Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE

Autor Wątek: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE  (Przeczytany 1873 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3903
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« dnia: 20161122, 19:49:05 »
Szanowni, w zasadzie nieczęsto zwracam się do Was o pomoc. Tym razem jednak zachęcił mnie Piter podczas Blender Day 2016, więc spróbuję, od razu jednak zaznaczam, że NIC NA SIŁĘ, i nie traktujcie tego jako jakiejś naprawdę krytycznej prośby. Z tematem muszę poradzić sobie sam, ale gdyby ktoś pomógł... może byłoby lepiej.


Sprawa polega na tym, że z powodu pewnych nieudanych planów, muszę poprowadzić zajęcia dla 60 osób w wieku liceum/gimnazjum, które być może nie mają pojęcia o Blenderze. Chcę je wpuścić w jakiś zbudowany świat w BGE i dać trochę pograć. I tu pojawia się problem, ponieważ nie mam zbyt wielu modeli/assetów, który można byłoby wykorzystać w takiej grze. Przewiduję, że przydałoby się zrobić kilka styli gier, np:


- obiekty fotorealistyczne, jak kamienie, skały, drzewa, domy w stylu budek drewnianych, śmietniki, krzaki itp. coś co widzieliśmy np. w FarCry pierwszym
- obiekty uproszczone jak np. stożki, kule w różnych kolorach, metaliczne lub niemetaliczne obiekty, potrzebne jako np. przeszkody do gry wyścigowej w jakimś uproszczonym klimacie
- odważniki lub ciężarki z różnych materiałów, posiadające różną masę i fizykę rigid body z różnymi wspóczynnikami tarcia i bezwładności
- dowolne inne assety i dodatki, które można użyć w grach BGE.


Gdybyście znali jakieś dobre, proste i fajne gry zrobione w BGE, byłoby świetną dla mnie pomocą, gdybym je obejrzał i mógł pokazać dzieciom. Temat jest bardzo pilny, ponieważ większość prac muszę ukończyć w tym tygodniu.


To wszystko ma się wydarzyć w grudniu, więc gdyby się udało, albo przynajmniej nie urwaliby mi głowy, to w zamian za Waszą pomoc i wysiłek w modelowaniu... może mógłbym nagrać serię o tworzeniu gier w BGE, przynajmniej dotyczącą podstaw... Jest to na pewno plan na przyszłość, a wiem, że BGE może wypaść, no ale nadal będzie Blender 2.7 w którym taka wiedza nadal by działała.


Gdyby ktoś był chętny do pomocy, to w celu organizacji pracy proponuję ustawić się w tym wątku, zadeklarować co robicie, a ewentualne pliki prześlemy albo przez forum, albo mailem do mnie. Generalnie powinny to być lekkie pliki, bez skomplikowanej geometrii i ciężkich tekstur, ponieważ maszyny na których będziemy testowali BGE są bardzo stare i dość słabe.



-piotr-

Offline JGL

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 43
  • Reputacja +2/-22
  • Płeć: Kobieta
    • Zobacz profil
    • Mój artystyczny blog
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #1 dnia: 20161123, 20:54:11 »
Ja mogę podjąć się kilku rzeczy fotorealistycznych, ale tylko modelowanie bo na BGE to się nie znam.

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3903
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #2 dnia: 20161124, 00:26:07 »
Dzięki. Gdybyś mogła zrobić parę prostych obiektów, typu beczki, skrzynki, to byłoby QL. Tekstury co najwyżej 512x512, ale lepsze mniejsze i lepsze obiekty low-poly. Potrzebne są na przykład obiekty:

- skrzynka sześcienna z desek o wymiarach 1x1x1 m poteksturowana z bumpmapą - można ją zrobić z sześcianu i będzie git
- podobna do niej skrzyneczka 0.5³m³ też z bumpmapą, ale mniejszą oczywiście - pewnie 128² lub 256² tekstura wystarczy
- beczka na bazie ośmiokąta i wysokości 1m, średnicy 0.5m
- kula metaliczna o średnicy 0.5m i 1m
- słupek o przekroju 0.25m i wysokości 1m i 2m teksturowany jakby był z betonu

i tego typu drobiazgi. Generalnie - biorę wszystko z podziękowaniem :) Warto aby tekstury były niewielkie, bo obiektów będzie na scenie dość sporo, no i im mniejsza liczba wierzchołków, tym generalnie lepiej, jak zwykle. Fajnie gdyby były mapki wypukłości, ale nic na siłę - same zwykłe kolory też wystarczą.
-piotr-

