Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Cycles - Teksturowanie (tutorial)

Autor Wątek: Cycles - Teksturowanie (tutorial)  (Przeczytany 8401 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline McGavish

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 891
  • Reputacja +102/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • ArtStation
Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« dnia: 20141018, 12:01:58 »
W programie 2d
1. Tworzymy przeźroczystą teksturę w rozmiarze np. 2048x2048 [px] w formacie PNG.
2. Tworzymy pędzel (czarny kolor pędzla i przeżroczyste tło) w formacie PNG.

W Blenderze
1. Zmieniamy silnik renderujący na Cycles, rozwijamy siatkę naszego modelu i dodajemy do niego materiał.
2. Dodajemy kolor podstwowy (do niego będziemy dodawać różne efekty).
3. Dodajemy "pierwszą warstwę" efektów.

4. Dodajemy nowy pędzel

Zaznaczamy ramp (dzięki temu będziemy widzieć w menu naszą teksturę pędzla i możemy zmieniać ostrość malowania)

4. Włączamy tryb Texture Paint. W zakładce Tools wybieramy nasz pędzel (ostatni), zmieniamy mu nazwę np. na "1" (dzięki temu możemy szybciej przełączać się między pędzlami klikając 1, 2, 3 itd. na klawiaturze). W podpanelu Texture możemy zmieniać teksturę pędzla. Siłę i promień regulujemy w zależności od sytuacji. Brush Mapping ustawiamy na Stencil.

5. Klikając na dwójkę obok nazwy pędzla dodajemy nowy, zmieniamy nazwę na "2", zmieniamy z mix na erase alpha i usuwamy teksturę. Tym narzędziem będziemy wymazywać naszą teksturę jeśli się np. pomylimy.
6. W zakładce Slots wybieramy warstwę, po której chcemy malować (transparent.png). Aby warstwa była widoczna w tym menu, trzeba ją najpierw dodać jako teksturę w nodach. Teraz malujemy po modelu zacieki korzystając z "1" (w odcieniach szarości). Szablon do malowania można przesuwać ppm, obracać ctrl+ppm i skalować shift+ppm. Po skończonym malowaniu klikamy Save All Images.

7. Wracamy do Edytora Nodów. Suwakiem w Color ramp zmieniamy widoczność warstwy. Dodajemy teraz kolor zacieków.

8. Dodajemy teraz Fresnela sterowanego dodatkowo krzywą. Jako drugi kolor dajemy teksturę dla odbić Fresnela. Całość podpinamy jak na obrazku.

9. Na początek zajmiemy się miejscami pozbawionymi połysku. Do Fac w Color ramp wpinamy kształt zacieków. Podpięcie invert pozwala na większą kontrolę. Na razie nie zmieniamy ich wartości.
 Teraz mix Fresnela i tekstur wpinamy do Diffuse jako Color. Dodatkowo dodajemy Mix RGB i podłączamy jak na obrazku poniżej. Możemy teraz zmieniać wartości Color ramp i Invert aby uzyskać najlepszy efekt.

10.  Połysk wygląda zbyt jednolicie dlatego w tym celu mixujemy kształ zacieków (przepuszczony jeszcze przez color ramp - lepsza kontrola nad kształtem) i dodatkową teksturę. Całość podpinamy jak na obrazku.

11. Teraz pozostaje tylko dodać fakturę. Bump jest mixem tekstury i Noise Texture (invert steruje kierunkiem bumpa i siłą). Wszystko podpinamy do wejścia Diplace w Output Node.

12. Rzut okiem na całość.


Dodając więcej warstw np. kurz, zadrapania można uzyskać jeszcze lepsze efekty.
Plik pokazowy http://przeklej.org/file/IzQ20F/Plik.test.blend + wszystkie tekstury.

"One or more textures on this 3D model have been created with images from CGTextures.com. These images may not be redistributed by default, please visit www.cgtextures.com for more information.
Wszystkie tekstury zostały dodane do pliku

Jeśli znajdziecie jakieś błędy lub braki to proszę zgłaszać.
Wszelkie sugestie dotyczące poradnika mile widziane.
« Ostatnia zmiana: 20141018, 19:04:31 wysłana przez McGavish »

Offline olek

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 910
  • Reputacja +53/-2
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #1 dnia: 20141018, 12:14:39 »
Jubi teraz Ty, coś wspaniałego oglądać takie posty. Mamy tu coraz lepszą społeczność.Przyda mi się niedługo. Dzięki

Offline SirGorn

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1577
  • Reputacja +102/-4
  • Płeć: Mężczyzna
  • .
    • Zobacz profil
    • facebook.com/xsirgorn
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #2 dnia: 20141018, 12:28:38 »
Dzięki @Mc! Właśnie robię koparkę i spróbuję wykorzystać Twoje metody na niej (spawy i teraz malowanie) :) co prawda nie będzie tak dopieszczona jak Twój czołg, ale z pewnoscią będzie lepiej wyglądać :)

Offline smm

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1283
  • Reputacja +123/-1
    • Zobacz profil
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #3 dnia: 20141018, 12:37:20 »
Może przydałby się taki dział na forum z tutorialami w formie tekstowej.

