Duplikacja postaci na filmie

Etap 1: Nagranie filmu

 

Uwaga – podczas naszych zajęć na żywo, film został prawdopodobnie nagrany podczas wykładu. Jeżeli pracujesz samodzielnie, możesz surowy materiał pobrać stąd:  Materiał do obróbki
(plik AVI, 1.1MB).

Ważne: NIERUCHOME TŁO.

Przygotowania do nagrania filmu powinny polegać na znalezieniu miejsca w którym będzie nieruchome, jednostajne tło. Może to być green-screen, biała ściana, lub dowolna sceneria, która się nie porusza. Każdy ruch w tle będzie utrudniał dobre opracowanie efektu. Niektóre ruchome elementy mogą uniemożliwić wykonanie zadania. Zwróć uwagę na powiewy powietrza (poruszają zasłonami), cienie rzucane przez aktora lub ludzi w pobliżu, lub zmienne oświetlenie (np. słońce, które świeci trochę przez chmury lub oświetlenie miejskie).

Ważne: NIERUCHOMA KAMERA.

Gdy już masz wybrane miejsce, w którym nic się nie zmienia, przygotuj statyw z kamerą. Kamera podczas nagrania musi być całkowicie nieruchoma. Każde poruszenie zepsuje efekt końcowy. Dlatego jeżeli nagrywasz za pomocą smartfona, lub po prostu nie masz statywu, włącz urządzenie nagrywające, połóż je nieruchomo i w ten sposób nagrywaj. Początek i koniec filmu będzie można wyciąć, a najważniejsze środkowe części ujęcia wykorzystasz do pracy.

Ważne: AKTOR w KADRZE.

Gdy masz już przygotowane miejsce oraz sprzęt do nagrywania, potrzebujesz aktora. Możesz to być ty, ale możesz też zaprosić kogoś przed kamerę. Aby nagranie przebiegło sprawnie, możesz najpierw wyznaczyć odpowiednie miejsce, które Twój aktor zajmie w kadrze. Połóż na podłodze jakiś przedmiot lub narysuj kredą kreskę, aby było wiadomo, gdzie stanąć. Pomoże to osobie przed kamerą dobrze wykonać swoje zadanie. Ustawienie aktora powinno być zrobione w dwóch pozycjach: pierwsza po lewej stronie kadru, następna po prawej stronie. Rysunek poniżej przedstawia, jak to zrobić.

Aktor powinien stać po lewej stronie kadru gdy zaczniesz nagrywanie. Jest to pozycja 1. Niech po prostu stoi, możecie rozmawiać, może lekko gestykulować, nie może jednak chodzić. Po 10-15 sekundach nagrywania, w trakcie których aktor stał po lewej stronie, poproś go, aby przesunął się na prawą stronę. Dla aktora jest to krok lub dwa w jego LEWO, pozycja 2. Poczekaj parę sekund aż pozycja się ustabilizuje (ewentualne podmuchy powietrza ustaną, gdyby wpływały na otoczenie) i nie przerywając, w trybie ciągłym, nagraj jeszcze 10-15 sekund. Aktor może robić to samo, co wcześniej, może też zachowywać się nieco inaczej. Ciekawie wychodzą sceny w których po lewej stronie coś mówi, a po prawej stronie patrzy w swoje prawo i kiwa głową. Możesz zaproponować różne scenariusze, które w tych kilku sekundach się wydarzą.

Inne ważne uwagi do nagrywania

  1. Pamiętaj, że każdy ruch w tle będzie trudny do zamaskowania. Dotyczy to także cienia lub światła. Aktor nie może stać za blisko ściany, ponieważ pojawi się wokół niego cień.
  2. Jeżeli świecisz na aktora lampami, lepiej wychodzi oświetlenie rozproszone i jasne. Unikaj kontrastowego światła.
  3. Aktor nie powinien przekraczać linii środkowej pomiędzy punktem 1 i 2 podczas swojej gestykulacji. To dlatego, że potem skleimy połowy filmu ze sobą, i może powstać nakładanie się, którego usuwanie jest pracochłonne.
  4. Nie nagrywaj zbyt długich ujęć – w tym ćwiczeniu wystarczy 5-10 sekund po każdej stronie.
  5. Unikaj ruchów kamerą, nie zmieniaj kadrowania. Wszystkie przymiarki, zbliżenie, kadrowanie, ustawienia świateł i tła musisz zrobić przed nagraniem.
  6. Kamera, zwłaszcza amatorska nagrywa lepiej, gdy na scenie jest jasno. W przypadku słabego oświetlenia możesz zaobserwować zwiększony poziom szumu, obniżający jakość nagrania.
  7. Gdy w kadrze porusza się tylko aktor, i nagrałeś to – gratulacje! – masz dobry materiał do dalszej obróbki!

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

A Ty co o tym myślisz?