Forum

Blender Technicznie => Rendering / Oświetlenie => Wątek zaczęty przez: kolarz w 20180901, 10:30:32

Tytuł: Wyrazistość renderu - szczegóły
Wiadomość wysłana przez: kolarz w 20180901, 10:30:32
Cześć wszystkim,
uczę się pracy w blenderze nieco ponad rok i myślę, że jakieś podstawy jeżeli chodzi o modelowanie i teksturowanie już mam. Jednak ostatnio stanąłem przed problemem którego nie mogę przejść: chodzi o wyrazistość renderu, wydobycie szczegółu z modelu na renderze (delikatne załamania, krzywizny powierzchni, niewielkie szczegóły budowy itp) gdy patrzę na niektóre prace to są one szczegółowe jak fotografia wykonana dobrym obiektywem. A moje rendery gubią szczegóły, nie potrafię tego wydobyć - nawet podgląd w wievportcie czasem wydaje mi się bardziej szczegółowy.

I tu moja wielka prośba - jak uzyskać takie szczegółowe rendery? Jeżeli chodzi o materiały to uzyskuję już niezłe wyniki - wyglądają wiarygodnie, tylko właśnie nie ma szczegółowości. Podkreślam, że nie oczekuję odpowiedzi co mam kliknąć - bo wiem, że tak to nie działa - bardziej o wskazanie drogi: jakich tutoriali szukać, gdzie ich szukać, gdzie tkwi problem: mam pojęcie o fotografii i wiem, że w foto szczegół wydobywa się oświetleniem, więc intuicja mówi, żeby szukać w tym kierunku, ale kombinuję z lampami, meschami oświetlającymi itp  kierunkiem, siłą, wielkością ale wciąż daleko do dobrego rezultatu. Może to nie samo oświetlenie, może render passes, jakieś funkcje w kompozytorze, world - czego się uczyć, gdzie szukać?
Tytuł: Odp: Wyrazistość renderu - szczegóły
Wiadomość wysłana przez: Chris4132 w 20180901, 11:29:33
Vievport jest na małą skalę i zazwyczaj ogląda się go na szybko z szumem, dlatego może się wydawać że masz więcej kontrastu i szczegółów na obrazku, a po renderze wszystko staje się gładkie.
Mam jakby wrażenie że chcesz za szybko stać się pierwszorzędny i bezbłędny - rendery szczegółowe i realistyczne jak zdjęcia to już chyba ostatni level w świecie grafika. Nie ma co się załamywać na drodze.
Dobre światło ratuje słaby model, ale nie sprawi że będzie miał na nim nagle więcej siatki, co najwyżej ukryjesz mniej atrakcyjne miejsca. Przy sporej, rozrzuconej scenie focus pomaga poprawić kompozycję.
Haczyk, oprócz dokładnego modelu, tkwi w materiałach. Wejdź sobie np. na poliigon i obejrzyj przykładowy materiał, np. piasku na plaży. Na taki materiał składa się cała seria tekstur, razem właśnie dają ten wyrazisty efekt. Displacement załamuje kontur, Bump daje mniejszą krzywiznę powierzchni, mapa do Roughness sprawia że obiekt nie jest taki płasko mdły.
Na koniec, postprocessing. W blenderze da się zrobić całkiem dużo, możesz dodać szum, zmanipulować barwy, kontrast, dorzucić filtry od wyostrzania by obraz nie był zbyt miękki. Na wynik składa się cały rząd małych kroczków.
Nie wiem na jakim poziomie tak naprawdę stoisz, możesz wrzucić przykładowy render i będziemy mogli wyjaśnić coś więcej wprost na Twojej pracy.
Tytuł: Odp: Wyrazistość renderu - szczegóły
Wiadomość wysłana przez: Ancestor w 20180901, 15:15:20
Wrzuć któryś ze swoich obrazków
Tytuł: Odp: Wyrazistość renderu - szczegóły
Wiadomość wysłana przez: michv321 w 20180917, 12:46:19
Mam wrażenie, że to o czym mówisz to tak jak już wymieniono wyżej kwestia postprocessingu. Większość tych najlepszych prac wcale nie wychodzi z gotowa z Blendera, a dopiero post processing, kontrasty, błyski, i inne efekty dodają temu realizmu ;)
Tytuł: Odp: Wyrazistość renderu - szczegóły
Wiadomość wysłana przez: vipovsky w 20180918, 00:49:18
poczytaj na temat oświetlenia,

jeśli światło pada pod kątem prostym na geometrie z za kamery to raczej szczegółu nie uswiadczysz.
w załącznikach ustawiłem wszystko oprócz światła tak samo
Tytuł: Odp: Wyrazistość renderu - szczegóły
Wiadomość wysłana przez: kolarz w 20180923, 20:45:37
Witam,
Przepraszam, że tak długo nie odpowiadałem - najpierw nawał roboty, potem niespodziewany pilny wyjazd....

Wracając do tematu, dziękuję za rady - naprawdę dużo siedziałem nad tematem i zgłębiałem niuanse materiałów i tekstur różnych normal/bump/specular/displacement map itp. Było również dużo eksperymentowania z oświetleniem - zarówno evn jak i ogólnie world oraz oczywiście lampy, materiał emission, node light fallow no i wszelkie zależności pomiędzy tym wszystkim. Choć tylko pewnie liznąłem temat, to efekty są i tak już o wiele lepsze (choć jeszcze trochę brakuje do tego co chcę osiągnąć). Gdyby tylko czasu trochę więcej znaleźć na naukę, tak to jest, że im więcej się człowiek uczy tym bardziej uświadamia sobie jak mało umie...
Tak myślę, czy nie zrobić sobie jakichś presetów z wstępnymi rozsądnymi ustawieniami świateł do mockup - takie  wirtualne studio.
Tytuł: Odp: Wyrazistość renderu - szczegóły
Wiadomość wysłana przez: kolarz w 20190202, 17:15:16
Odświeżam temat, bo wciąż nie udaje mi się uzyskać takiego efektu jak bym chciał. A chodzi mi o po prostu o to, że chciałbym uzyskać render tak szczegółowy jak szczegółowy jest podgląd obiektu w trybie SOLID w Viewport.
Dokładnie tego mi trzeba -techniczny render bez wodotrysków i z jednolitym cieniowaniem, ale nawet małe szczegóły modelu widoczne.
Ale kombinuję od dłuższego czasu i nie wychodzi - na renderze małe szczegóły się zatracają.
Czy da się po prostu taki model z cieniowaniem z vieweportu wyrenderować na jednolitym tle jako bitmapa?
Tytuł: Odp: Wyrazistość renderu - szczegóły
Wiadomość wysłana przez: kolarz w 20190202, 18:02:57
update: ok. znalazłem rozwiązanie - OpenGL render. Dzięki, to mi wystarczy.
Tytuł: Odp: Wyrazistość renderu - szczegóły
Wiadomość wysłana przez: Namrasit w 20190207, 21:57:39
Możesz jeszcze spróbować tzw. clay renderingu, wszystko białe i bez odbić, ale za to szczegółowe.