Blender Day 2017 7

Blender Day 2017 – zakończony

Była to edycja trzecia. Poniżej zamieszczam wybrane zdjęcia, zrobione przez Jana Szewczaka (http://janszewczak.com/https://www.facebook.com/jan.szewczak), któremu BARDZO SERDECZNIE DZIĘKUJĘ za włożoną w przygotowanie zdjęć pracę. Jan zaoferował mi pomoc zupełnie niespodziewanie i dzięki Jego poświęceniu możemy cieszyć się profesjonalnie zrobionymi zdjęciami. Zdjęcia są poniżej w formie galerii. Pod spodem znajdziecie także kilka innych zdjęć (które jeszcze zbieram od ludzi), a pod nimi poprzednią wersję dokumentu, gdzie pisałem ogólne zaproszenie do zapisywania się oraz informacje dla przyjezdnych. Jeżeli chcecie, abym podpisał jakoś sensownie fotografie, w komentarzu dotyczącym obrazka zaproponujcie co miałbym tam wpisać. Przydałyby się nicki osób widocznych w kadrze lub opis sytuacji. Niestety, nie wszystkich znam.

Materiały wykładowe w postaci nagrań:

Nagrania umieszczone na Youtube (w jakości amatorskiej) wykładów wygłoszonych podczas Blender Day wykonał Krzysztof Zubik. Serdecznie dziękuję!!! Osoby zdesperowane, które nie mogły dotrzeć na miejsce mogą przynajmniej w ten sposób dowiedzieć się o czym była mowa. Niestety, nie dysponowaliśmy sprzętem za pomocą którego moglibyśmy nagrać wystąpienia tak, jak by tego one wymagały, za co przepraszam. Krzysztof dość aktywnie działa i więcej informacji na Jego temat, oraz inne nagrania możecie znaleźć na Jego stronie Facebooku i Youtube.

Materiały wykładowe w postaci plików:

Piotr Arłukowicz, Polski Kurs Blendera Otwarcie Blender Day 2017

Prezentacja miała postać opowieści wraz z pokazem zdjęć z konferencji w Amsterdamie (Blender Conference 2017) w kolejności chronologicznej. Zdjęcia prezentowane podczas wystąpienia znajdziesz poniżej, pod Galerią zdjęć ogólnych w Galerii BCon17. Po prostu przewiń niżej. Oprócz tego wspomniana była wtyczka do logowania się do Blender Cloud oraz druga, dzięki której można bez przeszkód pobierać zasoby z Blender Cloud w postaci tekstur. Pierwszą wtyczkę mamy domyślnie w Blenderze, drugą można pobrać i zainstalować ze strony Blender Cloud Services. Lokalny plik jest do pobrania tutaj:


blender_cloud-1.7.5.addon.zip
200 kiB
Wtyczka do Blendera umożliwiająca pobieranie z chmury tekstur w dobrych rozdzielczościach i zupełnie za darmo. Oczywiście, aby było to możliwe, trzeba mieć wcześniej subskrypcję chmury (koszt ok. 10EU miesięcznie).

Gleb Alexandrov, Creative Shrimp Space VFX: From 1 Screenshot to 20+ Hour Video Course

ikonapdf
Prezentacja w formacie przyjaznym dla web (otwiera się w nowym oknie).

Piotr Zgodziński (Jubi), http://zgodzinski.com Wspaniały pomysł i nieograniczona ilość czasu czyli jak nie kończyć projektów. Rzut oka na fotogrametrię, retopologię i psychologię procesu twórczego

ikonapdf
piotr-zgodzinski.pdf
40 MiB
Prezentacja w której Piotr dzieli się wiedzą na temat tego, jak pracować z fotogrammometrią oraz jak doprowadzać projekty do sensownego zakończenia. Zbiór dobrych i sprawdzony rad wynikający z ogromnego doświadczenia zawodowego.

