Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Szkoła

Autor Wątek: Szkoła  (Przeczytany 303 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kisiel

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Szkoła
« dnia: 20180905, 21:09:36 »
Witam
Wybieram się właśnie do III gimnazjum, a potem trzeba wybrać dalszy kierunek nauki.Chciałbym zajmować się grafiką 3D a właściwie to animacją, ale taką porządną animacją a nie taką jaka jest w większości reklam z telewizora. I tutaj rodzi się pytanie do jakiej szkoły iść po gimnazjum żeby studiować animację? Podobno w kwestii przygotowania do studiów najlepiej spisuje się liceum.Czy może lepiej iść na jakiegoś informatyka a dopiero potem studia? Wiem też że w polsce trudno o (dobre) szkoły (uczące animacji) więc zamierzam migrować za granicę.Więc mam nadzieję że jakiś miły użytkownik internetu który był na studiach podpowie mi gdzie pójść dalej.A i jak to jest z wymaganiami, do jakich przedmiotów powinienem się przyłożyć żeby rozwijać się w tym kierunku?

Offline Chris4132

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 361
  • Reputacja +26/-0
    • Zobacz profil
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #1 dnia: 20180905, 22:18:16 »
Ja przed chwilą stałem przed tym wyborem co Ty, tylko że już w 3 klasie liceum.
Podobnie, głównie interesuje mnie animacja jako kierunek rozwoju. Studiów niestety w tych tematach praktycznie nie ma, poza kilkoma prywatnymi szkołami. Grafika trójwymiarowa ma tę cechę, że łączy zarówno sztukę jak i elementy techniczne, przez co wciąż chyba nie znajdziesz miejsca na żadnym ASP, gdzie rządzą głównie tradycjonaliści z ołówkami, a rzeźbiarze z dłutami. Jeśli chodzi o te szkoły prywatne, to animacji najbliżej będzie jakaś szkoła filmowa, w kilku są takie kierunki jak animacja komputerowa/trójwymiarowa, bardziej pod względem technicznym np. PJATK, gdzie powinni pokazać Ci narzędzia.
Niestety to dziedzina w której mimo szkoły i tak nieporównywalnie więcej nauczysz się sam. Tu liczy się praktyka: chcesz być rzeźbiarzem, po prostu rzeźbisz, chcesz być animatorem, ściągasz riga z modelem i jazda :D Z drugiej strony przy np. teksturowaniu czy materiałach nieznajomość pakietu Substance stawia Cię trochę w tyle, jedna moneta ma dwie strony; dlatego wielu grafików, malarzy itd. daruje sobie szkoły i stawia na samodzielny rozwój a od razu potem na pracę, bo tam liczy się tylko portfolio. Ale sam nie nauczysz się pracy zespołowej ani nie zbudujesz znajomości.
Osobiście ruszyłem na informatykę na państwowe AGH, grafiki jako tako na kierunku to raczej nie będzie (chyba że od podszewki), ale kilku studentów dało mi małą nadzieję hasłem Blender i kołami naukowymi.
Jeśli jesteś pewny, to technikum na kierunku grafika cyfrowa pozwoli Ci robić to co chcesz i dostawać nawet za to oceny, przynajmniej czasami. W liceum na mat-fiz-inf nie miałem na 3D prawie nic czasu ani energii.

To raczej takie moje dwa grosze, jest tu kilka tematów gdzie wypowiadali się studenci, jeśli tu nikt nie dołoży paru słów to tam poczytaj.

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1441
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #2 dnia: 20180906, 19:19:09 »
Myśle że kolega ci fajnie wszystko wyjasnił. Generalnie dla mnie mnie nie stawiałbym szkoły jaki główne źródło wiedzy w temacie. Praktyka, nauka z tutoriali, otwartość na krytyke i pokazywanie prac na forum. Ja w sumie dopiero zacząłem prace w gamedevie wiec dużo nie powiem, ale ja generalanie stawiałbym na portfolio bo to jednak bardziej wiarygodny  wyznacznik umiejętności.

