Budowanie domku z klocków 29

Pierwszy w zasadzie materiał „budowlany”. Przesuwając proste klocki budujemy z nich piramidę.

Jest to materiał dla początkujących. Budować będziemy prawdziwą scenę 3D, w której będzie podłoga oraz piramida z klocków. Jest to bardzo proste dla tych, którzy już znają blendera, ale Ci, którzy stawiają pierwsze kroki powinni obejrzeć i spróbować swoich sił. Zapraszam!

Byłoby miło, gdybyście w komentarzach napisali jak wyszły wasze budowle. Można je też przesłać np. na Facebooka, korzystając z adresu http://facebook.com/polskikursblendera/. Zachęcam!

29 thoughts on “Budowanie domku z klocków

  1. Odpowiedz Pawas Lis 7,2014 00:19

    Mega!

    Pół godziny temu zainstalowalem blendera, pierwsze podejscie do tematu ogolnie pojetej „grafiki” a chałupka z klocków juz stoi.

    Jedyne co nie wyszlo, to to ze kilka dolnych klocków wyszło „zaśnieżonych” przyczyna? czyzby złe ustawienie kamery?

    Serdeczne pozdrowienia dla Autora, mega dobra robota, a tutoriali, az chce sie słuchac i uczyc ;)

    • Odpowiedz piotao Lis 7,2014 01:08

      Dzięki, i powodzenia. Przyczyną artefaktów na klockach może być to, że masz ich tam kilka w jednym miejscu. Najłatwiej zaznaczyć jakiś i odsunąć na chwilę dla sprawdzenia, czy pod spodem czegoś nie ma.

  2. Odpowiedz Zosia Cze 24,2014 16:18

    Witam!

    Nie działa mi snap mode – nawet jak wciskam ctrl, to przesuwanie odbywa się w sposób ciągły. To utrudnia pracę:( jak poznawałam te opcję, to działało. Czy mogłam ją jakoś wyłączyć?

    Pozdrawiam!

    • Odpowiedz piotao Lip 2,2014 22:11

      Zapewne zmieniłaś domyślny snapping z siatki na coś innego – poszukaj ikonki z magnesem na pasku statustu okna 3DView, i wybierz z menu, które jest obok tej ikonki opcję Increment. Sam magnes gdy jest włączony powoduje przyciąganie domyślnie do siatki, chyba, że to zmienisz. Gdy magnes jest wyłączony, przyciąganie działa z wciśniętym Ctrl.

  3. Odpowiedz Nurciak Kwi 13,2014 16:24

    Witam ! Mam problem, nie mogę ustawić dobrze kamery, gdy klikam Num 0, to ustawia mi się widok kamery, lecz nie nie mogę nic zmienić, ani powiększyć okna, ani pomniejszyć. Używam Blendera 2.70. Proszę o pomoc.

    • Odpowiedz piotao Kwi 13,2014 16:54

      Możesz mieć włączone Lock Camera albo jakieś inne opcje, zwłaszcza, jeżeli naklikałeś bez zrozumienia gdzieś po narzędziach. Zwykle w widoku kamery można kręcić kółkiem myszy i wtedy powiększa się obraz lub pomniejsza. Normalnie edytować scenę możesz w widoku normalnym, bez patrzenia koniecznie przez kamerę. Klawisz num0 to przełącznik, można go wcisnąć 2 razy. Jeżeli chcesz mieć zaznaczony obiekt wycentrowany w widoku i jednocześnie mieć możliwość przybliżać się do niego lub obracać dookoła, wciśnij numDOT (kropkę na klaw. numerycznej).

  4. Odpowiedz Karolina Gru 16,2013 17:28

    super strona, nawet w książkach nie jest tak dobrze to wszystko wytłumaczone :) Gratuluję! Piszę, bo mam mały problem. Nie mogę przejść do widoku z kamery. F12 nie przełącza mnie na ten widok. Sprawdzałam sam klawisz, działa w innych sytuacjach. Nie mam zielonego pojęcia (dopiero drugi dzień bawię się programem), co jest nie tak. Proszę o przejrzyste wskazówki krok po kroku, co zrobić? :) Z góry wielkie dzięki!!

    • Odpowiedz piotao Sty 8,2014 00:11

      Zaznacz kamerę prawym klawiszem myszy, a następnie ustaw ją jako aktywną przez Ctrl + Num0. Do widoku kamery możesz się przełączać za pomocą samego Num0.