Offline Piter

  • Porządkowi
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 71
  • Reputacja +8/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #3 dnia: 20161124, 08:58:11 »

Piotr, pisz jak możemy pomóc, co mamy (ja i Maciek) robić.

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka


Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3903
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #4 dnia: 20161124, 09:26:48 »
Świetnie, przydałoby się, abyście zrobili kilka - kilkanaście poteksturowanych kafelków o rozmiarach 1x1m, 2x1m i 2x2m. Tekstura nie może być zbyt wielka, a krawędź kafli może być ostra - tak aby po ich złożeniu razem wszystko się pozornie "sklejało". Takie kafle przydatne będą do budowania geometrii pewnych prostych mapek.

Możecie też zrobić kilka kamieni poteksturowanych w tym samym stylu kolorystycznym. Wymaganie jest takie, (jak zawsze w BGE) aby tekstura miała rozmiar podzielny przez 2 i jak najmniejszy, czyli 128x128, 256x256, ale 192x96 też jest ok (jeżeli potrzeba prostokątów). Jest z takimi prostymi obiektami odrobina roboty, bo trzeba zrobić rozwinięcie UV, itp. Warto też wykorzystać całą powierzchnię tekstury, w razie możliwości.
-piotr-

Offline Piter

  • Porządkowi
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 71
  • Reputacja +8/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #5 dnia: 20161124, 09:41:32 »
a) kamienie zrobimy

b) "kilkanaście poteksturowanych kafelków" ... "Takie kafle przydatne będą do budowania geometrii pewnych prostych mapek"
czy chodzi o tekstury otoczenia typu kamienie, trawa, piasek ? możesz doprecyzować czy dobrze zrozumiałem

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3845
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #6 dnia: 20161124, 19:43:26 »
A coś takiego? Kiedyś próbowałem kodzić generator labiryntu.

Swoją drogą może warto powrócić do tego :)
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3845
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #7 dnia: 20161125, 20:53:28 »
Pliczor, zapakowane tekstury testowe, inne musisz dać sam. Tamte są z cgtextures, jak chcesz mogę dodać.
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline JGL

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 43
  • Reputacja +2/-22
  • Płeć: Kobieta
    • Zobacz profil
    • Mój artystyczny blog
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #8 dnia: 20161126, 01:50:47 »
Nie za bardzo wiem czy o to Ci chodziło. Jeśli byś chciał więcej lub bardziej szczegółowe to daj znać. Nie robiłam jeszcze assetów do gry i nie wiem czego oczekujesz. Skoro kompy kiepskie to czy mogę bardziej szczegółowe niż to co tu wrzuciłam?
« Ostatnia zmiana: 20161126, 09:37:18 wysłana przez JGL »

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3903
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #9 dnia: 20161126, 10:34:28 »
JGL: dziękuję! Obiekty są OK, moje uwagi są takie: domek2 ma ponad 600 wierzchołków, ale ten pierwszy ma 54 - zamiast okna zapewne zrobiłbym teksturę z bumpem, aby okno "wydawało" się wklęsłe. Obiekt jest OK, ten większy też się przyda.

Kamil: haha, okrutne! :) Kształty na klockach są bardzo ciekawe, natomiast tekstura 1024² z tymi esami-floresami to jednak chyba za dużo :) Dziękuję, coś z tego też się przyda.

