Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Zacznij naukę od UV. Nie.e

Autor Wątek: Zacznij naukę od UV. Nie.e  (Przeczytany 664 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 198
  • Reputacja +11/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Zacznij naukę od UV. Nie.e
« dnia: 20170830, 16:47:17 »
Chciałbym poruszyć pewien temat, który nurtuje mnie od długiego czasu. Ci którzy mnie znają, znają także moje zamiłowanie do tworzenia materiałów. Sam proces jest dla mnie odprężający i przyjemny, a to coś (jak się dowiedziałem) rzadko spotykane. Kiedy pytam ludzi co sprawia im problem słyszę "TEXTROWANIE i MATERIAŁY". No ale czemu ? Przeciez materiały są prostrze od modelowania.
"No bo UV map się ciężko rozkłada" "no bo trudne" ... na pewno znacie lepszy przykłady.
Moja reakcja zazwyczaj wygląda tak ->



Jednak po pewnym czasie zacząłem zastanawiać się czemu tak jest. Dlaczego tylu grafików jest zrażonych do materiałów, lub ma z tym duże problemu. Sam kiedyś miałem z tym problemy(aż odkryłem triplanarmapping). Wchodzę na fora i czytam zdania " Mam problem z UV" "chce zrobić materiał [i komentarz] naucz się uv [lub konkretniej] obejrz tutorial PKB o gruszce. Tutaj myślę trafiamy do sedna problemu: dla mnie tutorial o gruszce to ciekawostka zupełnie nie potrzebna początkującym. Wręcz twierdze, że początkujący powinni być inaczej kierowani kiedy pytają o materiały.

Osobiście moje modele w 90% nie uzywają w ogóle UVmap, a jeśli już, to w większości są to proste "follow active quads, viewprojection, smartuvproject". Według mnie powinniśmy bardziej skupić się na materiale niż efekcie końcowym ze zdjęcia. Wiadomo każdy materiał ma swoje właściwości kolor szorstkość transmisja świ. transmisjawew świ. emisja IQR SPEC METALIC ble ble ble lista się ciagnie i to na nich powinniśmy się skupić.

Uważam, że jedyne co potrzebuje początkujący to Boxmapping, wiedza o materiałach i texturach.
Pewnego dnia sam chciałbym zacząć wprowadzać ten trend i robić filmiki o nowym podejściu do materiałów.

PS: Ciężko mi teraz zebrać myśli bo usunąłem przez przypadek gotowy psot na ten temat tutaj i nie wiem co napisałem lub nie. Odbiór tego może też być inny bu ten post wyszedł taki trochę "ja wiem lepiej", a nie o to tutaj chodzi. Jak rozwinie się jakaś dyskusja to z chęcią odpowiem na każde pytanie/odpowiedz, żeby wyklarować obraz który staram się tutaj przedstawić.

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1201
  • Reputacja +115/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #1 dnia: 20170830, 17:02:48 »
Może podziel to co chcesz napisać na odcinki, pokaż na jakimś prostym przykładzie, nawet Suzanne, co masz na myśli. Jak ludzie będą na bieżąco komentować to będziesz wiedział czy załapali czy nie i czy wystarczająco jasno opisałeś to co chciałeś wyrazić.

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 198
  • Reputacja +11/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #2 dnia: 20170830, 17:16:56 »
Na razie przedstawiłem problem, a rozwiązanie testuję i rozwijam. Temat przytoczyłem jednocześnie na FB i zyskałem komentarz, który chciałbym tuaj przedstawić


Offline Chris4132

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 303
  • Reputacja +23/-0
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #3 dnia: 20170830, 17:48:46 »
Post ma związek z tą maską którą umieściłeś na forum, prawda? :D Fajnie gdybyś wytłumaczył jaką masz wizję co do materiałów na przykładzie jednego z pracy, oczywiście, jeżeli to jest to o co tutaj chodzi. Mam też wrażenie, że niesłusznie zjechałeś tradycyjne teksturowanie na UV mapach. Sam potrafię trochę wykorzystać proceduralne tekstury w Blenderze, ale w moim odczuciu jest to jak rzucanie farb na ścianę, by otrzymać pożądany efekt dla oka. Ma to całkiem inny charakter niż jeżdżenie pędzlem po modelu.

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 198
  • Reputacja +11/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #4 dnia: 20170830, 18:59:25 »
łe usunąłem poprzednią odpowiedz bo jak ją przeczytałem to się za głowę złapałem.

