Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy

Autor Wątek: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy  (Przeczytany 13710 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3845
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #30 dnia: 20150108, 19:14:19 »
Kurcze Arku masz racje, mówimy o wektorze normalnym w kartezjańskim układzie współrzędnych, gdzie punkt zaczepienia takiego wektora to początek układu współrzędnych (0,0,0) o długości jeden, kierunek oraz zwrot określają współrzędne X, Y, Z. Mogą się one zawierać w wartościach od -1 do 1,  a więc jak np. Z jest równa 1 to X i Y musi równać się 0, czyli R=0.5 G=0.5,  B=1
Mówiłem ci już Arku że jak byś był kobietą to bym się w tobie zakochał ?  :D
W tutku o tym było, obejrzyj jeszcze raz ;)
P.S. nie moge dawać plusów co jest grane??
Nie możesz jedynie dawać za często :)
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline ADDJAR

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1951
  • Reputacja +77/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #31 dnia: 20150108, 19:21:58 »
(przed uruchomieniem pliku trzeba w oknie konsoli wpisać:
export OSL_OPTIONS="optimize=0")

Plusów teraz w ogóle nie mogę dawać w tym problem  :P
tera działa:
zamieszczam skrina bo się aż podjarałem i plik .blend z teksturą jak by któś chciał sobie to obadać
« Ostatnia zmiana: 20150108, 19:29:41 wysłana przez ADDJAR »
Software is like sex: it's better when it's free.

Linus Torvalds

Offline Kropka

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 489
  • Reputacja +41/-2
    • Zobacz profil
    • facebuk
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #32 dnia: 20150118, 13:18:26 »
Odnośnie dziesiątej części kursu, w której wzór matematyczny, przekszatałacy jest na nody.
Pan Bartek, do trzynastej minuty układa nody na bieżąco. W minucie czternastej, rozwija zdefinowaną wcześniej przez siebie, grupę nodów. W tej rozwiniętej grupie, z noda NORMALIZE, w magiczny dla mnie sposób, znika jedno dolne wejście (Vector) oraz jedno wyjście (Value) w porównaniu z nodami układanymi do trzynastej minuty.
Wie ktoś z Was, o co chodzi? Nie dostrzegam w programie możliwosci takiego usunięcia.

Pytam nie bez kozery, ponieważ mam pewne (niewątpliwie dyletanckie) wątpliwości, do operacji normalizowania jednego wektora przy pozornie pustym (a jednak z przypisanymi konkretnymi warotściami) drugim wejściu do noda.

ps. ambitnie ulozylam proponowane nody do mieszania, ale musialam w jakims miejscu cos skopac :/
« Ostatnia zmiana: 20150118, 15:24:27 wysłana przez Kropka »

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3481
  • Reputacja +444/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #33 dnia: 20150118, 17:05:21 »


Lub - Menu Node - Toggle Hidden Node Sockets - ukrywa nieużywane wyprowadzenia nodów.

Poza tym, przy opcji Normalize drugie wejście noda (dolny Vector) jest pomijane, nie jest brane pod uwagę - tylko pierwszy (górny) Vector.
« Ostatnia zmiana: 20150118, 17:29:30 wysłana przez Arek »

Offline BartekSkorupa

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +11/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #34 dnia: 20150120, 11:45:46 »
(...) z noda NORMALIZE, w magiczny dla mnie sposób, znika jedno dolne wejście (Vector) oraz jedno wyjście (Value) w porównaniu z nodami układanymi do trzynastej minuty.
Wie ktoś z Was, o co chodzi? Nie dostrzegam w programie możliwosci takiego usunięcia.

Pytam nie bez kozery, ponieważ mam pewne (niewątpliwie dyletanckie) wątpliwości, do operacji normalizowania jednego wektora przy pozornie pustym (a jednak z przypisanymi konkretnymi warotściami) drugim wejściu do noda.