Rafał Lange  Tworzenie wyświetlacza LCD w Blender Game Engine – dwa podejścia

Pliki do pobrania:

ikona
rafal-lange-pskp4-symulator.blend
137 MiB
Plik z grą symulacyjną prezentowaną podczas wykładu.
Jest to wersja poprawiona pod koniec z działającą teksturą.
Całość przygotowana przez Rafała w postaci złożonego projektu BGE.
ikona
rafal-lange-7segments.blend
6 MiB
Plik z grą w której działanie wyświetlacza siedmiosegmentowego
jest symulowane za pomocą programu w Pythonie, działającego.
w trakcie gry. Napisane przez Pio, dostosowane przez Rafała.

 

 Kuba Hajkuś, Heron  Dlaczego helikopter leci do przodu, czyli animowanie mechaniki

Wykład jest dostępny na YT pod adresem: https://youtu.be/m1oXR33mPXA

Pliki do pobrania:

ikona
kuba-hajkus-start.blend
15 MiB
Plik z podstawowym modelem,
nic w nim nie jest jeszcze zrobione.
Zalecany do samodzielnej zabawy.
ikona
kuba-hajkus-koniec.blend
15 MiB
Plik z gotowym rozwiązaniem problemu,
i z gotową animacją.
Doskonały do sprawdzenia i nauki.

 

 Piotr Arłukowicz, Polski Kurs Blendera  Zaawansowany compositing scen z Green Screena

Pliki do pobrania:

ikona
piotr-arlukowicz-start.blend
623 kiB
Plik z wstawionymi zdjęciami
i z wstępnymi nodami.
Zalecany do samodzielnej zabawy.
ikona
piotr-arlukowicz-koniec.blend
1.7 MiB
Plik z gotowymi nodami,
i z gotową kompozycją.
Doskonały do sprawdzenia i nauki.
ikona
piotr-arlukowicz-jedi.blend
18 MiB
Kompozycja z Rycerzami Jedi, nad którą pracowałem
w trakcie wykładu. Jest to wersja ukończona i prawidłowa.
Tutaj podgląd oraz końcowy render.

 

Adrian Rutkowski, (RRTK) Improwizowane wprowadzenie do hard-surface modelingu

Nie dostałem materiału do publikacji. W razie czego można kontaktować się z RRTK przez Profil Forum.

Galeria przygotowana przez Jana Szewczaka:

Więcej informacji na temat fotografa znajdziecie na stronie: http://janszewczak.com/, oraz na profilu FB: https://www.facebook.com/jan.szewczak. Dziękuję za zdjęcia w imieniu wszystkich obecnych na Blender Day.

 

Galeria zdjęć zrobionych na Green Screenie:

Każdy, kto chciał, mógł zrobić sobie zdjęcie w przebraniu Jedi z zabawkowym mieczem świetlnym. Dzięki potędze Blendera możemy potem takie zdjęcie przerobić na przykład na obraz tego rodzaju:

Jak tego dokonać, tłumaczyłem pobieżnie podczas wykładu. Problem w Blenderze polega na tym, że maski nie zachowują proporcji ze zdjęć gdy robimy render większy niż zdjęcia, np. w przypadku kompozycji kilku zdjęć do jednego obrazu, jak właśnie widać powyżej. Ale o tym było na wykładzie, a poniżej jest galeria wszystkich zdjęć, które wykonano podczas Blender Day.

 

Poniżej – oryginalna wersja wpisu dotycząca Blender Day 2017 – z zaproszeniem, oraz opisem. Zostawiam w celu archiwalnym.

Blender Day 2017!

