Interfejs Blendera 39

Tłumaczę w tej części, jak można pracować z interfejsem Blendera.

Aktualizacja do wersji 2.7+! Zapraszam! Ten materiał jest zalecany dla początkujących oraz tych, którzy próbują przestawić się ze starszych wersji (2.4*). W treści jest o dzieleniu ekranu, łączeniu okien, oraz o zapisywaniu różnych konfiguracji ekranu.

Interfejs Blendera 2.7+

W poniższym filmie znajdziesz aktualizację starego poradnika na temat interfejsu programu. Wyjaśniam krótko, jak się poruszać w Blenderze. Ten film jest przeznaczony dla osób początkujących. Jeżeli chcesz, możesz obejrzeć także wersję starszą, a wtedy lepiej zrozumiesz co się w programie zmieniło.

Interfejs Blendera 2.6+

Oczywiście zapomniałem o paru sprawach. Po pierwsze klawiszologia: jest oczywiście przebogata i można ją dowolnie zmieniać, ale standardowe klawisze warte zapamiętania to:

  • Shift+Spacja = maksymalizacja bieżącego okna (tak samo działa też Ctrl+w górę)
  • Ctrl+prawo/lewo = przełączenie na kolejny/poprzedni zestaw zapisanych okien
  • Shift+F5 = przełącza okno do widoku 3DView
  • Shift+F3 = przełącza okno do widoku Node Editor
To tyle na razie. Przepraszam, że zapomniałem – zwykle w trakcie nagrywania ogarnia mnie ekscytacja i zapominam czasami wspomnieć o szczegółach. Zapraszam do komentarzy!

39 thoughts on “Interfejs Blendera

  1. Odpowiedz Marcin Sie 31,2017 14:06

    Ostatnio przerzuciłem się na Blendera wcześniej pracowałem na wings 3D . Mam ostatnio taki dylemat czy zaczynać naukę poważniejszą w Blendera Bo nie wiem czy nie trace czas i nie przerzucić się na bardziej Profesjonalny program np 3d Max? Jak widzę Blender jest dobrym programem ale czy dorównuje konkurencji rozumie jest darmowym to jest wielki plus i na pewno w niektórych rzeczach wypada gorszy czy np w tych płatnych programach nie płaci się za MARKE ?

    • Odpowiedz Czarny Wrz 12,2017 22:16

      Wiesz w blenderze można zrobić wszystko to co w innych programach 3d inne mają kilka przydatnych funkcji ułatwiających pracę ale w blenderze zrobisz dokładnie to samo ;P

  2. Odpowiedz budrys25 Gru 18,2016 22:27

    „Wskazane jest posiadanie myszy 3 przyciskowej” Do tej pory nie widziałem takiej potrzeby do pracy na laptopie. Jak zastąpić wciskanie rolki, żeby obracać sceną? Wiem niby, że wszystko mogę sobie ustawić, dostosować, ale bariera językowa jednak uniemożliwiła mi skuteczną zmianę w preferencjach użytkownika.
    Czy może jednak rozważyć zakup myszy, bo będzie ona potrzebna również później?

    • Odpowiedz piotao Gru 19,2016 08:34

      Praca na laptopie jest bardzo niewygodna ponieważ właśnie mysz 3-przyciskowa jest wskazana, podobnie jak klawiatura numeryczna.

      • Odpowiedz budrys25 Gru 19,2016 13:21

        To wchodziłoby w grę nie tylko dokupienie myszki, ale wymiana sprzętu? Na chwilę obecną to niemożliwe niestety. Zauważyłem już brak tej klawiatury numerycznej u siebie, ale skoro wszystkie polecenia można indywidualnie modyfikować, to może mógłbym spróbować…
        Podobnie jest chyba w przypadku „Ctrl+Shift+0 numeryczne” – to podobno nakłada się z jakimś poleceniem z systemu operacyjnego, więc sam Pan proponował, żeby zmienić. A więc, czy praca na laptopie jest tylko „bardzo niewygodna”, czy też niemożliwa?
        Jeśli niemożliwa to koniec tematu. Ale jeśli da się zmienić wciskanie rolki na cokolwiek, to bardzo proszę o podpowiedź jak ta funkcja brzmi po angielsku (ewentualnie proszę o ścieżkę do niej)

        • Odpowiedz piotao Gru 19,2016 13:26

          Jest niewygodna, ale możliwa. Pod Linuxem jest kilka skrótów, które się nakładają, np. wszystkie operacje myszy z Alt, i parę innych. Łatwo możesz wszystko przedefiniować w Ustawieniach, ale trzeba znać dokładne polecenia Blendera, które zależą często od kontekstu. Obracanie sceny możesz zrobić też z klawiatury – możesz ustawić tak cyfry aby zastępowały numeryczną. Wtedy 2/4/6/8 obracają scenę o 15 stopni, a w menu Widok masz możliwość włączenia widoków kamery i innych. Można też włączyć symulację trzeciego przycisku myszy, że dwa wciśnięte symulują ten trzeci, a sam obrót robiło się jakoś z Alt i lewym lub prawym przyciskiem – nie pamiętam, a nie mam pod ręką laptopa.