  5. Odpowiedz Adamowski10 Paź 3,2013 20:03

    Cześć, ja mam taki problem. Gdy chcę przesunąć obiekt i wpisuje ręcznie jakąś cyfrę to mi się nic nie pojawia, dopiero jak kliknę drugi raz jakikolwiek przycisk to ona się pojawia. Klawiatura działa tak jakby z opóźnieniem, strasznie mi to psuje radość z nauki tego programu. Wiesz może o co chodzi?

    • Odpowiedz Adamowski10 Paź 3,2013 20:04

      Dodam, że tak samo jest np. z klawiszem T czy N.

      • Odpowiedz Adamowski10 Paź 3,2013 20:28

        Reinstal nie pomógł :/

        • Odpowiedz piotao Paź 3,2013 21:35

          To dziwny i raczej wkurzający problem. Wyraźnie sprawa dotyczy reakcji systemu na klawisze, zatem możesz jeszcze próbować w kolejności: wyłączenia obciążających komputer programów, przeinstalowania sterowników do klawiatury/myszy/urządzeń wskazujących + sprawdzenie co masz z obsługą USB i monitorowaniem urządzeń, ewentualnie możesz wejść na graphicall.org i wyszukać innego Blendera i wypróbować; jeżeli nic nie pomoże, możesz odpalić system z jakiegoś Linux Live DVD, doinstalować Blenda i sprawdzić. Jeżeli ZAWSZE będziesz miał ten problem, podejrzewałbym sprzęt. Jeżeli program gdzieś zniknie, a gdzieś pozostanie – możesz mieć problem z oprogramowaniem. Ale ponieważ nie napisałeś nawet w jakim systemie pracujesz, niewiele mogę zgadnąć – nie spotkałem się z takim działaniem.
          Takie opóźnienie przypomina maszynę, która jest bardzo obciążona, podobnie jak wtedy gdy Blender coś liczy lub ma mocno przeładowaną scenę. Jeżeli to serwer Xów, może przyczyna leży w konfiguracji/doborze odpowiedniego sterownika klawiatury. Zgadywanki-cacanki :)

          • Odpowiedz adamowski10 Paź 3,2013 22:10

            System to Win 8 x64. W trakcie próbowania tego co napisałeś zauważyłem, że nie mam zmaksymalizowanego okienka programu. Gdy go zmaksymalizowałem wszystko zaczęło śmigać jak należy :) Strasznie dziwne. ;o
            Pozdrawiam :)

          • Odpowiedz piotao Paź 4,2013 10:27

            Heh, na to bym nie wpadł! Powodzenia :)

  6. Odpowiedz Jacek Bogucki Maj 30,2013 01:25

    Dziekuje za odpowiedz. Wszystko jest juz w porzadku. Przepraszam, ze drugi raz to samo pytanie wyslalem..

  7. Odpowiedz Jacek Bogucki Maj 30,2013 01:19

    Dobry wieczor. Przepraszam , ze nie pisze ze znaczkami Polskimi, gdyz uzywam tylko angielskich znakow.. Prosilbym o odpowiedz na Moje pytanie zwiazane z kamera. Posiadam Blender v2.62. Gdy wchodze na widok z kamery i naciskam opcje SHIFT+F to dostaje taki komunikat: Error.”Cannot fly when the view is locked to an object.” Co zrobic gdy pojawia sie ten komunikat. Pozdrawiam Jacek z UK..

  8. Odpowiedz Jacek Bog Maj 29,2013 23:56

    Dobry wieczor. Na poczatku przepraszam, ze nie uzywam Polskich znakow. Mam malusienki problemik z uzywaniem kamery. Posiadam Blender v2.62. Kiedy przelaczylem sie na widok kamery i gdy nacisnalem przycisk shift+F pojawil sie komunikat ot taki: „Cannot fly when the view is locked to an object.” Co w tym przypadku moge zrobic? Dzieki za odpowiedz..

    • Odpowiedz piotao Maj 30,2013 01:17

      Zapewne masz kamerę do czegoś przyczepioną :) Sprawdź, czy nie ustawiłeś parenta lub nie włączyłeś w 3d viewporcie jakiejś opcji do blokady widoku lub kamery.