Zapraszam na trzecią edycję naszego cyklu spotkań nazywającego się Blender Day 2017. Tym razem będzie gość specjalny! Zza granicy! Jak poprzednio, dzięki uprzejmości Dziekana, możemy się spotkać w Gdańsku, na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie porozmawiamy o Blenderze. Jeżeli zajmujesz się na co dzień Blenderem i chcesz o tym opowiedzieć, zapraszam do zgłoszenia się. Wystarczy wypełnić krótki formularz zgłoszeniowy. Czas zgłoszeń mija w połowie miesiąca – 15 listopada. Dzień później ogłaszam plan wystąpień. Oczywiście – warto przyjechać, będzie okazja spotkać ludzi zajmujących się Blenderem profesjonalnie, a nawet takich, którzy z tego żyją!

Obejrzyj zaproszenie nagrane w Blender Institute podczas Blender Conference, podczas której miałem okazję poprosić Gleba o parę słów. Operatorem kamery był nie kto inny, tylko Jubi (słychać Jego mruknięcie). Dziękuję za pomoc!

Program Blender Day 2017

Krótki plan:

Godzina Kto O czym
9-10 Luźne rozmowy przed salą, picie kawy, gromadzenie się, testy wyposażenia
10-11 Piotr Arłukowicz, Polski Kurs Blendera Otwarcie Blender Day 2017
11-12 Gleb Alexandrov, Creative Shrimp Space VFX: From 1 Screenshot to 20+ Hour Video Course
12-13 Piotr Zgodziński (Jubi), http://zgodzinski.com Wspaniały pomysł i nieograniczona ilość czasu czyli jak nie kończyć projektów. Rzut oka na fotogrametrię, retopologię i psychologię procesu twórczego
13-14 przerwa, dobry czas na posiłek!
14-15 Rafał Lange  Tworzenie wyświetlacza LCD w Blender Game Engine – dwa podejścia
 15-16  Kuba Hajkuś, Heron11  Dlaczego helikopter leci do przodu, czyli animowanie mechaniki
 16-17  Piotr Arłukowicz, Polski Kurs Blendera  Zaawansowany compositing scen z Green Screena
17-18 Adrian Rutkowski, (RRTK)  Improwizowane wprowadzenie do hard-surface modelingu

Długi plan:

Godzina Kto O czym
9-10 Luźne rozmowy przed salą, picie kawy, gromadzenie się, testy wyposażenia
10-11 Piotr Arłukowicz, Polski Kurs Blendera

 

 

Otwarcie Blender Day 2017

Powitanie, przedstawienie gości, logistyka spotkania/budynku, aktualna sytuacja Blendera, co to jest (lub co to będzie) Blender 2.8, czyli ogólnie – w jakim miejscu stoimy oraz różne inne informacje.

Poziom: dla początkujących.

Jednocześnie z racji tego, że to pierwszy „wykład”, wykonamy test działania sali i różnych opcji nagrywania/przyłączenia, więc możliwy jest poślizg czasowy. Dla prowadzących: Sala dysponuje możliwością wyprowadzenia sygnału do nagrywania za pomocą kabla HDMI. Laptop można podłączyć za pomocą kabla VGA (wtyczka DSUB15) lub HDMI (transmituje także dźwięk). Dźwięk można także transmitować za pomocą przewodu zakończonego wtyczką TRS (minijack, 3.5mm).

11-12 Gleb Alexandrov
Creative Shrimp
Space VFX: From 1 Screenshot to 20+ Hour Video Course

EN: I’m really excited to present a making-of Space VFX: the Ultimate Guide to Creating the Galaxy in Blender. We’ve been working on this project with Aidy Burrows, 1500 miles away from each other, for 6 months. It became an award-winning 20+ hour video course that gave an unexpected spin to our careers.

PL: Jestem zachwycony że mogę przedstawić proces powstawania kursu „VFX: Jedyny w swoim rodzaju przewodnik tworzenia galaktyk w Blenderze”. Pracowaliśmy nad tym projektem z Andy Burrow’em, oddaleni 1500 mil od siebie, przez sześć miesięcy. Ten nagradzany, 20-godzinny kurs stał się nieoczekiwanym motorem napędowym naszej kariery.