  3. Odpowiedz natix502 Maj 18,2016 11:01

    Gdzie mogę znaleźć okno Display? Jakieś znalazłam ale to z pewnością nie to. W ogóle mój interfejs jest inny niż w tutorialu i nie mogę się połapać o co chodzi.

  4. Odpowiedz MiśUszatek Gru 7,2015 16:41

    Fajny kurs ale, nie mogę włączyć podziału widoku na 4, (2,76b) ctrl+at+u włącza blender user preferences.

    • Odpowiedz piotao Gru 7,2015 19:19

      I słusznie, bo Ctrl+Alt+q włącza widok dzielony.

      • Odpowiedz MiśUszatek Gru 7,2015 19:33

        Dzięki, widocznie coś podobnie q i u brzmi.
        Przy okazji może się spytam, nie mogę ustawić osi obrotu sceny na zaznaczonym obiekcie, jak to zrobić? Moze w którymś filmie to jest?

        • Odpowiedz piotao Gru 7,2015 20:30

          Włącz w konfiguracji Rotate Around Selection. Ewentualnie tymczasowo wciśnij kropkę na klawiaturze numerycznej. Jest o tym tłumaczone w tutku na temat konfiguracji i potem przy różnych okazjach.

  5. Odpowiedz pati92 Lis 27,2014 10:59

    Witam!
    Jestem bardzo początkująca i widzę, że ten kurs się świetnie dla mnie zapowiada! Mam tylko problem – nie otwiera mi się okno „User Preferences”. Próbowałam z menu „File” i ze skrótu klawiszowego i nic… Czym to może być spowodowane?
    Pozdrawiam i dziękuję :)

    • Odpowiedz piotao Lis 27,2014 12:33

      Jeżeli nie możesz otworzyć okna, to być może jest tak dlatego, że coś nie działa w Twoim systemie okien. Albo masz Blendera na fullscreen (wtedy zasłania on inne okna). Tak czy inaczej, możesz zamiast widoku 3d wybrać z menu po lewej stronie na dole pozycję „User Preferences” i zmienić widok 3d na widok preferencji. Każde okno/obszar w Blenderze może być zmieniony w ten sposób. Wtedy nie musisz mieć osobnego okna.

  6. Odpowiedz Fantasmagorianin Paź 27,2014 21:44

    Witam,
    Czy ja dobrze zrozumiałem, że tak naprawdę interfejs blendera można całkowicie zmienić poprzez własną definicję poszczególnych przycisków?

    • Odpowiedz piotao Lis 2,2014 22:48

      Dokładnie tak. Możesz zmienić interfejs, malować na nim własne elementy 3d lub gui, cokolwiek. Jonathan Williamson i Jego zespół stworzyli w ten sposób wtyczkę, która rysuje na obiekcie wirtualną siatkę (pomocną akurat do retopologii, ale nieważne).

      • Odpowiedz Fantasmagorianin Lis 3,2014 19:45

        Nie rozumiem jednej rzeczy… Dlaczego w takim razie nikt jeszcze nie wpadł na pomysł aby zdefiniować sobie przyciski na język polski, tylko płaczą na różnych forach, że nie można go spolszczyć? Nie znam się na tym dlatego nie wiem z czym się to wiąże dostosowywanie takich przycisków. Czy trzeba znać specjalne kody czy tylko w odpowiednim miejscu zmienić nazwę???

