Blender Day 2018

Blender Day 2018

Zapraszam na czwartą edycję corocznego spotkania polskich blenderowców – Blender Day 2018! Tak, to już cztery lata. Rok temu odwiedził nas Gleb Alexandrov, tym razem mamy innego znakomitego gościa – Bartka Skorupę, BFCT. Tradycyjnie impreza ma charakter „studencki”. Wstęp wolny, tematyka – Blender w teorii i w praktyce, czyli wszystko co się da plus tematy powiązane.

Blender Day 2018 będzie miał miejsce jak zwykle na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego, w sali audytoryjnej numer 1.

Blender Day 2018 – zakończony

Była to edycja czwarta! Poniżej zamieszczam wybrane zdjęcia, zrobione przez Jana Szewczaka (http://janszewczak.com/https://www.facebook.com/jan.szewczak), któremu BARDZO SERDECZNIE DZIĘKUJĘ za włożoną w przygotowanie zdjęć pracę. Jan skontaktował się ze mną sam i zaproponował, że pocyka fotki, a ponieważ rok temu wykonał bardzo dobrą robotę, natychmiast się zgodziłem. Dzięki temu – być może odnajdziecie na fotkach siebie!

Oprócz zdjęć i serdecznych podziękowań dla Jana Szewczaka, chciałbym też podziękować firmie 4Vision, oraz SONY za wypożyczenie sprzętu do streamingu i kamery. Całkowita wartość urządzeń, które otrzymałem do realizacji nagrań i przebiegu całego spotkania przekroczyła 80 tysięcy złotych, i wszystko działało po prostu znakomicie. Oczywiście, uruchomienie całości nie odbyło się bez stresów (ale teraz wiem dzięki temu, gdzie ustawiać IP kamery w sterowaniu VISCA2). Praca całego tego sprzętu nie byłaby także możliwa bez odpowiedniej konfiguracji sieci oraz wsparcia jakie otrzymałem ze swojego macierzystego Wydziału – od administratorów sieci. Zatem – podsumowując – mam komu dziękować! Wojtku, Marcinie, Krzystofie, Stanisławie i Janie – DZIĘKUJĘ!!! :)

Dziękuję również wykładowcom, którzy poświęcili swój czas na przygotowanie wykładu, przyjechali i podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem. Szczególnie dziękuję Bartkowi Skorupie – pierwszemu w Polsce Blender Foundation Certified Trainer, który nie miał czasu pojechać na konferencję międzynarodową w Amsterdamie, a miał czas przyjechać na nasze małe gdańskie, lokalne spotkanie w klimacie studenckim :) Dziękuję także innym wykładowcom, czyli Jackowi Kawałkowi, Tomaszowi Meringowi oraz naszym znanym w społeczności Polskiego Kursu Blendera – Jarosławowi Dzedzejowi (djtartak) i znakomitemu Piotrowi Zgodzińskiemu (jubi).

Oto galeria zdjęć. Miłego oglądania!

Krótki Program Blender Day 2018

 

Godzina Kto O czym
9-10 Luźne rozmowy przed salą, picie kawy, gromadzenie się, testy wyposażenia
10-11 Piotr Arłukowicz Otwarcie Blender Day 2018
11-12 Bartek Skorupa W skorupie rzeczywistości
12-13 Piotr Zgodziński Drawing – a fundamental skill
13-14 przerwa, dobry czas na posiłek!
14-14:30 Jacek Kawałek Drukowanie historii – projekt KOŁOBRZEG 3D
14:30-15 Tomasz Mering Komiks rysowany w Blenderze
 15-16 Jarosław Dzedzej Tortura miękkich poduszek
 16-17 Piotr Arłukowicz Nowości i wprowadzenie do Blendera 2.8
17-18 wolne, może chcesz coś powiedzieć? zgłoś się, email podałem poniżej na dole strony

 

Długi Program Blender Day 2018

Godzina Kto O czym
9-10 Luźne rozmowy przed salą, picie kawy, gromadzenie się, testy wyposażenia
10-11 Piotr Arłukowicz Otwarcie Blender Day 2018

Powitanie, przedstawienie gości, logistyka spotkania/budynku, aktualna sytuacja Blendera, co się dzieje z Polskim Kursem Blendera, czyli ogólnie – w jakim miejscu stoimy oraz różne inne informacje.

Poziom: dla początkujących.

11-12 Bartek Skorupa
W skorupie rzeczywistości

Bartek jest certyfikowanym trenerem Blendera i przyjedzie z Warszawy specjalnie po to, aby opowiedzieć o swojej praktyce i nietypowych wymaganiach niektórych klientów. Oczywiście będzie o Blenderze. Z racji tego, że mowa będzie o treściach chronionych prawem autorskim, nagrywanie tej sesji zostanie przerwane (nie wolno nam tego rejestrować!). Zapowiada się ciekawy wykład!