Offline Senator

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 263
  • Reputacja +8/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #4 dnia: 20141018, 13:10:18 »
Dokładnie.  Fajny tutorial, a zginie niebawem pośród innych tematów.

Offline SirGorn

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1577
  • Reputacja +102/-4
  • Płeć: Mężczyzna
  • .
    • Zobacz profil
    • facebook.com/xsirgorn
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #5 dnia: 20141018, 13:32:10 »
Dokładnie.  Fajny tutorial, a zginie niebawem pośród innych tematów.

Fakt, mógłby być odpowiedni dział, a nie temat "Tutek Użytkowników - linki do Tutoriali zewnętrznych", dzięki temu każdy tutorial miałby osobny temat, co by ułatwiło wyszukiwanie, a do tego wszystkie pytania itp. do danego tutoriala byłyby w jednym temacie ;) A nawet poszedłbym dalej i zrobił dwa działy. Jeden z tutorialami po angielsku (często są tu wrzucane tutoriale Endrju, Bcoockie albo Gleba A.), a drugi dział z polskimi - z tym, że niektóre tematy bym przypiął, żeby zawsze były na samej górze bo zawsze będą tymi 'ważnymi'.

Offline utatek

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 837
  • Reputacja +44/-0
    • Zobacz profil
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #6 dnia: 20141018, 16:05:21 »
Popieram kolegów, odpowiedni dział to super sprawa.
@McGavish szacunek!

Offline McGavish

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 891
  • Reputacja +102/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • ArtStation
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #7 dnia: 20141018, 16:17:01 »
Bardzo dziękuję wszystkim i cieszę się, że się podoba.
Stworzenie osobnego działu dla tutoriali to wg mnie świetny pomysł. Wszystkie informacje można by było znaleźć w jednym miejscu, jasno i przejrzyście.

Offline sempervirent

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 208
  • Reputacja +55/-0
  • Płeć: Kobieta
    • Zobacz profil
    • portfolio
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #8 dnia: 20141018, 16:28:42 »
I ja dołączam się do podziękowań - widać, że mamy przyjemną atmosferę na forum. No i jakość tekstur wzrośnie. :D

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1450
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #9 dnia: 20141018, 17:36:08 »
No efekt super, a teraz taka ciekawostka dla tych co nie lubią dużej ilości nodów. Nie musimy podpinać tekstury do noda z koordynatami, jeśli nie skalujemy bezpośrednio z noga z koordynatami lub nie używamy innych niż UV to używanie go jest bez sensu.  Nody teksturowe (nie wliczając noise) Mają mają standardowo ustawione że używają UV do mapowania.
Dzięki wielkie za tutek, efekt pierwsza klasa.
Tylko co do formy: może lepiej było by robić krótkie video tutki?
Co wy na to? ;)

Offline SirGorn

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1577
  • Reputacja +102/-4
  • Płeć: Mężczyzna
  • .
    • Zobacz profil
    • facebook.com/xsirgorn
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #10 dnia: 20141018, 17:45:53 »
@KattaK: sądzę, że podłączanie jawne do noda Text Coord jest lepszym rozwiązaniem i warto sobie taki nawyk zdobyć - bo może teraz tak jest, że automatycznie korzysta z UV (gdy jest dostępna), ale kto wie czy w buildzie 2.73 nie zmienią tego i będzie trzeba szukać, czemu moja tekstura tak źle wygląda, a takto masz pewność, że to nie ulegnie zmianie. - chociaż byłem pewien, że automatycznie korzysta z Generated

A co do formy, to jak komu wygodniej - nie powinniśmy nikomu nic narzucać - nie każdy lubi gadać do ekranu, do czego też trzeba się bardziej przygotować, by gadać z sensem, nie mówić co chwilkę yy, ee. A takto uruchamiasz np. dropboxa (mam ustawione automatyczne przechwytywanie ss'ów), zrobisz parę screenów, a potem na spokojnie wymyślasz treść.

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1450
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Cycles - Teksurowanie
« Odpowiedź #11 dnia: 20141018, 17:50:09 »
Daje tylko propozycje ;) Jak kto lubi, nikogo zmuszać do niczego nie będę :D

Offline alojzy

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 407
  • Reputacja +5/-1
    • Zobacz profil
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #12 dnia: 20141018, 19:15:19 »
Tak. Dział z tutkami i fajnymi trikami byłby super.

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1450
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #13 dnia: 20141018, 20:31:55 »
Mniej więcej mi chodziło z tymi tutkami:https://www.youtube.com/watch?v=hMnGSlz0jIA&list=UUVA3cYOgsTN4hs3v7pjne7w
Bo Sir mnie trochę źle zrozumiałeś, ale każdy sposób ma swoje wady i zalety ;)
Jak kto woli

Offline McGavish

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 891
  • Reputacja +102/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • ArtStation
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #14 dnia: 20141018, 20:44:08 »
Dziękuję za przypięcie wątku.
@KattaK: Ten poradnik, który pokazałeś jest zrobiony przyjemnie i profesjonalnie (nawet bez komentarza głosowego). Jeśli robiłbym więcej poradników to pewnie przerzuciłbym się na taką metodę.

