Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)

Autor Wątek: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)  (Przeczytany 17356 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1251
  • Reputacja +118/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« dnia: 20141017, 20:40:12 »
Problem z pozoru prosty, który Cycles jako path-tracer stworzony do łykania na śniadanie problemu global illumination powinien teoretycznie za nas załatwić sam - ustawiamy światło HDRI World za oknem, uruchamiamy rendering i gotowe. Czyżby? Rezultat często odbiega od oczekiwanego. Krótko mówiąc - jest albo za ciemno albo za kontrastowo. Warto pamiętać, że nie jest to jakiś szczególny problem z Cycles tylko każdego path-tracera, tak to po prostu działa.

Być może ktoś z Was ma jakieś swoje tricki oświetlania wnętrz którymi chciałby się w tym wątku podzielić, byłoby bardzo miło. Tymczasem ja chciałbym pokazać kilka rzeczy ogólnego zastosowania które są na tyle ogólne że można je zastosować w każdym path-tracerze, a nawet i w internalu.

Przede wszystkim będziemy walczyć z dwiema rzeczami:

1. nadmiernym kontrastem
2. długim czasem renderingu


okazuje się, że obie te rzeczy można zwalczyć jednocześnie za pomocą dodatkowych świateł. Cały trick polega na tym, aby zaobserwować którędy światło HDRI wpada na scenę (zwykle przez okna, ale też przez świetliki w suficie itp.) i wzmocnić dodatkowymi światłami te miejsca:

- z których światło dociera
- które światło najmocniej odbijają (np. podłoga w miejscu padania promieni słonecznych).

Ustawienie dodatkowych świateł zgodnie z kierunkami padania światła HDRI jest kluczowe aby scena wyglądała naturalnie, a nie jak doświetlona przez sztuczne światło lamp błyskowych czy żarówek. Tak jak już kiedyś pisałem, dla prawdziwego hardcora nie jest trudnym zrobienie realistycznego światła nawet w internalu, co pokazał ten pan odtwarzając w nim wnętrze zrobione wcześniej w V-Ray:

https://www.youtube.com/watch?v=0wVYwKxT0Cs

Ja oczywiście takiej zabawy nie polecam, bo do tego jest potrzebny jest tuning kilkudziesięciu świateł jednocześnie, tymczasem przy użyciu Cycles wystarczy nam kilka. Na początek weźmy proste wnętrze z jednym wielkim oknem po prawej stornie. Ściana przez którą patrzy kamera jest przezroczysta, ale tylko dla kamery (za pomocą LightPath IsCameraRay) dzięki temu ta ściana też normalnie odbija światło z okna do wnętrza pokoju jak wszystkie inne ściany. Gdyby była tam dziura to przez wpadające przez nią światło mielibyśmy wrażenie, że jest tam dodatkowe okno. Materiał dla tej ściany wygląda tak:

http://i.imgur.com/iMp9gP3.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

Pierwsza próba - włączamy światło dla world o sile 1 (można tam dać HDRI ale dla uproszczenia ustawiłem tam po prostu jednolity jasnoniebieski kolor). Ciemno. Co zrobić?

http://i.imgur.com/j5tw94h.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

Można np. zwiększyć siłę światła world do 4.

http://i.imgur.com/9DrWIRK.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

Jest jaśniej, ale:

- pojawiły się nadmierne kontrasty (prawa strona całkiem przepalona, lewa nadal ciemna)
- wydłużył się znacznie czas potrzebny do wyrenderowania wolnej od szumu sceny.

Zły pomysł. Wracamy do wartości 1.

Wszystkie obrazki z tego posta były renderowane po 30 sekund. Jak widać, render nr 2 jest dużo bardziej zaszumiony. Stąd wniosek - im większa siła światła, tym większy szum, a tym samym dłuższy czas potrzebny na render ostatecznego, czystego rezultatu. To może zamiast zwiększać siłę jedynego światła spróbujemy dodać kolejne? Aby oświetlenie nie straciło swojej naturalności musimy dodatkowe światła ustawić na osi padania światła dotychczasowego, czyli po prostu w oknach. Na początek dodamy jeden świecący plane tuż za oknem. Należy pamiętać, żeby takie światło:

- nie było widoczne dla kamery,
- nie rzucało cieni (czyli nie zasłaniało dotychczasowego)
- było jednostronne (czyli rzucało światło tylko wzdłuż jednej normalnej płaszczyzny)
- miało zbliżony kolor do światła które wzmacnia

Można to wszystko zrobić za pomocą nodów materiałowych, ale prościej jest użyć panelu Object/Ray visibility - trzeba odznaczyć Camera i Shadow. "Jednostronność" światła osiągniemy przy użyciu noda Geometry/Backfacing.

