Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?

Autor Wątek: Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?  (Przeczytany 797 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline model123

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 36
  • Reputacja +0/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • uczę się Blendera !
    • Zobacz profil
Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?
« dnia: 20180211, 12:36:44 »
No cóż od jakiegoś czasu nasuwa mi się mnóstwo pytań natury ogólnej co do korzystania z Blendera.
Walczę uparcie z blenderem. Do blendera przywiodła mnie chęć wymodelowania organiki ale nie ludziej lecz roślinnej (ornamenty architektoniczne/meblarskie etc).
Zacząłem od sculptingu, potem zrozumiałem że potrzebna retopologia itd. Coś z tego wychodzi na miarę moich potrzeb.
Szukając tu i ówdzie, zgromadziłem ponad 200Gb videotutków - z nadzieją że kiedyś je przejrzę...  8).
Na co dzień pracuję w ArchiCAD'zie (okazjonalnie Rhinoceros). Do renderów używam ArtLantis'a.
Dlatego pytania odnośnie Blendera wywodzą się poniekąd ze środowiska wymienionych programów cad.

W większości dotychczasowych projektów korzystałem ze scenariusza: model w ArchiCAD'zie (ewentualnie Rhino) a potem ustawianie widoków (różnych ujęć/kamer) w ArtLantis'ie (ArtS). Każde ujęcie kamery (widok) może mieć fotkę w tle i fotkę frontową (z kanałem alfa) dzięki czemu można zaprezentować model w "naturze" - typowy mechanizm prezentowania architektury. Jest to dość prosta forma prezentacji modelu - nie wymagająca modelowania całego otoczenia. I na koniec hurtowe renderowanie tychże widoków (ujęć z poszczególnych kamer) - tym zajmuj się RenderManager Artlantis'a.

Dlatego wchodząc w Blendera chciałbym ogólnie zorientować się czy Blender oprócz etapu modelowania pozwoli mi doprowadzić projekt do końca w sposób przynajmniej zbliżony to tego jaki już znam.
Bo co do zasady to nic przyjemnego jak przenoszenie się modelem z programu do programu (...kłopoty z konwersją brył, teksturowaniem etc, etc).

1. To że Blender ma możliwość ustawiania wielu kamer - to już wiem :), aczkolwiek nie zagłębiałem się jeszcze w tę kwestie (etap modelowania póki co jeszcze jest moim blenderowym przedszkolem). Natomiast interesuje mnie pytanie:
- czy w Blenderze można (przez analogię do ArtS) w widoku z każdej kamery mieć inne (przypisane do niej) tło w postaci fotki ?
- czy również może to być fotka występująca od frontu (z kanałem alfa ograniczającym jaka część fotki zasłoni model dając efekt głębi) ?

2. Czy są jakieś mechanizmy dopasowania parametrów kamery do perspektywy wynikającej z fotki w tle ?
« Ostatnia zmiana: 20180211, 12:44:55 wysłana przez model123 »
Dell Precision M6600 | i7-2820QM 2.3,  32GB | 17 1920x1080, NvQuadro 5010m 4GB + LG34"/2560x1080 | Win7 64/Prof + cad soft

Offline Jaras

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 192
  • Reputacja +6/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?
« Odpowiedź #1 dnia: 20180212, 12:09:51 »
Nie jestem co prawda żadnym wyjadaczem Blendera, ale trochę już na nim pracuję więc postaram Ci się odpowiedzieć na pytania.

Możesz wstawić fotę jako podgląd w Background ale nie da się jej zmieniać dla każdej kamery by była inna - chyba że zduplikujesz sobie scenę i w innej scenie ustawisz sobie podgląd innego zdjęcia. Możesz wstawić zwykły plane za renderowanym obiektem i zamapować do niego zdjęcie. Wtedy to będziesz mógł przy kilku różnych zdjęciach w łatwy sposób wyświetlać je różne dla różnych kamer.
Innym rozwiążaniem jest wstawienie foty w postprodukcji w VSE. Tu masz pełną kontrolę nad przenikalnością - w VSE możesz maskować grafiki standardowymi bitmapami.
Co do zdjęć występujących od frontu, to albo plane wstawisz przed kamerą, albo w VSE zmontujesz.