Więc, ja nie jadę po tradycyjnych UV Mapach, bardziej nie podoba mi się podejście do materiałów. Pierwsze co słyszy początkujący to w większości "rozłóż UV" albo naucz się texturowania, co według mnie jest początkującemu kompletnie niepotrzebne. Uważam że (i to chce przekazać) UV mapa, nie licząc projected/smartuv etc., powinna być DODATKIEM, nie główną częścią od której zaczynamy.

Offline McGavish

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 876
  • Reputacja +95/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • ArtStation
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #5 dnia: 20170830, 19:22:58 »
Wszystko zależy do czego ktoś uczy się tworzyć model. Jeśli do game artu, gdzie teksturuje się w zewnętrznym sofcie, to dobra UV jest tak samo ważna jak tekstury, czy dobry bake. Jeśli jednak model nigdy nie opuści Blendera (jakieś wizualizacje), chyba że z wypalonymi mapami, to jak najbardziej jest to dobra i fajna metoda.

Osobiście zgadzam się z Tobą, że na początek warto zrobić kilka materiałów w Cycles, opartych właśnie o wyciąganie masek z tekstur, mixów jakimiś vertex colors itd. bo daje to szerszy pogląd. Dzięki temu, później, łatwo będzie przenieść taki sposób teksturowania do innych programów, gdzie jest to bardzo podobne i oparte o tą samą filozofię (tylko czasem bez nodów). Sam też właśnie zaczynałem w taki sposób i jeśli faktycznie zrozumie się jak działają nody, to możliwości wykorzystania są niesamowite.

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 198
  • Reputacja +11/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #6 dnia: 20170830, 19:57:15 »
Export to osobna rzecz.
To co chce poruszyć to etap tworzenia.

Offline Tombom

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 386
  • Reputacja +43/-4
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #7 dnia: 20170830, 21:24:32 »
Mero, kibicuję i czekam na tutki.

Koniecznie!

Offline Marro

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 375
  • Reputacja +33/-2
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Marro Portfolio
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #8 dnia: 20170901, 14:58:55 »
Pozwolę sobie wyrazić sprzeciw :) Obecnie w czasach kiedy coraz częściej do procesu teksturowania używa się zewnętrznych aplikacji typu Substance Painter, Quixel Suite model bez właściwego UV nie ma racji bytu. Ponadto zwykle apetyt rośnie w miarę jedzenia - zdobywając coraz większe umiejętności w modelowaniu po pierwsze chciałbyś móc wykorzystać wykonane wcześniej modele w innych projektach a potem nawet w innych aplikacjach - np. zaimportować do Unreala, Unity czy choćby wrzucić na Sketchfab. Wszystkie wymienione czynności będą wymagały modelu z właściwie rozłożoną siatką UV. Ponadto wydaje mi się że na początek więcej satysfakcji przyniesie zrobienie prostego modelu lecz poprawnie zmapowanego i oteksturowanego. Nawet skomplikowaną pracę można podzielić na takie małe etapy... Tym bardziej że wersja 2.80 przyniesie renderer realtime Evee i podejrzewam że teksturowanie PBR będzie zdobywało coraz większą popularność wśród użytkowników Blendera.
« Ostatnia zmiana: 20170901, 20:00:50 wysłana przez Marro »

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 198
  • Reputacja +11/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #9 dnia: 20170901, 17:40:56 »
I to jest też część problemu który tutaj przedstawiam dla niektórych mój sposób i poprawne UV się WYKLUCZAJĄ, co jest bzdurą.
Model może mieć poprawie rozłożone UV nigdzie tego nie "zabraniałem.

Cytuj
po pierwsze chciałbyś móc wykorzystać wykonane wcześniej modele w innych projektach a potem nawet w innych aplikacjach

Ustawiasz UV robisz bake i juz sobie do woli używasz.

Cytuj
ponadto wydaje mi się że na początek więcej satysfakcji przyniesie zrobienie prostego modelu lecz poprawnie zmapowanego i oteksturowanego.

A jak zrobisz box mapping ustawisz UV i zbakujesz to już satysfakcji nie przyniesie ?

Cytuj
kiedy coraz częściej do procesu teksturowania używa się zewnętrznych aplikacji typu Substance Painter, Quixel Suite model bez właściwego UV nie ma racji byt

"coraz częściej" bym tego nie nazwał jak dla mnie liczba osób z tego korzystających osiagnęła swój szczyt. Odczuwam wrażenie ze chcesz ludzi skazać na monopol SP i Quixela wykluczając moje rozwiazanie tylko dlatego ze marki zarabiajace na tym(poczatkujacy nie należą raczej do zarabiających) uzywaja tych programów które ja nazywam "oszczędzacze czasu" bo nie mają jakiś super niesamowitych funkcji nie do powtórzenia za free.
Nie każdy musi z nich korzystać i negowanie czyjegoś rozwiazania tylko dlatego ze ktoś zrobił inaczej jest ...