Zaczniemy od wstawienia wielkiego światła wielkości okna tuż za oknem, siła 2.0:

http://i.imgur.com/tcuDLTD.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

http://i.imgur.com/6QZ8Te0.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?


Jest lepiej, ale to jeszcze nie jest to. Spójrzmy na chwilę na to zdjęcie wnętrza, widać na nim jaki efekt powoduje na suficie światło wpadające przez okno.



Aby jeszcze bardziej rozświetlić nasze wnętrze, a jednocześnie zrobić to zgodnie z tym efektem użyjemy niewidocznego światła w kształcie półkuli, którą umieścimy wewnątrz pokoju. Może przy tym pojawić się problem odbić kuli w wypolerowanej podłodze (glossy reflections). Można wtedy np. wyłączyć Ray Visibility/Glossy dla kuli, można nałożyć na nią krzyż symulujący ramy okienne, generalnie - kombinujcie.

http://i.imgur.com/wXUldam.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

Różnica pomiędzy kulą a światłem umieszconym tuż za oknem na zewnątrz sprowadza się do tego że tu musimy użyć gradientu aby zbyt wiele światła nie poszło na boki, bo wyglądałoby to nienaturalnie.



http://i.imgur.com/EyXor2W.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

Jest lepiej, kontrast i szum zelżały, ale nasza scena stała się trochę zbyt płaska, straciła charakter. Aby temu zaradzić, dodamy nieco ostrego światła pod postacią Sun lamp o lekko żółtym kolorze.

http://i.imgur.com/nl1fi7o.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

Ten efekt można wzmocnić, jak widać nasza scena jest oświetlona nie tyle bezpośrednim światłem słonecznym, co jego odbiciem. W miejscu gdzie leży plama światła słonecznego (czyli w naszym przypadku na podłodze) układamy kolejne światło powierzchniowe, tym razem o kolorze zbliżonym do oświetlonej podłogi. Dlaczego taki kolor? Bo taki kolor przybiera światło słoneczne od niej odbite (fizyk pewnie się przyczepi że to raczej niektóre długości fali ulegają pochłonięciu, ale w naszym przypadku liczy się tylko efekt końcowy). Na to światło, podobnie jak na półkulę, wrzuciłem gradient.

http://i.imgur.com/mEZ2OvN.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

http://i.imgur.com/ll5WXgP.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?


Nasza scena wygląda już całkiem nieźle, pozostał problem zbyt głębokiego cienia nad szafkami. Rozwiązań jest conajmniej kilka:

- można na przykład na szafce rozłożyć ukryte światło powierzchniowe i doświetlić to miejsce, ale bardzo trudno w ten sposób uzyskać naturalny efekt, trzeba kombinować z gradientami, bo im dalej od okna tym cień głębszy itd.,

- można zapisać render w formacie OpenEXR i zastosować tzw. tone-mapping w post produkcji, dzięki temu można indywidualnie sterować kontrastem w bardzo szerokim zakresie, ale to już temat na osobny wpis,

- można zmniejszyć kontrast całej sceny za pomocą prostego tricku - materiał ścian ustawiamy jako przezroczysty dla promieni padających z zewnątrz, natomiast dla kamery pozostaje on widoczny jako diffuse. Wpinamy do tego mix node który pozwoli nam tą przezroczystością sterować. Tu też trzeba bardzo uważać aby nie przesadzić i nie wypłaszczyć za bardzo sceny brakiem cieni. Za pomocą tej metody zrobiłem poniższe obrazki:

http://i.imgur.com/leZelHC.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

http://i.imgur.com/AXtEAwB.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

http://i.imgur.com/PyljlvP.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?


Są one przy okazji dobrym przykładem na to, że nie można przesadzić i że za mały kontrast sceny też ma swoje wady.

