Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Particles grup złożonych obiektów

Autor Wątek: Particles grup złożonych obiektów  (Przeczytany 319 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Staszek7

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 57
  • Reputacja +12/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Particles grup złożonych obiektów
« dnia: 20190106, 22:53:37 »
WitamPowiedzmy, że mam wymodelowane rośliny: roślina 1, roślina , roślina 3. Roślina 1 to grupa kilku meshy z modyfikatorami. Roślina 2 analogicznie. Ostatnia to mesh z kolcami dodanymi jako obiekty przez particles. Nie chcę żadnej z tych roślin scalać, likwidować modyfikatory i przekształcać ich elementów w jeden mesh. Chciałbym za to stworzyć łąkę z tymi roślinami. W tym celu wstawiam plane łąka; 3 rośliny grupuję w grupę rośliny, i dodaję do plane łąki particles/hair z renderem grupy roślin. Nie działa. Tzn. jako obiekty wrzuca na łąki poszczególne części rośłin/meshe, a nie rośliny w postaci grupy meshy). Czy da się to jakoś obejść? Tzn. czy da się do particles/hair dodać w jakiś sposób grupę obiektów z których każdy jest też grupą lub też obiektem z innym particles. Sądzę, że niestety nie, ala może ktoś ma sposób jak osiągnąć taki efekt.
W blenderze 2.8 zamiast grupy kolekcje.

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 252
  • Reputacja +19/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil
Odp: Particles grup złożonych obiektów
« Odpowiedź #1 dnia: 20190106, 23:28:03 »
Zaznacz wRender>Group pole Whole Group i tak dla każdej rośliny osobny emitter. Ewentualnie wstawić grupę jako instancję (Add>Group Instance) i te instancje zgrupować i emitować.

Offline Staszek7

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 57
  • Reputacja +12/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particles grup złożonych obiektów
« Odpowiedź #2 dnia: 20190107, 16:21:48 »
Dziękuję za pomoc
Próbuję obu Twoich sposobów. Pierwszy jak zrozumiałem polega na dodaniu kilku particles do tego samego plane, nie do końca działa ponieważ nie wiem jak spozycjonować grupę (nie ma origin jak mesh), dodatkowo nie działa particles w roślinie 3 (opcja parent paricles nie działa), obiekty mogą wchodzić na siebie. Chyba łatwiej wstawiać ręcznie... Zdecydowanie ciekawiej wygląda sposób drugi: można wybierać w grupie ilość występowań poszczególnych instancji, jest miejsce pozycjonowania instancji (jej axis). Problemy są dwa:
  • nie wiem jak przesunąć 'axis' instancji względem obiektów instancji (zawsze zaznaczają mi się i instancja i jego 'axis')
  • po przydzieleniu do particles grupy z instancjami roślin, na ekranie mam tylko gąszcz axis - jak włączyć render obiektów instancji w miejsce axis?
Przepraszam, że tak męczę, ale manual w przebudowie (mam wszystko zrobione w 2.8), w internecie też na razie krucho,  grupy stosowałem głownie dla zachowania porządku i w particles, ale nigdy nie używałem group/collection instance...

Offline Arek

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3518
  • Reputacja +447/-3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 49396350
Odp: Particles grup złożonych obiektów
« Odpowiedź #3 dnia: 20190107, 16:59:20 »
... nie wiem jak spozycjonować grupę (nie ma origin jak mesh)...
Domyślnie "Originem" Grupy jest centrum układu współrzędnych. Ułatwiając sobie pracę, obiekty należące do jednej grupy można umieścić na oddzielnej warstwie. Widać wtedy, gdzie jest środek układu współrzędnych i jak względem niego umieszczone są obiekty.
Dodatkowo punkt centralny grupy można dowolnie zmienić we właściwościach obiektu należącego do grupy (panel Object - zakładka Groups - XYZ)

Offline Staszek7

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 57
  • Reputacja +12/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particles grup złożonych obiektów
« Odpowiedź #4 dnia: 20190113, 14:48:42 »
Przepraszam, kilka dni nie mogłem być obecny na forum... Nadal jestem zainteresowany tematem. Dziękuję Ci Arku za podpowiedź - bardzo przydatna. Podpowie mi może jeszcze ktoś jak uzyskać w miejsce krzyżyków render konkretnych obiektów podpiętych do obiektu Collection Instance, powielonego poprzez particles hair/object (drugi sposób Kolegi Winhelp)? Powinny być rośliny na łące, a są axis na łące :D .

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 252
  • Reputacja +19/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil
Odp: Particles grup złożonych obiektów
« Odpowiedź #5 dnia: 20190113, 21:13:38 »
A nie ustawiłeś w Display zamiast Rendered na Axis? Podsyłam mój testowy blend.

Offline Staszek7

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 57
  • Reputacja +12/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particles grup złożonych obiektów
« Odpowiedź #6 dnia: 20190114, 00:26:40 »
To raczej nie to, mam ustawione na rendered. O ile myślimy o tym samej opcji ustawienie dotyczy tylko viewportu, a mnie na viewporcie jest łąka i axis, a na renderze jest tylko płaszczyzna łąki. Dodatkowo chciałbym wszystkie rośliny generować tylko jednym systemem particles/hair.
Załączę jutro jakiś uproszczony blend obrazujący zagadnienie.

