżej jest moja odpowiedź, której udzieliłem jednej z takich firm, a która wyraża moje stanowisko. Oczywiście na opublikowanie treści tej wypowiedzi uzyskałem zgodę, a z treści usunąłem odwołania, które mogą wskazać na konkretne osoby lub miejsca.

Typowe pytanie, które pojawiało się wiele razy:

Pana kursy są bardzo profesjonalne i obejmują swoim zakresem bardzo dużo materiału, przydatnego również dla klientów biznesowych. Nasza firma chciałaby porozmawiać o możliwej współpracy. Współpraca z naszą firmą może być dobrym sposobem dla rozwoju sprzedaży poprzez nowy kanał dystrybucji skierowany na rynek. Chcemy sprzedawać poradniki, które pan dla nas przygotuje.
Moja typowa odpowiedź:
Dziękuję za zainteresowanie. Moja polityka odnośnie wykorzystania Polskiego Kursu Blendera jest bardzo prosta i spróbuję ją wyrazić poniżej. Być może taki model będzie pasował do platformy, którą rozwijacie.
Polski Kurs Blendera nie jest kursem profesjonalnym. Ja bym go tak nie nazwał mimo tego, co mówią inni, ponieważ poradniki nagrywam „na żywo” i ograniczam edycję i postprodukcję do minimum. Wyobrażam sobie, że produkt profesjonalny wystawiony online powinien mieć lektora, scenariusze, timingi i inne przydatne dodatki, których u mnie brak bo na ich robienie nie mam czasu. Tak robi np. lynda.com i inne poważne serwisy. Mimo to są również dostępne kursy bardzo głęboko idące w szczegóły, dla najbardziej zaawansowanych, wykonane przez samych twórców Open Projects z Blender Institute, dostępne na Blender Cloud – i one są także robione w ten sam sposób jak ja to robię: nagrywane często na żywo, z ewentualną późniejszą edycją. Jednak szczegółowość i wiedza nie idą w parze z czysto biznesowym profesjonalnym podejściem i proszę pamiętać, że mogą być klienci, którym może to nie odpowiadać.
Polski Kurs Blendera powstał po to, aby ZA DARMO rozpowszechniać wiedzę, która dotyczy darmowego oprogramowania. Ja w ten sposób nie zarabiam. Moją główną zdobyczą jest na razie pewna popularność i opinia na którą pracuję. Jednak w przypadkach gdy ktoś chce wykorzystywać PKB komercyjnie nie mam nic przeciwko, aby podzielił się ze mną tym, co uzyska. W takim przypadku mogę przyjąć honorarium lub zrobić szkolenia dla ludzi na umowę-zlecenie. Natomiast nie chcę wchodzić we współpracę, która polega na robieniu tutoriali, które będą wystawione online, ponieważ blokuje to moją swobodną działalność. W przypadku gdy wykonam, powiedzmy, poradnik na temat wizualizacji architektonicznych i wezmę za to wynagrodzenie, nie jest w porządku, jeżeli potem taki materiał wystawię za darmo w sieci w swoim kursie i ten właśnie punkt skutecznie odstrasza ode mnie biznes. I mnie od biznesu.
