Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Blender 2.80 Nowości

Autor Wątek: Blender 2.80 Nowości  (Przeczytany 8819 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Zuorion

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 467
  • Reputacja +35/-4
  • Zue zuo.
    • Zobacz profil
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #60 dnia: 20180508, 15:30:54 »

Under the hood, tak. Sporo kodu jest/było bardzo stare i dodawanie nowych funkcji wymagało walczenie z legacy kodem za każdym razem. Dlatego np. Interial poleciał - bo był porozwalany wszędzie po Blenderze.

Wchodzi nowy viewport i nowy engine - trzeba zrobić UI. Skro już trzeba i tak przerabiać UI to można to zrobić porzdnie i tym razem z jakimś sensem. A skoro już przerabiamy UI związane z renderami to można przy okazji reszte UI usprawnić skoro i tak są robione poprawki z UI.
Część rzeczy jest robiona przy okazji, ze względu na nowe możliwości (nowy dependency graph, możliwości viewportu/eevee).

IMO najdziwniejszym krokiem jest wyrzucenie Carve Booleana, nie znalazłem w zasadzie żadnego powodu.

BTW jest pomysł na nową alternatywną keymapę do blendera bazującą na industry standardach
https://developer.blender.org/T54963

Properties Editor Design
https://developer.blender.org/T54951


Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2195
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #61 dnia: 20180508, 15:55:26 »
Jasne że zmiany są potrzebne. Render przyśpieszy z 8x razy ;)

Offline Marro

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 398
  • Reputacja +35/-2
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Marro Portfolio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #62 dnia: 20180604, 17:11:59 »
Filmik pokazujący animację w Eevee - moim zdaniem już na obecnym poziomie prac robi wrażenie...

https://youtu.be/nxrwx7nmS5A

Offline Luk

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 132
  • Reputacja +11/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #63 dnia: 20180604, 20:15:55 »
Jak dla mnie to jest niesamowite co eevee potrafi, a to dopiero początek :) Liczę na tutki od Piotra o tym silniku ;)

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2195
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #64 dnia: 20180604, 21:07:38 »
Byłem sceptyczny, ale widzę że będzie dobrze, bo można te bajery wyłączyć i mieć goły widok po staremu ;)


Offline Marro

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 398
  • Reputacja +35/-2
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Marro Portfolio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #65 dnia: 20180604, 21:31:13 »
Podejrzewam, że po opublikowaniu tego filmiku paru studiom developerskim się mocno zagrzeje np. twórcom Marmoset Toolbag...

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2195
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #66 dnia: 20180604, 22:19:47 »
Coś czuję że możesz mieć rację ;)

Offline SirGorn

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1571
  • Reputacja +102/-4
  • Płeć: Mężczyzna
  • .
    • Zobacz profil
    • facebook.com/xsirgorn
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #67 dnia: 20180604, 22:47:29 »
A ja tak nie czuję. Mormonset to nie tylko silnik renderujący do robienia renderów na artstation, to cały zestaw narzędzi. Mi ten soft bardziej kojarzy się z bejkowaniem, a ładny renderer + własny "sketchfab" to taki dodatek, co by ładnie w portfolio wyglądało

NO właśnie czy AŻ taka rewolucja była nam potrzebna?
Boję się że nie poznamy Blendera w nowej odsłonie ;)
Rewolucja jest potrzebna - ale ja jestem pewnie jednym z nielicznych którzy uważają, że W10 to dobry system, a każdy większy update przyjmuję z otwartymi ręcoma
Rozpisałem się po swojemu, ale w zasadzie powieliłem to co Zuorion, więc podpiszę się pod jego postem - interfejs blendera ma ponad 8 lat, nie zaszkodzi mu mała renowacja.


I render nie przyspieszy x8, szybciej 1000-10000 - eevee jest ma być realtime, więc gdyby scena w cyclces renderowała się 1 sekundę, to eevee będzie x60 szybciej ;D

Ja mam tylko nadzieję, że z tego całego wzorowania się na MODO nie skopiują okienka Crash Report :)

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1441
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #68 dnia: 20180605, 01:16:57 »
Fakt marmo ma naprawde spoko narzędzia do bakowania, dużo więcej "wolności" niż w SP :D