Podsumowując - nie chodzi o to, abyśmy zupełnie unikali cieni. Cienie są dobre, wydobywają bryłę obiektu, dają poczucie głebi. Problemem są głównie brudne cienie i za wysoki kontrast, gdy zestawimy razem jasno oświetlone obiekty które są zupełnie wypalone i cienie które są smoliście czarne. Fotografowie wnętrz używali w takich wypadkach dodatkowych, ukrytych lamp które służyły do balansowania światła dziennego. My mamy bardziej komfortową sytuację w tym zakresie bo nie musimy tych świateł ukrywać, jeden przełącznik czyni je niewidocznymi dla kamery. Trzeba tylko uważać aby nie przesadzić w drugą stronę. Za mały kontrast i zbyt płaskie światło też nie są dobre, bo powstają wtedy obrazy nudne i mdłe.

Na koniec porównanie przed i po, oba obrazki renderowane po 30 sek:

http://i.imgur.com/9DrWIRK.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

http://i.imgur.com/ll5WXgP.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
Jak oświetlać wnętrza?

Szum jest zauważalnie mniejszy, a nie sprawiły tego żadne "tricki" w rodzaju blura w kompozytorze tylko po prostu lepsze oświetlenie.



EDIT 1: emission shader

Ciekawą metodę doświetlania wnętrz zaproponował Arek, wystarczy nadać ścianom niewidoczny dla kamery materiał Emission:

http://i.imgur.com/1i6MAfa.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)


EDIT 2: bake combined pass

Zastanawiałem się ostatnio nad podanym powyżej sposobem Arka i wpadłem na pomysł jak można go ulepszyć. Główny problem z tym sposobem jest taki, że wszystkie ściany świecą równomiernie, a przecież w naturze tak nie jest - ściany równoległe do okna odbijają światło mocniej niż prostopadłe, części ścian położone bliżej okna są mocniej oświetlone niż te dalsze itd. Zastosowanie równomiernego świecenia ze wszystkich ścian spowoduje zanik kontrastu i zbytnie wypłaszczenie sceny, przez to utracimy sporo z realizmu.

Dlatego wymyśliłem upgrade tej metody - wystarczy na ścianach wypalić (bake) pass "Combined". Można to zrobić na dwa sposoby - z przedmiotami wewnątrz lub bez. Moim zdaniem lepiej jest wypalać z przedmiotami, co prawda w przypadku przesunięcia jakiegokolwiek przedmiotu trzeba wypalać od nowa, ale za to efekt końcowy jest bliższy rzeczywistości niż przy wypalaniu pustego pokoju. Tak wypaloną mapę podłączamy do świecenia, i tu znowu są dwa sposoby - można ją podłączyć do siły (Strength) lub koloru (Color). W przypadku podłączenia do Strenght tracimy jednak kolory z radiosity i światło jest nudne, jednokolorowe, dlatego polecam raczej podłączyć mapę do wejścia Color. Gdyby kolory były za mocne, można wpiąć nod Hue/Saturation i to wyregulować.

Z kilku szybkich testów wynika że z tą metodą Blender liczy tę samą liczbę sampli około 2 razy szybciej niż z gołym emission plane w oknie, do tego wynik jest na oko dwa razy mniej zaszumiony, tak że zysk czasowy jest w sumie okoły 4-krotny, dlatego moim zdaniem warto poświęcić kilka minut na ustawienie takiego oświetlenia.

http://i.imgur.com/j1CG9oh.jpg
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)


EDIT 3: light portals 28.04.2015

W Blenderze 2.75 pojawi się nowa opcja - tzw. Light Portals. Aby z niej skorzystać już dziś należy pobrać daily build:

https://builder.blender.org/download/

Light Portals są wskazówką i ułatwieniem dla Cycles, wskazują mu miejsca którymi światło wpada do wnętrza, dlatego należy umieścić je w oknach. Na marginesie, Portals pomagają tylko z enviroment light:

Cytuj
For a forward path tracer like Cycles, they are only useful for environment light, not for sunlight.
   
Aby dodać portal trzeba utworzyć nową lampę typu Area, nadać jej rozmiary okna, wstawić w okno a następnie w jej właściwościach zaznaczyć opcję Portal. Kierunek świecenia tej lampy powinien być skierowany do wnętrza, inaczej nic nam ona nie da.