Widze że kolega też z krk, jest tu nas wiecej niz sie wydawało ;)

Offline Kisiel

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #3 dnia: 20180909, 20:00:09 »
Dzięki za odpowiedź, trochę rozjaśniłeś mi sytuację. ;)

Offline Kisiel

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #4 dnia: 20180909, 20:10:46 »
A i jeszcze co myślicie o tej stronie? http://www.animationmentor.com/  byłaby odpowiednia? Tylko że jak patrze na te kosmiczne ceny to łapię się za głowe

Offline KattaK

  • Zaawansowany użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1441
  • Reputacja +27/-2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Stworzony by tworzyć
    • Zobacz profil
    • Portfolio
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #5 dnia: 20180909, 22:27:42 »
Szczerze to ogarniaj najpierw darmowe tutki, jest ich masa. Tak żeby mieć podstawy. Ewentualnie poszukaj czegoś, płatnego. Nie ogarniam animacji ale 2.5k $ za jeden kurs to lekko mówiąc dość sporo....
Nie wiem w czym pracujesz i na jakim jesteś poziomie. Ale zakładając że zaczynasz to radze wejść w ogólnie 3D, choć spróbować różnych rzeczy żeby zobaczyć co tak na prawde chcesz robić. Jak naprawde chcesz w animacje to tylko sie utwierdzisz w przekonaniu, ale może coś innego cię porwie :)

Offline Eleuth

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 45
  • Reputacja +5/-1
  • Płeć: Kobieta
    • Zobacz profil
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #6 dnia: 20180910, 18:21:13 »
Akurat dzisiaj trafiłam na tego tweeta, którego ankieta obrazuje jak wygląda rynek i jego pracownicy. Dotyczy artystów ogólnie, ale przy takiej ilości uczestników daje jako taki obraz.
https://twitter.com/foxville_art/status/1038134219711631360

Offline Plutonka

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 334
  • Reputacja +18/-1
    • Zobacz profil
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #7 dnia: 20180916, 12:49:34 »
Witam
Wybieram się właśnie do III gimnazjum, a potem trzeba wybrać dalszy kierunek nauki.Chciałbym zajmować się grafiką 3D a właściwie to animacją, ale taką porządną animacją a nie taką jaka jest w większości reklam z telewizora. I tutaj rodzi się pytanie do jakiej szkoły iść po gimnazjum żeby studiować animację? Podobno w kwestii przygotowania do studiów najlepiej spisuje się liceum.Czy może lepiej iść na jakiegoś informatyka a dopiero potem studia? Wiem też że w polsce trudno o (dobre) szkoły (uczące animacji) więc zamierzam migrować za granicę.Więc mam nadzieję że jakiś miły użytkownik internetu który był na studiach podpowie mi gdzie pójść dalej.A i jak to jest z wymaganiami, do jakich przedmiotów powinienem się przyłożyć żeby rozwijać się w tym kierunku?

Zagranica do dobry kierunek, ale nie można liczyc na to, że jakakolwiek szkoła zrobi całkowicie pracę za Ciebie. Z perspektywy całego życia, szkoła to 3-5 lat, a praca zawodowa nawet i 40- 50 - więc jak widać i tak najważniejsze jest to, ile i jak uczysz się już PO szkole. Prawda jest taka, ze w momencie, gdy zbierzesz już 2 lata doświadczenia zawodowego, mało ludzi pyta o szkołę, gdyż w Polsce najzwyczajniej naprawdę dobrych szkół w branży nie ma. Na zachodzie renomowane szkoły są - ale też nie można wierzyć, że jak już zaczynasz w nich naukę, to świat stoi przed Tobą otworem. Lepsze szkoły = większa konkurencja na starcie.


To też nie jest tak, że szkoła nie daje nic i każdy, kto siebie nazywa samoukiem, faktycznie nauczył się wszystkiego sam. Spora część ludzi grafiki komputeorwej uczy się sama, ale mają solidne podstawy: wiedzę o barwach, kompozycji, za sobą lekcje malarstwa, rysunku, znają historię sztuki i architektury, znają podstawy konstrukcji, itd. Inaczej wygląda chatka fantasy narysowana przez kogoś o zerowej wiedzy na temat chatek, a inaczej narysowana przez kogoś, kto dobrze wie jak chatka wygląda. Sporo ludzi chce się zajmować concept artem i skupiają się na technice rysowania, a nie mają pojęcia CO narysować. Dlatego, choć szkoła nie jest warunkiem koniecznym, warto czegoś liznąć, bo potem jest z tego profit przez resztę życia.


