Edytor Nodów: Matte (grupa nodów maskujących) 3

Ogólnie o nodach maskujących kolor.

Jest to jeden z najciekawszych zestawów narzędzi w Blenderze, ponieważ umożliwia realizację efektów specjalnych nagrywanych na kontrastowym tle, np. na tzw. Blue Screenie, lub Green Screenie. Technika ta polega na tym, że filmuje się scenę na tle w jednostajnym kolorze, a następnie tło to się usuwa. Można zastąpić je wtedy inną sceną – co szeroko wykorzystuje się w filmach takich jak Gwiezdne Wojny, czy obecnie w prawie wszystkich produkcjach z Hollywood :) Temat ten dotyczy animacji i wąsko specjalizowanych nodów, dlatego omawiam je bardzo pobieżnie, nie skupiając się na parametrach. Do tego tematu pewnie wrócimy, gdy w Kursie Animacji będzie na to właściwy czas. Teraz jednak opowiadam w celu zachowania kompletności Kursu Blendera, no i pokazuję kilka przykładów działania nodów. Ten temat to rewelacja i naprawdę zasługuje na osobny szczegółowy kurs, niemniej mam nadzieję, że nawet to pomoże zainteresowanym :)

3 thoughts on “Edytor Nodów: Matte (grupa nodów maskujących)

  1. Odpowiedz Me?How? Paź 27,2013 15:09

    Witam, jestem jednym z początkujących jeśli chodzi o zabawę z programem Blender. Ostatnio wymyśliłem sobie właśnie projekt miecza świetlnego. Wymodelowałem rękojeść z której wychodzi laser. Problemy zaczęły się w momencie gdy trzeba było odseparować laser i rozmyć go. Próbowałem już rozdzielić rękojeść i laser na dwie osobne warstwy i rozmyć tylko warstwę z laserem. Wystąpił wówczas taki problem, że laser który wychodził z wnętrza rękojeści zaczął mi go zasłaniać z niewiadomych mi przyczyn. Zacząłem wtedy kombinować właśnie z nodami zilustrowanymi tu przez pana ale w efekcie otrzymałem obraz rozmytego lasera (czarnego zamiast niebieskiego) na białym tle. Czy mógł by pan zaproponować kombinację nodów, które odseparowały by niebieski laser, później rozmyły go i podstawiły zamiast wymodelowanej bryły do rękojeści?

  2. Odpowiedz Grzegorz Wrz 17,2013 17:38

    W nodach pass index ustawił Pan na 1, a obiekt miał index 0. Pewnie dlatego nie poszło. :)

A Ty co o tym myślisz?