Animacja: piłka spadająca ze schodów 27

W tym poradniku prezentuję sposób wykonania animacji opartej o trzy wymiary: dwa przestrzenne, i jeden związany z rotacją.

Ruch piłki spadającej ze schodów można na takie trzy składowe rozłożyć, i opracować odpowiednio krzywe ruchu, uzyskując całkiem realistyczny efekt odbicia. Zapraszam do oglądania! Ten tutorial powinien być traktowany jako uzupełnienie i przećwiczenie tematu związanego z krzywymi F modelującymi ruch.

 

27 thoughts on “Animacja: piłka spadająca ze schodów

  1. Odpowiedz Jakub Wrz 7,2013 14:28

    Mam pytanie.

    Jak zrobic takie eleganckie przeciaganie na poczatku z tym extrudem? Zrobilem ale przeciagnalem tylko krawedzie co spowodowalo ze schodki nie sa bryłą.

  2. Odpowiedz jajojejeje Maj 26,2013 22:13

    Filmik świetny i genialny.
    Ale jeszcze lepsze jest spadanie w dół i włałczanie. :D

  3. Odpowiedz Danton Wrz 30,2012 15:12

    Heh wszelkie tego typu pomysły z reguły generują jakąś siatkę, która tak naprawdę do niczego się nie nadaje ja tylko się zastanawiam czy to w ogóle jest efekt siatki bo coś zdaje mi się ,że nie to przecie schader „TYLKO” i eeeee no nie  wiem może coś piotao o tym skrobnie to troszkę się wyjaśni

  4. Odpowiedz ADDJAR Wrz 30,2012 11:43

    I jeszcze jak by budowało w ten sposób siatkę no to nie musiał bym ślęczeć tydzień czasu nad modelem samolotu i poświęcać dzisiaj całego dnia na to. To by był odjazd

  5. Odpowiedz ADDJAR Wrz 30,2012 11:39

    Ja akurat ściągnąłem archiwum rozpakowałem i Blender działa po za tym shaderem albo nie umie zastosować chociaż wszystko robię jak z tej strony:http://www.flickr.com/photos/85432313@N04/7953042846/lightbox/

    Czasami bywa tak że w oknie konsoli w katalogu gdzie jest blender trzeba wpisać ./blender bo normalnie dwuklikiem się nie da a czasami brakuje jakiś bibliotek i wtedy masz podgląd czego ci brakuje

  6. Odpowiedz Danton Wrz 30,2012 11:07

    To chyba działa na takiej zasadzie że podajesz teksturę na której są przekroje narysowane zwyczajnie a on sam ci z tego buduje bryłę toż to normalnie niesamowite jest

  7. Odpowiedz Danton Wrz 30,2012 10:33

    Znaczy z tego co zrozumiałem to ten schader wykorzystuje objętość bryły czyli np zrobienie tym gąbki będzie na pewno świetne zresztą masz tam gąbkę na 3 str.

    Jak dla mnie niesamowita sprawa no w sumie jakby tak się zastanowić to rzeczywiście taki schader objętościowy rozwiązuje nam kupę problemów.

    Może by piotao się coś wypowiedział na temat tego schadera co wogóle o tym sądzisz piotao????

  8. Odpowiedz ADDJAR Wrz 30,2012 08:29

    U mnie to najzwyczajniej nie działa

    • Odpowiedz Danton Wrz 30,2012 08:49

      na razie to oleje bo to jakieś eksperymentalne buildy są a ja osobiście nawet nie umiem tego zainstalować może piotao by potrafił  hm – ściągnąć ściągnąłem ten build ale co dalej to już leżę  i kwiczę a rzeczy robi fajonsiaskie ten schader ;))))

      Myślę że musimy poczekać aż officjalnie zwyczajnie zaimplementują volume schader do następnych oficjalnych już wydań bo ja szczerze nie jestem „pryszczatym” aby siedzieć godzinami i zmóżdźać się czemu coś nie działa w linuxie po prostu nie mam już czasu na zabawę.

      Tu masz link do forum gdzie prezentują prace z tym schaderem znaczy efekty działania no heh myślę ,że „pałeczka” ci zmięknie;))
      oglądnij całość do 3 strony forum 
      http://blenderartists.org/forum/showthread.php?243346-Cycles-Hard-Volume-Textures

  9. Odpowiedz ADDJAR Wrz 30,2012 08:01

    Jak uda ci się go uruchomić podesłał byś Dominik jakiegoś screena z jakimś jak dla mnie łopatologicznym wyjaśnieniem co on właściwie robi

  10. Odpowiedz ADDJAR Wrz 30,2012 07:46

    Już mam http://graphicall.org/782

  11. Odpowiedz ADDJAR Wrz 30,2012 07:37

    U mnie też tego schadera nie ma, musiał byś podpatrzeć jakiej wersji Blendera używają