PKB: Gleb opowie o powstawaniu swojego ostatniego dużego kursu, którzy przygotował razem z Andym Burrowem na temat tworzenia efektów specjalnych i wizualizacji Kosmosu. Przedstawi trudności z jakimi się spotkał oraz sposoby ich rozwiązania jakie znaleźli w Blenderze. Wykład jest przeznaczony dla wszystkich zainteresowanych i dotyczy poziomu podstawowego.

UWAGA: Wykład będzie prowadzony w języku angielskim! Poziom: dla początkujących.

12-13 Piotr Zgodziński (Jubi), http://zgodzinski.com  Wspaniały pomysł i nieograniczona ilość czasu czyli jak nie kończyć projektów. Rzut oka na fotogrametrię, retopologię i psychologię procesu twórczego
PKB: Jubi opowie o swoich przygodach i walkach spotykanych na drodze kreatywnego artysty, i podzieli się z nami swoim ogromnym doświadczeniem w zakresie rzeźbienia, rysunku i topologii. Warto posłuchać, ponieważ prace Piotra zyskały międzynarodową sławę dzięki jakości, szczegółowości i doskonałemu oświetleniu.Poziom zaawansowania: podstawowy i średnio-zaawansowany
13-14 przerwa
14-15 Rafał Lange (lub ewentualnie to samo – Piotr Arłukowicz) Tworzenie wyświetlacza LCD w Blender Game Engine – dwa podejścia
Wyświetlacz siedmio-segmentowy znany z paneli sterujących różnych urządzeń do przydatne narzędzie do wyświetlania liczb. Wykonanie takiego wyświetlacza w BGE może być zarówno proste, jak i złożone, zależnie od przyjętej strategii. W trakcie prezentacji chcę wyjaśnić jak można podejść do wykonania w pełni automatycznego wyświetlacza dwucyfrowego, który można używać potem w różnych grach bez potrzeby budowania całej struktury. Poziom zaawansowany lub wyższy.
15-16 Kuba Hajkuś, Heron11

 

Dlaczego helikopter leci do przodu, czyli animowanie mechaniki
Wykorzystamy gotowy model śmigłowca i przygotujemy go do animacji. Skupimy się na mechanice wirnika, tak żeby efekt odpowiadał rzeczywistemu zachowaniu maszyny w locie. Wykorzystamy constraints’y i drivery.Poziom średnio-zaawansowany lub wyższy.
16-17 Piotr Arłukowicz, Polski Kurs Blendera Zaawansowany compositing scen z Green Screena
Podczas kluczowania często pracujemy z jedną warstwą obrazu, np. postacią na greenscreenie, którą następnie trzeba połączyć z innymi elementami obrazu. Blender posiada ukrytą „świadomość rozdzielczości sceny”, która nierzadko powoduje spore utrudnienia w przypadku bardziej skomplikowanych miksów źródeł o różnej rozdzielczości. W trakcie wykładu przedstawiam własne rozwiązania problemów, które napotkałem podczas pracy z łączeniem wielu scen w jedną. Całość dotyczy Edytora Nodów, poziom średnio-zaawansowany lub wyższy.
17-18 Adrian Rutkowski, (RRTK) Improwizowane wprowadzenie do hard-surface modelingu
Wykład przeznaczony dla osób średnio- i bardzo zaawansowanych na temat wtyczki HardOps, służącej do szybkiego, efektywnego i wydajnego modelowania brył twardopowierzchniowych. Adrian to jeden z autorów, którzy tworzyli tę wtyczkę, zatem został przeze mnie poproszony o improwizowane wystąpienie, w którym wyjaśnił jak działa wtyczka, a nawet pokazał trochę kodu źródłowego. Dziękujemy!
18-? zakończenie i ewentualne after-party

 