  9. Odpowiedz mjacob Kwi 7,2013 18:53

    Witam,
    zacząłem właśnie szkolenia z Twojej strony. Jestem zachwycony.
    Pierwsze co mnie zainteresowało, to na jakim sprzęcie pracujesz? Ja myślałem, że mam niezły procek (AMD FX 8320) a na te same rendery czekam ciut dłużej :D

    • Odpowiedz piotao Kwi 7,2013 21:14

      Fajnie że Ci się Kurs podoba. A o procu gdzieś pisałem, ktoś już pytał. Używam i7-2600k na stockowym zegarze, więc mam zapas na kręcenie w razie nagłej potrzeby :) Poza tym Linux mniej przeszkadza Blenderowi niż windoze i może dlatego czasy są niezłe.

  10. Odpowiedz Patryk Wieczorek Mar 29,2013 10:40

    Witaj. Świetne poradniki, kilka przejrzałem i z każdym następnym moja ochota na blendera wzrasta. Mam jednak problem z renderowaniem tego domku z klocków. Niektóre są ładnie wygładzone, a reszta pokryta takimi kropkami. Dodaje link do zdjęcia dla uzmysłowienia problemu. http://imageshack.us/photo/my-images/201/rendera.png/

    Pozdrawiam

    • Odpowiedz piotao Mar 29,2013 13:37

      Jest to typowy przykład z-fightingu, to znaczy, że w tych samych miejscach masz ustawione ściany, które walczą o widoczność. Twoje kostki się nakładają – usuń część z nich i zobaczysz poprawę.

      • Odpowiedz Patryk Wieczorek Mar 29,2013 21:57

        Dziękuję bardzo, usunięcie dodatkowych sześcianów faktycznie pomogło. W takim razie zabieram się za dalsze części kursu.

        Pozdrawiam

  11. Odpowiedz Hubert Mar 23,2013 22:49

    świetny poradnik, robiłem 2 razy na początku z nim potem samemu bez pomocy, ładnie opisane zaraz oglądam następne, wielkie dzięki!

  12. Odpowiedz pawel Paź 27,2012 07:56

    cześć! wielkie dzięki za ten kurs, dobrze się pracuje. mam pytanie do tutka „budowanie domku z klockow”. naciskam 0 i włączam widok z kamery ale nie moge go przesunąć. gdy naciskam kółko mysz to wychodze z tego widoku zamiast przybliżacać/oddalać. skrót shift+s w ogóle nie działa. szukałem w ustawieniach 3d view ale nic nie znalazłem :/. proszę o pomoc! dzięki :)

    • Odpowiedz piotao Paź 27,2012 17:35

      Zrób tak: zaznacz kamerę prawym klawiszem, i dopiero wtedy wciśnij 0 na klaw. numerycznej. Potem gdy będziesz już w widoku „przez kamerę” naciśnij G, i przesuń mysz – powinna przesunąć się też kamera. Aby zrobić najazd kamery na obiekt będąc w widoku kamery, po naciśnięciu G, naciskasz kółko myszy (zmienia oś ruchu) i można wtedy robić zbliżenie/oddalenie. Jeżeli wszystko zawiedzie, zawsze możesz wcisnąć Shift+F i w widoku kamery polatać po scenie za pomocą WSAD lub kółka myszy i jej przesuwania. W tym trybie (fly mode) akceptacja nowego położenia kamery następuje po Enter lub LPM, anulowanie ruchu po Esc lub PPM. Powodzenia!

    • Odpowiedz piotao Paź 27,2012 17:36

      Pamiętaj też o tym, że niektóre skróty działają _TYLKO_ wtedy, gdy mysz jest w widoku 3d. Blender pilnuje tego gdzie jest mysz i zależnie od tego jaki ona pokazuje widok – działać może inaczej.

  13. Odpowiedz piotao Lut 15,2012 23:38

    Komentarze dodane w poprzedniej wersji serwisu:

    MatM – 14-01-’12 12:40
    Witaj, też korzystam z Linuksa i mam pytanie: jakim programem nagrywasz?

    piotao – 14-01-’12 15:45
    Fajnie, że pytasz. Używam zwykłego recordmydesktop, z pewnym tuningiem opcji. Napisałem sobie skrypty które nagrywają cały ekran, albo tylko część, z takiego lub innego urządzenia dźwiękowego. Powinienem chyba zrobić sekcję pliki i tam go opisać dokładniej, oraz wrzucić jakieś sensowne wersje. Chcesz?

    MatM – 18-01-’12 21:36
    Tak, proszę

A Ty co o tym myślisz?