Polski Kurs Blendera jest wystawiony prawie całkowicie na licencji CC-BY (są nieliczne wyjątki gdy materiały pochodzą nie ode mnie), co oznacza, że możecie jako firma korzystać z kursów i prowadzić w oparciu o nie swoje własne szkolenia, również komercyjne, a mi właściwie nic do tego. Jest tylko jedno wymaganie, jakie zastrzegam w licencji – trzeba wspomnieć wyraźnie kto jest autorem szkolenia i wskazać na mnie (lub na tych, których materiały akurat w Kursie wykorzystujecie). W tym sensie kursy są bliskie wartościom „dobra publicznego”. Ten model w przypadku biznesu nie przechodzi łatwo, zatem jeżeli jesteście gotowi jakoś wpasować się dopasować… to zapraszam do korzystania! Nie będę także przeciwny, jeżeli biznes, który prowadzicie lub promujecie uzna za stosowne wynagrodzić mnie w jakiś sposób, ale niczego nie narzucam i niczego nie oczekuję :) Niektórzy nic nie mówią, tylko czerpią garściami (strona często ma parę tysięcy odwiedzin dziennie), inni odważyli się napisać podziękowania. Nikt jak dotąd nie uznał za stosowne wesprzeć mnie finansowo i żyję z tym bez problemu. Na szczęście.
Zatem, to od was zależy jak postąpicie. Zasoby PKB chciałbym udostępniać tak jak do tej pory, natomiast prywatnie możemy rozmawiać o szkoleniu takim, czy innym, prowadzonym na żywo. Dla ludzi. Tylko z tym jest problem taki, że mam bardzo mało czasu i stawki godzinowe ustawiam bardzo zaporowo, co chroni mnie przed zbytnim zaoraniem się :)
Możemy przedyskutować pewne inne, uboczne modele współpracy, np. takie, że znajdujecie klientów na jakiś kurs tematyczny, powiedzmy o modelowaniu linii technologicznych, ja taki kurs przygotowuję specjalnie pod tego klienta i wystawiamy go dla wszystkich w PKB, a ja biorę za to symboliczne honorarium. Kurs pozostaje w PKB na licencji CC-BY. W ten sposób każdy na tym zyskuje: wasza firma ma zadowolonych klientów, ja mam zadowolonych użytkowników w całej Polsce, a klient tak czy inaczej dostaje kurs. Możemy o tym pomyśleć, jeżeli jesteście zainteresowani. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, abyście potem z takiego kursu swobodnie, w ramach licencji korzystali.
Tak wyglądają w skrócie moje przekonania i sposób rozumienia istnienia Polskiego Kursu Blendera. Nie zakładam, że ich w przyszłości nie zmienię na jakieś inne, ale tak długo, jak to jest dla mnie możliwe, chciałbym, aby Kurs pozostał darmowy dla wszystkich, i zapraszam do korzystania, i udziału w jego tworzeniu!