Tak nowe UI jest potrzebne, tak będzie dla sporej części osób wkurzające, no piemenus dla mnie było bezsensu a teraz no nie da się żyć ;)
Mi tam się nowy look podoba, fajnie by było jakby radził sobie lepiej z większa ilością vertexów.
Co do Eevee to jest to czego mi bardzo brakowało, realtime to mega rzecz i trzymam kciuki żeby jak najlepiej wyszło, ale staram się też nie odlatywać. To młody silnik, jest w budowie, nie chce wychwalać go przedwcześnie, wole poczekać na końcową wersje :D   

Offline Arek

  • Moderator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3469
  • Reputacja +441/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #69 dnia: 20180605, 02:26:35 »
Fakt marmo ma naprawde spoko narzędzia do bakowania, dużo więcej "wolności" niż w SP :D
Internal nie miał na początku możliwości bakowania, cycles też chyba od razu nie miał takiej możliwości... kto wie, czy w którymś kolejnym etapie eevee nie otrzyma takiej możliwości. Przy obecnej szybkości i jakości eevee byłoby to spore udogodnienie, a zapewne z czasem eevee będzie jeszcze zyskiwało na jakości i innych możliwościach.Ciekawe, czy pozostanie kodowe EEVEE...?

Cytuj
Podejrzewam, że po opublikowaniu tego filmiku paru studiom developerskim się mocno zagrzeje np. twórcom Marmoset Toolbag...
Może aż tak mocno się tam nie grzeje, ale sądzę, że różne firmy z wnikliwą ciekawością obserwują, co tu się dzieje. Byłoby pewnie totalną ignorancją z ich strony, gdyby tego nie robiły. Obserwują pewnie ci, którzy mogliby na tym stracić, ewentualnie nie osiągnąć pewnych zysków, jak i ci, którzy mogą na tym zyskać. Myślę, że 2.8 może jednak wprowadzić na rynku pewne zamieszanie.

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1441
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #70 dnia: 20180605, 08:54:56 »
Fakt, całe życie przed nią :D
Co do nazwy, to w sumie mi przypadła do gustu

Offline Zuorion

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 467
  • Reputacja +35/-4
  • Zue zuo.
    • Zobacz profil
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #71 dnia: 20180608, 21:38:46 »
Youtube: Week 9 Round-up - Blender 2.8 Code Quest
Wireframe updates, MatCap and new shortcuts (pies!). Let's see what was this week about.


Task od topbara: https://developer.blender.org/T55386

Offline pouln

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Reputacja +4/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #72 dnia: 20180702, 14:20:02 »
Jeśli to będzie tak wyglądało (wiem, wiem wersje testowe) to ja dziękuję, wysiadam  :'( :'( :'(

- pochowane gdzieś podstawowe opcje np. aby wł. "Shade Smooth" trzeba wejść w tryb edycji, u góry "Face" i dopiero, masakra... ogólnie wszystko gdzieś ukryte, zamiast uprościć interface - zmasakrowali go, upodabniając go do płatnej konkurencji, poza tym nie działają skróty, nawet SPACE SEARCH, mam nadzieję, że skróty się nie zmienią,
bo jeśli tak to,... brak słów i tona mułu...
- cycles szumi jak cholera,
- cienie rzucane przez przedmioty w EEVEE dalej wyglądają jak malowane w Paint`cie,.. nawet przy ust. najwyższej ich rozdzielczości, samplingu itd..
- już pomijam temat warstw, scen, kolekcji itd.. bo to już pewnie będzie zupełnie nauka od nowa :(
- we wcześniejszych wersjach 2.8, EEVEE w viewporcie praktycznie nie szumił w ogóle, nawet przy wolumetryce, można było zrobić animację czy render dosłownie od ręki w
bardzo wysokiej rozdziałce i świetnej jakości, teraz jest kaszanka - ziarno jak diabli, a i się magiczna liczba sampli się pojawiła, o co tu chodzi Cycles bis?

Często się czyta - ten sam lament był przy 2.4 -> 2.5, nie wiem, ja zacząłem od 2.5 w górę, bo wcześniejszego interfejsu nie mogłem ogarnąć,..
Jak nowy Blender będzie tak wyglądał - choć co najważniejsze działał jak teraz to, to czym był wersjach 2.5 - 2.79 znika bezpowrotnie, bardzo dobrze mi się pracowało na tamtym układzie i w sumie mało czego brakowało, moim zdaniem zamiast tracić tyle czasu na psuciu, czegoś aby udawało wygląd innych programów, jak i tak większość użytkowników korzysta ze skrótów, mogli się skupić nad ważniejszymi rzeczami, jak np. wolumetryką z prawdziwego zdarzenia w Cycles, czego baaaardzo brakuje, a coś mi się wydaje, że EEVEE długo jeszcze nie zastąpi Cycles, jeśli chodzi o realizm oświetlenia, bo nie do tego w sumie został stworzony.