Offline model123

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 36
  • Reputacja +0/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • uczę się Blendera !
    • Zobacz profil
Odp: Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?
« Odpowiedź #2 dnia: 20180212, 14:36:21 »
OK, dziękuję za odpowiedź !
Powoli sam rozpoznaję ten temat i rzeczywiście się nie da z indywidualnym tłem dla każdej kamery z osobna.
Chyba wygodniej mi się nastawiać na tło jako background image a nie jako fotka na plane. A to dlatego, że w zakładce background image można jedną fotkę mieć w trybie Back a drugą fotkę (z kanałem alfa) w trybie Front.
Plane z fotką to chyba dobre byłoby dla jednego ujęcia a nie np. 10 lub więcej (bo tyle zwykle robię przy wizkach zewnętrznych i wewnętrznych). Przy 10+ ujęciach za dużo zabawy z włączaniem/wyłączaniem innych "backgroundów" - póki co filozofia pokazywania/ukrywania "obiektów" w Blenderze wydaje mi się na razie nie do końca rozpoznana i... siermiężna.

Odnośnie duplikowania sceny to też próbowałem ale jakoś inne fotki jako background image nie chciały mi zafunkcjonować - może coś robiłem nie tak ? Ale ten kierunek mnie intryguje.

Postprodukcja nie wchodzi w grę - bo przy więcej niż kilku kamerach/widokach (10+) to dodatkowa robota. Widoczki mają zobrazować model/projekt możliwie "z wielu stron" a nie być celem samym w sobie np do publikacji/na okładkę. 8) No i z doświadczenia rendery generuję co najmniej kilka razy (...zauważam jakiś błąd tego czy innego obiektu - i trzeba poprawić). I na dobrą sprawę żaden moment na "efekciarstwo" postprodukcyjne nie jest dobry - jeśli rendery zechcę powtórzyć. Co do zasady: jak najmniej dodatkowej pracy jeśli nie dotyczy samego modelu/projektu. A poza tym ustawienia kamera/widoków to swego rodzaju szablon do renderowania kilku koncepcji tego samego tematu. Zmienia się jedynie model a ujęcia są te same. To ułatwia porównanie proponowanych rozwiązań. Nie trudno zgadnąć że... renderów do postprodukcji byłoby xN. Brrrrr ! To nie ten przypadek.

Mam też jeszcze taki pomysł. Każde ujęcie (widok kamery) to osobny plik (własny background i foreground). I każdy taki plik z kamerą jest zlinkowany z plikiem "głównym" w którym jest model. (linkowanie całego lub kawałków modelu jakiś czas temu próbowałem).
No i renderowanie oczywiście należałoby wykonać osobno w każdym pliku z kamerą bo Blender nie ma jak grzebałem w necie mechanizmów menadżerskich do hurtowego renderowania poszczególnych ujęć. Tyle teorii - nie wiem czy nie ma w niej haczyków. Może coś z tego wyjdzie. Wszelkie pomysły mile widziane  8)
Dell Precision M6600 | i7-2820QM 2.3,  32GB | 17 1920x1080, NvQuadro 5010m 4GB + LG34"/2560x1080 | Win7 64/Prof + cad soft

Offline Janek

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 68
  • Reputacja +5/-3
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?
« Odpowiedź #3 dnia: 20180212, 19:39:59 »
Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale mówiąc o "fotce w tle" myślę, że chodzi Ci o Environment Texture.