Licencja Creative Commons CC-BY

Poniżej znajduje się pełna treść licencji Creative Commons CC-BY:

UTWÓR (ZDEFINIOWANY PONIŻEJ) PODLEGA NINIEJSZEJ LICENCJI PUBLICZNEJ CREATIVE COMMONS („CCPL” LUB „LICENCJA”). UTWÓR PODLEGA OCHRONIE PRAWA AUTORSKIEGO LUB INNYCH STOSOWNYCH PRZEPISÓW PRAWA. KORZYSTANIE Z UTWORU W SPOSÓB INNY NIŻ DOZWOLONY NA PODSTAWIE NINIEJSZEJ LICENCJI LUB PRZEPISÓW PRAWA JEST ZABRONIONE.

WYKONANIE JAKIEGOKOLWIEK UPRAWNIENIA DO UTWORU OKREŚLONEGO W NINIEJSZEJ LICENCJI OZNACZA PRZYJĘCIE I ZGODĘ NA ZWIĄZANIE POSTANOWIENIAMI NINIEJSZEJ LICENCJI.

1. Definicje

  1. „Utwór zależny” oznacza opracowanie Utworu lub Utworu i innych istniejących wcześniej utworów lub przedmiotów praw pokrewnych, z wyłączeniem materiałów stanowiących Zbiór. Dla uniknięcia wątpliwości, jeżeli Utwór jest utworem muzycznym, artystycznym wykonaniem lub fonogramem, synchronizacja Utworu w czasie z obrazem ruchomym („synchronizacja”) stanowi Utwór Zależny w rozumieniu niniejszej Licencji.
  2. „Zbiór” oznacza zbiór, antologię, wybór lub bazę danych spełniającą cechy utworu, nawet jeżeli zawierają nie chronione materiały, o ile przyjęty w nich dobór, układ lub zestawienie ma twórczy charakter. Utwór stanowiący Zbiór nie będzie uznawany za Utwór Zależny (zdefiniowany powyżej) w rozumieniu niniejszej Licencji.
  3. „Rozpowszechnianie” oznacza wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu lub Utworu Zależnego.
  4. „Licencjodawca”oznacza osobę fizyczną, osoby fizyczne, jednostkę organizacyjną lub jednostki organizacyjne oferujące Utwór na zasadach określonych w niniejszej Licencji.
  5. „Twórca” oznacza (z zastrzeżeniem Par. 8(g)), w odniesieniu do utworów twórcę lub podmiot, na rzecz którego prawa autorskie przysługują w sposób pierwotny, lub w przypadku niemożności ustalenia tych podmiotów, wydawcę lub producenta, a dodatkowo:
    1. w przypadku artystycznych wykonań – aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz inne osoby w sposób twórczy przyczyniające się do powstania wykonania;
    2. w przypadku fonogramu lub wideogramu – producenta fonogramu lub wideogramu;
    3. w przypadku nadań programów – organizację radiową lub telewizyjną;
    4. w przypadku pierwszych wydań – wydawcę, który jako pierwszy w sposób zgodny z prawem opublikował lub w inny sposób rozpowszechnił utwór, którego czas ochrony już wygasł, a jego egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępniane;
    5. w przypadku wydań naukowych i krytycznych – tego, kto po upływie czasu ochrony prawa autorskiego do utworu przygotował jego wydanie krytyczne lub naukowe, nie będące utworem;
    6. w przypadku baz danych niespełniających cech utworu – producenta bazy danych.
  6. „Utwór” oznacza przedmiot praw autorskich lub praw pokrewnych lub bazę danych niespełniającą cech utworu udostępniane na podstawie niniejszej Licencji, z zastrzeżeniem Par. 8(g).
  7. „Licencjobiorca” oznacza osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną korzystającą z uprawnień określonych niniejszą Licencją, która nie naruszyła uprzednio warunków niniejszej Licencji w odniesieniu do Utworu, lub która mimo uprzedniego naruszenia uzyskała wyraźną zgodę Licencjodawcy na wykonywanie uprawnień przyznanych Licencją.
  8. „Publiczne Wykonanie” oznacza publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.
  9. „Zwielokrotnianie” oznacza wytwarzanie jakąkolwiek techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową.

2. Dozwolony użytek. Żadne postanowienie niniejszej Licencji nie zmierza do ograniczenia, wyłączenia lub zawężenia sposobów korzystania nieobjętych prawem autorskim lub uprawnień wynikających z ograniczeń lub wyjątków od ochrony prawa autorskiego wynikających z przepisów prawa autorskiego lub innych znajdujących zastosowanie przepisów.

3. Udzielenie licencji. Zgodnie z postanowieniami niniejszej Licencji, Licencjodawca udziela niniejszym Licencjobiorcy nieodpłatnej i niewyłącznej licencji na korzystanie z Utworu na terytorium całego świata, na czas nieoznaczony (do momentu wygaśnięcia praw autorskich), na następujących polach eksploatacji:

  1. Zwielokrotnianie Utworu, włączanie Utworu do jednego lub więcej Zbiorów, Zwielokrotnianie Utworu włączonego do Zbiorów;
  2. Sporządzanie i Zwielokrotnianie Utworów Zależnych pod warunkiem, że wszelkie takie Utwory Zależne, w tym wszelkie tłumaczenia na jakimkolwiek nośniku zostały w rozsądnym zakresie wyraźnie oznaczone, wyróżnione lub w inny sposób zostało na nich wskazane, że w oryginalnym Utworze dokonano zmian. Na przykład na tłumaczeniu można umieścić adnotację: „Oryginał utworu został przetłumaczony z angielskiego na hiszpański”, lub można wskazać, że tłumaczenie „Zawiera zmiany w stosunku do oryginału”;
  3. Rozpowszechnianie oraz Publiczne Wykonanie Utworu w tym Utworu włączonego do Zbiorów;
  4. Rozpowszechnianie oraz Publiczne Wykonanie Utworów Zależnych; oraz
  5. Pobieranie danych z Utworu oraz ich wtórne wykorzystanie.
  6. Dla uniknięcia wątpliwości:
    1. Niezbywalne prawo wynagrodzenia i przymusowe pośrednictwo. Jeżeli według prawa właściwego:
      • Licencjodawcy przysługuje niezbywalne prawo do wynagrodzenia, lub
      • korzystanie z Utworu w określony sposób jest możliwe jedynie za pośrednictwem osoby trzeciej, a Licencjodawca nie może skutecznie wyłączyć takiego przymusowego pośrednictwa niniejszą Licencją,

      to Licencjodawca zastrzega sobie wyłączne prawo do takiego wynagrodzenia oraz zastrzega takie przymusowe pośrednictwo bez ograniczeń;

    2. Zbywalne prawo wynagrodzenia z tytułu licencji ustawowych oraz przymusowe pośrednictwo. Jeżeli według prawa właściwego:
      • Licencjodawca nie może się sprzeciwić wykorzystaniu Utworu na określone sposoby, a przysługuje mu za to zbywalne prawo do wynagrodzenia,
      • korzystanie z Utworu w określony sposób jest możliwe jedynie za pośrednictwem osoby trzeciej, lecz Licencjodawca może wyłączyć takie przymusowe pośrednictwo, lub
      • domniemywa się, że osoba trzecia może występować na rzecz Licencjodawcy,

      to Licencjodawca zrzeka się takiego wynagrodzenia, przymusowego pośrednictwa oraz wyłącza takie domniemanie (odpowiednio); oraz

    3. Wynagrodzenia umowne oraz członkostwo w organizacji zbiorowego zarządzania, Licencjodawca zrzeka się wynagrodzenia pobieranego osobiście, bądź za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania.

Powyższe uprawnienia Licencjobiorca może wykonywać na wszystkich rodzajach nośników, we wszystkich rodzajach środków przekazu, oraz we wszystkich aktualnie znanych formatach. Powyższe uprawnienia obejmują także uprawnienie do dokonywania modyfikacji Utworu koniecznych z technicznego punktu widzenia w celu wykonania uprawnień w różnych środkach przekazu, nośnikach lub formatach. Wszystkie prawa wyraźnie nie udzielone przez Licencjodawcę uważa się za zastrzeżone, włączając w to w szczególności uprawnienia określone w niniejszym Paragrafie 3(f) oraz Paragrafie 4(d).

W zakresie, w jakim prawo właściwe wdrażające Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 96/9 z 11.3.1996 r. o prawnej ochronie baz danych przyznaje Licencjodawcy prawa wyłączne do Utworu (lub do jego części) stanowiącego bazę danych niespełniającą cech utworu, Licencjodawca zrzeka się tego prawa. W przypadku, gdy takie zrzeczenie się jest nieskuteczne w świetle prawa właściwego, Licencjodawca zobowiązuje się do niewykonywania tego prawa.