Ctrl-H, dokładnie jak pokazał poprzednik. Czasem się to przydaje dla przejrzystości.
Jeżeli chodzi o normalizację - zapewniam, że nie ma najmniejszego znaczenia jakie wartości są w dolnym wejściu, czy cokolwiek tam jest podpięte, czy nie. Można na próbę podpiąć sobie tam cokolwiek, albo z palca pozmieniać te wartości i zobaczyć, czy coś się zmieni.
To się zachowuje tak samo, jak na przykład "Math" node, gdy chcemy zobaczyć sinus. Ustawiamy noda na "Sine" i na wyjściu mamy sinus kąta wprowadzonego do pierwszego wejścia (pamiętając, że kąty musimy wprowadzać w radianach, nie stopniach). Co wepniemy do drugiego, czy jaką byśmy tam wartość z palca nie wpisali - nie ma to znaczenia. Po prostu przy niektórych operacjach dolne wejście jest pomijane.

Normalize to operacja, która zmienia długość wektora na 1.0 bez zmiany jego kierunku. Żaden inny, dodatkowy wektor nie jest do tej operacji potrzebny.

Offline Kropka

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 489
  • Reputacja +41/-2
    • Zobacz profil
    • facebuk
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #35 dnia: 20150121, 21:56:16 »
Dziękuję za wyjasnienia.

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3845
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3903
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #37 dnia: 20150209, 20:24:50 »
Tak, wrzuciłem dziś 5 minut przed wyjazdem, i jeszcze go nawet nie widziałem... Ale Bartka można dawać w ciemno :)
Ciekaw byłem, kto się zorientuje, że już jest! :)
-piotr-

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3845
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #38 dnia: 20150209, 20:31:28 »
Ciekaw byłem, kto się zorientuje, że już jest! :)
Ci co patrzą na stronę główną kilka razy dziennie ;D
Mi nawet na youtubie wyskoczyło.
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3903
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #39 dnia: 20150209, 20:33:29 »
Super! To nie wiem, czy wrzucać coś następnego, czy poczekać trochę...
-piotr-

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3845
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #40 dnia: 20150209, 20:38:00 »
To może później bo właśnie mi się unity 5 RC instaluje :D
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline ADDJAR

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1951
  • Reputacja +77/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #41 dnia: 20150211, 20:46:19 »
Troszkę trzeba było czekać na 10 odcinek ale myślę że warto, kurcze marzy mi się kurs Pana Bartka z Blender API   :)
podejrzewam że  byłby zrobiony sto razy lepiej jak ja to próbuje kaleczyć
Software is like sex: it's better when it's free.

Linus Torvalds

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3903
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #42 dnia: 20150211, 22:39:05 »
Ej, ej. Jaki jest sens porównywać się, skoro każdy z Was zrobi INNY kurs? Każdy z Was już jest inny, to co robi Bartek ma wartość i to co robisz Ty ma wartosc!

-pio-

-piotr-

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Reputacja +18/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #43 dnia: 20150219, 23:25:37 »
No u mnie coś "nie halo" z tymi nodami, może ktoś zajrzeć?
Blend

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3481
  • Reputacja +444/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #44 dnia: 20150219, 23:44:19 »
A konkretnie co nie pasuje? Wydaje się wszystko w porządku, no może poza przypiętym zestawem nodów, tak że w oknie widać tylko dany zestaw, ale nie wiem, czy to o to Ci chodzi.

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Reputacja +18/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3481
  • Reputacja +444/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #46 dnia: 20150220, 00:51:48 »
Zamiast nodów Math użyj MixRGB.

Jak masz aktywny dodatek Node Wrangler wystarczy że na nodzie użyjesz skrótu Shift+S i wybierzesz właściwy.
« Ostatnia zmiana: 20150220, 00:53:27 wysłana przez Arek »

Offline BartekSkorupa

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +11/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #47 dnia: 20150220, 19:11:54 »
W razie czego proszę się częstować moim plikiem z tą grupą. Jest w załączniku do tego posta.