Zabieg z UI ma na celu zdaje się skomercjalizowanie Blender`a, aby dotarł do większej grupy odbiorców tych, którzy pracują obecnie na programach, które teraz Blender ma przypominać, jak i  przyciągnięcie nowych użytkowników, którzy nie posługują się skrótami i opierać się będą na wszechobecnych teraz ikonkach... co samo w sobie oczywiście złe nie jest, ale  następnym krokiem może być z totalnie darmowego programu przejście na przymusową "symboliczną" cegiełkę w postaci paru $ na rozwój projektu, później parudziesięciu, aż w końcu, jak to już wiele razy bywało skończy się na niemałej kasie i masie ograniczeń..

ps. 1 nawet "Node Editor" stał się Shade Edytorem... PO CO??

ps. 2 w pierwszych wersjach EEVEE taki obrazek był wypluwany po sekundzie, dwóch - teraz? sieczka,.. jak znajdę mam też animacją zrobioną, z JPG`ó, wszystko "od ręki", bez sampli i czekania.. tym bardziej nie wiem, jak robią teraz takie rzeczy; https://www.youtube.com/watch?v=nxrwx7nmS5A
« Ostatnia zmiana: 20180702, 15:20:22 wysłana przez pouln »

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2195
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #73 dnia: 20180702, 15:58:05 »
Wyluzuj, będzie dobrze ;)

Offline Jaras

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 181
  • Reputacja +6/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #74 dnia: 20180702, 16:48:51 »
Ja sie trochę boję nowego interface. Ciekawe czy zostawią jakąś możliwość pracy na dotychczasowym.

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2195
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #75 dnia: 20180702, 17:00:35 »
Też się boję.
Nie byłem wstanie ugryźć 2.49 i w dół, choć miałem już wtedy wieloletnie doświadczenie w innych softach 3d, boję się że 2.8x będzie zbyt awangardowy jak dla mnie ;)

Offline Jaras

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 181
  • Reputacja +6/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #76 dnia: 20180702, 17:07:48 »
Ja pierwsze podchody pod 3D robiłem na 3ds max, ale szybko (2 dni sic!) się zniechęciłem. Do blendera usiadłem blisko 10 lat później. Dłubię coś w nim już coś koło 5 lat a i tak jeszcze się go dobrze nie nauczyłem. wielu tematów jeszcze nie ogarniam, np. kości i ich animacja, drivery, skulpt mode, efekty - znaczy się coś tam w tych tematach się orientuję, ale zdecydownie za mało by mówić że to umiem.
Blender nie jest moim podstawowym programem - głównie pracuję w grafice 2D na pakiecie Adobe.
Dlatego się obawiam nowego interface, że może się zdarzyć, że będzie na tyle rewolucyjny, że poznanie go zabierze mi kolejnych kilka miesięcy :(

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1441
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #77 dnia: 20180702, 17:10:18 »
Narzekacie że wersja eksperymentalna ma swoje bolączki? ;0
Ja się ciesze nowym UI, myślę że skończy sie na tym ze po miesiącu używania wszyscy zapomną jak narzekali. Zobaczymy, jeszcze troche czasu zostało :)

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2195
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #78 dnia: 20180702, 17:13:00 »
Ja nie narzekam, rzuciłem okiem na alfę 2.8 się wywaliło trzy razy jak kliknąłem i zostawiłem aż zrobią i będzie stabilnie. Będę się martwił jak wyjdzie. Myślę że support dla 2.79 u dostawców addonów będzie jeszcze dłuuugo. Poza tym moze się okazać, że będzie opcja zmiany UI na stary ;)

Offline djtartak

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 235
  • Reputacja +29/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • One Blend to rule them all...
    • Zobacz profil
    • osobiste portfolio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #79 dnia: 20180703, 14:53:43 »
ja myślę, że całkiem do starego się nie uda wrócić (chociaż od czego jest społeczność, pewnie jakiś miłośnik 2.79 stworzy addon)
osobiście bardzo mi eevee się podoba i idea kolekcji - chociaż pewnie troche zejdzie żeby się na to przestawić, ale przy większych projektach to bardzo potrzebny ficzer...
I tak jestem przyzwyczajony do ciągłego uczenia się nowych interface'ów
największy szok poznawczy miałem jak wsiadłem na chwilę na blendera, którego sobie maxo-wy user dopasował pod swoje nawyki...

do pie menus jeszcze się  nie przyzwyczaiłem ale podejżewam, że jak się wyćwiczy odruch to może być bardzo wygodne..
pracuję dla przyjaznej blenderowi renderfarmy https://garage.farm/
taka moja rola...

