Edytor Nodów + Zastosowania: Stabilize2d oraz stabilizacja obrazu ze zdjęć 20

Stabilizacja obrazu 2d oraz przykład zastosowania do zrobienia filmu ze zdjęć.

Witam! Przedstawiam tutorial na temat stabilizacji obrazu 2D, a w zasadzie kombinację tutoriala na temat bardzo prostego noda, oraz tutoriala z zastosowaniem stabilizacji do tworzenia filmu ze zdjęć. Zrobiłem 90 zdjęć aparatem fotograficznym – obiektem był pomidor, a następnie używając Blendera połączyłem je w film. Ponieważ obraz bardzo skakał, dodałem stabilizację 2d, a to właśnie miał być tutorial na jego temat. Zapraszam do oglądania, od razu powiem, że wiem, że końcówkę ucięło na pożegnalnym PA, ale tak na razie zostawiam. Jest to tutek zrobiony po bardzo długim czasie (z powodu remontu elewacji nie mogłem nagrywać przez parę tyg.), i następne pojawią się dopiero pod koniec wakacji, czyli pod koniec sierpnia. O ile wrócę z tych wakacji żywy :) Pozdrawiam wszystkich, i jak zwykle serdecznie zapraszam!

Oto sam tutorial:

 

Pracy było z tym sporo, próbowałem także zrobić płynny najazd na pole zboża (tak, wakacje!), ale podczas wykonywania tego ujęcia z ręki, bez sprzętu, bez slidera najprostszego niezbyt fajnie to wyszło. Wykonałem zatem za pomocą statywu i starego pieńka drzewa serię zdjęć zwykłego pomidora. Zdjęcia całkiem niczego sobie, natomiast zrobienie z nich filmu wymaga trochę cierpliwości i staranności. Film, jaki w końcowej postaci wyszedł nie jest zbyt dobry, no, ale zostawię czas na komentarze, gdzie będzie można to powiedzieć osobiście. Tym samym zapraszam! Jeżeli coś było niezrozumiałe (np. te polecenia Linuxa), powienienem je wyjaśnić, czyż nie? :)

20 thoughts on “Edytor Nodów + Zastosowania: Stabilize2d oraz stabilizacja obrazu ze zdjęć

  1. Odpowiedz skala67 Lis 14,2016 14:27

    Dziękuję za tutka. Mam pytanko jak ustawić parametru klipu w trackingu, w VSE, w renderowaniu, aby stabilizacja nie łączyła się ze skalowaniem, ale z przycięciem do mniejszego formatu. Np. Film jest nakręcony w FullHD (1900×1080), w wyniku zastosowanej stabilizacji część pikseli obrazu wychodzi poza kadr, zatem chciałbym wykorzystać centralną stabilną część mieszczącą się w HD (1280×720), bez skalowania pikseli obrazu.

  2. Odpowiedz Jary Sty 28,2013 22:33

    Pańskie kursy są świetne Panie Piotrze! Im więcej zagadnień poruszanych w kursach mam opanowane i im więcej, że tak powiem „maluje” w blenderze to z każdym krokiem coraz bardziej mnie zadziwia jak wielka jest funkcjonalność w/w programu.
    Pozdrawiam ;)

  3. Odpowiedz maxim25 Lis 4,2012 17:03

    Do stabilizacji skrętu, lub obrotu kamery trzeba dodać minimum 2 trackery, i wtedy blender śledzi ich wzajemne położenie i kont w jakim wystartowało śledzenie, Więc w takiej sytuacji pierwszy tracker ja ustawiam na stabilizację przesunięcia, a drugi w zakładce niżej ustawiam drugi tracker na stabilizację obrotu. I tak mamy znacznie lepiej ustabilizowany obraz w dwóch płaszczyznach. :)
     
    A czemu o tym wspominam?? Bo zbyt się namęczyłem  na próbach i testach by tą wiedzę zostawić dla siebie i się nie podzielić :) I dlatego jeśli coś wiem i przetestowałem własnoręcznie to chętnie się z tym dzielę. Szczególnie jeśli problem spędzał mi sen z oczu :)

