Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Oświetlenie wybranych obiektów

Autor Wątek: Oświetlenie wybranych obiektów  (Przeczytany 473 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mtweeman

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Oświetlenie wybranych obiektów
« dnia: 20161204, 09:13:03 »
Hej,

Stworzyłem scenę w Blender Cycles wyglądającą tak:


Cięcie sześcianu z otworem (niebieska ściana) wykonane operacją boolowską przez odjęcie innej bryły.
Oświetlenie to wykorzystanie właściwości Emission materiałów:
- połowa cylindra daje światło białe,
- bryła tnąca sześcian daje światło niebieskie, ale o mniejszej mocy niż białe.

W efekcie uzyskałem taki render:
http://i67.tinypic.com/rvh9p5.png
Oświetlenie wybranych obiektów


Jest prawie taki jak sobie wymyśliłem, za wyjątkiem dwóch aspektów:
- zbyt duże doświetlenie boków sześcianu,
- niebieski "cień" z przodu sześcianu.

Z tym pierwszym umiem sobie poradzić. Macie pomysł jak obejść drugi? Domyślnie chciałbym, żeby niebieskie światło nie padało na podłoże = w efekcie cień byłby szary w wyniku działania światła wyłącznie z części cylindrycznej.

Doszedłem do tego, jako że działam w Cycles, że pewnie będę musiał "złożyć" render z dwóch przez odpowiednią kompozycję. Zacząłem przyporządkowywać obiekty warstwom, ale nie wiem jak obejść pewien problem:
z jednej strony chcę uzyskać cień rzucany przez oświetlany tylko światłem białym sześcian. Z drugiej strony ten sześcian jest cięty bryłą z Emission o kolorze niebieskim, więc "cień" na podłożu i tak będzie niebieski. Jak sobie z tym poradzić?

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 172
  • Reputacja +9/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #1 dnia: 20161204, 10:10:54 »
Dlaczego nie zrobisz Latającego obiektu bez dodatkowych oświetleń w blender render ?

Offline mtweeman

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #2 dnia: 20161204, 10:32:56 »
Mógłbyś dokładniej sprecyzować o co chodzi? Który obiekt to Latający?

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 172
  • Reputacja +9/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #3 dnia: 20161204, 10:41:59 »
Chodzi mi o to by usunąć podłogę
Zostawić samą bryłę i dać jej prosty shader w blender render

Offline mtweeman

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #4 dnia: 20161204, 10:48:49 »
Jestem początkujący w Blenderze, ale wolę zadawać pytania, niż żyć w nieświadomości  :D

Czy będę w stanie uzyskać cień przed sześcianem nie mając podłoża?
Jeśli tak, to czy cień nie będzie bardziej "pasmowy" zamiast "ziarnisty" jak w Cycles? Zależy mi na tym, aby struktura cienia miała tę ziarnistość właśnie.

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 172
  • Reputacja +9/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #5 dnia: 20161204, 12:01:18 »
Jestem początkujący w Blenderze, ale wolę zadawać pytania, niż żyć w nieświadomości  :D

Czy będę w stanie uzyskać cień przed sześcianem nie mając podłoża?
Jeśli tak, to czy cień nie będzie bardziej "pasmowy" zamiast "ziarnisty" jak w Cycles? Zależy mi na tym, aby struktura cienia miała tę ziarnistość właśnie.

Jeśli zależy ci na tym cieniu ziarnistym i zeby był na podłożu to musi zostać cycles. Nie znam się bardzo na freestyle, ale zazwyczaj nie robi się go w cycles bo szumy nie pasują do lini. Jeśli jednak się upierasz to ten niebieski cień może być sprawką tego, że tak jak mówiłeś ta sciana ma na sobie niebieski emission przez co oświetla podłożę przed sobą, a na cieniu jest to najbardziej widoczne.
Gdybyś robił blender render z podłogą nie musiałbyś dawać emission by każda ściana była widoczna.

Była bardzo przyjemny temat na forum o bolean+freestyle, ale nie potrafię go znaleźć... moze ktoś ci go zlinkuje tam masz jak to można otexturować w blender render by wyglądało porządnie.
« Ostatnia zmiana: 20161204, 12:08:34 wysłana przez Mero »

Offline mtweeman

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #6 dnia: 20161204, 12:25:54 »
Kombinuję jak to obejść i może dałoby się zrobić tak, że do przekroju sześcianu użyłbym dwóch brył: jednej z kolorem niebieskim, a drugiej bez. Ta z niebieskim dałaby mi render z oświetleniem ściany jakie chcę, a ta bez render z cieniem bez niebieskiego koloru. Można sprawić, by dana bryła była dublem innej? Mam na myśli to, że nie muszę się zajmować jej umieszczeniem w przestrzeni, jedynie wybrać kiedy i co ma być renderowane. Później należałoby to scalić. Czy coś takiego jest możliwe? Nie robiłem dotychczas niczego w kompozycjach, więc nie mam pojęcia.

Offline mtweeman

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #7 dnia: 20161204, 14:18:31 »
Aktualizacja:

uzyskałem dwa oddzielne rendery, w wyniku czego na jednym mam podłoże i cień, które chciałbym scalić z drugim - przeciętym sześcianem. Da się coś takiego wykonać? Jeśli chodzi o "składanie" renderów to jestem kompletnie zielony. Rendery wykonałem tak, że zdublowałem sześcian i bryłę tnącą, odbierając jednocześnie bryle tnącej kolor.
http://i68.tinypic.com/2dqbgy.png
Oświetlenie wybranych obiektów

http://i68.tinypic.com/5tt37o.png
Oświetlenie wybranych obiektów

Offline Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 347
  • Reputacja +35/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #8 dnia: 20161205, 10:56:57 »
Nie potrzeba robić 2 renderów. Odpal sobie pierwszy lepszy tutorial o "Object id".
Będziesz w ten sposób mógł przypisać podłodze np id 1 i w kompozytorze usunąć dzięki "id mask" nasycenie cienia na obiekcie właśnie z tym przypisanym id.

Offline smm

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1252
  • Reputacja +121/-1
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #9 dnia: 20161205, 14:31:09 »
Możesz też zmodyfikować sobie niebieski materiał:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/99942304/light%20path/Blender_011.png
Oświetlenie wybranych obiektów

https://dl.dropboxusercontent.com/u/99942304/light%20path/Blender_010.png
Oświetlenie wybranych obiektów

Offline Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 347
  • Reputacja +35/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #10 dnia: 20161205, 14:57:56 »
O wiele prościej niż moja propozycja :)

Offline mtweeman

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #11 dnia: 20161211, 14:42:07 »
Z pewnym opóźnieniem, ale zajmuję się Blenderem głównie w weekendy.

Dzięki wszystkim za pomoc! Zamierzony efekt osiągnięty dzięki radzie smm.

Offline vipovsky

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Oświetlenie wybranych obiektów
« Odpowiedź #12 dnia: 20170110, 15:23:22 »
witam,

to chyba odpowiedni temat.

mianowicie czy mogę za pomocą Area doświetlić powierzchnie ściany, jednocześnie nie oświetlając podłogi??

Nie chodzi mi o odpowiednie kąty, tylko o ustawienie światła lub materiału tak, aby podłoga była niewidzialna dla tego jednego konkretnego źródła światła.

 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014