Poziom: dla początkujących ale nigdy nic nie wiadomo!

12-13 Piotr Zgodziński (Jubi) Drawing – a fundamental skill
Jubi opowie o swojej drodze rysownika i nauce rysowania, które jest podstawową umiejętnością w pracy każdego szanującego się grafika. Poziom zaawansowania: podstawowy. Ale niech to Was nie zmyli: techniki i wiedza, którą przedstawia Jubi jest dostępna dla nielicznych, tych, którzy poświęcili mnóstwo czasu na zdobycie odpowiedniego wtajemniczenia.Poziom: dla początkujących.
13-14

przerwa

14-14:30 Jacek Kawałek

DRUKOWANIE HISTORII. Jak projekt KOŁOBRZEG 3D rozbudził w młodych ludziach różne zainteresowania

Na podstawie istnienia dwuletniego projektu KOŁOBRZEG 3D, przedstawię  jak za pomocą modelowania, animacji i druku 3D można poszerzyć umiejętności uczniów, zwiększyć atrakcyjność szkoły i zdobyć dodatkowe fundusze.

Poziom: dla początkujących.

14:30-15 Tomasz Mering

Komiks rysowany w Blenderze

Tomasz to wejherowski twórca komiksów, ilustracji i animacji i projektant graficzny. Autor fabularyzowanego komiksu historycznego o niemieckiej, nazistowskiej zbrodni w lasach piaśnickich koło Wejherowa „Las Piaśnicki”. W 2018 roku stworzył ośmioplanszowy komiks opowiadający alternatywną wersję wizyty pancernika „Schleswig-Holstein” w Wolnym Mieście Gdańsku w ostatnich dniach sierpnia 1939 roku. Na Blender Day 2018 pokaże i objaśni, w jaki sposób stworzył swój gdański komiks oraz referencje do niego w postaci modeli 3D używając do tego programu Blender. Zastosowanie Blendera do tworzenia komiksów!

Poziom: dla początkujących.

15-16 Jarosław Dzedzej, (DJ Tartak)

 

 

Jak sobie pościelisz tak się wyśpisz – czyli tortura miękkich poduszek (addon modeling cloth, modelowanie tekstyliów w Blenderze)
Każdy kto próbował się z tematem tkanin w blenderze wie, że nie jest to jego najmocniejsza strona (przy alfie 2.8 pojawiły się obiecujące jaskółki rozwoju w obszarze cloth sim, jednak aby wygonie i realistycznie modelować kołdry, poduszki, kocyki czy stroje dla postaci, większość artystów przesiada się na super wygodny Marvelous Designer. Autor addona modeling cloth – Rich Colburn daje nam narzędzie jeszcze niedoszlifowane i w fazie rozwoju, ale ekscytujące i pozwalające już teraz szybko i intuicyjnie osiągać niezłe rezultaty i z (jeszcze większą) nadzieją spoglądać w przyszłość.
16-17 Piotr Arłukowicz

Nowości i wprowadzenie do Blender 2.8
Nowy Blender 2.8 to ambitny projekt, który na zawsze zmienia na lepsze naszego starego, dobrze znanego Blendera 2.7x. Zmian jest mnóstwo, a najważniejsze zostaną omówione i pokazane podczas wykładu. Blender 2.8 nie jest jeszcze gotowy „produkcyjnie”, ale w Blender Animation Studio powstaje projekt Spring, który robiony jest w całości w Blender 2.8. Jak powiedzieli twórcy – m.in. Andy Góralczyk – „cierpimy abyście wy nie musieli”.Poziom: dla średnio zaawansowanych i zaawansowanych.
17-18 Wolne okno czasowe na Twój wykład! Zgłoś się!
18-? Zakończenie

 

Dane czasoprzestrzenne

Data: 2018-11-10, SOBOTA, godz. 10-18.
Adres: Uniwersytet Gdański, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki, 80-952 Gdańsk, ulica Wita Stwosza 57
Lokal: Sala Wykładowa nr 1 w budynku MFI
GPS: 54.396549, 18.575121 (parking obok biblioteki, uwaga na szlaban! brama może być zamknięta)
URL: https://goo.gl/maps/KvLgmUy6Ha32

Mapa:

Wyżywienie

Nie mogę nikogo nakarmić, ponieważ nasza impreza nie jest wspierana finansowo. W budynku nie funkcjonuje już bar, który działał kiedyś. W pobliżu Wydziału znajduje się restauracja Manekin (odległy o trzy dobre rzuty kamieniem, po drugiej stronie biblioteki, patrząc od wejścia do Wydziału jest kierunek „na godzinę drugą”). Czas dojścia to minuta. Niestety, w Manekinie bywają kolejki i czasami trzeba czekać na wejście. Samo przygotowanie naleśnika trwa ok. 10-20 minut, zależnie od obciążenia restauracji. Nie można tam rezerwować miejsc. Obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. 5 minut drogi dalej, w pobliżu dużego skrzyżowania niedaleko wiaduktu jest McDonald, a na wysokości Wydziału, po drugiej stronie biblioteki i drugiej stronie ulicy można znaleźć niezłe restauracje. Warto przygotować sobie jakieś kanapki, jeżeli ktoś nie ma zamiaru stołować się w okolicy. Na korytarzu znajdują się dwa automaty z kawą (koszt ok. 2zł), jeden z jakimiś przekąskami i jeden z zimnymi napojami.

Dojazd

Na Uniwersytecie zbudowano bramy wjazdowe, które w ten weekend BĘDĄ OTWARTE. Można bez problemu wjechać! Parkować można przy Bibliotece Głównej oraz przy samym Wydziale. Parkować w okolicy można np. w pobliżu stacji benzynowych lub MC Donald, ale trzeba potem dość 1-5 minut piechotą, więc nie jest to zbytnio wygodne, zwłaszcza w listopadzie. Dojechać można także tramwajem, autobusem lub koleją (w pobliżu jest przystanek kolejki SKM Gdańsk Przymorze, dla sieci tramwajów przystanek nazywa się Uniwersytet). Dokładne informacje znaleźć można na stronie Trójmiasta – https://komunikacja.trojmiasto.pl/, w szczególności tramwaje (6 i 12), są tam także autobusy i SKM.

Pytania i kontakt

Jeżeli masz pytanie, pisz maila na:

    Piotr Arłukowicz <piotao@polskikursblendera.pl>

Zapraszam!!! Sala pomieści 60 osób, warto potwierdzić przybycie.

Media

Można nagrywać własnym sprzętem (niestety, nie dysponuję niczym profesjonalnym), robić zdjęcia itp. Wyjątek stanowi wykład Bartka Skorupy, który prosił o to, aby NIE NAGRYWAĆ, ze względu na prawa autorskie. Prosimy stosować się do tego ograniczenia.

Wydarzenie zostało także ogłoszone na Facebooku: https://www.facebook.com/events/344377412989030/

 

Często zadawane pytania

  1. Czy mogę pojawić się jeżeli nie mam 18 lat?
    Tak, możesz. Jednak traktowanie Ciebie będzie takie samo jak osoby dorosłej, zatem zadbaj o to, aby ktoś po Ciebie przyjechał, lub Cię podwiózł, itp. Podczas wykładów raczej nie przewidujemy jakichś treści niedozwolonych dla osób niepełnoletnich.
  2. Czy trzeba się rejestrować?
    Nie trzeba. Rejestrację wprowadziłem tylko dla tych osób, które będą mówić wykłady (chcę znać tytuł i mieć inne dane nieco wcześniej, aby przygotować „Program”). Wystarczy, gdy przyjdziesz po prostu, i już – pełen luz.
  3. Czy można przyjść tylko na jeden wykład?
    Oczywiście. Nie musisz siedzieć przez cały dzień.
  4. Czy sala jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych?
    To zależy. Sala jest typową salą wykładową z dolną katedrą, górne rzędy są na poziomie wejścia, zatem aby dostać się do jakiegoś miejsca w górnych rzędach, nie trzeba chodzić po schodach. Ekran jest dość sporych rozmiarów, ale w przypadku słabego wzroku może być lepiej siąść w pierwszym rzędzie i obserwować drugi ekran z odległości paru metrów.
  5. Czy starczy dla mnie miejsca? Przyjeżdżam z południa Polski.
    Miejsca wystarczy dla wszystkich, sala może pomieścić minimum 60 osób, a jeżeli będzie trzeba, przejdziemy po prostu do większej sali.
  6. Czy mogę robić zdjęcia/nagrywać wystąpienia?
    Tak, nagrywanie i inne rodzaje rejestracji są dozwolone (z wyjątkiem wykładu Bartka Skorupy), a w gestii wykładowców leży nie pokazywanie treści, których prawa mogą być zastrzeżone. Zapewne będzie jakaś amatorska kamera na statywie lub coś w tym stylu, ale tego typu nagrania nie zapewniają odpowiedniej jakości, a co za tym idzie, nie gwarantuję, że jakiekolwiek z nich zostanie wystawione w Internecie. Sala nie możliwości technicznych zrobienia przekazu obrazu do sieci na żywo.
  7. Zadaj swoje pytanie – odpowiadam mailowo, zwykle dość szybko.

 

A Ty co o tym myślisz?