  12. Odpowiedz Danton Wrz 29,2012 22:36

    Kurcze mam problem
    Czy u ciebie w blenderze Marcin możesz wstawić noda o nazwie volume bsdf ??oczywiście chodzi o nody materiałowe cycles bo ja u siebie nie mogę znaleźć no zwyczajnie go nie ma a widziałem screeny z neta gdzie normalnie mają takiego noda schadera w cycles więc albo mam za stary procek albo czegoś ja tu nie rozumiem bo w nodzie materiałowym mamy trzy pozycje surface  potem właśnie volume a potem displace , hm a ja nie mam co włożyć do tego volume po prosu nie mam volume bsdf schadera .a kurcze widziałem wspaniałe efekty robione za pomocą volume materials 

  13. Odpowiedz ADDJAR Wrz 29,2012 18:28

    Jest taki angielski fotograf (zapomniałem imienia) zrobił zdjęcia drogi w Ameryce 66 w taki sposób że fotografował znak z różnych ujęć przy różnej pogodzie z różnych pozycji. Potem je powycinał i stworzył jedną kompozycje.
    Na pierwszy rzut oka wyglądało to jak wycinanka małego dziecka lecz w miarę jak zaczął opowiadać o tym zdjęciu zaczynało nabierać to sensu i kształtu. Kapitalny pomysł.
    I to według mnie chyba jest najważniejsze w sztuce. 
    Pomijając już moje dywagacje po drugim piwie, przydało się by coś na wzór biblioteki materiałów w Cycles z opisami nodów. Nie wiem jak by miało to wyglądać ale bardzo by się to według mnie przydało co o tym myślisz Dominik?

    • Odpowiedz ADDJAR Wrz 29,2012 18:50

      A co mi tam, według mnie ta zardzewiała śruba na zdjęciu wśród tej zieleni to było piotao dla mnie dzieło sztuki. :)

  14. Odpowiedz Danton Wrz 29,2012 18:15

    Ten film oczywiście promuje możliwości blendera i chyba tak należy na to spojrzeć.

    Ja osobiście nie jestem wrogiem motion capture bo to tylko jedna z technik i to najbardziej realistyczna a w tym wypadku zwyczajnie film jest cienki fabularnie i aktorsko a zbyt duża ilość grafiki sprawia wrażenie na siłę upchanej.

    Jak wszędzie najważniejszy jest umiar , takie to moje zdanie na ten temat.

  15. Odpowiedz ADDJAR Wrz 29,2012 17:48

    Nie wiem dlaczego ale ta animacja a właściwie film przypomina mi pierwsze wersje serialu star treka, i bardziej podobała mi się animacja zrobiona w arkuszu kalkulacyjnym klatka po klatce zmontowana z zrzutów ekranowych. Być może wynika to z tego że puki co jestem zupełnym laikiem w temacie ale przecież nie robi się chyba animacji dla animatorów, filmów dla krytyków filmowych a właśnie dla takich laików jak ja. Gdy robiłem koło ratunkowe w Blenderze (na konkurs na logo ubuntu-pomoc.org) pierwszą rzeczą jaką zrobiłem to spytałem się sześcioletniej córci co to jest, odpowiedziała że koło ratunkowe i w tedy już wiedziałem że osiągnąłem swój cel (mimo że na logo się nie nadaje). Według mnie jeżeli coś jest dobre to jest dobre a utalentowana osoba z bryły skały zrobi dzieło sztuki i nie będzie mu potrzebny do tego skaner 3D. 

  16. Odpowiedz Danton Wrz 29,2012 09:27

    No spoko zobacz najnowszy film instytutu blendera – nie wiem czy widziałeś

    http://www.blendernation.com/2012/09/26/tears-of-steel/#utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Blendernation+%28BlenderNation%29

    Takie umiejętności to jest to do czego dążę choć akurat na przykładzie tego filmu mówię tu o umiejętnościach bo sama fabuła nie za bardzo mi się podoba szczególnie ten patent z mechaniczną ręką nazwałbym nieco akademickim i wyeksploatowanym trikiem rodem ze szkół animacji i czujników ruchu też niekoniecznie podobają mi się te roboty , sa takie amerykańsko sztampowe  no i gra aktorska troszkę leży tak jakby po studencku , też nie podoba mi się jak te roboty wskakuja na statek a on się rozbija gdzieś w sposób niewidoczny.

    Trochę tu widać ,że systemy czasteczkowe blendera to nie to co fume fx czy programy typu realflow czy naiad tu chodzi mi raczej o kaliber fizyki generowanej w profesjonalnych produkcjach ale generalnie jest spoko bo mamy za darmo prawda:))?

    Tak więc ja teraz siedzę nad materiałami cycles w nodach i próbuję to ogarnąć jak skończe pracke dla pkb biorę się za animację , fizykę, kości ,skinning , naukę tych edytorów animacji i video oraz nodów maskujących green screena oraz naukę składu klatek do filmu i podłożenia muzy , no kupa kupa nauku przede mną :)))
    Myślę ,że za rok zaczniemy pracę nad naszą animacją już powolutku Marcinku:))).

