Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Glitch: szkło BSDF i bump

Autor Wątek: Glitch: szkło BSDF i bump  (Przeczytany 218 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Chris4132

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 369
  • Reputacja +26/-0
    • Zobacz profil
Glitch: szkło BSDF i bump
« dnia: 20180912, 19:50:51 »
Mam takiego dziwnego buga, jak używam szkła z shaderem Principled BSDF nad obiektem z bumpem to refleksy na powierzchni szaleją.
Podrzucam mały Blend z odtworzonym problemem, bo ciekawi mnie czy u innych też się to pojawia, używam najnowszego oficjalnego 2.79b.

Właśnie zobaczyłem, że jak się zmieni metodę obliczeniową na GGX to wszystko wraca do normy, jest to chyba związane tylko z podobnymi ustawieniami shadera jak na pliku; wrzucam temat tak czy inaczej, może ktoś wie czy to serio bug.

Offline michv321

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 13
  • Reputacja +0/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Spróbuje pomóc
    • Zobacz profil
    • Moje portfolio
Odp: Glitch: szkło BSDF i bump
« Odpowiedź #1 dnia: 20180917, 12:57:35 »
Nie jestem pewien czy wiem o co Ci chodzi, ale prawdopodobnie to może być odpowiedź na Twoje pytanie - Twoje szkło jest płaskie. Nie będę tutaj próbował tłumaczyć jak to działa w rzeczywistości, bo nie pamiętam jak to dokładnie było na fizyce (to było dawno :D ), ale rozwiązaniem dziwnego załamania światła jest nadanie szklanej powierzchni grubości.

By Blender prawidłowo policzył załamanie światła szklana powierzchnia musi mieć grubość, jeśli będzie płaska to załamanie będzie nienaturalne i bardzo dziwne. Wystarczy, że dodasz solidify dla szkła w Twoim testowym pliku i zobaczysz różnicę ;)

Poza tym raczej powinno unikać się przenikania obiektów i szkła, bo tworzy to czasem dziwne problemy ;)

Offline Chris4132

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 369
  • Reputacja +26/-0
    • Zobacz profil
Odp: Glitch: szkło BSDF i bump
« Odpowiedź #2 dnia: 20180917, 14:34:04 »
Zapomniałem dać screena, być może z jakiegoś powodu tylko u mnie to się tak dziwnie liczy więc wątek wygląda jakbym majaczył :D

Widać taką dziwną schodkową linię na szkle (położyłem na niej 3D cursor), wydaje mi się że ma to związek z fresnelem. Nic z tego co mówisz na to nie pomaga, nawet wycięcie kulki booleanem po nadaniu wcześniej solidify'a i zeskalowaniu obiektów tak by nie przenikały przez siebie, dalej jest ten artefakt.
Brak intersekcji więc w tym wypadku nie pomaga, wstawiłem ją tu od początku bo akurat mam większą scenę, gdzie zlikwidowanie intersekcji wiąże się ze zwiększeniem złożoności całej sceny chyba z dwukrotnie, a scenka i tak jest ogromna. Jeśli chodzi o ostrożność z taką techniką to zauważyłem że lubią się wtedy pojawiać problemy z cieniem, tak samo przy wolumetryce, ale z tym można sobie poradzić.

Ale odkąd wystarczy przełączyć profil na GGX to jest to temat - ciekawostka.
« Ostatnia zmiana: 20180917, 14:38:29 wysłana przez Chris4132 »

Offline michv321

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 13
  • Reputacja +0/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Spróbuje pomóc
    • Zobacz profil
    • Moje portfolio
Odp: Glitch: szkło BSDF i bump
« Odpowiedź #3 dnia: 20180917, 16:17:21 »
Będę nad tym jeszcze myślał, ale te linie wyglądają mi na zagadnienie związane z kamerą. Do złudzenia przypominają linie które tworzą się przy zbyt dużym clippingu. Chyba znalazłeś całkiem ciekawą techniczną zagwozdke :p

Offline michv321

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 13
  • Reputacja +0/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Spróbuje pomóc
    • Zobacz profil
    • Moje portfolio
Odp: Glitch: szkło BSDF i bump
« Odpowiedź #4 dnia: 20180917, 17:29:52 »
Cóż.. wiem, że nic nie wiem. Problem nie występuje gdy użyłem modyfikatora displacement. Nie występuje gdy zmieni się multiscatter na sam GGX, oraz nie występuje gdy używasz displacement w materiale zamiast bump w nodach. Tylko przy połączeniu multiscatter z bumpem dzieje się tak jak się dzieje.
Przydał by się ktoś kto dobrze rozumie działanie jednego i drugiego ;)

Offline Chris4132

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 369
  • Reputacja +26/-0
    • Zobacz profil
Odp: Glitch: szkło BSDF i bump
« Odpowiedź #5 dnia: 20180917, 17:56:16 »
Błąd musi być gdzieś w Shaderze i w tej metodzie obliczeniowej, bo tylko przez nią występuje. Koderem nie jestem więc nawet nie będę próbował w to wchodzić ;D
Może w najnowszych buildach już to jest poprawione, jak nie to można zgłosić, chociaż nie wiem nawet gdzie.

/Tak w ogóle to witaj na forum, nie widziałem Cię wcześniej a fajnie zobaczyć kogoś nowego kto się zna na rzeczy :D

Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014