Edycja według planu z wymiarami (całość) 32

Jak zrobić fundamenty, gdy ma się plan. Wszystko w skali i zgodnie z jednostkami.

Witajcie! W tym tutorialu tłumaczę jak można wymodelować proste fundamenty na podstawie planu architektonicznego. Oczywiście wszystko zgodne z siatką, skalą, wymiarami, itp. Zapraszam!

Ten poradnik warto obejrzeć po zaznajomieniu się z podstawami trybu edycji oraz metodami wyrównywania obiektów oraz snappingu. Wspominam też o wtyczce LoopTools, na temat której warto zrobić osobny tutorial.

Jest to poprawiona wersja, nie ucięta przez Youtube. Zapraszam do oglądania!

Plik z planem można także pobrać – jest tutaj:

 

Dziękuję z góry za komentarze!

 

32 thoughts on “Edycja według planu z wymiarami (całość)

  1. Odpowiedz Loco Lis 7,2017 08:07

    Jaka jest przyczyna tego, że obrazek importuje mi się do blendera w skali 10 zamiast 5?

    • Odpowiedz piotao Lis 7,2017 12:36

      Wszystko zależy od tego, jak robisz ten „import”. Można obrazek wstawić do Blendera na wiele sposobów.

      • Odpowiedz Loco Lis 8,2017 07:38

        Robię to w sposób dokładnie taki sam jaki jest pokazany w tutku. Po załadowaniu wygląda on dokładnie tak samo jak w tutku tzn. jest tak samo ustawiony względem lampy oraz kamery tylko ta skala wynosi 10 zamiast 5… Trudno, najwyżej ominę tą lekcje i przejdę do kolejnej :)

  2. Odpowiedz Tesa Cze 2,2017 14:33

    Panie Piotrze, mam straszny problem. Robię wszystko jak Pan, krok po kroku i nie wczytuje mi szkicu, tzn. wgrywam go, ale się nie wyświetla, nie wiem czemu. I ten Pański ściągnęłam, i swój zrobiłam. I nic. Po prostu dalej mam puste pole/kostkę na środku… I nic więcej. Próbowałam milion razy i jestem bliska poryczenia się, proszę o pomoc.

    • Odpowiedz piotao Cze 2,2017 18:48

      Jeżeli wczytujesz obrazek jako background, to upewnij się, że widok jest w trybie ortograficznym – w perspektywie nie będzie widać żadnego podglądu.

    • Odpowiedz piotao Lis 3,2017 00:08

      Przepraszam, że tak późno odpisuję. Zapewne sobie już poradziłaś, a problem może być dość prosty do pokonania – pewnie wystarczy wcisnąć 5 na klawiaturze NUMERYcznej (nie alfanumerycznej – bo wtedy przełączy się 5 warstwa). Potem już powinno działać, o ile w tym leżał problem…

  3. Odpowiedz Damian Sie 8,2014 11:07

    Witam, Jak Pan to robi ( 10:21 ) ze jak rozciąga Pan tego plene, to on się dzieli na części ?
    U mnie wygląda to tak :http://zapodaj.net/images/daf14f8e65e3c.png i nie potrawie zrobić tego jak Pan na filmie.

    Dziękuje za odpowiedź.
    Pozdrawiam.

  4. Odpowiedz lukasz Mar 22,2014 03:25

    Zauważyłem, że w tym i w kilku poprzednich lekcjach mówisz o tym, że Blender nie łączy 5 punktów w face. Używam teraz wersji 2.70 i taka możliwość już istnieje, nie mam niestety pojęcia od kiedy taka funkcjonalność istnieje.

    • Odpowiedz piotao Mar 22,2014 11:52

      To prawda, zmieniono wersję silnika obsługującego siatkę (bmesh). Potrafi on pracować na wielokątach bez problemów.

  5. Odpowiedz marcin Lut 10,2014 19:32

    Witam,

    Mam prośbę, czy może mi Pan przesłać mailem ten rysunke pokuju?
    Nigdzie nie mogę znaleźć podobnego.