Offline Staszek7

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 57
  • Reputacja +12/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particles grup złożonych obiektów
« Odpowiedź #7 dnia: 20190114, 22:15:02 »
Stworzyłem poglądowy plik (uwaga: na wersję 2.80) - proszę nie śmiejcie się z obiektów - powstały tylko na potrzeby tego pliku i nie będą nigdzie wykorzystywane - obiecuję ;D . Grupa/kolekcja kaktus zawiera w sobie 'wewn.' particles i stanowi powiedzmy kompletną roślinę. Grupa/kolekcja kwiatek ma z kolei kilka meshy i modyfikatorów i powiedzmy, że w całości też stanowi obiekt. Do każdego z nich oddałem instancję i zgrupowałem w kolekcji rośliny. Te rośliny chciałbym umieścić na łące przy pomocy jednego systemu particles, bez scalania każdej z nich w mesh. Tak jak w pliku  - uzyskuję  łąkę z axis.
PS
Sam obiekt/kolekcję kwiat można powielić bez kłopotu sposobem doprecyzowanym przez kolegę Winhelp, z kaktusem jest już problem (nie powiela narośli).  Obiekty mają  kolory (widoczne tylko w Lookdev mode - nie ustawiałem kolorów dla viewportu)
« Ostatnia zmiana: 20190115, 12:30:13 wysłana przez Staszek7 »

Offline winhelp

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 252
  • Reputacja +19/-1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Miłego dnia!
    • Zobacz profil
Odp: Particles grup złożonych obiektów
« Odpowiedź #8 dnia: 20190114, 23:59:37 »
Specjalnie ściągnąłem se 2.8 (ło matko jak to przeorali) i wyszło mi to co tobie w sumie - jak se dodałem plane i dałem mu też emitter to renderował tylko kolekcję kwiatek i kaktus ale tej z instancjami nie chciał w cale (ani nie było axisów )- może to jakiś bug? Kaktus też bez "kulek", tylko ta jedna. Cuda na kiju IMO.

Offline Staszek7

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 57
  • Reputacja +12/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particles grup złożonych obiektów
« Odpowiedź #9 dnia: 20190116, 21:58:53 »
Sprawdziłem, na wersji 2.79 taki sam problem. Czyli to nie błędy młodości wersji 2.80, a raczej generalnie błąd blendera lub mój. Szukam dalej...

Offline Staszek7

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 57
  • Reputacja +12/-0
  • jestem tu nowy!
    • Zobacz profil
Odp: Particles grup złożonych obiektów
« Odpowiedź #10 dnia: 20190117, 15:01:12 »
Udało mi się znaleźć pewne obejście problemu, nie jest idealne...
Mianowicie: tak jak do tej pory tworzymy grupę instancji obiektów złożonych (każda instancja to wskaźnik do grupy meshy stanowiących np roślinę) jak w moim wcześniejszym pliku. Dobrze było by zmienić nazwę instancji na inną niż nazwa grupy (ułatwi to filtrację/selekcję). Ustawiamy particles (niestety działamy w ciemno - bo na podglądzie tylko axis lub nic - można temu zaradzić podpinając na chwilę do particles  kolekcje zawierające poszczególne obiekty (z lub bez opcji whole collection), podpinając po kolei każdą z roślin można pooglądać czy generuje się prawidłowo). Na końcu podpinamy znowu grupę instancji i konwertujemy (convert w menu modyfikatorów). Particles można usunąć lub wyłączyć. Uzyskaliśmy powielone określoną ilość razy instancje roślin. Nadal mamy na widoku tylko axis, jednak wystarczy wejść do object /instancing i wł. opcję collection/group z wyborem odpowiedniej grupy. Pojawia się widok meshy stanowiących instancję. Aby uniknąć tysięcy kliknięć wystarczy wyfiltrować instancje tej samej rośliny, zaznaczyć jako aktywną tą która wyświetla się prawidłowo tzn. z meshami (zwykle tak pierwsza którą stworzyliśmy ręcznie, przed particles). Teraz ctrl+L (make link) i opcja DoupliGroup (jeśli nie zadziała, można drugi raz wybrać tą opcję w okienku ToggleToolbar). Powinny się pojawić obiekty z tej grupy. Powtarzamy czynności dla każdej grupy instancji)... Prawdopodobnie na tym etapie można przyporządkować do wybranej/wybranych pojedynczych instancji inną niż oryginalnie grupę meshy.

Wady metody:
  • słaba kontrola procesu - brak podglądu wszystkich instancji na raz na etapie ustawiania particles;
  • konieczność konwersji particles na pojedyncze obiekty (tu instancje) (jeśli particles nie usuniemy, a tylko wył., to po usunięciu wygenerowanych obiektów możemy coś poprawić i wygenerować jeszcze raz; ale chyba łatwiej save przed konwersją).
Zalety:
  • w dowolnym momencie można edytować obiekty roślin (w tym particles i parametry modyfikatorów);
  • w roślinach można używać modyfikatorów i particles bez konwersji;
  • można ustalić proporcje ilości poszczególnych roślin (w particles przed konwersją);
  • generalnie obiekty nie wchodzą na siebie (co prawdopodobnie miało by miejsce przy osobnym particles dla każdej rośliny).
  • można wygenerować pole jednej instancji, a dopiero później losowo wybierać instancje i przyporządkowywać im wybraną grupę meshy (ręcznie:  object /instancing i wł. opcję collection/group z dowolną grupą dla pierwszej z wybranych instancji i powielić ctrl+L).
Będę dalej drążył temat, może znajdę lepszy sposób.

« Ostatnia zmiana: 20190118, 13:03:09 wysłana przez Staszek7 »

Tags: particles 
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014