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1258
  • Reputacja +119/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #15 dnia: 20141018, 21:40:46 »
Dzięki za konkretne porady, na pewno sporo osób skorzysta (w tym ja), a to trudny temat i widać, że masz go dobrze rozpracowanego. Czekamy na więcej :)

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3539
  • Reputacja +450/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #16 dnia: 20141018, 22:25:13 »
Dziękuję za przypięcie wątku.

Proszę bardzo :). Póki co to jedyna metoda wyróżnienia tak rzetelnego i praktycznego poradnika, zarówno Twojego jak i @jubiego oraz odseparowania ich od innych różnych wiadomości. Pomysł z oddzielnym działem dla takich właśnie wątków już był jakiś czas temu, ale jak na razie jest zapewne w "fazie konsultacji" :). Z czasem się to pewnie wszystko uporządkuje.
« Ostatnia zmiana: 20141018, 22:27:37 wysłana przez Arek »

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3845
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #17 dnia: 20141019, 08:34:27 »
Fajny pomysł, a prace nad nim są co już Piotr sam pisał. Niestety po prostu edytował swoją wypowiedź, a wtedy ciężko takie coś odnaleźć. Punkt 10 :)
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline andirl

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 610
  • Reputacja +38/-8
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #18 dnia: 20141019, 18:11:15 »
Tak przy okazji tego wątku dodam myślę ciekawy sposób na malowanie textur, czasem zachodzi potrzeba zeskrobania warstwy wierzchniej i sposób podpatrzony u Roberta Ferenczi wydaje mi się warty pokazania.

-potrzebny jakiś nieregularny brush z tłem alpha (przeźroczystym)
-trzeba stworzyć pustą białą teksturę no i oczywiście zapisać i podpiąc do materiału jak w przykładowym materiale kilka obrazków niżej (u mnie to clip maska ale można zrobić też odwrotnie np czarną teksturę tylko trzeba odwrócic podłączenia w nodach)

poniżej ustawienia w panelu Textures



potem poustawiać w texture paint - tools panel tak jak na obrazku poniżej



tutaj przykładowy materiał



no i w końcu przykład jak to działa : http://youtu.be/EuH4cxtueS4

w texture paint w cycles jest trochę kłopot, blender czasem zapomina sobie na czym malujemy i przy klikaniu w panele texture images w edytorze nodów czasem przelącza na inną aktywną teksturę tak że lepiej nie ruszać ustawień materiału do ukończenia swojej roboty, no i często zapisywać swoją robotę.

Mam nadzieję że nie powtórzyłem się po kimś z takim temacikiem i komuś się to do czegoś przyda.
« Ostatnia zmiana: 20141021, 20:27:37 wysłana przez andirl »
Pieprzyć amerykański model wyścigu szczurów, niech żyje lenistwo i starość . - Henri Cartier-Bresson

Offline Kropka

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 490
  • Reputacja +41/-2
    • Zobacz profil
    • facebuk
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #19 dnia: 20141021, 16:16:32 »
Oooo! Ja także dziękuję za dwa powyższe instruktaże! Nie do przecenienia i jakże potrzebne! No i akurat doszłam do etapu, w którym baaardzo mi się przydadzą.

Offline Marro

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 399
  • Reputacja +35/-2
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Marro Portfolio
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #20 dnia: 20141022, 09:57:40 »
W nawiązaniu do tematu ostatnio znalazłem bardzo ciekawy tutorial dotyczący tworzenia materiałów w Cycles:

http://www.chocofur.com/6-shaderstextures.html

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2298
  • Reputacja +60/-3
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #21 dnia: 20141022, 10:04:52 »
Co dzień coś nowego!

Offline Kropka

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 490
  • Reputacja +41/-2
    • Zobacz profil
    • facebuk
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #22 dnia: 20141028, 23:18:55 »
W niedziele zaczelam raczkowac w malowaniu, no i masakrycznie wywalalo mi Blendera, co kilka sekund. Doszlo do tego, ze nie moglam otworzyc pliku, ktory byl zapisany i zamkniety w momencie „Teksture paint”. Zaczelam testowac powod i po roznych eksperymentach, dzis okazalo sie, ze wine ponosil Subserv. Nalozony byl w starszym Blenderze, bodaj 2.70 moze 2.69, malowalam oczywiscie w 2.72
Po zdjeciu Subserva i nalozeniu od nowa, juz w 2.72 -- ten problem sie zakonczyl.
Donosze, moze ktos ma lub bedzie miec podobny problem.

Offline Blenderowicz

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 137
  • Reputacja +12/-1
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #23 dnia: 20141029, 02:26:46 »
Ooo, nie wiedziałem, że można takie fajne ramki do nodów robić.  8)

Offline krzyskle

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 31
  • Reputacja +3/-0
    • Zobacz profil
Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)
« Odpowiedź #24 dnia: 20161010, 20:04:44 »
Ma ktoś plik z tutoriala bo wygasł i nie morza a pobrać

Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014