4. Ograniczenia. Uprawnienia przyznane w Paragrafie 3 podlegają następującym ograniczeniom:

  1. Licencjobiorca może Rozpowszechniać lub Publicznie Wykonywać Utwór jedynie zgodnie z postanowieniami niniejszej Licencji oraz pod warunkiem dołączenia kopii niniejszej Licencji lub wskazania wskazania jednolitego identyfikatora zasobu (URI), pod którym znajduje się tekst niniejszej Licencji do każdego egzemplarza Utworu Rozpowszechnianego lub Publicznie Wykonywanego.
  2. Licencjobiorca nie może oferować ani narzucać żadnych warunków w związku z Utworem, które ograniczają postanowienia niniejszej Licencji lub możliwość korzystającego z Utworu wykonywania uprawnień udzielonych temu korzystającemu zgodnie z postanowieniami niniejszej Licencji.
  3. Licencjobiorca nie może udzielać sublicencji.
  4. Licencjobiorca nie może zmieniać lub usuwać oznaczeń Utworu odnoszących się do niniejszej Licencji oraz zawartej w niej klauzuli uchylenia się od odpowiedzialności na żadnym egzemplarzu Utworu Rozpowszechnianym lub Publicznie Wykonywanym.
  5. Rozpowszechniając lub Publicznie Wykonując Utwór, Licencjobiorca nie ma prawa stosować żadnych skutecznych zabezpieczeń technicznych w stosunku do Utworu, ograniczających możliwość wykonywania praw wynikających z Licencji przez korzystającego z Utworu, który uzyskał Utwór od Licencjobiorcy.
  6. Niniejszy Paragraf 4(a) stosuje się również do Utworu włączonego do Zbioru, jednak Licencjobiorca nie jest zobowiązany objąć Zbioru postanowieniami niniejszej Licencji.
  7. W przypadku stworzenia przez Licencjobiorcę Zbioru, na wezwanie któregokolwiek z Licencjodawców Licencjobiorca jest zobowiązany w rozsądnym zakresie usunąć ze Zbioru wszelkie oznaczenia wymagane na podstawie Paragrafu 4(b), wedle wezwania.
  8. Rozpowszechniając lub Publicznie Wykonując Utwór lub jakikolwiek Utwór Zależny lub Zbiór, Licencjobiorca jest zobowiązany, o ile nie otrzymał wezwania zgodnie z Paragrafem 4(a), zachować w stanie nienaruszonym wszelkie oznaczenia związane z prawno-autorską ochroną Utworu oraz zapewnić, stosownie do możliwości używanego nośnika lub środka przekazu oznaczenie:
    1. imienia i nazwiska (lub pseudonimu, odpowiednio) Twórcy, jeżeli zostały one dołączone do Utworu, oraz (lub) nazwę innych podmiotów jeżeli Twórca oraz (lub) Licencjodawca wskażą w oznaczeniach związanych z prawno-autorską ochroną Utworu, regulaminach lub w inny rozsądny sposób takie inne podmioty (np. sponsora, wydawcę, czasopismo) celem ich wymienienia („Osoby Wskazane”);
    2. tytułu Utworu, jeżeli został dołączony do Utworu;
    3. w rozsądnym zakresie URI, o ile istnieje, który Licencjodawca wskazał jako związany z Utworem, chyba że taki URI nie odnosi się do oznaczenia związanego z prawno-autorską ochroną Utworu lub do informacji o zasadach licencjonowania Utworu; oraz
    4. z zachowaniem postanowień Paragrafu 3(b), w przypadku Utworu Zależnego, oznaczenie wskazujące na wykorzystanie Utworu w Utworze Zależnym (np. „francuskie tłumaczenie Utworu Twórcy,” lub „scenariusz na podstawie Utworu Twórcy”).
  9. Oznaczenia wymagane na podstawie niniejszego Paragrafu 4(b) mogą być wprowadzone w jakikolwiek rozsądny sposób, przy czym w przypadku Utworu Zależnego lub Zbioru przynajmniej w tych wszystkich miejscach, gdzie uwidocznione są oznaczenia odnoszące się do twórców pozostałych części lub wkładów w sposób przynajmniej tak samo widoczny jak te inne oznaczenia, o ile dokonano uwidocznienia oznaczeń wszystkich twórców pozostałych części lub wkładów.
  10. Dla uniknięcia wątpliwości, Licencjobiorca może wykorzystywać oznaczenia wymagane w niniejszym Paragrafie wyłącznie dla celów wskazania właściwych podmiotów w sposób określony powyżej, a wykonując uprawnienia z niniejszej Licencji, Licencjobiorca nie może w sposób dorozumiany ani wyraźny stwierdzać lub sugerować istnienia powiązania, poparcia lub aprobaty ze strony Twórcy, Licencjodawcy oraz (lub) Osób Wskazanych dla Licencjobiorcy lub sposobu korzystania z Utworu przez Licencjobiorcę, o ile co innego nie wynika z odrębnego zezwolenia Twórcy, Licencjodawcy oraz (lub) Osób Wskazanych wyrażonego na piśmie pod rygorem nieważności.
  11. Dla uniknięcia wątpliwości, ograniczenia, o których mowa w Paragrafach 4(a) i 4(b), nie mają zastosowania do takich Utworów lub ich części, które spełniają definicję Utworu w rozumieniu niniejszej Licencji wyłącznie dlatego, że stanowią bazę danych niespełniającą cech utworu.
  12. Niniejsza licencja nie narusza praw osobistych Twórcy ani Licencjodawcy w zakresie, w jakim prawa te są chronione przez prawo właściwe, a niniejsza Licencja lub odrębne porozumienie zawarte na piśmie pod rygorem nieważności nie stanowi skutecznie inaczej.