Harmonogram i linia czasu

  • [x] 3 listopada – ogłoszenie o Blender Day, film na YT, posty w mediach i rozpoczęcie kampanii informacyjnej. Start zbierania zgłoszeń i planowania wystąpień.
  • [x] 15 listopada – zamknięcie zgłoszeń na wykłady
  • [x] 16 listopada – ogłoszenie planu spotkania
  • [x] 2 grudnia – ostatni dzień aby przesłać do mnie materiały, jeżeli ktoś będzie chciał takowe przesłać
  • [x] 3 grudnia – Blender Day!!!
  • [x] 5 grudnia – Zdjęcia z imprezy zrobione przez Jana Szewczaka (Jan zgłosił się sam i zaproponował, że wykona dla nas zdjęcia, za co BARDZO SERDECZNIE MU DZIĘKUJĘ)
  • [x] 11 grudnia – Materiały z wykładów, które otrzymam zostaną udostępnione do pobrania dla wszystkich zainteresowanych (udało się udostępnić w ostatniej godzinie dnia 11 grudnia!)

Dane czasoprzestrzenne

Data: 2017-12-03, NIEDZIELA, godz. 10-18.
Adres: Uniwersytet Gdański, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki, 80-952 Gdańsk, ulica Wita Stwosza 57
Lokal: Sala Wykładowa nr 1 w budynku MFI
GPS: 54.396549, 18.575121 (parking obok biblioteki, uwaga na szlaban! brama może być zamknięta)
URL: https://goo.gl/maps/KvLgmUy6Ha32

Mapa:

Wyżywienie

Nie mogę nikogo nakarmić, ponieważ nasza impreza nie jest wspierana finansowo. W budynku znajduje się Bar, który będzie czynny w godzinach 10-15. Obsługa została powiadomiona o naszym spotkaniu, serwowane są dania w postaci zupy i drugiego dania na gorąco. Aby otrzymać posiłek na czas (np. o 14, w przerwie) warto zajrzeć tam wcześniej i zamówić. W pobliżu Wydziału znajduje się restauracja Manekin (odległy o trzy dobre rzuty kamieniem, po drugiej stronie biblioteki, patrząc od wejścia do Wydziału jest kierunek „na godzinę drugą”). Warto przygotować sobie jakieś kanapki, jeżeli ktoś nie ma zamiaru stołować się w okolicy. Na korytarzu znajdują się dwa automaty z kawą (koszt ok. 2zł). W promieniu pół kilometra jest więcej restauracji i nawet MC Donald, ale godzina na dojście tam, zamówienie i zjedzenie, a potem powrót to może być „na styk”.

Dojazd

Na Uniwersytecie zbudowano bramy wjazdowe, które w ten weekend BĘDĄ OTWARTE które mogą być zamknięte. Można bez problemu wjechać! W takim przypadku nie da się wjechać na teren bez odpowiedniej przepustki. Jej załatwienie w przypadku prowadzących wykłady biorę na siebie. Parkować można przy Bibliotece Głównej oraz przy samym Wydziale. Parkować w okolicy można np. w pobliżu stacji benzynowych lub MC Donald, ale trzeba potem dość 1-2 minuty piechotą, więc nie jest to zbytnio wygodne, zwłaszcza w grudniu. Dojechać można także tramwajem, autobusem lub koleją (w pobliżu jest przystanek kolejki SKM Gdańsk Przymorze, dla sieci tramwajów przystanek nazywa się Uniwersytet). Dokładne informacje znaleźć można na stronie Trójmiasta – https://komunikacja.trojmiasto.pl/, w szczególności tramwaje (6 i 12), są tam także autobusy i SKM.

Pytania i kontakt

Jeżeli masz pytanie, pisz maila na:

    Piotr Arłukowicz <piotao@polskikursblendera.pl>

Zapraszam!!! Sala pomieści 60 osób, warto potwierdzić przybycie.