        • Odpowiedz Piotr Arłukowicz Lis 3,2014 21:43

          Sprawa jest nieco skomplikowana bo Blender wspiera lokalizację dla wielu języków, i to tak, aby pozostać nadal niezależnym (i niezmienionym w sensie kodu) . Języki są definiowane w plikach *.mo i na chwilę obecną, gdy sprawdziłem, jest ich 34. Te pliki zawierają całe tłumaczenie programu w danym języku i przygotowuje się w specjalny sposób. W Polsce chyba uznaliśmy, że nie warto tłumaczyć programu, bo raz że jest to niezręczne, dwa – brakuje trochę terminologii, a trzy – każdy ucząc się programu i tak pracuje na angielskiej wersji i nabiera znajomości profesjonalnego słownictwa. Polskie mogą być manuale, ale sam program… eeee :) Już widzę jak klikam opcję w menu „Mark seam” – tłumaczoną jako „Oznacz zszycie” – co dosłownie tak się tłumaczy. Trudno się to wymawia, a takich kwiatków jest więcej. Baking – to naprawdę „wypiekanie”? Poza tym sporo słów wobec braku dobrego tłumaczenia weszło już na stałe do języka, np. 3D a nie 3W, renderowanie a nie wyliczanie, itp. Oczywiście, angielski interfejs to bariera. Ale dla kogoś, kto nie zna dziedziny 3d, polskie sformułowania ściśle branżowe także niewiele pomogą. Czy mówi coś komuś słowo Domena Adaptatywna? Z drugiej strony zgodzę się, że użycie Zginaj zamiast Bend, Skręć zamiast Twist lub Lustro zamiast Mirror faktycznie jest pomocne…

          • Odpowiedz Fantasmagorianin Lis 3,2014 22:07

            Lepiej już nie dało się wytłumaczyć. Dzięx :)

          • Odpowiedz Arek Sie 31,2015 10:28

            Ale przecież nie trzeba tłumaczyć dosłownie wszystkiego. Terminologia terminologią, ale takie standardowe zwroty jak „zapisz”, „obróć”, „lustro”, „wybierz”, „dodaj” a nawet chociażby „renderuj animację” na pewno by nie zaszkodziło dla osób z barierą językową. A z Blendera nie muszą korzystać jedynie zawodowi pracownicy. Od razu chciałbym zaznaczyć, że osobiście nie jestem za tłumaczeniem czegokolwiek z angielskiego NIGDZIE (zwłaszcza w grach), bo to wymusza korzystanie ze słownika a dzięki temu naukę języka (sam w ten sposób się nauczyłem), ale jednak potrafię sobie wyobrazić kogoś z zacięciem do tworzenia kosztem bariery językowej. Przecież to byłby wybór, a nie przymus korzystania z takiej czy innej wersji językowej.

          • Odpowiedz Piotr Lis 20,2015 05:42

            Jak tłumaczyć, to albo porządnie i kompleksowo, albo wcale – miks angielskiego i polskiego jest gorszy niż brak tłumaczenia w ogóle (najgorsze jest niespójne słownictwo typu w jednym miejscu programu/dokumentacji jest „bend” a w drugim „wygnij” :D). Mi jest coraz trudniej sobie wyobrazić, że angielski może być barierą – kilkuletnie dzieciaki w szkole podstawowej już znają podstawy angielskiego, więc problem może jedynie dotyczyć „starszego” pokolenia.
            Zresztą, co innego program komercyjny (płacę więc wymagam) a co innego wolne oprogramowanie. Wolne oprogramowanie to prezent, ktoś się dzieli ze mną zupełnie za darmo efektami swojej pracy (wraz z kodem źródłowym) – jeśli mi się nie podoba, to albo nie używam, albo wspieram projekt własnym czasem i wysiłkiem dokładając swój „klocek do układanki”. Marudzenie na coś, co się dostaje w prezencie (bez zobowiązań) i wymaganie aby ktoś za darmo poświęcił swój cenny czas aby mnie „zaspokoić” (bo mi się nie chce języka angielskiego uczyć) jest w moim odczuciu nie fair.
            Poza tym lepiej niech twórcy poświęcają czas na nowe „ficzery” i optymalizację pod względem wydajności niż na tłumaczenie programu i dokumentacji na wszystkie języki świata.

  7. Odpowiedz Marcin Lut 1,2014 08:30

    Kurs bardzo fajny. właśnie przesiadam się z sw na blendera, zobaczymy jak pójdzie?

  8. Odpowiedz Elendil Gru 27,2012 19:14

    Witam,

    W najnowszych wersjach Blendera skórt Ctrl+Spacja nie służy już do maksymalizacji danego panelu (jeżeli jesteśmy w panelu widoku 3D, to włącza/wyłącza manipulator 3D obiektu, w innych panelach chyba nic nie robi). Poprawny skrót to Shift+Spacja.

    Pozdrawiam i wszystkiego najlepszego po Świętach.

  9. Odpowiedz Jan Gru 17,2012 20:11

    Witam. Po dluzszej przerwie wracam do blendera. Sporo sie zmienilo z tego co widze. Strona elegancko prowadzona, wartosc merytoryczna przebogata ;] Pozdrawiam i zycze powodzenia Piotrze.

  10. Odpowiedz fido Lis 8,2012 17:22

    Świetny wstęp. Gratuluje. Jedno pytanie tylko: zauważyłem, że w oknie 3d obracasz widok środkowym klawiszem myszy. Ja używam touchpada i środkowego klawisza nie posiadam. Czy jest inny klawisz, który go zastępuje?