5. Oświadczenia, Zapewnienia oraz Wyłączenie odpowiedzialności

JEŻELI STRONY NIE POSTANOWIĄ INACZEJ W ODRĘBNYM POROZUMIENIU SPORZĄDZONYM NA PIŚMIE POD RYGOREM NIEWAŻNOŚCI, LICENCJODAWCA UDOSTĘPNIA UTWÓR W TAKIEJ FORMIE W JAKIEJ ZAPOZNAŁ SIĘ Z NIM LICENCJOBIORCA I W NAJDALEJ IDĄCYM STOPNIU NA JAKI POZWALA PRAWO WŁAŚCIWE NIE SKŁADA ŻADNYCH ZAPEWNIEŃ ORAZ NIE UDZIELA ŻADNYCH GWARANCJI A TAKŻE WYŁĄCZA RĘKOJMIĘ, CZY TO WYRAŹNĄ, DOROZUMIANĄ CZY INNĄ, W SZCZEGÓLNOŚCI DOTYCZĄCYCH TYTUŁU, MOŻLIWOŚCI KORZYSTANIA Z UTWORU ZGODNIE Z JEGO PRZEZNACZENIEM, PRZEZNACZENIA UTWORU DO KONKRETNEGO CELU, CO DO TEGO, ŻE NIE NARUSZA ON PRAW INNYCH OSÓB, BRAKU JAWNYCH LUB UKRYTYCH WAD, DOKŁADNOŚCI, WYSTĘPOWANIA LUB NIEWYSTĘPOWANIA WAD WIDOCZNYCH JAK I UKRYTYCH. PRAWO WŁAŚCIWE MOŻE NIE ZEZWALAĆ NA NIEKTÓRE SPOŚRÓD POWYŻSZYCH WYŁĄCZEŃ, WIĘC MOGĄ ONE NIE MIEĆ ZASTOSOWANIA.

6. Ograniczenie odpowiedzialności

O ILE PRAWO WŁAŚCIWE NIE STANOWI INACZEJ, W ŻADNYM WYPADKU LICENCJODAWCA NIE ODPOWIADA WOBEC LICENCJOBIORCY NA ŻADNEJ PODSTAWIE PRAWNEJ ZA ŻADNE SZCZEGÓLNE, PRZYPADKOWE LUB NASTĘPCZE SZKODY WYNIKAJĄCE Z NINIEJSZEJ LICENCJI LUB WYKORZYSTANIA UTWORU, NAWET JEŻELI LICENCJODAWCA ZOSTAŁ POWIADOMIONY O MOŻLIWOŚCI WYSTĄPIENIA TAKICH SZKÓD.