Media

Można nagrywać własnym sprzętem (niestety, nie dysponuję niczym profesjonalnym), robić zdjęcia itp. W mediach informacja poszła na Twitter (#bday2017), FB (wydarzenie), oraz na YT (filmik powyżej).

Często zadawane pytania

  1. Czy mogę pojawić się jeżeli nie mam 18 lat?
    Tak, możesz. Jednak traktowanie Ciebie będzie takie samo jak osoby dorosłej, zatem zadbaj o to, aby ktoś po Ciebie przyjechał, lub Cię podwiózł, itp. Podczas wykładów raczej nie przewidujemy jakichś treści niedozwolonych dla osób niepełnoletnich.
  2. Czy trzeba się rejestrować?
    Nie trzeba. Rejestrację wprowadziłem tylko dla tych osób, które będą mówić wykłady (chcę znać tytuł i mieć inne dane nieco wcześniej, aby przygotować „Program”). Wystarczy, gdy przyjdziesz po prostu, i już – pełen luz.
  3. Czy można przyjść tylko na jeden wykład?
    Oczywiście. Nie musisz siedzieć przez cały dzień. Gdy program będzie już znany – zapraszam.
  4. Czy sala jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych?
    To zależy. Sala jest typową salą wykładową z dolną katedrą, górne rzędy są na poziomie wejścia, zatem aby dostać się do jakiegoś miejsca w górnych rzędach, nie trzeba chodzić po schodach. Ekran jest dość sporych rozmiarów, ale w przypadku słabego wzroku może być lepiej siąść w pierwszym rzędzie i obserwować drugi ekran z odległości paru metrów.
  5. Czy starczy dla mnie miejsca? Przyjeżdżam z południa Polski.
    Miejsca wystarczy dla wszystkich, sala może pomieścić minimum 60 osób, a jeżeli będzie trzeba, przejdziemy po prostu do większej sali.
  6. Czy mogę robić zdjęcia/nagrywać wystąpienia?
    Tak, nagrywanie i inne rodzaje rejestracji są dozwolone, a w gestii wykładowców leży nie pokazywanie treści, których prawa mogą być zastrzeżone. Zapewne będzie jakaś amatorska kamera na statywie lub coś w tym stylu, ale tego typu nagrania nie zapewniają odpowiedniej jakości, a co za tym idzie, nie gwarantuję, że jakiekolwiek z nich zostanie wystawione w Internecie. Sala nie możliwości technicznych zrobienia przekazu obrazu do sieci na żywo.
  7. Zadaj swoje pytanie – odpowiadam mailowo, zwykle dość szybko.

 

7 thoughts on “Blender Day 2017

  1. Odpowiedz Darek Lis 25,2017 08:34

    Super wydarzenie, napewno będę! Osobiście brakuje mi wykładu na temat renderingu scen złożonych z wielu obiektów gdzie nałożone są zróżnicowane materiały I kilka źródeł światła. Jak zabrać się do renderowania takiej sceny, aby finalny obraz był bez szumu np. wizualizacja architektoniczna wewnętrzna lub zewnętrzna.

  2. Odpowiedz Mateusz W. Lis 20,2017 23:05

    Wygląda sympatycznie – przez natłok pracy na Blender Conference nie dałem rady dotrzeć ale może tutaj się uda.

  3. Odpowiedz Bodek08 Lis 8,2017 09:06

    Hej pytanie gdzie można potwierdzić obecność. Jestem z Warszawy i chciałbym zarezerwować miejsce, aby nie jechać na darmo gdy się okaże, że nie ma wolnych miejsc.

    • Odpowiedz piotao Lis 8,2017 10:18

      Hej, mam nadzieję, że miejsca się znajdą, sala pomieści 60-100 osób. Rejestrować się trzeba tylko w przypadku prowadzenia swojego wykładu.

  4. Odpowiedz Arktur Lis 5,2017 11:35

    Będzie Gleb, a ja mam tak daleko… :(

A Ty co o tym myślisz?