  4. Odpowiedz maxim25 Lis 4,2012 16:57

    Ale też można użyć „wideo Editing” i wstawić tam pasek z „clip editor” Ale też trzeba pamiętać by w ustawieniach pasku włączyć funkcję stabilizacji 2d, i też to działa. Oczywiście trzeba najpierw ustabilizować film trackerem lub trackerami. 
    Nie wiem tylko jak to zrobić by trackery nie oddziaływały wzajemnie na siebie, przy dłuższej scenie, gdy obraz się zmienia i zachodzi potrzeba przełączenia trackera w inne miejsce.  Bo gdy wstawi się więcej trackerów to one działają na siebie wzajemnie i uśredniają stabilizację obrazu, i im więcej trackerów będzie to tym mniej ustabilizowany obraz powstanie. Wielu ludzi robi właśnie błąd wstawiając dużo trackerów myśląc że to pomaga. Po za tym renderowanie takiej sceny zachodzi znacznie szybciej, bo blender renderuje tylko klatki i nie musi się przełączać między nodami. Ale za to w nodach można przy okazji zrobić korektę koloru, lub dodać jakieś efekty i miksować wszystko do woli, co w edytorze tego stanowczo brak :) Pozdrawiam

  5. Odpowiedz Mentoris Paź 22,2012 17:25

    Nareszcie dotarłem do końca tutoriali o nodach i tutaj przyznam się nie bardzo rozumiem, czy ta sekwencja o Movie Clip Edytorze to sa operacje niezbędne do pracy noda stabilize 2d, czy to było tylko przy okazji, a sam nod robi stabilizację sam z siebie?

    • Odpowiedz piotao Paź 24,2012 12:15

      Ja rozumiem to tak, że clip dodajesz w nodach i on jest niestabilizowany. Gdy dodasz stabilizacje jako nod, to też jeszcze nie działa, i dopiero jak klikniesz w Clip Editorze stabilize2d, to wtedy działa. Jest to jednak mój domysł, który jeszcze będę sprawdzał, mogę się mylić.

  6. Odpowiedz Danton Wrz 16,2012 07:54

    Tak Piotao pytanko a propo rozmycia ruchu bo w maksie było coś takiego podczas robienia animacji jak rozmycie ruchu automatyczne, odchaczao (odhaczało) się to w opcji i już.

      Jak coś się szybko poruszało ( poruszao) np obiekt lub kamera to miało większe rozmycie ruchu a jak wolniej to mniejsze hm gdzie jest taki mechanizm w blenderze bo nie chodzi mi tu o blur, który jest stały dla całego obrazu w nodach kompozytowych tylko rozmycie aby nie było widać poklatkowości obrazu wynikające z ruchu samej animacji.

    Za wszelką próbę odpowiedzi szczerze z serduszka dziękuję i ściskam i całuję i no może się nie będę dalej rozpędzał:)))

    • Odpowiedz piotao Wrz 16,2012 10:50

      Są dwa sposoby. Jeden opowiadam w tutku pod tytułem „Edytor Nodów: Vector Blur”, a drugi możesz włączyć automatycznie w panelu Render – checkbox o nazwie „Sampled Motion Blur” – i liczba próbek. Pamiętaj, że tamto działa na cały obraz, niezależnie od tego, co się rusza a co nie, i liczba próbek to info ILE razy więcej będą renderowane sceny. Jak dasz 4 – masz czasy renderowania x4 :) Kosztowne, ale można bez nodów a w prostych scenach lub kompozycjach pochodzących z materiałów 2d (np. film z klatek) jest to jedyna możliwość. Jeżeli masz scenę 3d to lepiej korzystać z Nodów.