Czym to się różni od wspomnianej kilka akapitów wyżej metody wstawiania czystych Mesh Lights w okna? Jeśli chodzi o prędkość renderingu, to niewiele albo wręcz niczym, ale za to wyniki z Portals będą bardziej realistyczne. Teoretycznie dałoby się uzyskać podobne wyniki z Mesh Lights gdyby pokryć je odpowiednią teksturą, ale użycie Portali będzie dużo prostsze. Jeśli porównać Portals z oświetleniem całej sceny tylko i wyłącznie za pomocą envirometal map to zysk czasowy w uzyskaniu czystego renderu będzie oczywiście ogromny. Przykładowe ilustracje takiej właśnie sytuacji wykonał Arek:

http://i.imgur.com/BZU9S5A.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)


http://i.imgur.com/1HVjMBA.png
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)


EDIT 4: chocofur 03.11.2016

Dzięki uprzejmości Lecha Sokołowskiego z www.chocofur.com mam dla Was kolejny update tutorialu. Spotkaliśmy się z Lechem na Konferencji Blendera i spędziliśmy sporo czasu na rozmowach o oświetlaniu wnętrz i o dzieleniu się wiedzą w ogóle. Lechu zgodził się udostępnić na nasze potrzeby przykładową scenę w pliku .blend, jest ona o tyle cenna, że z jednej strony jest zbudowana w bardzo prosty sposób, a z drugiej widać że odpowiednie oświetlenie i dbałość o detale daje fotorealistyczne efekty:

http://i.imgur.com/VJAMGV2.jpg
Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)


Całość opiera się na jednej lampie typu Sun, light portals oraz...firankach rozpraszających światło słoneczne, które w przeciwnym wypadku byłoby zbyt ostre. Warto rzucić okiem na materiał firanek (transparent i translucent połączone przez add shader).

Render został dodatkowo rozjaśniony w Photoshopie, plik .psd jest w drugim linku:
http://zgodzinski.com/misc/chocofur/Chocofur_basic_scene.blend
http://zgodzinski.com/misc/chocofur/0001.psd
« Ostatnia zmiana: 20161103, 15:36:04 wysłana przez jubi »

Offline SirGorn

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1573
  • Reputacja +102/-4
  • Płeć: Mężczyzna
  • .
    • Zobacz profil
    • facebook.com/xsirgorn
Odp: Jak oświetlać wnętrza?
« Odpowiedź #1 dnia: 20141017, 20:45:06 »
O mój borze, jestem wniebowzięty! @jubi!
Niby banalna sprawa, ale tutek zaczepisty! ;)

Offline utatek

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 837
  • Reputacja +44/-0
    • Zobacz profil
Odp: Jak oświetlać wnętrza?
« Odpowiedź #2 dnia: 20141017, 20:45:36 »
Wow - dzięki!

Offline olek

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 910
  • Reputacja +53/-2
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Jak oświetlać wnętrza?
« Odpowiedź #3 dnia: 20141017, 22:19:29 »
Pokłony, dzięki wielkie, uwielbiam takich użytkowników.

Offline smm

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1277
  • Reputacja +123/-1
    • Zobacz profil
Odp: Jak oświetlać wnętrza?
« Odpowiedź #4 dnia: 20141017, 22:31:48 »
Ja mogę się swoim podzielić, żeby pozbyć się ciemnych plam daję więcej odbić światła żeby lepiej spenetrowało scenę (: Renderuje się dłużej, ale ustawienie wszystkiego trwa 3 sekundy.
Bardzo fajnie opisałeś, zawsze można sobie radzić na różne sposoby w zależności od potrzeb.

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2236
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Jak oświetlać wnętrza?
« Odpowiedź #5 dnia: 20141018, 01:29:52 »
Pokłony!!

Offline sempervirent

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 197
  • Reputacja +55/-0
  • Płeć: Kobieta
    • Zobacz profil
    • portfolio
  • Gadu Gadu: 5126122
Odp: Jak oświetlać wnętrza?
« Odpowiedź #6 dnia: 20141018, 16:29:36 »
Widzę tu swoją kuchnię trochę..  :D
Świetny tutorial, wiele fajnych wskazówek. Dziękujemy! :)

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1444
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Jak oświetlać wnętrza?
« Odpowiedź #7 dnia: 20141018, 17:48:37 »
Dzięki ci jubi, wieeelkie dzięki ;)

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1251
  • Reputacja +118/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Odp: Jak oświetlać wnętrza?
« Odpowiedź #8 dnia: 20141018, 21:43:58 »
Fajnie że wam się spodobało, a i przy okazji sobie trochę uporządkowałem temat w głowie.

