Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

przesuwanie vertexa w kierunku iluzorycznej krawędzi

Autor Wątek: przesuwanie vertexa w kierunku iluzorycznej krawędzi  (Przeczytany 167 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline model123

  • Przybysz
  • *
  • Wiadomości: 2
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Od 30 lat jestem zawodowym cad'owcem. Od kilku miesięcy studiuję po omacku Blendera jako narzędzia do ornamentów etc. W sculpt'owaniu osiągnąłem zadowalające mnie efekty. Ale w podstawowej geometrii mam elementarne problemy bo filozofia Blendera niestety jest dla mnie zagadkowa. Co i rusz jakiś problem. Od jakiegoś czasu zastanawia mnie jaki scenariusz działań należy przeprowadzić aby vertex C znalazł się w położeniu D (czyli prostopadle do iluzorycznego odcinka/kierunku AB) ? Czy Blender potrafi to uzyskać nie "na oko" ? Wobec tego jak ?

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3386
  • Reputacja +421/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: przesuwanie vertexa w kierunku iluzorycznej krawędzi
« Odpowiedź #1 dnia: 20171109, 23:49:37 »
Jednym ze sposobów może być utworzenie faktycznej krawędzi w miejscu iluzorycznej, następnie utworzenie na niej wierzchołka i dzięki przyciąganiu przesunięcie go w odpowiednie miejsce:

https://images2.imgbox.com/c4/87/9G0UV0Kp_o.gif
przesuwanie vertexa w kierunku iluzorycznej krawędzi


Niepotrzebne krawędzie można zawsze usunąć.

Poza tym może są jeszcze jakieś dodatki. Jednym z Cad'owskich dodatków w Blenderze jest tinyCad Mesz tools, choć nie wiem, czy akurat w tym przypadku cokolwiek się przyda, ale może na przyszłość...

Offline model123

  • Przybysz
  • *
  • Wiadomości: 2
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: przesuwanie vertexa w kierunku iluzorycznej krawędzi
« Odpowiedź #2 dnia: 20171110, 07:40:07 »
Odpowiadam na gorąco i widzę, że rozwiązanie istnieje. No trochę dodatkowych kroków trzeba wykonać...
Arku ! Bardzo dziękuję za zobrazowaną odpowiedź ! Jestem w biegu - później spróbuje samodzielnie przećwiczyć to samo.

Offline Zuorion

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 358
  • Reputacja +27/-4
  • Zue zuo.
    • Zobacz profil
Odp: przesuwanie vertexa w kierunku iluzorycznej krawędzi
« Odpowiedź #3 dnia: 20171110, 11:05:11 »
alternatywnie możesz stworzyć tą krawędz
zaznaczyć tego vertexa, a następnie tą stworzoną krawędz i wybrać pivot na active element
transformacje wybrać na normale i skalować do 0 (bez normalnej y)

https://i.imgur.com/l07ZDeq.png
przesuwanie vertexa w kierunku iluzorycznej krawędzi


działa też na face'y (np. jak masz nierówną powierzchnię a chcesz ją dopasować do płaszczyzny tworzonej przez skajne wierzchołki - to tworzysz tą płaszczyznę i te vertexy skalujesz z zaznaczonym jako aktywny stworzony face bez y)

Offline andirl

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 598
  • Reputacja +37/-8
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: przesuwanie vertexa w kierunku iluzorycznej krawędzi
« Odpowiedź #4 dnia: 20171110, 23:11:49 »
możesz skorzystać z plugina vertex tool z tej strony http://www.samoloty3d.pl/scripts-254_e.xml   opis na stronie wystarczy na połapanie o co chodzi powodzenia osobiście używam Addona Straithen plus autorstwa Gerd de Roost dostępny tutaj http://www.ewocprojects.be/straightenplus.html jest tam jeszcze parę pchełek ale nie wszystkie już działają
Pieprzyć amerykański model wyścigu szczurów, niech żyje lenistwo i starość . - Henri Cartier-Bresson

Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014