Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Mięszanie dwojga materiałów

Autor Wątek: Mięszanie dwojga materiałów  (Przeczytany 461 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JarJarBinks

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-0
  • Misa zrobił dwa tycie małe wypadeczki.
    • Zobacz profil
Mięszanie dwojga materiałów
« dnia: 20181204, 20:46:33 »
Ma pytanko: chcę zmieszać 2 materiały PBR , jak to lepiej zrobić:
dodać 2x Princeblend BDFS + mix shader
czy mięszać poszczególne tekstury i podłączyć do jednego?

Robię w 2.79 Cycles, a myślę o renderze w 2.8 na Eevie.

Offline JarJarBinks

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-0
  • Misa zrobił dwa tycie małe wypadeczki.
    • Zobacz profil
Odp: Mięszanie dwojga materiałów
« Odpowiedź #1 dnia: 20181208, 19:51:12 »
Widzę że nikt nie odpisuje (choć i tak dziwi mnie że wy ludzie macie czas żeby tak se siedzieć na tych  internetach i odpowiadać na pytania takich osłów jak ja ;)) , więc może zamieszczę pliczek jakiś z tego co próbowałem:


https://drive.google.com/open?id=1jJNhj6qBfJUq7O_SHqNYqmDDSPB0Igmi

I właśnie o to chodzi że te dwie kostki trochę się różnią. Czy jest więc sens męczenia się z mixowaniem tekstur zamiast zmieszania po prostu shaderów Principled (w poprzednim poście źle chyba to nazwałem)  Mam na myśli trochę większą scenkę.

A tu pliczek z tą grupą nodów zbudowaną trochę z pomocą internetu
https://drive.google.com/open?id=1YXdv35aJXOO97P88sQeJwVKPe6E1_i5r

Offline Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 543
  • Reputacja +45/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Mięszanie dwojga materiałów
« Odpowiedź #2 dnia: 20181208, 20:35:08 »
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, i stwierdzić co jest dla kogo "lepsze", ale ja w takiej sytuacji wolałbym mieć jeden końcowy principled shader a wszystkie manipulacje i mieszanie kolorami itp robiłbym na poziomie samych tekstur, bo łatwiej zapanować nad spójnym efektem końcowym, prócz tego dobrą praktyką jest ograniczenie ilości tekstur do koniecznego minimum, więc jeśli da się połączyć kilka plików w jeden "na zewnątrz" oszczędzając przy tym na pamięci to tym lepiej.

Offline JarJarBinks

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
  • Reputacja +0/-0
  • Misa zrobił dwa tycie małe wypadeczki.
    • Zobacz profil
Odp: Mięszanie dwojga materiałów
« Odpowiedź #3 dnia: 20181208, 20:52:49 »
Ja ogólnie to jestem leniem i używam głównie darmowych teksturek powtarzalnych np. z https://3dtextures.me/ czy https://texturehaven.com/. i chodziło mi po prostu o proste mieszanie materiałów wg. Czarno-białej maski czy po prostu tekstury typu noise.

No a jeżeli łączyłbym te tekstury np. w GIMPIE to z kolei gdy chcę zrobić to obiekty każdy wg. innej maski mieszany no to mam na dysku i tak tyle samo tekstur co na początku, a potem więcej i więcej, plik blend puchnie i puchnie aż pecet mi wybuchnie...

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3949
  • Reputacja +193/-8
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Mięszanie dwojga materiałów
« Odpowiedź #4 dnia: 20181216, 00:18:24 »
Zyzio ma dobrą intuicję. Principled Shader to nod który ma robić za "nod końcowy" i jego dalsze miksowanie lepiej ograniczać do emission i innych takich przypadków, gdzie suma światła padającego nie jest równa sumie światła odbitego/pochłoniętego (generalnie przy zaburzeniach rozkładu energii).
Principled ma też działanie takie, że liczy odbicia fresnelowskie i całkuje światło w taki sposób, aby oddać zachowanie światła na mikronierównościach powierzchni dla różnych wartości kąta nachylenia, parametrów roughness, metalness, sss i transmission (i innych) a to nie są liniowe zależności, do których generalnie sprowadzałbyś się wybiórczo miksując dwa takie shadery. Efekt końcowy zatem będzie inny, i może być mniej "physically based" niż to jest możliwe z pojedynczego takiego shadera.
-piotr-

Offline vipovsky

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Reputacja +4/-0
    • Zobacz profil
Odp: Mięszanie dwojga materiałów
« Odpowiedź #5 dnia: 20181216, 01:57:21 »
ja używam miksowania tego nodu podczas tworzenia fabric material.

Offline vipovsky

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Reputacja +4/-0
    • Zobacz profil
Odp: Mięszanie dwojga materiałów
« Odpowiedź #6 dnia: 20181216, 02:00:34 »
pewnie nie jest to technicznie dobrze zrobione ale rezultaty mnie zadowalają

Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014