Widzę tu swoją kuchnię trochę..  :D
Świetny tutorial, wiele fajnych wskazówek. Dziękujemy! :)

Racja, twoja kuchnia dała właśnie impuls do powstania tego tutoriala :)

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2236
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #9 dnia: 20141021, 00:15:39 »
Jaki materiał ustawiłeś na szybę?

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3921
  • Reputacja +191/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #10 dnia: 20141021, 08:14:23 »
Dziękuję Jubi! Mam jeszcze pytanie dodatkowe, które może nieco rozszerzyć temat. Co byś radził zrobić, aby ramy okienne były ciemniejsze? :)
-piotr-

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1251
  • Reputacja +118/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #11 dnia: 20141021, 11:55:04 »
Jaki materiał ustawiłeś na szybę?

W tej scenie nie ma szyby.

Dziękuję Jubi! Mam jeszcze pytanie dodatkowe, które może nieco rozszerzyć temat. Co byś radził zrobić, aby ramy okienne były ciemniejsze? :)

Czy mógłbyś to pytanie zilustrować jakimś przykładem? Pokazać strzałką czego chciałbyś uniknąć i dlaczego? Czy nie wystarczy przyciemnić materiału nałożonego na ramę?


Offline tomek22zam

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 364
  • Reputacja +9/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLSKA
    • Zobacz profil
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #12 dnia: 20141021, 12:57:09 »
jubi dobra robota :)
http://www.czatachowa.pl/
Albowiem każdy, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą.

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1251
  • Reputacja +118/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #13 dnia: 20150315, 12:35:41 »
Dodałem jeszcze jedną metodę na końcu artykułu, wymyśliłem ją wczoraj.

Offline Khar

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 773
  • Reputacja +73/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • UniViz Piotr Jędrzejko
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #14 dnia: 20150315, 13:03:05 »
Świetne!,
Ja się głowiłem nad zrobieniem panoramy 360 i ustawieniem tego jako env. text. hdri i światło z niego przenikało by przez sciany/sufit. A przecież bake wystarczy. Super sprawa!

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1251
  • Reputacja +118/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #15 dnia: 20150428, 18:05:21 »
Dodałem informację o Light Portals, dzięki uprzejmości Arka użyłem jego grafiki jako ilustracji.

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3921
  • Reputacja +191/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #16 dnia: 20150507, 23:24:30 »
Trzeba będzie w końcu dać ten tutek na główną...
-piotr-

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2236
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #17 dnia: 20150508, 13:56:58 »
Zacny pomysł.

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2236
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #18 dnia: 20150903, 23:55:06 »
Wraca temat Portali, nasz ulubieniec uczynił mini tutka:
http://www.blenderguru.com/tutorials/using-portals-accelerate-render-times/

Mam problem z Portalem, i wydaje mi się że nie tylko ja. W komentarzach pod filimikiem ktoś też to zgłasza. Mam wrażenie że moje Portale nic nie dają. Wstawiam area light w okna i praktycznie nie ma żadnego efektu, szum taki sam, praktycznie identycznie długo się liczy. Ktoś tam sugerował włączanie Ambient Oclussion ale to chyba nie tędy droga.

Czy któryś z szanownych kolegów, którym Portal działa, Jubi, Arek? mógłby wrzucić blenda ze sceną. Mam wrażenie że niektóre dystrybucje coś nie do końca działają...

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1251
  • Reputacja +118/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #19 dnia: 20150904, 11:35:32 »
Łatwiej byłoby pewnie rozwiązać problem gdybyś ty wrzucił blenda w którym ci coś nie działa, to dużo szybsze niż zgadywanie po omacku co mogłeś tam namieszać.

Sprawdź najpierw, czy portal jest skierowany do wewnątrz, jeśli skierujesz go na zewnątrz nie zadziała, będzie się renderować tak jakby go w ogóle nie było.