Czy informatyka ma coś wspólnego z grafiką komputerową? Zależy. Da Ci solidne techniczne podstawy, łatwiej Ci będzie przyswajać technikalia, skryptować, jest takie stanowisko jak grafik techniczny i tutaj wiedza nie zaszkodzi. Natomiast jeśli chce się zostać faktycznie jakimś artystą, to takie studia nie pomogą w niczym - nie mówię, że jakoś specjalnie zaszkodzą, ale pójście na studia informatyczne z myślą o kółku zainteresowań poświęconym Blenderowi nie ma jakiegoś większego sensu.

Jeśli chcesz się zająć animacją, to na początek sam poszukaj w internecie wiedzy, do tego podszkol się z anatomii, żebyś lepiej wyobrażał sobie ruch. Po jakimś czasie będziesz faktycznie wiedział, czy Ci to w ogóle leży i czy masz ochotę się tym zajmować. Jak się nauczysz sam sporo, to potem każdy staż da Ci więcej niż jakieś tam polskie szkoły. Jak masz możliwość wyjechania za granicę do dobrej, uznanej szkoły, to jedź - złapiesz znajomości, kontakty, poszerzysz horyzonty.


Offline Chris4132

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 361
  • Reputacja +26/-0
    • Zobacz profil
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #8 dnia: 20180916, 15:50:02 »
Dobrze powiedziane, malarz musi wcześniej poznać poza płótnem co chce malować, przede wszystkim jeśli nie robi kopii.
U mnie grafika w momencie wyboru takich studiów straciła priorytet. Jeśli będzie opcja rozwinięcia tych umiejętności lub użycia ich to skorzystam, póki co to raczej hobby po godzinach. Prędzej teraz zacznę tworzyć jakieś skrypty czy addony zamiast wizualizacji.

Offline michv321

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Spróbuje pomóc
    • Zobacz profil
    • Moje portfolio
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #9 dnia: 20180917, 12:29:26 »
Cześć, jako że pracuje przy animacjach to może spróbuje pomóc ;)
Mniej więcej w gimnazjum zacząłem przygodę z grafiką, a teraz kończę studia nie związane z tym wcale i ogólnie nie polecam takiej drogi. Jeśli masz samozaparcie i chęć nauki, to działaj. Załóż sobie portfolio - nie musi to być własna strona internetowa, jest wiele portali dla grafików, gdzie mogą prowadzić sobie bloga i portoflio. Najwięcej nauczysz się sam, i tu nie liczył bym na szkołę czy uczelnie, a raczej zlecenia. Najwięcej nauczysz się właściwie już pracując ;)
Pamiętaj że nie musisz być blenderowym guru żeby zacząć pracę jako grafik.
Gdybym rozumiał te rzeczy wcześniej i wyłapał pracę jaką teraz mam, to pewnie nigdy nie poszedł bym na studia ;)

Offline Kisiel

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #10 dnia: 20180920, 19:51:49 »
Rozumiem, czy może mi ktoś polecić jakieś wartościowe tutki? (mogą być po angielsku)

Offline michv321

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Spróbuje pomóc
    • Zobacz profil
    • Moje portfolio
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #11 dnia: 20180921, 12:32:45 »
Oczywiście :D Tylko na jaki temat? Bo animacja to trochę za szerokie pojęcie, by polecić coś konkretnego. Interesuje Cię bardziej animacja postaci, mechanizmów, a może symulacje ?  Co właściwie chciał byś animować ? :)

Offline Kisiel

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #12 dnia: 20180921, 14:08:26 »
Postacie,zwierzęta, obiekty takie jak samochody mnie nie interesują.

Offline michv321

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Spróbuje pomóc
    • Zobacz profil
    • Moje portfolio
Odp: Szkoła
« Odpowiedź #13 dnia: 20180923, 20:25:31 »
Jeśli chodzi o podstawy postaci to mi przypadł do gustu ten cykl tutoriali https://www.youtube.com/watch?v=DuUWxUitJos
a ogólnie rzecz biorąc to i tak nie minie Cię poświęcenie ogromnej ilości czasu na trening,

Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014