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Reputacja +18/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #48 dnia: 20150220, 21:57:21 »
Taaakie buty, dzięki.

edit - okazuje się, że trzeba było dodatkowo odwrócić kanał B w teksturach. Dziwne.
« Ostatnia zmiana: 20150220, 22:32:51 wysłana przez winhelp »

Offline BartekSkorupa

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +11/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #49 dnia: 20150220, 22:46:38 »
Wszystko zawsze zależy od normal map, których używamy. W drugiej części kursu wyjaśniałem, że niektóre normal mapy mają pewne kanały "odwrócone". Być może użyłeś właśnie jednej z takich map.
Jak mówiłem niestety nie ma standardu, więc takie klocki czasem mogą się pojawić.
Czy to jest właśnie Twój przypadek, czy mamy jakąś skuchę?

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Reputacja +18/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #50 dnia: 20150220, 23:10:34 »
Jak odwracam normalne (kanał B) to uzyskuję różne wyniki w zależności czy odwrócę pierwszą czy drugą mapę. Wiem, że jest jeszcze różnica w nodzie separate RGB u Bartka jest separate XYZ (ja pracuję na starszej wersji) ale i tak wersja od Bartka jakoś działa.
W niedzielę będę miał więcej czasu to dokładnie opisze co i kiedy się dzieje. Dla niecierpliwych zamieszczam blenda z moim i Bartka zestawem nodów i spakowanymi teksturami.

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Reputacja +18/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #51 dnia: 20150222, 15:41:46 »
Piszę tego posta już 3 raz :)
Zazwyczaj mam mnóstwo cierpliwości ale te grupy po prostu mnie rozwaliły. Załączam plik na jakim kończę dzisiejszą zabawę z nodami.
Więc tak z obserwacji wynika, że ani moja ani grupa Bartka nie generuje tego co ma generować w poprawny sposób. Mam nadzieję, że widać to na załączonym screenie:
Na samej górze wyrenderowanego cuba (to na zielono) jest normalmapa puszczona w normalny sposób do shadera w normal input. Pośrodku (na czerwono) ta sama tekstura przepuszczona przez moją grupę nodów do mieszania i na spodzie na niebiesko grupa Barkta. Na cubie po prawej stronie ta sama tekstura odbita dla porównania i poprawnej orientacji źródła śwatła (zaznaczonego kursorem 3D).
Widać, że czerwona i niebieska grupa zupełnie inaczej interpretują powierzchnię niż zwykły shader.
Co prawda odwróciłem tam kanał B ale to i tak nie zmienia to wyniku na poprawny. Czy ktoś mógłby to sprawdzić lub czy tworzyliście swoje grupy? Jakie są wasze doświadczenia? Moje tekstury są spakowane w blendzie więc możecie (jak ktoś chce) sprawdzić to u siebie.

pozdrawiam

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3903
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #52 dnia: 20150224, 16:02:49 »
A zauważyłeś, że natychmiast dostajesz takie same światło jak dla prawego, dobrego klocka, jeżeli odwrócisz kanał R w swojej części, i wsadzisz go do normalmapy w zielonej części? Chyba czegoś nie kumam.
-piotr-

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Reputacja +18/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #53 dnia: 20150224, 19:00:52 »
Nie nie zauważyłem - i dalej nie widzę - mówisz, że jak odwrócę R i wyprowadzę to do inputa normal map w tej zielonej części? No to nadal jest źle (wg mnie) - tam chodzi o to, że w ogóle kształt cienia jest inny.
Chyba będę se je łączył w dotychczasowy sposób w GIMPie.

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3903
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #54 dnia: 20150225, 19:23:49 »
A mi się zdawało, że wychodziło dokładnie to samo, bo patrzyłem na kierunki w jakich pada cień.
-piotr-

Offline BartekSkorupa

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +11/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #55 dnia: 20150301, 23:36:41 »
Mam wrażenie, że próbujesz oszczędzić na czasie i robić wszystko na raz.
Moim zdaniem pozorna oszczędność.
Pozwól, że podpowiem jak ja podchodzę do tego rodzaju zagwozdek.
Oczywiście nie chcę powiedzieć, że jest to najlepsze rozwiązanie, a tym bardziej, że jedyne, ale...
doświadczenie podpowiada mi, że najlepiej jest rozwiązywać problemy po kolei eliminując wpływ wszystkiego, co nie ma związku z analizowanym problemem.
A pierwszy problem jaki mamy, to: "Jak są ułożone kanały normal map?"

