Normal Mapy (autor: Bartek Skorupa) 16

Po raz pierwszy w Polskim Kursie Blendera występuje Bartek Skorupa, pierwszy w Polsce Blender Foundation Certified Trainer. Bartek przygotował zaawansowany kurs na temat normal mappingu, w którym omawia czym są tytułowe mapy normalnych oraz podaje cenne wskazówki jak z nimi pracować. Kurs składa się z całej serii poradników w języku polskim i zawiera dokładnie i zrozumiale wyjaśnione pojęcia podstawowe oraz sporo ciekawych tematów przeznaczonych dla użytkowników bardziej zaawansowanych. Jeżeli chcesz poznać tajniki Blendera i wejść na Wyższy Poziom Zrozumienia, zapraszam!

Kilka słów wprowadzenia

Bartek Skorupa, YABC-2013

Bartek Skorupa, YABC-2013

Pozwolę sobie przestawić Bartka Skorupę i napisać wprost, co o Nim myślę, chociaż wiem z góry, że zbytnia szczerość trudno przyjmuje się w Sieci. Korzystam tylko z prawa gospodarza serwisu do wyrażenia swojej prywatnej opinii! Bartka poznałem pierwszej konferencji Blenderowej na którą pojechałem. Widywaliśmy się potem na kolejnych konferencjach odbywających się tu i ówdzie, i tak przez parę lat zawiązała się między nami bardzo interesująca znajomość. W skrzynce mailowej przechowuję wiele wątków ciekawej korespondencji na różne tematy. Poznałem trochę zamiłowania matematyczne Bartka, oraz dowiedziałem się nieco o Jego pracy, o której chętnie opowiada. W mojej opinii Bartek jest mistrzem, jeżeli chodzi o Compositing oraz przetwarzanie obrazu. Napisał szereg wtyczek do AfterEffects oraz do Blendera, spośród których chyba najbardziej znana na świecie to Node Efficiency Tools, połączona potem z kodem Grega Zaala (BFCT, CGC) i rozwijana obecnie jako Node Wrangler. Wystąpienia Bartka we wszystkich przypadkach, które miałem okazję obejrzeć lub posłuchać, były perfekcyjne, lub zbliżone do perfekcji. Robi to na mnie do dziś ogromne wrażenie, gdyż jako zawodowy wykładowca zwracam uwagę na to, jak ludzie prezentują materiały, i nawet niechcący, z racji swojej profesji, szukam osób, od których mogę się czegoś nauczyć. Bartek oszałamia i zachwyca nie tylko z powodu doskonałego przygotowania i głębokiej znajomości tematu – osobiście uważam, że ma wrodzony talent wykładowcy, i gdyby nie pracował w multimediach, zapewne byłby obleganym mówcą. A wtedy, kto wie, który z nas prowadziłby Polski Kurs Blendera!

Bartek Skorupa podczas prezentacji Node Efficiency Tools

Bartek Skorupa podczas prezentacji

Bartek jest Certyfikowanym Trenerem Blender Foundation, czyli posiada elitarny tytuł BFCT. W pracy zawodowej Blendera używa do celów profesjonalnych. Prowadzi wiele szkoleń a ciągu ostatnich lat doczekaliśmy się wydania Jego tutoriali na płytach. Niektóre Jego poradniki znaleźć można w najlepszych komercyjnych serwisach szkoleniowych, takich jak CGTUTS+ lub CGCOOKIE. Informacji o tych materiałach można poszukać na stronie, którą Bartek prowadzi: http://cg.bartekskorupa.com/. Zachęcam do zapoznania się z dorobkiem tej niezwykłej osoby.

W tym przypadku mam niezwykłą przyjemność gościć Bartka w PKB na dłużej, i zapewniam Was, że samo słuchanie Jego wykładów w języku polskim jest niezwykłym doświadczeniem. Do tej pory słuchałem Bartka głównie po angielsku! Bartek niewiele zrobił tak dobrych wystąpień w naszym języku – zatem korzystając z okazji, chciałbym Mu serdecznie podziękować za pomysł i decyzję o przygotowaniu serii poradników dla Polskiej Sceny Blendera.

Pozwolę sobie także na prywatne wspomnienie, z gatunku ciekawostek. Z ostatniej konferencji Blendera w Amsterdamie (BCon14) na której mieliśmy się okazję spotkać i sporo porozmawiać (opuszczając jedno, czy dwa wystąpienia!), przywiozłem jedno ze stwierdzeń Bartka, które tutaj przytoczę, a które znać będą jedynie niektórzy, którzy wtedy siedzieli z nami przed DeBalie i jeszcze pamiętają. To powiedzonko stało się w pewien sposób symbolem konferencji, a na pewno było świetnym tekstem na wieczór i dostarczyło nam masę śmiechu i różnych zabawnych komentarzy:

„Everybody is somebody”

Mam nadzieję, że w przyszłości, jeżeli czas i możliwości pozwolą, będziemy mogli jeszcze o Bartku usłyszeć u nas, i może nawet jakiś ciekawy tutorial z dziedziny Magii Zaawansowanej zobaczymy. Tymczasem pozostaje mi zaprosić Was na ucztę, w postaci zebranych poniżej tutoriali. Autorem jest Bartek Skorupa, który wszystko sam nagrał, opracował i przygotował tak, abyśmy mogli od razu przejść do rzeczy, czyli do oglądania i nauki!

