Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Particle i Path

Autor Wątek: Particle i Path  (Przeczytany 403 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rafs2509

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Particle i Path
« dnia: 20190103, 17:54:07 »
Mam problem ze stworzeniem kilku niezależnych ścieżek po których będą poruszały się cząsteczki generowane przez różne obiekty. Gdy dodam jedną ścieżkę (Path -> Force Field -> Curve Guide) oraz jeden obiekt generujący cząsteczki (Particle -> Object) to działa jak należy, cząsteczki poruszają się po ścieżce. Przy stworzeniu kilku ścieżkach i obiektów generujących cząsteczki pojawia się chaos. Znajdę gdzieś możliwość przypisania konkretnego obiektu do konkretnej ścieżki? A może jakoś inaczej należy się za to zabrać?

Offline Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 555
  • Reputacja +45/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #1 dnia: 20190103, 18:20:56 »
Spróbuj rozdzielić poszczególne pary na osobne warstwy, powinno  pomóc zapanować nad całym układem.

Offline rafs2509

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #2 dnia: 20190114, 13:35:20 »
Po rozdzieleniu na warstwy wszystko działa tak jak powinno. W jaki sposób tworząc animację można włączać/wyłączać poszczególne warstwy? Bądź w jaki inny sposób włączać/wyłączać obiekty w animacji? Np. obiekt/warstwa pojawia się od 50 klatki i znika przy klatce 100.

Offline Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 555
  • Reputacja +45/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #3 dnia: 20190114, 14:28:56 »
Początek i koniec emisji cząsteczek ustawia się na tej samej zakładce gdzie dodaje się "ParticleSystem"

Offline rafs2509

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #4 dnia: 20190114, 14:43:20 »
Posiadam kilka warstw. Na każdej warstwie inną ścieżkę (tubę w której przemieszczają się cząsteczki). W animacji chciałbym pokazać każdą ścieżkę (tubę) osobno (jedna znika, kolejna się pokazuje itd.), a na koniec wszystkie warstwy (tuby) razem.

Offline Zyzio

  • Aktywny użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 555
  • Reputacja +45/-0
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #5 dnia: 20190114, 14:58:24 »
Jeśli to ma być raptowne pojawienie i znikanie to możesz kluczować widoczność - najeżdżasz kursorem na ikonę oka przy konkretnym systemie cząsteczek i klikasz "i", natomiast jeśli wolisz bardziej łagodne pojawianie i zanikanie to powinieneś do materiału obiektu, który stanowią cząsteczki dołączyć shader "Transparent" metodą "Mix" i animować wartość suwaka "Fac"

Offline rafs2509

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #6 dnia: 20190128, 17:48:22 »
Wracając do ścieżki path, w jaki sposób można animować ścieżkę używając do tego rotacji? Przykładowo mając ścieżkę path chciałbym aby od konkretnego wierzchołka dalsza ścieżka biegła pod kątem 80 stopni __________ -> _________/ , jak można wykonać taki ruch?

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3549
  • Reputacja +454/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #7 dnia: 20190128, 20:03:25 »
Zmieniając parametr "Tilt" (Ctrl+T) dla tego wierzchołka(wierzchołków).

Offline rafs2509

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #8 dnia: 20190128, 21:07:46 »
Trochę źle opisałem co chciałbym osiągnąć. Zaznaczam wierzchołek -> Ctrl+H -> Hook to New Object i kluczuję pozycję. Chciałbym aby ruch pomiędzy klatkami nie odbywał się z punktu do punktu, tylko po łuku jednocześnie chciałbym móc ustawić konkretny kąt załamania.

https://imgur.com/a/XPbcIoE


Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3549
  • Reputacja +454/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #9 dnia: 20190128, 22:16:51 »
Ruch po łuku można zrealizować wyginając krzywą animacji tego Empty, np. w osi Z. Nie rozumiem, o co chodzi z kątem załamania.https://images2.imgbox.com/7c/9c/Bl5N10hn_o.gif
Particle i Path
Odp: Particle i Path

Co do kątu załamania, to może o to chodzi? Jak wygniesz również np krzywą w osi Y, Empty będzie poruszał się pod pewnym kątem:
« Ostatnia zmiana: 20190128, 22:30:07 wysłana przez Arek »

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3549
  • Reputacja +454/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #10 dnia: 20190128, 22:47:34 »
Jeszcze inaczej to może utworzyć jakąś krzywą i niech ruch odbywa się po niej (follow path)https://images2.imgbox.com/8f/17/sLHTiC6j_o.gif
Particle i Path


Offline rafs2509

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Reputacja +0/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particle i Path
« Odpowiedź #11 dnia: 20190226, 17:36:00 »
Dzięki za przedstawienie różnych opcji realizowania tego ruchu, wszystkie wskazówki są dla mnie cenne. Natomiast teraz zastanawiam się w jaki sposób można zrealizować transformację figury w animacji. Wiem, że do tego służy opcja shape keys, a czy mogę wykonać płynną transformację jak poniżej w inny sposób na ścieżkach path? Obiekty to ścieżki path, po lewej stronie z parametrem Order U:2, po prawej stronie Order U:4.


Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014