Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Dopasowanie dwóch podobnych obiektów, tak aby nakładały się na siebie

Autor Wątek: Dopasowanie dwóch podobnych obiektów, tak aby nakładały się na siebie  (Przeczytany 206 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Runboys

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Dopasowanie dwóch podobnych obiektów, tak aby nakładały się na siebie. Czy da się to zrobić modyfikatorem ?
Witam, mam takie obiekty jak w złączniku. Są bardzo podobne, ale zwykłe przeskalowanie po danej osi nie przynosi rezultatu.
Chodzi o to zeby obiekty pokrywały się najlepiej co do wierzchołka. Próbowałem stosować modyfikatory Lattice i ShrinkWrap ale nie przyniosło to dobrego efektu - wierzchołki się rozciągały  tworząc kaszane.
Proszę o pomoc !

Chodzi o to zeby się na siebie nakładały tak jak na drugim zdjęciu w załączniku
« Ostatnia zmiana: 20171009, 18:11:06 wysłana przez Runboys »

Online Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 385
  • Reputacja +35/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
A w jakim sensie mają się na siebie nakładać? Chodzi o jakąś konkretną wspólną część którą mają dzielić oba modele czy jak?

Offline Runboys

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Chodzi o to zeby topologia modelu zielonego wskoczyła na miejsce topologi modelu szarego. Czyli jeżeli ukryje jeden z modeli to zauważe tylko różnice w zmianie koloru bo geometria jest w tym samym miejscu

Online Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 385
  • Reputacja +35/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Ale czy te 2 siatki które masz czymś się różnią poza skalą?

Offline Runboys

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Tak, topologia szarego obiektu jest cała w trójkątach, a zielony obiekt to retopologia, ładna siatka z quadów. Siatki różnią się ilością vertexów szary obiekt 28k vertex, zielony to 1,5k vertexów

Online Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 385
  • Reputacja +35/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Ok rozumiem ale skąd się wzięła ta różnica wielkości podczas robienia retopo?

Offline Runboys

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
retopo była robiona pod inna wersje danego modelu, szary model to inna wersja tego modelu, dlatego jest przeskalowana, i nie chcialbym znowu robic retopo, tylko uzyc modelu juz istniejącego. Probowałem to modyfikatorem shrinkwrap i lattice robic ale nie działa to za dobrze

Online Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 385
  • Reputacja +35/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
A możesz wrzucić plik z tą umywalką?

Offline Runboys

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
tak, przesylam w zalaczniku
« Ostatnia zmiana: 20171010, 10:46:51 wysłana przez Runboys »

Online Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 385
  • Reputacja +35/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
w  tym przypadku jednak chyba najszybszym i najbardziej miarodajnym sposobem będzie nowa retopologia bo zabawa i próby dopasowania tych siatek mogą zająć więcej czasu a efekt może się okazać gorszy no chyba że jednak ktoś zna lepszy sposób :) 

Offline Runboys

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
moze kombinacja modyfikatorów lattice i shinkwrap, sam cos proboje ale na razie brak sensownego rezulatu, moze ma ktos jakis sposob ?

Offline Remik

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2373
  • Reputacja +114/-8
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Problem polega na tym, że te dwa obiekty nie są takie same. Różnią się kształtem, miejscem otworów więc idealne spasowanie ich jest praktycznie niemożliwe. Jeżeli chodzi o skalę to można te obiekty trochę wyrównać prostą metodą. W panelu po lewej masz coś takiego jak Dimensions. Kopiuj wpisane tam wartości z jednego obiektu na drugi czyli wartości nadane szarej umywalce wklej do wartości zielonej umywalki lub na odwrót w zależności od tego który obiekt chcesz przeskalować. Rozmiar obu bardzo się wyrówna. Wtedy zobaczysz już spore różnice między dwoma obiektami. Zatwierdź skalę dla przeskalowanego obiektu Ctrl+A. Ręcznie trzeba wyrównać je w osi Z, bo niestety odległość pivota od obiektu w obu przypadkach też jest różna. Jak już to w miarę wyrównasz można próbować coś działać z modyfikatorem shrinkwarp, ale na cuda i łatwa pracę bym nie liczył. Obiekty maja coś w rodzaju grubości w niektórych miejscach co jest małą przeszkodą dla modyfikatora. Robiłbym grupy wierzchołków dla modyfikatora w miejscach najbardziej zgodnych między obiektami i te grupy bym przyklejał, a resztę czyli elementy które modyfikator może spłaszczyć dopasowałbym ręcznie. Tak bym z tym kombinował, ale szczerze mówiąc chyba szybciej i łatwiej było by zrobić nowa retopologię.

Offline Wiktor83

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 94
  • Reputacja +7/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • OVER THE TOP
    • Zobacz profil
    • Wiktor ART
Też obstawiam te siatki na zbyt różniące się, żeby je tak ładnie idealnie dopasować. Z mojej strony proponuję spróbować deformować za pomocą Lattice.

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3361
  • Reputacja +415/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Ta się zastanawiam... Skoro te dwa obiekty mają idealnie do siebie pasować, czyli chyba mają być takie same, to czemu nie można po prostu skopiować tego "zielonego" obiektu, zmienić materiał - i będą idealnie do siebie pasować :).
No chyba że one nie mają być identyczne. Ale wtedy może szybszą metodą będzie skopiowanie i dodanie paru zmian w skopiowanym obiekcie.
Poza tym może nie specjalnie zrozumiałem problem, to sorry.

Offline Ozonek

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 265
  • Reputacja +26/-2
  • Dziwne rzeczy.
    • Zobacz profil
Ta się zastanawiam... Skoro te dwa obiekty mają idealnie do siebie pasować, czyli chyba mają być takie same, to czemu nie można po prostu skopiować tego "zielonego" obiektu, zmienić materiał - i będą idealnie do siebie pasować :).
No chyba że one nie mają być identyczne. Ale wtedy może szybszą metodą będzie skopiowanie i dodanie paru zmian w skopiowanym obiekcie.
Poza tym może nie specjalnie zrozumiałem problem, to sorry.

Retopologia jak podejrzewam. 30k vertexów na kawałek umywalki to raczej sporo. Spokojnie można się zmieścić koło 200.

@Topic

Nie ma co się bawić w jakieś śmieszne modyfikatory, zrób od nowa, 10 minut roboty w porywach.

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1993
  • Reputacja +55/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
200 poly to chyba przesadziłeś. ;)

Zobacz jak gładko tam jest wygnieciona krawędź ramki.

Offline Ozonek

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 265
  • Reputacja +26/-2
  • Dziwne rzeczy.
    • Zobacz profil
To już zależy do czego jest ten model potrzebny. Jak do prezentacji produktu, to fakt, trzeba będzie podbić. Jak do większej wizki, to styka. Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać?

Zresztą, zawsze można dołożyć subsurfa do final renderu, a przynajmniej viewport odetchnie.

 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014