    • Odpowiedz piotao Lis 8,2012 22:25

      Spróbuj poszukać takiego skrótu – czasami działa Alt+dwa klawisze myszy, czasami Alt+LMB, różnie. Możesz też przedefiniować sobie konfiguracje i ustawić inny klawisz do obracania sceny.

    • Odpowiedz trompka Gru 15,2012 11:00

      straszny masochizm – praca w grafice 3D na touchpadzie.

  11. Odpowiedz SiopeR Wrz 16,2012 15:49

    Świetne ;) Zaczynam właśnie się bawić w grafike 2D (Gimp) i 3D (Blender) + C++w Devie bo kurcze po tym technikum informatycznym ogólna wiedza jest ale mało konkretów a jednak coś nie cos się przyda ;) Jest gdzies kolejność ogladania tych tutoriali?

  12. Odpowiedz Kamil Wrz 5,2012 17:21

    Wielki szacunek za te tutoriale (wiem, jaka to harówka, zrobić coś takiego). Samo hasło przewodnie „kurs wszystkich Polaków” mnie rozbroiło. Mamy nasz Narodowy Kurs Blendera :)

    • Odpowiedz piotao Wrz 5,2012 20:59

      Dzięki :) Faktycznie okazało się, że to może być praca na cały etat, gdyby się ciut bardziej przyłożyć :) Ale jaka frajda!

  13. Odpowiedz kasia Lip 10,2012 05:55

    A jak dla mnie to super i sporo konkretów. Ale ja zaczynam przygodę z blenderem i jak do tej pory, męczyłam się z nadmiarem widoków, które ni stad ni zowąd mi się pojawiały, a zniknąć nie chciały… nie wspominając o reszcie: na co dzień pracuję z rysunkiem w wektorach, ale zdarzyło się, że muszę przygotować projekt na rozwiniętej siatce, która po zwinięciu w formę, zachowa określony wzór. Stąd moje zainteresowanie blenderem, który, przyznam szczerze, na „dzień dobry” mnie wystraszył swoim interfejsem. Serdecznie dziękuje za cala stronę poświęcona blenderowi. Przejrzałam kilka pańskich tutoriali i przyznam ze wszystkie są prowadzone bardzo przystępnie i zarazem profesjonalnie. W zamiarze miałam znaleźć rozwiązanie do tej mojej nieszczęsnej siatki, ale dzięki pańskiej stronie kusi mnie poznać lepiej program, przy czym obecnie wydaje mi się bardziej przyjazny aniżeli sądziłam (a jednak bez podstaw trochę trudno i chociaż nie po kolei zaczęłam…). Dziękuje. I rzeczywiście: miło się ogląda i słucha.

    • Odpowiedz piotao Lip 10,2012 14:57

      Dziękuję! Mów mi per ty po prostu :) W sieci wszyscy są równi! Bardzo się cieszę, że znalazłaś coś dla siebie w Kursach… Blender jest niesamowicie udanym, uniwersalnym programem. Jeżeli chcesz go zgłębiać, masz sporo tematów przed sobą! O rozwijaniu siatki znajdziesz cały szereg poradników, ogólnie – wszystkie tematy z tagiem UV pośrednio i bezpośrednio tego dotyczą. Skorzystaj z Mapy – kliknij na niej w Materiały -> Tekstury -> Tekstury obrazkowe -> Mapowanie 3D -> Mapowanie UV i tam znajdziesz wszystkie Tutoriale na temat rozwijania siatki. Po rozwinięciu bryły możesz taką siatkę zapisać jako plik, a potem dowolnie przerobić.

  14. Odpowiedz Krzysiek Kwi 4,2012 17:20

    Nie no dla mnie bomba. pracowałem na wersji blendera 2.48 a tu jest zupełnie co innego. Ten toturial nie zawiera nic konkretnego, ale pozwala fajnie zacząć ogarnianie tej zupełnie innej wresji. Na konkrety liczę w kolejnych filmikach, wiem że jeszcze ich wiele przede mną. Filmik pełna profeska, na prawdę miło się ogląda, troche z dźwiękiem jest czasem ciężko zrozumieć ale ogólnie w skali 1 do 10 to 10 ;)

    • Odpowiedz piotao Kwi 4,2012 22:00

      Faktycznie dźwięk miałem kiepski w pierwszych tutkach, i kompresja/konwersja wideo też marna. Teraz po iluś tam próbach jest o wiele lepiej – sam zobaczysz :) Nowy sprzęt audio + nowy mikrofon… przynajmniej myślę, że jest lepiej.

A Ty co o tym myślisz?