Załączam swój plik, w którym znajdziecie kilka assetów i początek gry, która zupełnie jeszcze nie działa, to tylko przygotowania do czegoś bardziej złożonego. Widać tam głównie parę klocków, ale:
- każdy klocek jest nazwany jako obiekt i jako mesh
- każdy obiekt używa jednej i tej samej tekstury o rozdzielczości 256x32 (o ile pamiętam)
- każdy jest poteksturowany i widoczny w GLSL, Blender natomiast na wszystkich scenach jest przestawiony w Blender Game.
- map normalnych nie ma, nie ma bumpu, zamiast tego korzystam z shadera Cooka-Torrensa z podbitym hardness i pozostałymi parametrami dla specularity, co tworzy minimalne wrażenie różnic w połyskliwości. Tekstura pochodzi z blenderowego UV-color-map + parę dodatków zrobionych w GIMPIe. To generalnie wystarcza, by robić grę, reszta to akcja, efekty, itp. Obiekty dodaję do grupy i wstawiam do sceny z planszą jako group instance. W razie potrzeby mogę rozbić taką grupę robiąc Ctrl+A i Make Objects Real - wtedy można już poprawiać dane obiekty dla aktualnych potrzeb.


Przydałaby się jeszcze sprężyna jakaś prosta (lub symbolicznie rysowana), coś jak klatka, lub takie kolce wychodzące z podłogi (jak w Prince of Persia pierwszym), drzwi z prętów, no i generalnie takie drobiazgi. Najgorsze w BGE jest układanie klocków logicznych - zabiera masę czasu, jest trudne w debugowaniu i niezbyt przenośne. Dlatego lepiej i wygodniej jest kodzić ile się da w pythonie, ale klocki same z siebie mimo wszystko muszą być tu i ówdzie.


Dziękuję Wam za pomoc - przydałoby się więcej. Obiekty, które nie zostaną wykorzystane w tej grze (oraz inne, które wykorzystałem) zamierzam przekazać do projektu Blender 3d 101 Education (b3d101.org), w którym biorę udział. Polega on na współpracy międzynarodowej, która ma na celu opracowanie metod nauczania Blendera skierowanych i dostosowanych dla dzieci, oraz przygotowanie materiałów dla nauczycieli.
-piotr-

Offline JGL

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 43
  • Reputacja +2/-22
  • Płeć: Kobieta
    • Zobacz profil
    • Mój artystyczny blog
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #10 dnia: 20161126, 11:16:55 »
Co do domków to specjalnie tak zrobiłam. Doszłam do wniosku, że jak będziesz chciał i mógł to ten większy wykorzystasz :) Przesyłam plik z aktualizacją o te obiekty o które wspomniałeś. Mam nadzieję, że coś Ci się przyda. Jestem też pod wrażeniem twojego pliku :)

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3845
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #11 dnia: 20161126, 19:28:30 »
Kamil: haha, okrutne! :) Kształty na klockach są bardzo ciekawe, natomiast tekstura 1024² z tymi esami-floresami to jednak chyba za dużo :) Dziękuję, coś z tego też się przyda.
Dlatego napisałem, że to testowa, służyła do manipulowania uv mapą, aby klocki były bezszwowe :) W przypadku schodów to i tak w unity musiałem kodzić przesunięcie.
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3903
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: potrzebna pomoc przy budowaniu assetów do BGE
« Odpowiedź #12 dnia: 20161129, 01:18:00 »
Rozmawiałem dziś z Mike Panem (tym co razem z Dalaiem Felinto napisali ksiażkę Blender Game Engine Fundamentals, czy coś w ten deseń). Niestety, potwierdził że BGE jest bardzo ograniczona, i że fizyka w modelu 'character' nie działa dobrze razem z fizyką typu 'rigid body'. I nawet się zdzwił, że nie działa, ale jednak... :( Czyli, nie ma na to dobrego hacku.
Dobrą wiadomością są za to, że w BGE działają nody (w realtime - ale tylko te Blenderowe z BI), no i złą oczywiście do pary jest to, że nie działają żadne tekstury proceduralne (nawet wtedy, gdy używane są tylko do obliczeń, po prostu: nie ma ich). Udało mi się zrobić wyświetlanie filmów w BGE; jednak efekty cząsteczkowe muszę jeszcze ogarnąć.
-piotr-

Tags: bge assety zasoby 
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014