Cały czas poruszam proces twórczy materiałów w blenderze więc wiadomo sie to nie przyda osobie texturujacej w SP tak samo tutorial z gruszką.

Offline Marro

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 375
  • Reputacja +33/-2
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Marro Portfolio
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #10 dnia: 20170901, 19:18:58 »
Nie chcę Cię nawracać ze "swojej drogi" jeśli uważasz ją za jedynie słuszną. Twój post tylko zabrzmiał tak, jakby próba nauki rozkładania UV była jakąś sztuką magiczną. Nie jest. Nawet dla początkujących...

Offline Zygfryd

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 275
  • Reputacja +26/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • eeee mmmm yyyy
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #11 dnia: 20170901, 19:52:05 »
Tym bardziej że wersja 7.80 przyniesie renderer realtime Evee i podejrzewam że teksturowanie PBR będzie zdobywało coraz większą popularność wśród użytkowników Blendera.

obawiam się, że ta wersja wyjdzie dopiero za kilkadziesiąt lat  :-[

Offline Marro

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 375
  • Reputacja +33/-2
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Marro Portfolio
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #12 dnia: 20170901, 19:59:56 »
Tym bardziej że wersja 7.80 przyniesie renderer realtime Evee i podejrzewam że teksturowanie PBR będzie zdobywało coraz większą popularność wśród użytkowników Blendera.

obawiam się, że ta wersja wyjdzie dopiero za kilkadziesiąt lat  :-[

Heh racja ;)

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3339
  • Reputacja +414/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #13 dnia: 20170901, 21:08:21 »
Tym bardziej że wersja 2.80 przyniesie renderer realtime Evee i podejrzewam że teksturowanie PBR będzie zdobywało coraz większą popularność wśród użytkowników Blendera.

Taka mała uwaga. Eevee wcale nie wykluczy proceduralnych technik teksturowania, gdy nie ma nawet żadnej mapy UV.

Offline Marro

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 375
  • Reputacja +33/-2
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Marro Portfolio
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #14 dnia: 20170901, 21:23:40 »
No to chyba oczywiste skoro ma on być również (chyba) "podglądem" dla Cycles... W mojej wypowiedzi bardziej chodziło mi o fakt, że kolega uważa że dla początkujących problemem jest UV i to ich odrzuca. Jednocześnie w swoich postach prezentuje skomplikowane makarony grup nodów tworzące materiał i to jest "przyjemne i relaksujące".  Jak widać wszystko zależy od czasu poświęconemu danemu zagadnieniu a tak naprawdę ważniejszy jest efekt końcowy a nie droga jaką się do niego doszło. Tworzenie materiałów w SD również jest oparte na nodach - nikt nie neguje faktu że proceduralne materiały to przyszłość.

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3339
  • Reputacja +414/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #15 dnia: 20170901, 23:00:01 »
Cytuj
No to chyba oczywiste skoro ma on być również (chyba) "podglądem" dla Cycles...
Zapewne tak będzie ale i też chodzi o kompatybilność ustawień materiału między silnikami renderującymi. Obecnie to trochę kuleje - między Cycle a Blender Render jest spora różnica w ustawieniach nodów.
Cytuj
W mojej wypowiedzi bardziej chodziło mi o fakt....
Myślę że nie chodzi tu tylko o samo UV ale o całą otoczkę z tym związaną. Rozwinięcie UV często wiąże się ze stosowaniem tekstur bitmapowych, a od jakiegoś czasu pojawił się wiodący program na tym polu, często bardzo eksponowany w połączeniu z blenderem. Nieraz można by odnieść wrażenie, że blender to tylko taki mały dodatek do końcowego efektu i trochę przejaskrawiając tworząc swój projekt - tworzysz siatkę modelu - lecisz do sklepu - kupujesz wiodący program i dopiero wtedy twój model jest ładny, piękny i taki jak trzeba :).
Moim zdaniem @Mero chciał tylko zwrócić uwagę, że proceduralne techniki dają również świetne wyniki.