Offline model123

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 36
  • Reputacja +0/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • uczę się Blendera !
    • Zobacz profil
Odp: Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?
« Odpowiedź #4 dnia: 20180212, 20:25:46 »
Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale mówiąc o "fotce w tle" myślę, że chodzi Ci o Environment Texture.
Environment Texture to... w World ? Jeszcze tam nie próbowałem  8). A czy tak ustawiane tło (World) byłoby z jakiegoś powodu lepszym rozwiązaniem aniżeli w Properties[N]>Background Images  do moich planowanych wielowidokowych renderków ?
Dell Precision M6600 | i7-2820QM 2.3,  32GB | 17 1920x1080, NvQuadro 5010m 4GB + LG34"/2560x1080 | Win7 64/Prof + cad soft

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1444
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?
« Odpowiedź #5 dnia: 20180212, 20:48:18 »
Enviro texture możesz zyskać fajne oświetlenie i tło za jednym zamachem, ale zależy czego oczekujesz bo po opisie zależy ci tylko na tle. Mógłbyś się pobawić nodami i wtedy byś je po prostu wklejał po renderze, musiałbyś ustawić tak żeby ci się renderwoało z przezroczystością, czyli masz swój obiekt a dookoła masz przezroczyste. No ale z tego co widze nie chcesz się bawić postpro. Choć to zrobione w nodach nie przepada, więc po przerenderowaniu sceny nie musi być od nowa zrobione.
A a jakbys chciał zdjęcia wklejac po renderze to tylko trzeba by podmieniać je do danego renderu (jeśli miałoby być inne)

Offline model123

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 36
  • Reputacja +0/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • uczę się Blendera !
    • Zobacz profil
Odp: Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?
« Odpowiedź #6 dnia: 20180212, 21:11:51 »
OK, znów do rozważenie/sprawdzenia (przeze mnie) jak mi to się sprawdzi.
Czyli sugerujecie manipulowanie fotkami "po"... .
A jaka jest wasza opinia o tym by model linkować do plików .blend w których każdy plik .blend ma własne tło (fotkę) i do niej ustawioną perspektywę (kamery). Czy są jakieś przeci/wskazania ? To prostsze bo tylko podmieniam plik głównego modelu a "pliki poszczególnych kamer" pokażą to co wynika z linkowania głównego modelu.
Takie linkowania ćwiczyłem nie raz w Rhinoceros. O ArtLantisie nie wspomnę bo to przysłowiowy leń - tylko przyjmuje model (z innych softów), pozwala zabawić się materiałami, pozwala ustawić wiele kamer/widoków (z indywidualnym widokiem tła etc) do tego światła etc i jazda do hurtowego renderowania.
Dell Precision M6600 | i7-2820QM 2.3,  32GB | 17 1920x1080, NvQuadro 5010m 4GB + LG34"/2560x1080 | Win7 64/Prof + cad soft

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1444
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?
« Odpowiedź #7 dnia: 20180212, 22:37:22 »
W sumie dobry pomysł z linkowaniem, musisz tylko obbadać co i jak w praktyce. Ale pomysł sam w sobie ok, ale mam z tym w blenderze dość mało doświadczenia wiec z tym już nie pomoge   :D

Offline Janek

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 68
  • Reputacja +5/-3
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?
« Odpowiedź #8 dnia: 20180213, 19:26:17 »
Environment Texture to... w World ? Tak
 A czy tak ustawiane tło (World) byłoby z jakiegoś powodu lepszym rozwiązaniem aniżeli w Properties[N]>Background Images. Kolosalne, bo po wyrenderowaniu będzie tło,  po użyciu Properties[N]>Background Images na renderze tła nie będzie. Można jeszcze użyć addona Images as Planes, wtedy Możesz dla każdej kamery, dać inną fotkę.

Offline model123

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 36
  • Reputacja +0/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • uczę się Blendera !
    • Zobacz profil
Odp: Ogólnie - kamera - model z fotką w tle ?
« Odpowiedź #9 dnia: 20180213, 20:31:57 »
a to tego nie wiedziałem (że tła Background image nie będzie na renderze - bo nie do tego służy to tło) - teraz już będę wiedział że potrzebuję korzystać z Environment Texture; o fotce na Plane już pisałem - na razie "teoretycznie" to podejście zostawiam jako ostateczność;
Dell Precision M6600 | i7-2820QM 2.3,  32GB | 17 1920x1080, NvQuadro 5010m 4GB + LG34"/2560x1080 | Win7 64/Prof + cad soft

 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014