Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Niewidoczne zmiany w Compositing layout

Autor Wątek: Niewidoczne zmiany w Compositing layout  (Przeczytany 1473 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline torero

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Niewidoczne zmiany w Compositing layout
« dnia: 20160514, 22:31:53 »
Witam ponownie z ponownie zapewne trywialnym problemem,

próbuję zrobić mój pierwszy FX, prosty napis przesuwający się po planie filmowym i maskowany osobami stojącymi bliżej na tym planie [czyli m.in. panią na scenie]. Staram się robić wszystko wg tutoriala zamieszczonego na https://www.youtube.com/watch?v=F_2ZNf2VDQw, ale dochodzę do widoku Compositing i całość przestaje mi działać. Objaśniające [mam nadzieję] screeny w załącznikach.

W oknie Default wszystko jest OK [sześcian jest tylko testowo], po lewej stronie widać wsuwający się z lewej na prawą stronę początek napisu, render w tym momencie wychodzi jeszcze z napisem. W oknie Motion Tracking zdefiniowałem maskę "pani w niebieskim" i rozpisałem ją na poszczególne klatki. I na tym zgodność z tutorialem i zamierzeniami się kończy.

Co udało mi się osiągnąć do tej pory [kostki nie opisuję, bo jak wspomniałem nie jest istotna]:
W oknie Default widzę film i napis.
W oknie Motion Tracking [MCE] mogę podejrzeć maskę, nie pojawia mi się napis, choć widzę go oczywiście w oknie 3D View.
W głównym oknie Compositing [czyli Node Editor] nie widzę ani napisu, ani działającej maski. Zarys maski [z żółtymi kropkami] pojawia się jedynie na dole po wybraniu "Viewer Node" zamiast "Render Results", ale nawet tam nie widzę napisu.

Całość FX próbuję zrobić zgodnie z tutorialem na node'ach, w Video Editing mam tylko paski klipu filmowego.

Z góry dziękuję.

Offline Remik

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2474
  • Reputacja +120/-9
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Niewidoczne zmiany w Compositing layout
« Odpowiedź #1 dnia: 20160514, 22:56:06 »
Brakuje ci w nodach Invert dla maski.

Offline torero

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Niewidoczne zmiany w Compositing layout
« Odpowiedź #2 dnia: 20160514, 23:10:25 »
Nie o to mi chodzi. Tzn. wiem, że w porównaniu do oryginału tego node'a brakowało, ale rzecz w tym, że nawet po dodaniu invert ani napis, ani ŻADEN efekt działania maski w Node Editorze się nie pojawiają. W tym momencie nie mam po prostu nigdzie viewporta [?], zawierającego wszystkie trzy elementy, którego render dałby oczekiwany przeze mnie efekt.

Offline Zygfryd

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 366
  • Reputacja +31/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • eeee mmmm yyyy
    • Zobacz profil
Odp: Niewidoczne zmiany w Compositing layout
« Odpowiedź #3 dnia: 20160515, 08:09:43 »
W oknie compositing nie masz jeszcze wyrenderowanej sceny (napisu) ...

Offline torero

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Niewidoczne zmiany w Compositing layout
« Odpowiedź #4 dnia: 20160515, 10:14:04 »
@Zygfryd i chyba właśnie na tym polega mój problem, bo nie wiem, jak to zrobić i jak to wszystko połączyć. W różnych oknach widzę po prostu "porozrzucane" te 3 elementy [film, maskę i napis], ale żadne nie pokazuje mi tego wszystkiego naraz.

Offline Zygfryd

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 366
  • Reputacja +31/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • eeee mmmm yyyy
    • Zobacz profil
Odp: Niewidoczne zmiany w Compositing layout
« Odpowiedź #5 dnia: 20160515, 22:38:52 »
To co masz w oknie 3D musisz wyrenderować jako przezroczyste, a reszta powinna już pasować.

Offline torero

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Niewidoczne zmiany w Compositing layout
« Odpowiedź #6 dnia: 20160705, 13:18:57 »
Nie będę zaczynał nowego tematu, bo to [chyba] wciąż to samo...

Otóż sam koncept z grubsza wreszcie opanowałem; przerobiłem tutorial z uwzględnieniem Waszych uwag i co do zasady idzie OK.

Miałem jednak problem z kluczowaniem? dziewczynki po lewej stronie z ostatniego z dołączonych zdjęć powyżej [w różowej sukience]. Pani prowadząca na scenie wymaskowana jest zgodnie z oczekiwaniami, napis przesuwa się z tyłu za nią, między nią a fortepianem. W tej samej masce zdefiniowałem jednak kontur dziewczynki po lewej [oczywiście ruchomy] i maskowanie napisu długo mi się nie udawało, zanim nie zorientowałem się, że coś nie tak jest z wyświetlaniem "jej" kawałka maski. Robiłem obrys dziewczynki klatka po klatce [nagrywanie maski oczywiście włączone], zapisywałem plik, renderowałem, po czym okazywało się, że w wynikowym pliku maska jest zauważalnie przesunięta. W różne strony. Wracałem do edycji i okazywało się, że maska jest w zupełnie innym miejscu [i właśnie to "zupełnie inne miejsce" zasłaniało napis]. Poprawiałem, robiłem render... i to samo, maska chyba losowo znów przesuwała się gdziekolwiek. Udało mi się to zgrać dopiero całkiem losowo za którymś razem. Co robię / robiłem źle?

Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014