Bake: normals 5

Czyli o tym, jak wypalić geometrię w teksturze i potem zmusić światło, aby to uwzględniało.

Opisuję i pokazuję jak można wypalić w teksturze informacje o przemieszczeniach ścian, uzyskując tzw. normalmap, czyli teksturę z informacją o deformacji powierzchni. Tego typu tekstura następnie jest dodawana do materiału na płaskim obiekcie, a światło które renderuje się w OpenGL (GLSL) lub w trakcie końcowego renderowania zachowuje się tak, jakby obiekt nadal był zdeformowany. Technika ta pozwala dodać wiele szczegółów do powierzchni, które inaczej byłyby płaskie, zwiększając realizm sceny.

5 thoughts on “Bake: normals

  1. Odpowiedz maxim25 Gru 5,2012 20:56

    http://www.youtube.com/watch?v=6kP414yD2ds
    Tu jest to o czym pan mówił o grach. :) 

  2. Odpowiedz maxim25 Gru 5,2012 20:33

    I zapomniał bym, Czy potrzebuję naprawdę dwóch przedmiotów by wykonać teksturę? Czy mogę Wybejkować tylko przedmiot rzeczywisty, a potem jego powierzchnie w teksturze normalnych nałożyć na inny przedmiot? 
    Bo pan teraz miał 2 „plane” i zaznaczył je pan 2wie.

  3. Odpowiedz maxim25 Gru 5,2012 20:30

    Wooo. Nie miałem pojęcia że można zrobić teksturę normalnych w Blenderze tworząc obiekt 3d i zamieniając go na teksturę. :O
     A czy mogę zrobić teksturę „czarno białą”? Wykorzystując tą samą technikę?
    Czy lepszym sposobem jest tekstura normalnych?
     No i czy można dodać jakiś kolor RGB na na tą teksturę? 
     To pytanie związane jest bardziej z Cycles.
     I czy mogę teksturę normalnych podłączyć do „Displacement”?

  4. Odpowiedz Mentoris Wrz 12,2012 07:28

    Bardzo dobry tutorial. Nareszcie zrozumiałem dlaczego w grach wszystko tak szybko się renderuje, podczas gdy w programach 3D rendering trwa przeraźliwie długo, nawet na najszybszych maszynach.

    • Odpowiedz piotao Wrz 12,2012 09:33

      To prawda. W dodatku tylko zarysowaliśmy powierzchnię całej grupy technik i problemów, jakie pokonywane są przez twórców gier w celu przyspieszenia renderingu sceny. Blender jest dość mocno z tyłu jeżeli chodzi o szybkość oraz pełny pogląd sceny. Trochę teraz podratowany został przez Cycles :)

A Ty co o tym myślisz?