W jednej z części mojego kursu powiedziałem, że po jakimś czasie zdolni ludzie są w stanie sobie tak wyrobić oko, że wyczytają, które kanały są odwrócone.
Wierzę, że są na świecie tacy, którzy rzeczywiście to potrafią.
No cóż... Możesz mi wierzyć, bądź nie - ja wciąż nie potrafię, więc muszę sprawdzać.
Pierwszy krok dla mnie to zawsze położenie "plane" na "podłodze", wstawienie słońca pod jakimś kątem, który znam i potrafię ocenić i wrzucenie po kolei każdej z normal map na tego "plane".
Na razie używam standardowego setup'u, gdzie mam po prostu noda "Normal Map".
Mapę zanim ją wpuszczę do "Normal Map" przepuszczam przez "Separate RGB", potem każdy kanał przez "Invert" i  "Combine RGB" (Może być XYZ, nie ma znaczenia).
Metodą prób i błędów dochodzę w końcu które kanały trzeba odwrócić, a których nie ruszać i mam "początkowe" normal mapy.
Robię tak, że najpierw wszystkie nody "Invert" mam "muted" i je włączam, wyłączam po kolei i patrzę, czy dobrze działa poprzez obracanie "słońca".
W końcu dochodzę do ustawienia, które działa i tyle. Na to nie ma nauki, po prostu trzeba sprawdzić.
Dopiero te po pięciusetkrotnym sprawdzeniu używam jako "inputs" do mojej grupy.

Sprawdziłem tą metodą Twoje mapy i wychodzi mi, że:
1024px-Normal_map_example_-_Map.png - nic in trzeba odwracać
doortexttmpNOR.png - trzeba odwrócić R
metalBUMP.jpg - trzeba odwrócić R

I znów... doświadczenie podpowiada mi, że parę minut poświęconych na początku, by dobrze przygotować źródła potrafi oszczędzić godziny w późniejszym etapie pracy.

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Reputacja +18/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #56 dnia: 20150302, 20:16:27 »
Cytuj
Mam wrażenie, że próbujesz oszczędzić na czasie i robić wszystko na raz.
8) Zazwyczaj się udaje.
No tak, wydaje mi się, że coś jest w tamtym pliku uszkodzone. Zrobiłem setup od nowa tzn. zaimportowałem moją i twoją grupę do czystego pliku z plejnem i wrzuciłem teksturki, odwróciłem co trzeba i działa! Prawdopodobnie coś się w poprzednim pliku uszkodziło przy przechodzeniu z wersji na wersję lub jest tam jakiś nodzik, który wszystko psuje. Nie chcę tracić czasu na coś co nie działa gdy mam już to co działa więc temat uznaję za wyczerpany ale nie zamykam - może ktoś jeszcze mieć potrzebę się czymś podzielić :)
Dzięki bardzo za cierpliwość.

Pozdrawiam

Offline Chris4132

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 367
  • Reputacja +26/-0
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #57 dnia: 20180813, 00:06:49 »
Przepraszam że odkopuję, ale zmusiło mnie coś :D
Nody sklejone przez Bartka były przeznaczone tylko do łączenia map na płaskiej ścianie plane'a?
Bo zwykłe obrócenie jej z domyślnych ustawień powoduje coś takiego:
http://s2.ifotos.pl/img/mnmjpg_qewhqww.jpg
Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy

(pokręcenie kolorów)

Chciałem tego użyć w zwykłym obiekcie i trochę się zdziwiłem x)
Nie jestem mistrzem teorii normal map ale będę musiał to rozwiązać, może tu ktoś ma wskazówkę albo kilka słów.