    Z góry dzięki

  6. Odpowiedz Piotrek Maj 22,2013 18:14

    Witam, z góry dziękuje za wszystkie Pana tutoriale. Mam problem jeżeli chodzi o ustawienie Transform Orientation podczas modelowania pierwszego zakrzywienia. Wszystko robię tak jak jest na filmiku lecz gdy dodaję 3 wierzchołek i zmieniam Global na ukos 1 / Normal to oś według której powinienem przesunąć wierzchołek jest delikatnie odchylona. Za nic nie mogę ustawić aby nakładała się na linię na której pracuję. Proszę o pomoc.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    • Odpowiedz piotao Maj 22,2013 18:34

      W takim razie zaznacz powierzchnię, lub więcej wierzchołków, aby pomóc Blenderowi znaleźć właściwą oś. Jedną oś w trybie Normal zawsze można zdobyć, wystarczą do tego zaledwie dwa wierzchołki. A gdy chcesz dwie, to już trzeba mieć wierzchołków więcej.

  7. Odpowiedz utatek Kwi 27,2013 19:23

    Witam i serdecznie dziękuje za Pana ogrom pracy jeśli chodzi o cały PKB. Dziś wymodelowałem ten domek (najtrudniejsze moje „dzieło” jak na razie) i sprawiło mi to wiele frajdy. Nie obyło się bez komplikacji, brakowało paru ścian i LoopTools nie chciał działać prawidłowo (chyba, że coś pokręciłem) ale jakoś ;) sobie poradziłem.
    Pozdrawiam Łukasz

  8. Odpowiedz pawel Lis 3,2012 21:28

    no i jeszcze moje czepialstwo, brakuje drzwi, zakladam ze w planie byly ;)

  9. Odpowiedz pawel Lis 3,2012 21:19

    ok, juz wiem, mesh display pojawia sie w trybie edycji ;) ale drugie pytanie aktualne

  10. Odpowiedz pawel Lis 3,2012 20:58

    prosze o podpowiedz jak wlaczyc „display mesh”, nie znalalzem tego w addons :/. co do filmu, czy w 27:20 nie byloby latwiej zrobic extrude krawedzi zamiast robic extrude dwoch wierzcholkow i je laczyc?
    pozdrawiam

  11. Odpowiedz Fabiano Wrz 17,2012 21:33

    Mam pewien problem z wstawieniem Background image w blenderze. Robię wszytko tak samo jak jest pokazane w filmiku, ale ten obrazek nie pojawia mi się. Próbowałem zrobić to kilka razy z różnymi obrazkami i formatami (w tym kilka razy z planem kuchni). Wszystko jest ustawione tak jak było to pokazane na wcześniejszych częściach poradnika. Kamery są na pewno dobrze ustawione. Nie wiem co mogłem zrobić źle. Moja wersja blendera to 2.63a.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    PS: Świetny kurs.

    • Odpowiedz piotao Wrz 18,2012 10:48

      Upewnij się, że widok masz ustawiony w trybie Orto, oraz że patrzysz zgodnie z orientacją którejś osi. Na klawiaturze numerycznej klawisz 5 – może pomóc.

  12. Odpowiedz Nanoman Lip 30,2012 19:09

    Dzięki Piotrze za przydatny poradnik. Mam taki mały tip…wpisując z ręki np. wielkość ekstrudowania tak jak Ty w 31:33 znak minusa można wpisac także po podaniu wartości czyli w tym przypadku „1,5-„. W zasadzie ja zawsze wpisunę wartośc dodatnią a minusa uzywam tylko przełącznika, który ustala w którą stronę ma być wykonana dana operacja :)

    Pozdrawiam

  13. Odpowiedz seba Lip 25,2012 16:20

    Dlaczego mi blender nie wczytuje planu kuchni. Czy mam jakies funkcje, lub wtyczki
    ustawić?

  14. Odpowiedz seba Lip 25,2012 12:58

    po obejżeniu poczatku w/w tutoriala ok.1,5 minuty nie mogę wstawić planu fundamentów w opcji background images >>AllWives> menu (top)>> Add Images…proszę o podpowiedź..
    Format pobranego szkicu .png…może coś nie tak w ustawieniach blendera?
    Z „góry” dzięki!