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1441
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #80 dnia: 20180703, 15:13:49 »
Oj nawet nie wiesz jak bardzo, pie to

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 240
  • Reputacja +18/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #81 dnia: 20180703, 16:18:02 »
Ja tych pie menusów nie rozumiem - rozstrzelone opcje, które wydłużają czas zrobienie najłatwiejszych rzeczy - np przełączenie na edit mode normalnie naciskam [Tab] i gotowe - tutaj muszę otworzyć menu i kliknąć (jak już wiem gdzie) guziczek - bezsens. Albo jestem niereformowalny - chociaż 2.8 przyjmę z otwrtymi ramionami jak się okaże tak dobry jak mówią. Tylko - kiedy wszyscy inni się przestawią na nowy silnik? Przecież do Unity (a gdzie tam  niemainstreamowe silniki) tak po prostu nikt nic nie wyeksportuje - nie tylko blendera piszą na nowo ale i wszystko inne trzeba będzie napisać także spokojnie mogę przyjąć okres 2 lat nim nowy blender będzie w stanie używalnym do produkcji.

Offline SirGorn

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1571
  • Reputacja +102/-4
  • Płeć: Mężczyzna
  • .
    • Zobacz profil
    • facebook.com/xsirgorn
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #82 dnia: 20180703, 17:59:47 »
W preferencjach jest template dla starych skrótów klawiszowych.

pie menus to jedynie kwestia przyzwyczajenia - jak ogarniesz, że np. w momencie wciskania TAB przeciągniesz myszkę w prawo, to odpala Ci się odpowiedni tryb, to sama ta czynność nie trwa dłużej niż tylko wciśnięcie TABa, a pozwala to za pomocą 1 skrótu mieć 5 możliwości.
ale to nie chodzi o przestawienie się wszystkich na nowy silnik, cycles będzie dalej rozwijany - pbr nigdy* nie zastąpi silników tego typu, to szybciej w przyszłości powstanie taki cycles dla gier w czasie rzeczywistym (patrz. nvidia rtx w ue4)

Kolekcje w większych projektach są dużo bardziej przejrzyste i łatwiejsze w zarządzaniu niż obecny system warstw, tylko czekać aż dodadzą pod PPM opcje "Export" dla zaznaczonej kolekcji

A jak komuś nie pasuje w jaki sposób jest aktualnie rozwijany blender, zawsze można na oficjalnym forum blendera dać pomysł



Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1441
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #83 dnia: 20180703, 18:03:40 »
A do sculp moda? vertex paint? Ja mam pod jednym przyciskiem, nie musisz klikac wystarczy mały ruch myszką w strone opcji ;D
O widokach ukrytych pod "z" nie wspomne, solid, wifeframe, material, texture, rendered ;D

Kwestia przyzwyczajenia i tyle :)
Edit; a to szybki ;0

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2195
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #84 dnia: 20180703, 18:11:54 »
Dla mnie Pie to też jakaś strata czasu. ;)

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3900
  • Reputacja +190/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #85 dnia: 20180708, 00:57:59 »
Jest nowy tour #3 po Studiu - i ZOBACZCIE, jaki fajny kubek Ton trzyma przy swoim biurku!!! :) HAAHAH :) #win-so-much
https://www.youtube.com/watch?v=mf2uAJepT44

Gdy się Blenderek ustabilizuje, trzeba będzie nagrywać... tutki! :)
-piotr-

Offline sempervirent

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 197
  • Reputacja +55/-0
  • Płeć: Kobieta
    • Zobacz profil
    • portfolio
  • Gadu Gadu: 5126122
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #86 dnia: 20180708, 05:33:12 »
najlepszy kubek, bez dwóch zdań. :) a co do tutków, jak najbardziej się zgadzam! :)

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2195
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #87 dnia: 20180708, 11:00:56 »
Piotrze, to jest doskonała wieść!!

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1441
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #88 dnia: 20180708, 23:38:59 »
Jeszcze tylko magnes trzeba by skombinować i przyczepić ;D

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2195
  • Reputacja +59/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Blender 2.80 Nowości
« Odpowiedź #89 dnia: 20180709, 00:10:47 »
Nie wiem czy są takie z naszym Prezydentem ;)

Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014