Offline Ozonek

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 255
  • Reputacja +25/-2
  • Dziwne rzeczy.
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #16 dnia: 20170902, 13:34:52 »
Absolutnie nie zgadzam się z tematem. Dobre unwrapowanie UV jest na wagę złota, pozwala uniknąć dziesiątek problemów z rozciągniętymi teksturami, brzydkimi łączeniami i pozwala wcisnąć detale tam, gdzie są konieczne. Mamy pełną kontrolę nad tym, gdzie ustawimy szwy, gdzie damy więcej gęstości tekstury, co ostatecznie pozwoli nam zaoszczędzić na wielkości tekstur, a tym samym czasie renderowania i optymalizacji dla zastosowań realtime. Inaczej tworzą się takie babole jak kubek z teksturami 8k, bo rączka była rozpikselowana na niższej dzięki skopanym UV.

Unwrapowanie nie jest ani skomplikowane, ani specjalnie czasochłonne i uważam, że każdy powinien je opanować.

Offline Miszla

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Reputacja +1/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #17 dnia: 20170902, 23:12:17 »
Jestem jedną z tych osób, dla których materiały to jakaś magia. Po prostu nie wiem jak to wszystko fizycznie działa - słyszałam o tym co powymieniałeś w głównym poście, roughnessy i inne fresnele, ale nie potrafię tego zastosować. Np: chcę zrobić materiał złota. Sprawdzam na internecie ior, trochę glossy... Nie wygląda to jak złoto, a ja nie wiem co mam dalej robić. Dlatego też tekstury PBR i Principled shader okazały się dla mnie wybawieniem - nie musiałam już sama się w to bawić, magiczny obrazek robi wszystko za mnie, a moja robota ogranicza się ewentualnie do ustawienia czegoś color rampem lub zmieszania razem dwóch shaderów na podstawie noise texture. Podziwiam twoje drzewka nodów - widać, że dokładnie wiesz czego oczekujesz od materiału i jak mają wyglądać jego czynniki pierwsze. Materiały to dla mnie magia, ponieważ widzę jedynie w głowie efekt końcowy, jaki chcę osiągnąć, ale nie mam pojęcia jak do niego dojść.

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 198
  • Reputacja +11/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #18 dnia: 20170903, 19:25:10 »
Unwrapowanie nie jest ani skomplikowane, ani specjalnie czasochłonne i uważam, że każdy powinien je opanować.

Trochę mnie to na początku denerwowało i robiłem się chamski :/ , ale widzę, że wiele osób ma ten problem ze zrozumieniem mojego przekazu.

Ja nie wykluczam nauki  UV. Jedyne co chę tutaj poruszyć to kolejność nauki. Według mnie nie powinno się zaczynać nauki materiałów od UVMAP, ale zaraz po tym jak opanujemy materiały zalecam wręcz wskoczyć w temat UV, żeby móc wyexportować swoje dzieło.

Gubię się już trochę w tym co gdzie napisałem, ale omawiam tutaj tylko etap tworzenia materiału w blenderze. Tworzenie UV map dla programów zewnętrznych do tego nie należy.

Materiały to dla mnie magia, ponieważ widzę jedynie w głowie efekt końcowy, jaki chcę osiągnąć, ale nie mam pojęcia jak do niego dojść.
To jest pierwsza i największa barriera. Ten problem na pewno poruszę jako pierwszy.


Offline Chris4132

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 303
  • Reputacja +23/-0
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #19 dnia: 20170903, 20:03:47 »
Poważnie myślisz o jakiejś serii tutoriali czy czymś takim? Jeśli wyjdą tak zgrabnie i będą zawierać te cechy o których piszesz, to dla kogoś nowego nauka rzeczywiście może się odwrócić. Chociaż z doświadczenia wiem, że dobry materiał to już wyższa szkoła jazdy, a najprostsza droga do znośnych efektów na renderze to jakiś niedbały unwrap początkującego i nałożenie tekstury ściągnietej z internetu.

Offline robson6666

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 8
  • Reputacja +4/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #20 dnia: 20170912, 12:33:11 »
Świetny pomysł. Chętnie poznałbym Twoje sposoby tworzenia materiałów. Proste materiały stworzyć umiem, ale jak już siatka się rozrasta to zaczynają się kłopoty.