7. Wygaśnięcie

  1. Licencja automatycznie wygasa w przypadku jakiegokolwiek jej naruszenia przez Licencjobiorcę. W takim przypadku licencje osób, które otrzymały od Licencjobiorcy Utwór Zależny lub Zbiór, nie wygasają, o ile osoby te nie naruszają postanowień tych licencji. Paragrafy 1, 2, 5, 6, 7 oraz 8 pozostają w mocy po wygaśnięciu niniejszej Licencji.
  2. Zgodnie z powyższymi postanowieniami Licencja udzielana jest na czas nieoznaczony (do momentu wygaśnięcia praw autorskich). Niezależnie od tego Licencjodawca zachowuje prawo do udostępnienia Utworu na innych warunkach, lub do zaprzestania udostępniania Utworu, z tym jednak zastrzeżeniem, że taka decyzja Licencjodawcy nie będzie stanowiła wypowiedzenia lub innego rozwiązania niniejszej Licencji (lub też innej licencji udzielonej na podstawie niniejszej Licencji), która raz udzielona Licencjobiorcy w pełnym wymiarze obowiązuje dopóki nie nastąpi jej wygaśnięcie zgodnie z postanowieniem poprzedzającym.

8. Postanowienia różne

  1. Za każdym razem, gdy Licencjobiorca Rozpowszechnia lub Publicznie Wykonuje Utwór lub Zbiór, Licencjodawca oferuje korzystającym licencję na Utwór na takich samych warunkach jakie uzyskał Licencjobiorca na podstawie niniejszej Licencji.
  2. Za każdym razem, gdy Licencjobiorca Rozpowszechnia lub Publicznie Wykonuje Utwór Zależny, Licencjodawca oferuje korzystającym licencję na Utwór oryginalny na takich samych warunkach, jakie uzyskał Licencjobiorca na podstawie niniejszej Licencji.
  3. Jeśli jakiekolwiek postanowienie niniejszej Licencji jest nieważne lub bezskuteczne w świetle obowiązującego prawa, jego nieważność lub bezskuteczność nie wpływa na pozostałe postanowienia Licencji. W przypadku braku dodatkowego porozumienia między stronami, nieważne lub bezskuteczne postanowienie powinno być interpretowane tak, aby zachować jego ważność i skuteczność oraz brzmienie możliwe bliskie brzmieniu pierwotnemu.
  4. Żadnego z postanowień niniejszej Licencji nie uznaje się za uchylone, a żadnego naruszenia nie uznaje się za zaakceptowane, dopóki druga strona, pod rygorem nieważności, nie uzna pisemnie takiego uchylenia lub też nie wyrazi na piśmie następczego zezwolenia na naruszenie.
  5. Niniejsza Licencja zawiera całość postanowień pomiędzy stronami dotyczących udostępnianego na jej podstawie Utworu. Wszystkie nie ujęte w tej Licencji postanowienia, porozumienia lub oświadczenia dotyczące Utworu uznaje się za nieistniejące. Licencjodawcy nie wiążą żadne dodatkowe postanowienia podane mu do wiadomości przez Licencjobiorcę w jakikolwiek sposób. Wszelkie zmiany Licencji wymagają umowy pomiędzy Licencjodawcą a Licencjobiorcą wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności.
  6. Ten punkt został pominięty.
  7. Wyrażenia użyte w niniejszej Licencji należy rozumieć zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 t. jedn. z późn. zm.) oraz zgodnie z Ustawą z 27 lipca 2001 o ochronie baz danych (Dz. U. z 2001 r. Nr 128 poz. 1402 z późn. zm.), o ile prawem właściwym jest prawo polskie. W żadnym przypadku zakres niniejszej Licencji nie może być szerszy niż zakres odpowiedniego prawa wyłącznego określony zgodnie z przepisami prawa właściwego.

 

 

A Ty co o tym myślisz?