Edycja według planu z prowadnicami (guide lines) 15

W Blenderze nie ma typowego narzędzia znanego z innych programów, można jednak sobie poradzić: guidelines.

W tej części pokazuję prosty sposób na wprowadzenie na scenę tzw. guidelines, czyli linii wymiarowych do wyrównywania i podsuwania obiektów. W Blenderze nie ma takiego narzędzia, można jednak poradzić sobie stosując sprytnie pociętego mesha i różne tryby snappingu i orientacji transformacji.

Jeżeli coś było w tym materiale niejasne, warto zobaczyć też poprzedni poradnik, w którym wyjaśnione jest jak uzgodnić jednostki na planie z jednostkami blendera.

 

15 thoughts on “Edycja według planu z prowadnicami (guide lines)

  1. Odpowiedz Maciekk Lip 26,2013 10:48

    W wersji 2.63 nie napotkałem problemu z zaznaczaniem krawędzi bez widocznych wierzchołków. Chyba to poprawili.

  2. Odpowiedz GreenLittleMan Kwi 6,2013 00:26

    A ja się rozczarowałem że to tylko takie „udawane” te prowadnice, a już miałem nadzieje. Generalnie wymiarowanie, przyciąganie (snapping), wyrównywanie (align) w Blenderze siada i mam wrażenie że nowości wprowadzane w 2.67 nie przyniosą wielkiej poprawy. Taki rzut jak zaprezentowany w tutku w Sketchup’ie robi się jednym palcem w minutę. Twórcy Blendera mają kogo naśladować. Ale też trzeba być ostrożnym w porównywaniu obu aplikacji bo podczas gdy jedna służy architektom, druga artystom, i obie grupy mają inne potrzeby.
    No nic, kalkulator w rękę i do roboty :)

    • Odpowiedz piotao Kwi 7,2013 12:19

      Masz sporo racji. Architekci są przyzwyczajeni do narzędzi CADowskich, gdzie wymiarowanie i operacje zależne od położenia w stylu „względem/wokół” to absolutna podstawa. Prowadnice bardzo by się przydały w Blenderze, brakowało mi ich nie raz :)

      • Odpowiedz Piotr Cze 1,2014 23:51

        Tu już nie chodzi o jakieś braki, po prostu Bender jeśli chodzi o rysowanie CAD zatrzymał się w epoce kamiennej. Cały ten wykonywany szkic składa się z 8 podwójnych linii plus okna, które w dowolnym programie CAD są spacerkiem, tymczasem Bender robi z tego kosmiczne zagadnienie. O ile poznałem Bendera rysowanie CAD jest jego NAJSŁABSZĄ stroną, co tym bardziej dziwne, że robią to z łatwością 25 letnie programiki mające kilkaset kB objętości.

        PS powtarzam, nie jestem ekspertem od Bendera, więc może się mylę :)

  3. Odpowiedz piotao Mar 19,2013 23:23

    To faktycznie dziwne. Mam propozycję – zarejestruj się/zaloguj na forum, i tam przedstaw swój problem. Możesz nawet wstawiać obrazki w postaci zwykłych htmlowych tagów img src, jeżeli wyślesz je na np. imgur, skąd będziesz miał do nich linki. Myślę, że na forum łatwiej będzie Ci wytłumaczyć (w paru krótkich postach być może) o co chodzi, bo ten problem wygląda dość nietypowo. Może masz niewłączoną przezroczystość ścian lub niepłaskie powierzchnie (dlatego wyświetlałyby się krawędzie wewnętrzne na nich). Kto wie…

  4. Odpowiedz rochi Mar 19,2013 22:59

    Witam!
    Z góry chce zaznaczyć, że Pana tutoriale są świetne!
    Mam problem z dokonywaniem cięć. Jeśli np. potne mojego plane’a poziomo to jest ok. Ale jeśli chce dodać pionowe cięcia to nie chcą się one dokonać na całej długości, a jedynie między poziomymi cięciami i to niestety nie między wszystkimi. Dodatkowo po utworzeniu tych przykładowych cięć poziomych, nie mogę zaznaczyć zewnętrznej krawędzi na całej długości. Zaznaczają mi się odcinki między poziomymi cięciami. I na koniec, w trybie obiektowym wyświetlają mi się niektóre krawędzie z cięć. U Pana jak wiadomo linie cięcia wyświetlają się tylko w trybie edycji. Proszę o radę jak rozwiązać te problemy…

  5. Odpowiedz sabre Lip 2,2012 15:01

    Jakie ma znaczenie dzielenie narożników budynku na dodatkowe face? Chodzi mi o te miejsca: Co to daje? I czy są przeciwwskazania do takiego dzielenia jak zaznaczyłem na czerwono?

