Blender Day 2016 6

Trudno mówić o tradycji, ale to już będzie drugi raz, gdy zapraszam Was na imprezę Blenderową o nazwie Blender Days. Poniżej szczegóły!

Blender Day 2016!

Impreza została zorganizowana i zakończona. Szczegóły są na końcu tej strony. Przewiń w dół!

Szanowni, zapraszam na dzień wykładów otwartych na temat Blendera, który zorganizowany będzie na Uniwersytecie Gdańskim na Wydziale MFI w dniu 19 listopada 2016. W programie co najmniej 4 wykłady oraz raport z Konferencji Blendera 2016 w Amsterdamie. Dokładne tytuły i opisy wykładów zostaną podane niedługo znajdziesz poniżej!

Gdzie: Wydział Mat-Fiz-Inf, ul. Wita Stwosza 57, Gdańsk, sala 3.
Kiedy: godz. 10-18, sobota, 19 listopada 2016.

Program Blender Day 2016

Godzina Kto O czym
10-11 Piotr Arłukowicz

Polski Kurs Blendera

Otwarcie Blender Day 2016
Powitanie, i raport z Konferencji Blendera 2016 w Amsterdamie: co było nowego, jak rozwija się Blender oraz czego możemy spodziewać się w przyszłości. Parę słów na temat rozwoju PKB także się znajdzie.
11-12 Kuba Hajkuś

http://www.heron11.pl/

Animacja Robota Przemysłowego.
Kuba zaprezentuje model robota przemysłowego (będzie można go pobrać!) dla którego tworzy animacje, które następnie mogą być przetłumaczone na język programowania prawdziwych robotów. Programy w ten sposób uzyskane sterują następnie prawdziwymi profesjonalnymi robotami w fabryce.
12-13 Jakub Machałek

http://onlyopen.cc

Libre Studio
Jakub opowie o zastosowaniach oprogramowania typu Libre Software, w tym Blendera do pracy w studio, i w zastosowaniach.
13-14 przerwa czas na posiłek, kawę, chwilę wytchnienia (bar jest otwarty do godz. 15)
14-15 Jacek Herman Mapowanie UV
Jacek przedstawi nam swoją specjalność – rozwijanie siatek w modelach, których nikt z nas nawet by nie próbował rozwijać.
15-16 Piotr Arłukowicz

Polski Kurs Blendera

 

Kości: Rig – od FK do IK
Pokażę, jak można zrobić rig np. ręki lub nogi, w którym możemy korzystać jednocześnie z kinematyki F oraz I, przełączając je sobie za pomocą liniowego, proporcjonalnego suwaka. Jeżeli audytorium to wytrzyma mogę też napisać krótki program rozszerzający interfejs Blendera tak, aby dało się tym rigiem sterować z poziomu paneli Tools lub Properties.
16-17 Programowanie prostych wtyczek na przykładzie wsparcia dla Riga FK/IK
Rig przygotowany w poprzednim przykładzie można wzbogacić o dodatek, który pozwoli za jednym pociągnięciem odpowiedniego suwaka przestawić wiele złożonych parametrów. Tematami kluczowymi w tej części są: python oraz dodawanie nowych funkcji do UI.
17-18 Pytania, różności, w sensie „ask anything” – zapytaj o cokolwiek
Tutaj byłoby wskazane, gdyby wszyscy wykładowcy, prezenterzy i goście mogli po prostu porozmawiać i wymienić się doświadczeniami. Będzie także można otrzymać niewielką niespodziankę w postaci wyszukanych na sieci zasobów związanych z zaawansowanymi rigami.

Pobierz program w PDF.

Szczegóły

Mam wstępne potwierdzenie, że wystąpi Jacek Herman (yazjack), będę ja, i być może dotrze ze swoim wykładem Jakub Machałek (mixer3d). Jest jeszcze miejsce dla 2-3 osób, gdyby byli jacyś chętni powiedzieć coś o Blenderze.

Spotkanie będzie zrobione tak jak za pierwszym razem: od 10 rano w sobotę przeprowadzimy jeden lub dwa wykłady, potem w okolicach 13-14 przerwa i od 14 do 18 jeszcze parę wykładów. Jeżeli ktoś chciałby poprowadzić wykład i opowiedzieć o swoich doświadczeniach w pracy z Blenderem, zapraszam do kontaktu mailowego na adres piotao@polskikursblendera.pl :) Nie mogę niestety zapewnić wyżywienia ani zakwaterowania. Nasza impreza jest amatorska i niedofinansowana, więc samo spotkanie będzie miało charakter studencko-roboczy i chyba najbardziej wygodne jest dla osób lokalnie skupionych wokół Trójmiasta, które mogą na parę godzin przyjechać. Można po prostu wpaść na luzie do sali, posiedzieć i posłuchać o Blenderze. Zapraszam jednak wszystkich, którzy mogą przyjechać! Nie ma rejestracji, wstęp wolny.

 

 

Po zakończeniu

W trakcie Blender Day mieliśmy okazję porozmawiać na wymienione w Programie tematy, oraz na wiele innych. Wydział odwiedziło całkiem sporo osób, według moich szacunków były 22 osoby, ktoś z uczestników naliczył jednak ok. 40. Było na pewno więcej ludzi niż ostatnio. Wykłady zostały częściowo zarejestrowane kamerą Canon Legria G25, a częściowo telefonem Kamila, który wspomógł mnie swoim sprzętem w chwili, gdy w kamerze skończyło się miejsce. Nagranie z kamery posiada jednak poważne wady – miga. Flicker jest niestety dość nieprzyjemny i bierze się stąd, że częstotliwość migawki w kamerze to było 50 fps, no i częstotliwość pracy lampy w rzutniku była taka, że na ekranie widać pasy. Całość ma BARDZO SŁABĄ JAKOŚĆ, i nie jestem przekonany, że warto taki materiał publikować. Ze swojej strony nagram tutorial na taki sam temat, jak przedstawiłem na wykładzie. Co do innych wykładowców – mogą oni odmówić prezentacji swoich wystąpień w kiepskiej jakości (i wcale się im nie zdziwię). W najbliższym czasie otrzymam komplet nagrań, i wtedy zobaczymy, co da się zrobić.