Offline Plutonka

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 320
  • Reputacja +18/-1
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #21 dnia: 20170912, 16:25:18 »
Ja nie wykluczam nauki  UV. Jedyne co chę tutaj poruszyć to kolejność nauki. Według mnie nie powinno się zaczynać nauki materiałów od UVMAP, ale zaraz po tym jak opanujemy materiały zalecam wręcz wskoczyć w temat UV, żeby móc wyexportować swoje dzieło.
Nie bardzo rozumiem o co jest halo. Chcesz pomóc innym, bo to lubisz, to naucz ich jak dobrze robić UVki. Jaki sens ma uczenie czegoś, co jest tylko na krótką chwilę, wiąże się z brakiem zrozumienia samego (prostego jak budowa cepa) mechanizmu i potem trzeba człowiekowi tłumaczyć dlaczego jednak musi sie uczyć czegoś, czego wcześniej nie musiał się niby uczyć. Ucząc ludzi tak, jak jest niby najłatwiej i konkretnie pod Blendera, robisz im IMHO krzywdę. Jak ktoś chce się bawić w 3D, to MUSI zrozumieć pewne elementarne kwestie, co więcej - jak już je zrozumie, to potem łatwo zbuduje materiał / UVkę w dowolnym pakiecie do modelowania / renderowania. Jeszcze bym mogła zrozumieć takie podejście, jakby te mapy UV to był jakiś rocket science, dwa miesiące nauki i nie wiadomo co. Tak samo jęczenie na normalki czy inne mapy. Jeśli ktoś nie wie do czego służą, niech obejrzy jakis fajny tutorial np z Substance Designera, w ktorym autor przechodzi przez cały proces tworzenia tekstury razem z wszystkimi outputami. Uczyć się należy tak, żeby zrozumieć, a nie tak, żeby nie musieć rozumieć.
« Ostatnia zmiana: 20170913, 09:22:09 wysłana przez Plutonka »

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 198
  • Reputacja +11/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #22 dnia: 20170913, 15:56:47 »
Nikomu nie dzieje się krzywda. Jedyne co tutaj robię to zmniejszam znaczenie UV map'y podczas tworzenia materiałów w blenderze.
Proszę zacząć czytać dosłownie to co piszę. Znajomośc tego jak działa UV będzie obowiązkowa bo tak jak pisałem (przypomnę) używam wiele technik je wykorzystujące. Wyżej miałem na myśli rozkładanie ich pod export.

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 198
  • Reputacja +11/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #23 dnia: 20170913, 16:44:09 »
Robię tutaj coś co ma nie zrażać ludzi do texturowania.
2 miesiace wiecznego treningu bez dobrych efektów potrafi być demotywujące i na dłuższą metę tworzyć pewnego rodzaju odrazę do tematu.

Zamiast tego chcę skupić uwagę początkującego na effekcie, który moze sam uzyskać przy jedno/2 dniowym treningu.

Offline Plutonka

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 320
  • Reputacja +18/-1
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #24 dnia: 20170913, 16:58:36 »
Robiąc coś, czego tak naprawdę nie rozumie, człowiek dostaje tylko chwilową satysfakcję. Wyjściem nie jest sprzedawanie bylejakości, tylko porządne wytłumaczenie tematu.

Offline jubi

  • Moderator Globalny
  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1201
  • Reputacja +115/-3
  • Kraków
    • Zobacz profil
    • http://www.zgodzinski.com
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #25 dnia: 20170913, 17:07:18 »
Pewnie oboje macie rację. Z jednej strony szybki efekt który ludzie lubią, z drugiej ciężka praca która wielu odrzuca i zniechęca.

Jeśli Mero zaznaczy uczciwie na początku swojego tutoriala, że jest to tylko pierwszy krok, a UV i tak trzeba się później nauczyć, to dlaczego nie? Jeśli powiedzmy od nauki materiałów z powodu potrzeby opanowania UV odbija się (zgaduję z powietrza) z 50% ludzi, to można tych ludzi jakoś zagospodarować żeby całkiem się nie zniechęcali do materiałów, a później może się wezmą do nauki UV. Zawsze lepiej naukę rozbijać na małe kroki bo jeden ogromny krok do opanowania przeważnie demotywuje przez samą swoją wielkość.


Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 198
  • Reputacja +11/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #26 dnia: 20170913, 18:59:34 »
Robiąc coś, czego tak naprawdę nie rozumie, człowiek dostaje tylko chwilową satysfakcję. Wyjściem nie jest sprzedawanie bylejakości, tylko porządne wytłumaczenie tematu.

Nie nie ja się do tego nie nadaje. Dlatego chcę spróbować ! :D

Offline Plutonka

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 320
  • Reputacja +18/-1
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #27 dnia: 20170914, 09:15:14 »
Pewnie oboje macie rację. Z jednej strony szybki efekt który ludzie lubią, z drugiej ciężka praca która wielu odrzuca i zniechęca.

