Cycles: kaustyka? – udawanie skupień światła 3

Jak zrobić skupienie światła bez włączonej kaustyki?

Witam! W materiale wideo przedstawiam sposób na uzyskanie efektu zbliżonego do uzyskiwanego przy włączonej kaustyce światła przechodzącego przez obiekty przezroczyste o współczynniku załamania światła większym od 1, ale bez prawdziwej kaustyki. Efekt jest całkowicie niefizyczny i opiera się na sprytnym przemnożeniu i przeskalowaniu dwóch pól wektorowych. To wszystko. Odpowiednio regulując parametry nodów, można uzyskać ciekawe efekty, czasami lepsze od prawdziwej kaustyki.

3 thoughts on “Cycles: kaustyka? – udawanie skupień światła

  1. Odpowiedz jaś Lut 9,2015 08:38

    Pomocy!
    Chciałem, zobaczyć „kaustykę”. Niestety (Blender 2.73a) mimo ustawień odpowiedniego materiału, światła … żadnej kaustyki nie mogę uzyskać. Mimo kolorowego szkła mam tylko szary jednolity cień.
    jaś

  2. Odpowiedz Mentoris Lut 5,2013 13:25

    Nie dałoby rady zrobić coś takiego w Blender Internal?

    • Odpowiedz piotao Lut 5,2013 14:43

      Dałoby się zapewne korzystając z nodów w postprocessingu. Wystarczy przetworzyć shadow pass i dodać do niego rozjaśnienia. Innym sposobem może być kombinowanie z materiałami lub teksturami za pomocą nodów, ale jeszcze nie zaglądałem jak to zrobić.

A Ty co o tym myślisz?