    • Odpowiedz piotao Lip 28,2012 09:46

      Nie wiem jak to próbujesz robić. Może – jeżeli nie było żadnego błędu, potrzebujesz jeszcze ustawić widok? Pokombinuj z 5 na klawiaturze numerycznej (w widoku perspektywy nie widać obrazu w tle), oraz ustaw widok w osi, za pomocą 1, 3 lub 7 – też na klawiaturze numerycznej.

  15. Odpowiedz Ali Lip 5,2012 22:59

    Jak korzystam z Blendera w wersji 2.63 to raczej nie muszę dążyć do uzyskania czworokąta, ponieważ ta wersja obsługuje wielokąty, czy lepiej zostać przy Pana sposobie?

    • Odpowiedz piotao Lip 6,2012 07:45

      To jest pytanie o topologię. Oczywiście, Blender pozwoli zrobić wielokąty bez problemu, i większość starych zasad pozostanie aktualna. Możesz budować jak chcesz. Ja zostaję przy czworokątach dlatego, że dzięki nim łatwo zaznaczyć pętlę ze ścian i łatwo przeciąć krawędzie, które leżą po przeciwległych stronach ściany. W przypadku czworokątów łatwo to Blenderowi ustalić, ale gdy będziesz miał trójkąt lub pięciokąt, będzie to już niemożliwe. Więc odpowiedź „czy lepiej” zależy od Twojego modelu i stopnia jego złożoności, no i od tego, czy będziesz w nim dużo modelował, czy nie :)

  16. Odpowiedz jaś Lut 18,2012 02:50

    Hm;
    Super. Dużo się nauczyłem. Według mnie wypadałoby zadbać jeszcze o drzwi.
    Może drugi filmik jak je wyciąć z całości (jeżeli ktoś wcześnie przy extrudowaniu o nich zapomniał)?

    • Odpowiedz piotao Lut 18,2012 11:24

      Wtedy trzeba ściany rozciąć jedną z metod stosowanych w Trybie Edycji. Dostarcza to dodatkowej, ręcznej roboty, i zależnie od skomplikowania geometrii ścian, może być jej dużo lub mało.

  17. Odpowiedz piotao Lut 16,2012 11:48

    Komentarze dodane w poprzedniej wersji serwisu:

    Lorenc – 25-01-’12 16:51
    Jezeli nie stanowi to problemu, myślę ze lepiej byłoby podczas takich prac aby wyświetlały się takze przyciski jakie są wduszane.

    piotao – 25-01-’12 17:15
    Racja, znowu o tym zapomniałem… :/

    Lorenc – 25-01-’12 17:24
    Nie no ogólnie spoko bo i tak wszystko jest doskonale wyjaśnione ale zawsze lepiej jak są pokazywane przyciski ;)

    Gość – 25-01-’12 20:10
    Czy planowana jest druga część tego filmu? Bo kończy się w dość nagły sposób:)

    piotao – 25-01-’12 21:46
    OO, faktycznie ucięło… film był dłuższy, kończył się zrobieniem prawidłowych ścian. Myślę, że to youtube. Odetnę drugą część i właduję w sieć jeszcze raz – dzięki za feedback! :)

    Lorenc – 26-01-’12 18:03
    Byłaby mozliwość wrzucenia tego pliku graficznego z planem kuchni, który jest uzywany w tym poradniku ?

    piotao – 26-01-’12 20:07
    Dodałem plik z planem według życzenia. Poprawiłem też upload na youtube – teraz jest pełna, nieucięta wersja. 35 minut! To jak na razie najdłuższy tutek :)

    Rasskabak – 26-01-’12 21:43
    Póki jeszcze nikt na to nie wpadł, pokuszę się o komentarz ;)
    Zamiast bawić się kalkulatorem, można skorzystać z tego wbudowanego w blender. Tzn – w polach z rozmiarem, skalą itd nie trzeba wpisywać gotowej wartości. Można wpisać wyrażenie i Blender sam policzy wynik. Zamiast liczyć skalę dla obrazka, mnożyć itd, klikamy w pole ze skalą, piszemy “5/1.245” i dostajemy wynik ;)

    piotao – 27-01-’12 00:04
    Racja, znam tę funkcję. Ale jakoś nie przyzwyczaiłem się do niej. W sumie rzadko wpisuję liczby chyba…

A Ty co o tym myślisz?