  7. Odpowiedz ADDJAR Wrz 15,2012 21:00

    polecenie file rozpoznaje obrazek, imagemagic już próbowałem reinstalować, szczerze mówiąc ściągnąłem też instalkę ze strony producenta. Niestety jest w „surowej” postaci a instalowanie ze źródeł zniechęca mnie na samym wstępie. Wiecznie brakuje jakiś bibliotek, a jeżeli chodzi o mnie jestem trochę za słaby w temacie żeby niekiedy przebrnąć prze tego typu niespodzianki. No nic dziękuje za pomoc, na szczęście Blender hula ;) pozdrawiam

  8. Odpowiedz ADDJAR Wrz 15,2012 19:49

    -rwxrwxr-x 1 addjar addjar 1107601 wrz 13 04:56 logo_ubuntu_pomoc.png
    addjar@addjar-RF511-RF411-RF711:~/Obrazy/Cwiczenia$ identify logo_ubuntu_pomoc.png 
    identify: no decode delegate for this image format `logo_ubuntu_pomoc.png’ @ error/constitute.c/ReadImage/532.

    a wersja z Centrum Oprogramowania Ubuntu

    • Odpowiedz piotao Wrz 15,2012 20:40

      Możesz też sprawdzić, czy polecenie file go rozpozna: napisz ‚file obrazek.png’ i zobacz. Jeżeli pliki będą rozpoznane prawidłowo, to wina leży po stronie imagemagicka, i wtedy warto go przeinstalować i sprawdzić czy się zmieniło, a jak nie pomoże to poszukać nowszej wersji. Ewentualnie może inny obrazek zadziałać. Ale samo polecenie identify ma tylko na celu wyświetlić info o obrazku, i nie jest jakoś niezbędne, bo obrazek można zidentyfikować i na inne sposoby.

  9. Odpowiedz ADDJAR Wrz 15,2012 18:07

    Przerabiam właśnie ten kurs; pierwsza komenda :
    addjar@addjar-RF511-RF411-RF711:~/Obrazy$ identify żarówka.jpg 
    identify: no decode delegate for this image format `żarówka.jpg’ @ error/constitute.c/ReadImage/532.

    i zonk. Może ma ktoś pomysł jak to ugryźć ?

    • Odpowiedz piotao Wrz 15,2012 19:16

      Podeślij ten obrazek. Mogą być różne przyczyny: albo masz obrazek z formacie np. jpeg2000 którego imagemagick nie kuma, albo uszkodzony plik, albo plik tylko do odczytu, albo używasz dziwnej wersji IM… może być sporo powodów dla których się wysypał. Nawet polskie znaki w nazwie mogą przeszkadzać – wszystko zależy od szczegółów, z linuchem jak z życiem – pełne spektrum możliwości :)

  10. Odpowiedz winhelp Sie 21,2012 09:49

    Myślę: wejdę se na PKB, zobaczę co tam mają. O! Jakaś Stabilizacja 2D, może w końcu się dowiem, co to jest, bo jeżeli tak działa jak myślę, to mi się przyda, no i masz. Super! Tego szukałem! Dzięki!

  11. Odpowiedz Robertboanerges Lip 28,2012 21:16

    Tak dla informacji Piotao. Jak kto nie ma zainstaowanej wersji linukasa a tradycyjnie jedzie na Windowsie to może sobie też w łatwy sposób z prerobieniem zdjęć. Do zmniejszenia wilkości zdjęcia, a co za tym idzie zmniejszenie rozdzielczości wystarczy darmowy programik ( jest nawet w wrsji pl) Irfanview. Umożliwia on też zapisanie pliku do innegoformatu.

    • Odpowiedz piotao Lip 28,2012 21:44

      Ależ oczywiście :) Jestem całkowicie pewien, że pod windoze jest pełno takich programików. Sam w dawnych czasach korzystałem z AcdSee, zanim nie obrósł w niepotrzebne bajery, a potem zacząłem pracować pod Linux i tam też było sporo narzędzi, także okienkowych. Jakoś jednak lubię konsolę, więc pozwoliłem sobie trochę ją pokazać, bo jest – dla mnie – niesamowicie pomocna :)

A Ty co o tym myślisz?