    • Odpowiedz piotao Lip 3,2012 09:04

      Przeciwskazań nie ma. Podczas modelowania w starszych wersjach Blendera odruchowo zachowywałem topologię siatki opartą o czworokąty. W nowszych wersjach nie jest to już wymagane, możesz robić trójkąty, czworokąty, pięciokąty, itp. Linie cięcia czerwone są OK, bo i tak otrzymujesz czworokąty, z którymi generalnie pracuje się łatwiej.

  6. Odpowiedz Seba Kwi 1,2012 16:41

    Wspaniałe tutki :)

    Zrobiłby Pan tutka jak uzyskać takie wzorki na szklankach jak ma Pan w galerii?
    Pozdrawiam :)

    • Odpowiedz piotao Kwi 1,2012 21:14

      Oczywiście, że zrobię… To będzie część kursu przeznaczona na sam koniec, gdy nie będzie prawdziwego końca – tematu ‚zastosowań’. To jest jedno z nich :)

  7. Odpowiedz Michal Lut 26,2012 11:49

    Witam,

    poki co od samego poczatku dotarlem do tego odcinka. Dziekuje Panu za wspanialy darmowy kurs. Jestem juz szalenie ciekaw czego nowego naucze sie w kolejnych tutorialach. Prosze dalej tak trzymac! Cos wspanialego :)
    PS.
    gdyby mogl Pan wlaczac ta wtyczke ktora pokazuje aktualnie wciskane klawisze bylbym wdzieczny ;) Pomimo to radze sobie swietnie na bazie poprzednich tutoriali.. Ciekaw jestem jak wiele wiedzy wyniose jeszcze z tego kursu.

    Pozdrawiam serdecznie!

    • Odpowiedz piotao Lut 26,2012 12:57

      Dziękuję za miłe słowa! Pracuję nad dalszymi częściami. Jestem w chwili w której wydaje mi się, pokonałem trwające ponad pół miesiąca problemy z tworzeniem poprawnie zakodowanych screencastów, i dziś mam zamiar wrzucić kilka nowych rzeczy. Pozdrawiam!

  8. Odpowiedz Tomo Lut 17,2012 12:06

    Hej,

    Dla mnie to zupełnie nowe odkrycie w blenderze – pomysł z zastosowaniem grafiki wektorowej tylko jako podkładki.
    Przeważnie importowałem pliki autocadowskie do blendera i je edytowałem ale to przeważnie generowało kilka ukrytych artefaktów. W tutorialowej metodzie obrysowujemy całość jeszcze raz ale potem faktycznie podkład możemy wykasować zostawiając samą bryłkę czysto blenderową.

    dzięki Mistrzu :)

    • Odpowiedz piotao Lut 17,2012 21:00

      Hej! Dałeś pierwszego komenta na nowym silniku strony, gratz! Cieszę się, że pomogły materiały – dzięki Tobie mam jeszcze więcej motywacji, aby serwis rozwijać!

  9. Odpowiedz piotao Lut 16,2012 11:55

    Komentarze dodane w poprzedniej wersji strony:

    Gość – 25-01-’12 20:22

    Z tego co zauważyłęm krawędź z niewidocznymi wierzchołkami można zaznaczyć box selectem i circle selectem. Można też na chwile przeskoczyć z wireframe na solid i zaznaczyc normalnie prawym klawiszem myszki.
    piotao

    piotao – 25-01-’12 21:44

    Faktycznie, dzięki za sprawdzenie! Zobacz przy okazji czy działa Loop Select (Alt+Shift+PPM) lub Lasso Select (Ctrl+LPM+move), oba w trybie edycji.
    Rasskabak

    Rasskabak – 27-01-’12 00:45

    Dorzucę 3 grosze odnośnie problemu z ustawieniem wierzchołków tak aby nowe krawędzie były idealnie prostopadłe (czas 11:45 i później kilka razy na zgięciach). Możemy ustawić sobie nowy układ odniesienia który będzie normalny do linii ściany (
    tak jak w poprzednim tutku), a później przeciągnąć nowy wierzchołek wzdłuż tej linii, korzystając ze snappingu (do któregoś z tych wierzchołków, do których próbował Pan się przyczepić podczas skalowania). Trochę zamieszałem, ale mam nadzieję, że wiadomo o co chodzi :)
    MatM

    MatM – 29-01-’12 17:42

    Witaj, czy mógłbyś zrobić poradnik jak zrobić ogień. Bardzo proszę i z góry dziękuję.
    piotao

    piotao – 02-02-’12 23:02

    @Rasskabak: oczywiście, masz rację. Można zrobić wspomniane rzeczy na wiele sposobów.

    @MatM: ten kurs jest kursem podstawowym; na ogień jeszcze za wcześnie. Najpierw materiały, i masa rzeczy, potem animacja, potem systemy cząstek, i w końcu ogień. Zanim do tego dotrę, trzeba jeszcze wiele innych rzeczy przygotować – zatem cierpliwości i zachęcam do udziału w Kursie!

A Ty co o tym myślisz?