    • Odpowiedz Danton Wrz 29,2012 09:30

      No a przecie jeszcze dużo efektów wizualnych robi się przecież w programach do składu na przykład w tej jakschaka też mozna takie patenty robić jak w adobe after effects tym bardziej ,że będzie remake jaschaki i ma wyjść jaschaka 3, która podbno ma być już super programem.

  17. Odpowiedz ADDJAR Wrz 28,2012 07:00

    Maił bym takie pytanie a właściwie dwa:
    – jaki wybrać format zapisu animacji (po rozwinięciu menu jest siedem opcji)
    tak aby był to kompromis między szybkością renderingu, jakością i wielkością pliku
    w moim przypadku dość z ograniczonymi zasobami. I tu taki podpytanie:
    Czy jest sens branie się za animacje nie posiadając bardzo wydajnego komputera?
    – jak dodać w Blenderze dźwięk odbijającej się piłeczki (chociaż tu podejrzewam że wyprzedzam fakty i będzie to w następnych kursach) ?

    • Odpowiedz piotao Wrz 28,2012 14:34

      Jeżeli chcesz robić animacje, to zalecam – z doświadczenia – renderować poszczególne klatki do plików PNG lub JPG (lub EXR jeżeli masz miejsce i chcesz zachować jakość HDR). Dopiero potem te pliki łączysz z dźwiękiem, sklejasz sceny itp. – na końcu, gdy wszystkie elementy są gotowe. Radzę tak zrobić dlatego, że renderowanie do plików typu AVI, MPEG, MOV, MKV czy innych OGV może pozostawić Cię z niczym w przypadku gdy blender na jakiejś trudniejszej klatce zdechnie. Wtedy masz ucięty w połowie plik, z którym niewiele da się zrobić – i renderowanie musisz zaczynać od nowa.
      Z pojedynczymi klatkami gdy już je masz – nawet gdy renderowanie filmu padnie, zawsze szybciej zacząć od nowa, no i nie tracisz materiału. A samo renderowanie i formaty filmów to już zależy od formatu, rozdzielczości, bitratu, jakości jaką chcesz zachować itp. Zasada jest taka, że dla danej rozdzielczości ustawienia domyślne są często bardzo dobre i nie tracisz wiele. Ale to wymaga eksperymentów, i może w jakimś tutku pokażę jak to ogarnąć… Powinienem go zrobić w sumie od razu, jak zaczynamy animację. Hm. Dobry pomysł! :)

      • Odpowiedz ADDJAR Wrz 28,2012 17:09

        A tak się jeszcze podpytam: istnieje poza Blenderem jakiś fajny darmowy program pod Linuxa do sklejania tego typu serii zdjęć, dodawania muzyki i tworzenia z tego animacji?

        • Odpowiedz Danton Wrz 29,2012 05:32

          Kiedyś był program do składu na linuxa i to free i nazywało się to chyba Jaschaka czy jakoś tak i teraz też jest ten program nawet jakieś tutki wyguglowałem wiesz to nie jest może avid  ale myślę  że starczy,  któryś z  filmów instytutu blendera był właśnie składany na jaschaka ale nie pamiętam, który chyba Elephant Dreams ale mówię chyba.

          A te formaty avi to od razu sobie odpuść ( już to przerabiałem) w ogóle wszystkie te kompresje, bo potem są problemy na przykład jak chcesz to wrzucić do jakiegoś profesjonalnego programu do montażu to nagle zaczyna obraz skakać jak i potem zauważyłem też ,że jakość obrazu w tyłek dostaje.Profesjonaliści z tego co czytałem składają to z pojedynczych klatek ponumerowanych , gdzieś powinna być opcja numerowania w rendererze.
          Formatem zawodowym do którego renderują te wszystkie Wety i indrustiale magic i inne tałatajstswa to format EXR……—-Dzięki za linę Marcinku:))

          • Odpowiedz ADDJAR Wrz 29,2012 06:56

            Jahshaka widzę że jest to kolejny program do studiowania no i jak zwykle mam zwyczajowo problemy z instalacją po Ubuntu (czego wszystkie instalki nie są w .deb :( )
            Mam chyba zbyt duże przyzwyczajenia z Wina i instalacja ze źródeł mnie przeraża raz że jak zwykle pojawiają się jakieś lakoniczne komunikaty to jeszcze o zgrozo lakoniczne angielskie komunikaty. Chyba pozostanę przy moim ukochanym Blenderku. Dzięki za info. Dominik jak już będę potrafił zrobić coś takiego: http://www.blendernation.com/2012/04/18/reel-creativity-hunter/
            to otwieramy studio reklamowe ;)

  18. Odpowiedz ADDJAR Wrz 28,2012 05:31

    Bardzo fajny tutek od razu przypomina mi się reklama telewizorów … ze spadającymi kolorowymi kulkami

    • Odpowiedz piotao Wrz 28,2012 14:29

      Coś takiego było faktycznie, i myślałem, że te kulki były masowo animowane… ale one chyba naprawdę były sypane jako prawdziwe kulki… w tej reklamie.

A Ty co o tym myślisz?