Normal Mapping

Cały kurs podzielony jest na części, w których Bartek z właściwą sobie krystaliczną precyzją wyjaśnia każdy kolejny etap. Podoba mi się równowaga, którą zachowuje pomiędzy teorią matematyczną stojącą za omawianym tematem a podejściem praktyka, co widać nawet w tym, że do głównej prezentacji użył nie slajdów, tylko po prostu całego Blendera.

Główny link do całego kursu na YouTube – obejrzysz całość po kolei:

https://www.youtube.com/watch?v=G_SX5cas7p4&list=PLnjIDs22nih7AZbGpVZf3M8dTp7q6z4qu

Oto poszczególne części kursu:

0. Jeżeli nie masz teraz czasu – zobacz tylko Wstęp (3:03).
1. Normal Map – Podstawowe ustawienia (6:55).
2. “Odwrócona” Normal Mapa (9:31).
3. Czym jest wektor normalny (9:16).
4. Smooth Shading (9:50).
5. Co oznaczają kolory Normal Map (11:40).
6. Tangent Space (6:18).
7. Color vs. Non-Color Data (11:32).
8. Metody miksowania Normal Map (10:10).
9. Metoda “Reoriented Normal Mapping” (16:35).
10. Kwaterniony (36:36).
Bartek Skorupa

Bartek Skorupa

16 thoughts on “Normal Mapy (autor: Bartek Skorupa)

  1. Odpowiedz Bartek Skorupa Lut 19,2015 22:55

    Proszę bardzo, oto link do pliku blend, gdzie mamy grupę miksującą normal mapy:

  2. Odpowiedz winhelp Lut 19,2015 10:08

    Prosiłbym o obiecany plik z zestawem nodów do miksowania, bo to co ja u siebie stworzyłem nie chce działać :(

  3. Odpowiedz Bartek Skorupa Lut 16,2015 22:30

    No właśnie. Napotykamy tu na pewien problem z interpretacją rzeczy w naszym pięknym ojczystym języku. Wiem jak należy wymawiać nazwisko Euler po niemiecku, czy też jak w angielskim sobie z tym poradzili, ale czy aby na pewno po polsku również wymawiamy to jako „OJLER”?
    Czy po polsku mówimy: „Dżordż Łoszington”, czy jednak „Jerzy Waszyngton”? Raczej jeżdżę do Monachium niż do „Minsien” :-)
    Proszę, nie zrozum mnie źle. Ja się nie bronię, ja pytam, bo po prostu nie wiem.

  4. Odpowiedz Azazello Lut 14,2015 19:50

    Wszystkie filmy znakomite. Pan Bartek ma niesamowity talent do wykładania materiału, z przyjemnością słucha się tego co mówi. Mam tylko jedno zastrzeżenie, w ostatnim nagraniu strasznie kłuje w uszy wymowa „Eulera”. Leonard Euler był szwajcarskim matematykiem i jego nazwisko podlega niemieckim zasadom wymowy. Dlatego mamy kąty „Ojlera” panie Bartku! „Ojlera” nie „Ełlera”.

  5. Odpowiedz winhelp Sty 30,2015 20:37

    Od dłuższego czasu nie było niczego nowego na PKB, a to taka bombowa niespodzianka! I to po polsku! (angielskie wersje jakby szybsze – albo tyle czasu zajmuje mi tłumaczenie :P) W dodatku ukazało się to w momencie, kiedy pracuję nad normalmapami do gry – Bozia jednak czuwa nade mną :) Wielkie DZIĘKI!

  6. Odpowiedz riemenschneider Sty 10,2015 19:41

    Ogromnie dziękuję, za znakomite tutoriale:)!

  7. Odpowiedz tomek22zam Sty 10,2015 10:52

    Bartek Ty nie kończ na tym dodatku;-) Co my bez Ciebie zrobimy hehe

  8. Odpowiedz Cezary Kopias Sty 9,2015 02:15

    Gratuluję. Wyjaśnienie bardzo udane. Tereaz tylko powypalać troche normalmapek i sprubować pobawić się troche.
    Gadałem z DingTo na irc-u…

  9. Odpowiedz Andrzej Kleczar Sty 7,2015 14:34

    Bartek trochę się rąbnął na wykładzie w Amsterdamie, ale widzę że się już z tego otrząsnął (nawet jakiąś osobistą krytykę opublikował chyba na YouTube). Bartek nie ma co się przejmować jak człowiek na czymś się tak zamontuje to nawet nie dostrzega że jest inna droga. Ja to traktowałem jak czeski błąd – bo w zasadzie takim jest, a w tym co robisz nie ma znaczenia czy to bedzie separate rgb, czy xyz i tak masz to „skonwertowane” w swoim umyśle. A ten wykład jest Supa, tym bardzej że wykłada właśnie takie niuanse jak S-RGB itd, to jest wykład z którego wiedzę czerpie się z przyjemnością, niecierpliwie czekam na suplement teoretyczny czyli tę ostatnią część.

    Pozdrowienia.

  10. Odpowiedz Ancestor Sty 6,2015 20:20

    !CUDOWNE!

    Zamiana wzoru na nodach, no rewelacja!

A Ty co o tym myślisz?