Podczas spotkania niektóre osoby przekazały pewne materiały, które umieszczam poniżej.

  • Michał (jeden z uczestników) przesłał mi linki:
  • http://blendervisionpro.blogspot.com/2014/12/copy-cycles-color-to-viewport.html?m=1
    Skrypt dodający przycisk w materiale Copy Cycles Color  to Viewport, zauważyłem, że pobiera color z shadera w nodach, i zapamietuje ostatni jaki był zaznaczony, wiec jak np ostatni był Glossy, lub mix shader to bierze z nich kolor, gdy natomiast ostatni był difuse to inne nody jak np noise texture nie wpływa na to, więc rozwiązanie nie do końca idealne
  • https://www.youtube.com/watch?v=E1DHPEHleTQ
    fajny poradnik o UV Mapach i ciekawy sposób na dopasowywanie mapy, szczególnie ciekawa technika od 5:30 gdzie po rozwinięciu mapy w samym UV editorze jest zmieniana siatka, aby dopasować texture do modelu, pomimo, że siatka jest rozciągana, to efekty na filmiku są całkiem niezłe
  • Kuba Hajkuś podzielił się z nami modelem robota przemysłowego (bardzo szczegółowy model), który dostępny jest jako zestaw części w plikach STL. Można je łatwo zaimportować do Blendera używając odpowiedniej wtyczki. Przygotowałem gotowy plik BLEND:
  • Jakub Machałek opowiedział o procesie technologicznym realizowanym w studiu produkcyjnym, tworząc w locie dość skomplikowany rysunek używając pióra oraz Inkscape. Ten rysunek zapewne nic nie powie osobom, które nie widziały wykładu, ale gościom, którzy widzieli może coś przypomnieć.
  • Jacek Herman podczas swojego wykładu na temat rozwijania siatek stworzył plik w którym zawarte są wszystkie opisywane przez Niego rozwinięcia UV podstawowych obiektów.
  • Piotr Arłukowicz opowiedział o tworzeniu kombinowanego riga z płynną transpozycją pomiędzy IK a FK, a doprowadziło to do wygenerowania dwóch plików – pliku blend, oraz programu w pythonie, które można pobrać oczywiście tutaj, spakowane jako ZIP.

Podczas rozmów na sali ujawniło się kilka ciekawych problemów, których rozwiązanie jest całkiem nietrywialne i może być na różne sposoby optymalizowane. Na przykład, jak wymodelować płaską taśmę przewodów, które mogą się prawidłowo układać, ale bez rozciągania i niefizycznych deformacji. Jak zrobić kable zwisające i plączące się luźno w odpowiednio przekonujący sposób. Jak zrobić kable oplatające ruchomy obiekt w taki sposób, aby przez ten obiekt nie przenikały, ale były też łatwe do edycji i modelowania…

Na zakończenie – pozostaje mi podziękować serdecznie uczestnikom, w szczególny sposób wykładowcom, ale także osobom na sali, które aktywnie włączały się w trakcie wykładów, zadając pytania, i wygłaszając komentarze. Za rok trzeba będzie zostawić więcej czasu na dyskusję, lub po prostu przejść do pracowni komputerowej, gdzie będzie można na żywo sprawdzić różne pomysły i problemy. Zatem – dziękuję, i zapraszam w kolejnym roku, na następną edycję!

A, byłbym zapomniał. Na zakończenie – zobaczcie kilka zdjęć, uprzejmie udostępnionych przez Kubę H. Dzięki Kuba!

Widok na salę z Piotrem w trakcie wykładu Jakub Machałek  Jacek Herman  Ostatni i najwytrwalsi

Piotr

 

 

 

 

6 thoughts on “Blender Day 2016

  1. Odpowiedz kuba_h Lis 17,2016 20:10

    Hej, ja będę miał aparat, żeby zrobić kilka zdjęć. Mogę nagrywać ale wtedy karty SD wystarczy na 30min filmu. Mój aparat ma wyjście HDMI, więc jeżeli ktoś całkiem przypadkiem miałby grabber HDMI, to możemy nagrać całe spotkanie :)

  2. Odpowiedz Matchias Lis 15,2016 20:39

    Witam

    Może głupie pytanie, ale czy parking będzie dostępny?

    • Odpowiedz piotao Lis 15,2016 21:59

      Tak, parking będzie i jest cały czas dostępny. Znajduje się dokładnie obok budynku, trzeba podjechać pod Bibliotekę (wjazd od strony Wita Stwosza). Warto obejrzeć ulice wcześniej na google Maps, aby nabrać orientacji.

  3. Odpowiedz Michał Paź 22,2016 12:07

    A może udałoby się jakoś to wydarzenie przez jutuba na żywo transmitować? Chętnie bym wpadł, ale mogę mieć ciężko ze Śląska ;) Tak czy inaczej sam event – świetny pomysł! :)

    • Odpowiedz piotao Paź 22,2016 14:02

      Pomysł ze streamingiem świetny, ale niestety w tej sali nie mamy takich możliwości. Inne odpowiednie do tego sale są zajęte ze względu na bardzo wiele prowadzonych równolegle zajęć.

A Ty co o tym myślisz?