Animacja: rotacje Eulera i blokada przegubu (gimbal lock) 11

Opowiadam o zwykłych obrotach, i niezwykłym zjawisku, jakim jest utrata liczby wymiarów.

Okazuje się, że zjawisko, które występuje podczas obracania obiektów wokół trzech osi prowadzi do niemożności ich dowolnego ustawienia w przestrzeni! 

 

11 thoughts on “Animacja: rotacje Eulera i blokada przegubu (gimbal lock)

  1. Odpowiedz Max Cze 10,2013 14:21

    Genialne! Autorowi należą się wielkie gratulacje za tak przystępne wytłumaczenie tego zjawiska! Miałem problem ze zrozumieniem tego o co tu tak naprawdę chodzi, a dzieki temu filmowi wszystko stało się jasne. Co prawda Blenderem kiedyś sie bawiłem ale trafiam tu jako amator-programista gier komputerowych :) Jak widać nie tylko grafikom się przyda ten filmik – w rzeczywistości w modelach fizycznych, czy nawet przy głupim obrocie obiektu w grafice 3d to zjawisko jest bardzo istotne :)

  2. Odpowiedz Greg Lis 28,2012 14:22

    Niesamowite. Numer z kostką Rubika to pierwsze wyzwanie jakie sobie wymyśliłem podczas pierwszych prób z Blenderem. I od razu natrafiłem na identyczny problem: miałem dokładnie taką samą złą rotację wszystkich 26 mniejszych kostek jak na niniejszym tutorialu! Pech. Zniechęciło mnie to do dalszych zabaw z Blenderem i przez ponad rok zapomniałem o nim. Teraz jednak wracam :-)

  3. Odpowiedz Jakub Paź 30,2012 10:09

    Witam.
    Raczej z prośbą czy pytaniem. Potrzebuję animację zależności ruchowych jak np tłok współpracuje z wałem w silniku spalinowym. Jak te kości po podłączać jak im ruch po blokować , obroty, skalowanie, jak kierować się tymi ustawieniami – zależnościami. Wszystko w Googlu jest po angielsku, francusku, a najmniej po polsku. Myślę że sprawa jest prosta tylko trzeba wiedzieć jak do tego się zabrać. Pozdrawiam i przepraszam że nie na temat.

  4. Odpowiedz sun Paź 29,2012 10:25

    Bodajze 2 razy spotkalem sie z tym problemem, na szczescie byly to drobiazgi i jakos sobie z tym poradzilem. Teraz juz wiem na czym polega problem (nie wnikalem przedtem) i jak sobie z tym bardziej elegancko poradzic. Dobry tutorial. Dzieki

  5. Odpowiedz Mentoris Paź 25,2012 19:39

    Po obejrzeniu tego materiału, zachciało mi się zrobić scenę podobną do tej jaką zrobiłeś z małpką,, dla własnych potrzeb, w celu przestudiowania rotacji. Na przeszkodzie stanęło jednak to, że nie wiem jak to zrobiłeś. Po obserwacji zachowania się kolorowych okręgów i małpki można dojść do wniosku, iż małpka jest w zależności „dziecko – rodzic” z każdym okręgiem oddzielnie. Sęk w tym, że nie udaje mi się ustawić takiej zależności. Tylko udaje mi się zrobić taką zależność jak małpka i jeden okrąg. A może to jakoś inaczej zrobiłeś?.

    • Odpowiedz piotao Paź 29,2012 17:06

      Heh, teraz już nie pamiętam, ale może spróbuj nie robić parentów, a jedynie constrain Copy Rotation, oraz zablokuj niektóre osie rotacji w okręgach.

  6. Odpowiedz piotao Paź 8,2012 20:01

    To jest w sumie dość kiepsko wyjaśniony materiał. Studiuję teraz rotacje i orientacje, myślę, że temat jest warty solidniejszego przedstawienia.

  7. Odpowiedz Wojtek Paź 2,2012 12:01

    Robiłem prezentację, gdzie była obracająca się kostka, na której były postawione różne produkty. Pamiętam moje zdziwienie, gdy wszystko zaczęło się rozjeżdżać. Pierwsza myśl, co za dziadostwo, nie dopracowali tego ;) Potem szybko CTRL+J na całości i sprawa załatwiona :p 
    Dzięki za uświadomienie.

  8. Odpowiedz Danton Paź 1,2012 20:58

    Dzięki Piotrze za tutka ale to potencjalna mina animacyjna jest ta blokada przegubu nie miałem pojęcia nawet.

A Ty co o tym myślisz?