Jeśli Mero zaznaczy uczciwie na początku swojego tutoriala, że jest to tylko pierwszy krok, a UV i tak trzeba się później nauczyć, to dlaczego nie? Jeśli powiedzmy od nauki materiałów z powodu potrzeby opanowania UV odbija się (zgaduję z powietrza) z 50% ludzi, to można tych ludzi jakoś zagospodarować żeby całkiem się nie zniechęcali do materiałów, a później może się wezmą do nauki UV. Zawsze lepiej naukę rozbijać na małe kroki bo jeden ogromny krok do opanowania przeważnie demotywuje przez samą swoją wielkość.
Nadal uważam, że nie bez powodu ciężko o dobrych nauczycieli i dobre tutoriale. Kiedyś był utrudniony dostęp do wiedzy w ogóle, dziś przeciwnie - każdy może uczyć innych. Między innymi dlatego coraz trudniej znaleźć rzetelne informacje - nie to, że ich nie ma, ale giną w gąszczu różnej maści samozwańczych guru. To nie jest tak, że ja jakoś zabraniam innym uczenia się jak chcą, ale głęboko wierzę, że odpowiednie standardy nauki są bardzo ważne, jeśli zależy nam na odpowiednim rezultacie. Dlatego wszystko ma swój program nauczania, dlatego czasami dowiadujemy się o rzeczach niby niepotrzebnych i dlatego czasami jest trochę trudniej. Ale ostatecznie powinniśmy osiągnąć pewne zrozumienie tematu, umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów i diagnozowania porażek. W podejściu Mero widzę taki problem, że jak mantra powtarza, że UVki SĄ trudne. A nie powinien, bo naprawdę nie są i tylko zniechęca do nich ludzi. Niepotrzebnie.

Potem tacy ludzie myślą, że coś umieją, szukają zleceń czy pracy, ktoś otworzy ich prace - modele, czy cokolwiek - i nawet nie będą wiedzieli co zrobili źle. Każdy, kto trochę popracował z 3D, dobrze wie, że prawie każdy błąd, który się zrobi, prędzej czy później wraca plaskaczem w twarz.

Offline Mero

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 198
  • Reputacja +11/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #28 dnia: 20170914, 17:08:31 »
Cytuj
W podejściu Mero widzę taki problem, że jak mantra powtarza, że UVki SĄ trudne.

Ja nie wiem gdzie ty to widzisz. Na prawdę czuję ze ja piszę o "wozie" a ty o "kozie".

Na prawdę co twój komentarz scroluje temat i czytam czy ja coś takiego w ogóle napisałem i okazuje się że: NIE NAPISAŁEM.

Przydało by się w tym momencie porobić screeny wiadomości które są ruch kółkiem myszy wyżej, ale jestem zbyt zmęczony już na to więc tylko cie skieruje.

Przeczytaj sobie komentarz który wkleiłem w mojej pierwszej odpowiedzi. Nie widze tam słowa o UV.


Się sam w temacie zagmatwałem i pociągnąłem za sobą innych takie komentarze jak ten nie powinny mieć miejsca
https://i.imgur.com/Mwl4a8x.png
Zacznij naukę od UV. Nie.e


Najwyraźniej źle to przedstawiłem na początku. Komentarz który wkleiłem wyżej z FB w dużej mierze oddaje co jest problemem. Jak są jakieś pytania to też teraz mam nadizeje je rozwieje.

Widać łatwiej się coś robi niż opisuje w moim przypadku.
« Ostatnia zmiana: 20170914, 17:17:55 wysłana przez Mero »

Offline Zygfryd

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 275
  • Reputacja +26/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • eeee mmmm yyyy
    • Zobacz profil
Odp: Zacznij naukę od UV. Nie.e
« Odpowiedź #29 dnia: 20170914, 21:08:08 »

Nadal uważam, że nie bez powodu ciężko o dobrych nauczycieli i dobre tutoriale.

.... za to jak widać łatwo o typowych polskich pesymistów, którzy zamiast do końca wysłuchać kogoś, kto ma jakiś ciekawy pomysł, może trochę odbiegający od standardowego myślenia, ale może odkrywczy, od razu starają się go zdusić.
Gdyby wszyscy mieli takie podejście, to byśmy jeszcze nie doszli do łupania kamieni, bo i po co, kiedy wszyscy i tak żrą trawę...

Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014