Forum Polskiego Kursu Blendera

Kurs Blendera dla wszystkich Polaków!

Głębia ostrości

Autor Wątek: Głębia ostrości  (Przeczytany 1481 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ramzes

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 232
  • Reputacja +11/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • stary człowiek i może ;)
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 280837
Głębia ostrości
« dnia: 20140313, 11:59:31 »
Moj odwieczny problem, ktorego nigdy nie rozwiazalem na notoryczny brak czasu :/
Potrzebuje wyrenderowac scenke gdzie mam kilka obiektow i chcialbym aby ostrosc skupila sie na jednym z nich, na jakiejsc konkretnej odleglosci, a wszystko co dalej aby bylo rozmyte (im dalej tym bardziej). Zjawisko kazdemu znane.
Widzialem kiedys na YT filmik w ktorym gosciu ustawil sobie obiekt empty na scenie i ten obiekt wyznaczal mu punkt ostrosci. Nie musial wpisywac zadnych parametrow itd. Zmienial pozycje tego punktu i zmieniala sie glebia. Wszystko wygladalo banalnie prosto... tylko, ze nie zapamietalem i za cholere nie moge tego filmu teraz odnalezc. Juz zaczynam sie martwic czy nie mam zwidow :)
Czy jest na to jakis prosty sposob (na glebie ostrosci - nie na zwidy)?

Offline SirGorn

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1550
  • Reputacja +101/-4
  • Płeć: Mężczyzna
  • .
    • Zobacz profil
    • facebook.com/xsirgorn
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #1 dnia: 20140313, 12:22:35 »
Ja coś o głębi ostrości powiedzieć mogę (widać po moich renderach) :)

Robisz sobie obiekt empty (albo i nie), klikasz na kamerkę i na samym dole w dziale Depth of Field masz pole do wpisania nazwy obiektu (Focus). Wpisujesz tam nazwę przedmiotu na którym ma być ostrość (albo empty).
Potem zmieniasz Aperture z Radial na F/stop  i ustawiasz wartość, która się będzie satysfakcjonować.

// przykład dla cycles. Pamiętam, że jak robiłem pierwszy raz głebie w internalu to coś w nodach trzeba było robić.
« Ostatnia zmiana: 20140313, 12:29:44 wysłana przez SirGorn »

Offline ramzes

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 232
  • Reputacja +11/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • stary człowiek i może ;)
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 280837
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #2 dnia: 20140313, 12:28:04 »
Ooooooo wlasnie :) O to chodzilo. Dzieki.

No wlsnie - kiedys trzeba bylo to robic w nodach a ja sie nodow boje jak dentysty :)
« Ostatnia zmiana: 20140313, 12:31:41 wysłana przez ramzes »

Offline SirGorn

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1550
  • Reputacja +101/-4
  • Płeć: Mężczyzna
  • .
    • Zobacz profil
    • facebook.com/xsirgorn
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #3 dnia: 20140313, 12:51:34 »
Nodów nie ma co się bać, ja powoli sukcesywnie zgłębiam tajemną wiedzę edytora węzłów ;) Ale jak czasem widzę niektóre tasiemce z 30+ nodów to szczena opada... chociaż zazwyczaj rozumiem co, po co i dlaczego, ale sam bym tego nie wymyślił ;)
Także ten. Prędze czy później do dentysty trzeba iść, to tez węzłów trzeba kiedyś się nauczyć ;)

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2015
  • Reputacja +55/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #4 dnia: 20140313, 13:02:01 »
Jeden z pierwszych moich renderów z Blendera, też ćwiczyłem głębię ostrości

http://freehosting.enigorio.com/squat/blender/box_world3.jpg
Głębia ostrości

Offline SirGorn

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 1550
  • Reputacja +101/-4
  • Płeć: Mężczyzna
  • .
    • Zobacz profil
    • facebook.com/xsirgorn
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #5 dnia: 20140313, 13:12:00 »
Mój pierwszy render w blenderze wyglądał tak, jeszcze w internalu - do zaliczenia na studiach, nie był wymagany DoF, ale i tak postanowiłem go zrobić bo 'kryl niedoskonałości modeli'. :)

Offline Kamil1064

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3843
  • Reputacja +164/-1
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #6 dnia: 20140313, 13:18:40 »
Ja nodów też się bałem, powolutku się nimi bawię i tak je należy traktować ;)
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3876
  • Reputacja +185/-7
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #7 dnia: 20140313, 17:02:59 »
Powolutku powolutku, a potem WSZYSTKO W NODACH!!! :)

Krążył parę semestrów temu wśród studentów pewnych roczników taki dowcip u nas, który można krótko streścić "wszystko na arrayach" :)
Raczej nikt nie zrozumie o co chodzi, więc już nie tłumaczę :)
-piotr-

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2015
  • Reputacja +55/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #8 dnia: 20140314, 12:16:40 »
Twój tutek z beczką był cały o arrayach.
W zasadzie tak robionej beczki się nie modeluje, tylko deformery. Byłem w niezłym szoku jak dobrze to działa. Można się tym zachłysnąć i wpaść w manię takiego modelowania.
To taka analogia do nodów, najpierw obawa przed nieznanym a później zachwyt?

Piotrze, rozwiń wątek, dlaczego mielibyśmy nie skumać. ;)

Offline Piotr

  • Administrator
  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 3876
  • Reputacja +185/-7
  • Płeć: Mężczyzna
  • BFCT
    • Zobacz profil
    • Polski Kurs Blendera
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #9 dnia: 20140314, 22:15:47 »
Był jakiś student, który chcąc się pochwalić że zrobił jakieś tam zadanie, powiedział "coś tam coś tam, spoko, wszystko na arrayach". Było to na wstępnym etapie, bo zwykle uczę Trybu Obiektowego, potem modyfikatory jako wstęp do modelowania, a dopiero potem Tryb Edycji i wypasy; no i taką prostą pracę oddał, i poszło. Ale tekst ktoś podchwycił i potem cały rok się z tego śmieliśmy, bo to stało się tekstem w stylu "Bęęęęędzia pan zadowolooooony" albo "Ale urwał".
Teraz gdy widać coś wypasionego, lub tylko pseudowypasionego, można powiedzieć "normalnie wypas, wszystko na arrayach". Rozumie to niewielka grupa pewnego rocznika moich studentów :) Ale to fajny rocznik był.
-piotr-

Offline ramzes

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 232
  • Reputacja +11/-0
  • Płeć: Mężczyzna
  • stary człowiek i może ;)
    • Zobacz profil
  • Gadu Gadu: 280837
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #10 dnia: 20170913, 12:32:15 »
Wpadłem na ten wątek przypadkowo, bo szukałem znowu tego samego problemu co ponad 3 lata temu i muszę przyznać, że w ciągu tego czasu przestałem się tylko bać dentysty - nodów boję się nadal :)

Offline Ancestor

  • Ekspert
  • *
  • Wiadomości: 2015
  • Reputacja +55/-1
  • jestem tu już od pewnego czasu!
    • Zobacz profil
    • Black Grom Studio
Odp: Głębia ostrości
« Odpowiedź #11 dnia: 20170913, 13:59:13 »
Hehehe

Tags:
 

© Polski Kurs Blendera, CC-BY, 2014