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2236
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #20 dnia: 20150904, 12:57:35 »
Wyobraźmy sobie najprostszą sytuacje. Plane nad nim area light. Renderujemy i jest światło. Włączam przy Area opcje Portal i światło się nie pojawia!
Mogę zrobić scenę ale taki będzie efekt

[edit]
area
http://freehosting.enigorio.com/squat/out/blender/forum/area.png
portal
http://freehosting.enigorio.com/squat/out/blender/forum/portal.png
scena
http://freehosting.enigorio.com/squat/out/blender/forum/portal.blend

robiłem też pokój z oknem i małpą na klocku, z HDRI jako środowiskiem i itp efekt taki sam, Portal nie świeci. MOŻE coś się gdzieś przestawia albo włącza w nodach??
ALBO to wina moje WinXP, mam wersje 2.75 Blendera
« Ostatnia zmiana: 20150904, 13:07:29 wysłana przez Ancestor »

Offline Marro

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 398
  • Reputacja +35/-2
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Marro Portfolio
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #21 dnia: 20150904, 13:34:06 »
Po pierwsze portal nie jest źródłem światła a jedynie ma wskazywać skąd światło dostaje się do pomieszczenia. Ponadto żeby zadziałał pomieszczenie powinno być w całości zamknięte a w "oknach" powinny być wstawione area light z włączoną opcją portal skierowane do wewnątrz pomieszczenia. Źródło światła powinno być na zewnątrz - może nim być mapa HDRI... Powinno w takim układzie działać...

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2236
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #22 dnia: 20150904, 13:42:41 »
TO może być rozwiązaniem, pokój który robiłem miał "papierowe" i wstawione arealighty na pewno nie stykały się idealnie z powierzchnią. Dodam grubość ścian.

[edit]
grubość ścian nie ma znaczenia.
kombinuję dalej

dobra, coś zadziałało:

bez żadnych lamp, tylko HDRI zza okna jako envimental txtura
http://freehosting.enigorio.com/squat/out/blender/forum/nolamps.png

portal
http://freehosting.enigorio.com/squat/out/blender/forum/portal2.png


« Ostatnia zmiana: 20150904, 14:24:33 wysłana przez Ancestor »

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3845
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #23 dnia: 20150906, 20:42:07 »
Znany przestępca Andrzej P. trochę to wyjaśnił ;)
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2236
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #24 dnia: 20150906, 21:09:42 »
Właśnie po jego filmiku, wróciłem do tematu. Trochę gnębiłem kompa długim i mozolnym liczeniem, zrobiłem trochę renderingów. Doszedłem do wniosku, że portal jednak mi działa ;)

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3845
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #25 dnia: 20150906, 22:48:12 »
... Doszedłem do wniosku, że portal jednak mi działa ;)
No i super :D
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1251
  • Reputacja +118/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #26 dnia: 20151009, 11:40:41 »

Offline zdrapekk

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 408
  • Reputacja +22/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • animation-blender.blogspot.com
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #27 dnia: 20151017, 02:41:43 »
Dzięki  ;) każda minuta na tym forum przynosi coś ciekawego.

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1251
  • Reputacja +118/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #28 dnia: 20161103, 14:26:07 »
Czwarty update tutorialu to rezultat wieczornych rozmów na Konferencji Blendera, dodałem przykładową scenę do ściągnięcia na końcu posta.

Offline pouln

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 141
  • Reputacja +4/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Jak oświetlać wnętrza? (tutorial)
« Odpowiedź #29 dnia: 20161117, 12:45:00 »
Chyba związane z wątkiem to zapytam tutaj...

Nie wiem czy to normalne, wcześniej chyba tak nie było:
Zauważyłem taką rzecz,
- Uruchamiam "świeżego" Blendera 2.78 ze standardowymi "startowymi" ustawieniami
- Dodaje Plane`a,
- Światło punktowe o mocy np: 200
- Dodaje po środku Cub`a
- Wszystko ze zwykłym domyślnym materiałem Diffuse
Uruchamiam Render Cycles GPU w Viewporcie przy domyślnych (ustawieniach w zakładce Render), 32 sample, liczenie trwa ~ 3sec.

Ale wystarczy że dodam do sceny drugiego dużego "obejmującego" całą scenę Cub`a i render w viewporcie strasznie zwalnia, i liczenie już trwa ~15 sec.
To wszystko przy łącznie 20 wierzchołkach, zero tekstur itd... jak próbuje robić jakiś bardziej skomplikowany interior to o podglądzie Renderze w Viewporcie mogę w ogóle zapomnieć tak muli :(
Co jest grane?

Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014