Cycles – wydajność renderowania na CPU 18

Renderowanie na CPU może być szybsze, jeżeli odpowiednio ustawić opcje.

Witam! W materiale wideo przedstawiam analizę wydajności na procesorze przy zastosowaniu trzech metod liczenia światła, sześciu konfiguracji wątków i sześciu różnych rozmiarów kafli przy renderowaniu, a wszystko pięć razy powtórzone i uśrednione, aby ustabilizować szumy pomiarowe czasu i móc jakoś sensownie porównać wyniki. Zapraszam do analizy skryptów oraz ewentualnie do powtórzenia metody na swoich komputerach, aby wybrać optymalne ustawienia i czekać możliwe krótko na wyniki! :)

18 thoughts on “Cycles – wydajność renderowania na CPU

  1. Odpowiedz Staszek7 Lip 28,2017 14:32

    Jeszcze aktualniejszy zestaw sposobów poprawienia szybkości i jakości Cycles autorstwa Blender Guru: „18 Ways to Speed Up Blender Cycles Rendering” : https://www.youtube.com/watch?v=8gSyEpt4-60

  2. Odpowiedz Marianq Mar 13,2014 15:49

    Wielkie dzięki!
    Używam prehistorycznego komputera i znalzłem tutaj wskazówki, które dwukrotnie przyspieszyły mi czas renderowania.
    Co zaskakujące, na moim przedpotopowym ThinkPadzie T42 z jednordzeniowym procesorze o taktowaniu 1.7, gdy zmieniałem ilość wątków – wydajność rosła!
    Inne ustawienia miały marginalny wpływ na czas obliczeń.
    Dla przykładu – 1 wątek, czas renderowania mojej sceny – 3.40, 4 wątki 2.20 i dla 32 wątków (!) 1.40.

    • Odpowiedz piotao Mar 16,2014 10:50

      To bardzo ciekawe wyniki. W takim razie możliwe, że udział czasu procesora przy wielu wątkach rośnie w przeliczeniu na jednego Blendera – co mogłoby oznaczać, że procesor obsługuje kolejne wątki po kolei, aby „zasymulować” wielozadaniowość :) Bardzo ciekawy przykład.

  3. Odpowiedz orzech Sie 21,2013 15:21

    Jak ustawiłem 1920×1080 to 12 min

  4. Odpowiedz orzech Sie 21,2013 15:13

    Jedną rzecz zauważyłem, że jak dam większą powierzchnię do renderingu (tiles w perfomance) to przykładowo czas renderingu przy 64×64 był ok.6 min a przy 256×256 jest ok. 4 min. Renderuję na karcie GTX 660M i nie wiem z czym to jest związane ale może komuś to pomoże.

  5. Odpowiedz pablo Mar 31,2013 21:07

    Z szybkim renderowaniem CPU na silniku Cycles nasuwa mi się experymentalny build dostępny na http://builder.blender.org/download/
    który praktycznie codziennie jest uaktualniany. Niestety jest to wersja tylko pod Windows ale kopa ma:)

  6. Odpowiedz bocian Lut 2,2013 11:20

    Kilka uwag ode mnie (dotyczących raczej sprzętu) 
    – Blender działa znacznie szybciej na Linuksie  (chodzi o czas renderingu)
    – Najlepiej pobierać zoptymalizowane buildy z graphicall.org (jak zresztą proponuje autor bloga).
    – Najciekawszym wątkiem dotyczącym wydajności blendera jest według mnie ten http://blenderartists.org/forum/showthread.php?239480-2-61-Cycles-render-benchmark (choć nie obejmuje hacków w ustawieniach blendera).
    – Można pobrać scenkę, przetestować konfigurację i wzbogacić wykaz

  7. Odpowiedz McThorn Sty 27,2013 20:03

    Witam wszystkich!
    To jest mój pierwszy post na PKB (i chyba nie ostatni).
    Dzięki Ci Piotrze za wszystko, mam, jak myślę, wszystkie Twoje tutki.
    Robiłem właśnie podobne badanie wydajności standardowego renderera Blendera przy różnych ustawieniach. Jeśli to Cię zainteresuje, mogę przesłać wyniki (tu lub na forum)

    • Odpowiedz piotao Sty 27,2013 20:43

      Witaj, Thorn, cieszę się, że dołączasz. Zapraszam na forum, a gdybyś miał z nim problemy, pisz na mój adres email, sprawdzę ocb. Oczywiście że jestem zainteresowany Twoimi wynikami, a jeszcze bardziej, Twoją ich interpretacją!

      • Odpowiedz McThorn Sty 27,2013 21:15

        wrzuciłem wyniki na forum do grupy Spraw Różnych.
        Renderingi batchem z linii komend ze skierowaniem do pliku txt, potem obróbka w arkuszu kalkulacyjnym… jakoś to wyszło…

  8. Odpowiedz Wojtek Sty 26,2013 10:47

    Dobry materiał, lubię takie techniczne analizy. Ma to szczególne znaczenie przy moim słabiutkim laptopie, na którym przyszło mi teraz pracować. Często pojedynczy obrazek renderuje mi się kilkanaście minut. Zacząłem nawet myśleć o prywatnej farmie do animacji, ale coś mi się zawiesza przy kilku blenderach. Obecnie dzielę animację ręcznie na kilka scen i renderuję na 4 komputerach. Może w przyszłości zrobisz jakiś materiał o farmach? Nie wiem, czy interesuje Cię ta tematyka.

    • Odpowiedz piotao Sty 26,2013 20:31

      Pomysł jest dobry, na razie nie mam jeszcze tematów, które mnie nie interesują, jeżeli chodzi o Blendera :) Dopiszę do TODO :)

      • Odpowiedz ADDJAR Sty 27,2013 17:09

        No w końcu udało mi się oglądnąć nowy tutek. Takie mam pytanko można jednak upublicznić skrypty, tak chociaż na e-maila ?. Do analizy kodu. Czysta ciekawość. 
        I drugie pytanie:
        znasz Piotrze jakaś fajna stronkę o Bash(u) oczywiście po polsku?
        Ciekawe jest to że poprzez zewnętrzny skrypt w Bashu można odpalić program uruchomić skrypt w Pythonie do integracji wewnątrz uruchomić rendering i zaciągnąć info do pliku txt. Po czym to sformatować w Perlu,  Full serwis :)

  9. Odpowiedz Danton Sty 26,2013 10:15

    heh jakiś pomysł jak zoptymalizować athlona 32 xp:))))??

    Ale jest ciekawostka do czego tutaj Piotr nie doszedł ( bo nie dysponuje odpowiednim sprzętem):))))))).

    Jeżeli mamy słaby sprzęt a renderujemy jakąś masakryczną scenę to trzeba użyć jednego kafelka bo jeżeli użyjemy kilku to blender się zwyczajnie wyłączy podczas przeskoku z kafelka na kafelek gdzieś w środku procesu renderowania sceny.

    To oczywiście tylko w momencie gdy dysponujemy naprawdę słabym sprzętem.
    Ja taką sytuację miałem w momencie kiedy renderowałem pracę dla PKB Abberacja w Lemostanie.

A Ty co o tym myślisz?