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3481
  • Reputacja +444/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #58 dnia: 20180813, 01:20:41 »
Nie jest to zachowanie dotyczące tylko tej kombinacji Bartka, ale i zachowania normal mapy ogólnie w takim ustawieniu. Otwórz tę grupę nodów i w niej będziesz miał dwa nody "normal map". Zapewne mają one ustawioną jako przestrzeń wejściową dla normal mapy - "tangent space" - przestrzeń wektorowa, przestrzeń styczna. A jak wiesz kolory w normal mapie odzwierciedlają właśnie kierunek zwrotu (w uproszczeniu niebieski do góry, czerwowy w jedną stronę, zielony w inną stronę). Powiedzmy jak masz wierzchołek skierowany do góry, to w przestrzeni wektorowej przybierze on kolor niebieski (Z). Ale jak go pochylisz o 90 stopni, skieruje się on w stronę X lub Y to przybierze barwę czerwoną lub zieloną. Tak samo zachowuje się normal mapa. Dzięki temu program wie, w którą stronę ma symulować zniekształcenia. Jak zmienisz zwrot obiektu z normal mapą, coś co było skierowane do góry, nagle kieruje się w inną stronę i zmienia tym samym kolor. To jest normalne zachowanie obiektów, ich zwrotów normalnych w przestrzeni wektorowej (stycznej) i tym samym samej kolorystyki tych zwrotów.
Możesz też zmienić rodzaj przestrzeni w której będzie działać normal mapa. W tym nodzie, "normal map", masz inne możliwości przestrzeni dla normal mapy. Np "World Space" nie zmieni Ci kolorków, ale moim zdanie może wtedy zafałszowywać odkształcenia pochodzące od normal mapy. Choć, z drugiej strony, jeśli jest takie ustawienie, może się pewnie do czego przydać. W każdym razie "tangent space" jest najczęściej używane.
« Ostatnia zmiana: 20180813, 01:29:05 wysłana przez Arek »

Offline Chris4132

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 367
  • Reputacja +26/-0
    • Zobacz profil
Odp: Normal Mapy - mini kurs Bartka Skorupy
« Odpowiedź #59 dnia: 20180813, 11:52:31 »
Dziękuję, myślałem, że skoro tak jest to kolor mapy jest niezależny od położenia modelu na scenie (chyba że zmieniony na wektor), a tylko od różnicy w siatce między modelem LowPoly a HighPoly podczas wypalania.

W takim razie nie wiem czy mogę tego w ogóle użyć do dynamicznego łączenia map na modelu. W załączniku podsyłam pokazującym jak zachowuje się grupa nodów od Bartka na zwykłym modelu. Nie mam pojęcia czy różnica tutaj wynika z samej natury normal mapy o której powiedziałeś czy ze złego ustawienia przestrzeni. Nie mogę raczej zmienić przestrzeni na inną niż styczną bo wtedy mapa będzie zachowywać się w sposób niepożądany.
Kiedy wezmę z tej grupy kolor "Normal Map", przepuszczę przez noda od normalnych i podepnę do Diffuse, to wynik jest lekko inny, a zmiana przestrzeni na world i inne dają wynik taki sam jak wektor prosto z Merge Normal.
Nie wiem dlaczego te wektory z grupy nodów w ogóle coś zmieniają, skoro niebieski kolor na mapie (tylko taki jest na wejściu) zmieniony na wektor styczny daje tylko różnicę "do góry", czyli żadną, spodziewałem się że będzie jak na obrazku z lewej, gdzie taki wektor nie zmienia w ogóle odbicia światła.

EDIT:
Znalazłem grupkę nodów która działa tak jak chciałem, może nie powinienem w tym wątku jej udostępniać ale jeśli ktoś napotkał taki problem jak ja i tu wylądował, to można ją pobrać tutaj: https://www.blendswap.com/blends/view/76176
Ciekawostka, że można w komentarzach znaleźć AndrewPrice'a który przyznaje się że używa tej kombinacji, jest udostępniona na całkowicie wolnej licencji.
Dojście czym się różnią obie grupy nie jest w żadnym wypadku na moje umiejętności :D
« Ostatnia zmiana: 20180813, 22:45:23 wysłana przez Chris4132 »

 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014