Kamera 27

Rzecz o ustawieniach kamery, czyli o Blenderowym oku na świat.

Kamera jest ważnym elementem sceny 3d, ponieważ to właśnie przez nią patrzymy na świat. W tutorialu opowiadam o wszystkich (chyba) opcjach, które związane są z kamerą. Ten tutorial zalecam początkującym użytkownikom.

27 thoughts on “Kamera

  1. Odpowiedz Kasia Gru 14,2016 12:28

    A czy można ustawić kamerę ortogonalną? Chodzi o to, że gdy mam budynek to chciałabym tak ustawić kamerę do renderu, żeby render przedstawiał płaską elewację budynku. Do tej pory jak chciałam wyrenderować elewację to robiłam tak, że ustawiałam widok ortogonalny i wybierałam stronę (prawą,lewą,przód,tył) i ustawiałam w renderze podglądowym więcej sampli, robiłam screen i wtedy obrabiałam. Ale wiadomo, że jakość takiego zabiegu nie jest zadowalająca. Czy jest możliwość, żeby wyrenderować płaski widok ? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    • Odpowiedz Kamil1064 Gru 14,2016 19:39

      Można, po prostu ustaw kamerę w odpowiednim miejscu. Jak masz przygotowany widok do podglądowego renderu, wciśnij CTRL+ALT+Num 0, w ten sposób aktywna kamera ustawi się do aktualnego widoku :)

  2. Odpowiedz Beoblend Lip 20,2015 15:28

    Ja natomiast nie mogę po uruchomieniu blendera nawet po reinstalacji zaznaczyć PPM kamery jest ona ciemnopomarańczowa, na Outliner mogę zaznaczyć. Po uruchomieniu blendera na Outliner widzi tylko kamerę ani lampy ani kwadratu nie widać co zrobiłem nie tak ?

  3. Odpowiedz Ilona Maj 23,2014 14:37

    Niestety kamera przy animaci się nie przesuwa.. stoi ciągle w jednym miejscu

  4. Odpowiedz mahotep Kwi 14,2014 14:19

    To ja dodam coś od siebie. Chcesz żeby kamera zawsze śledziła obiekt? Zaznacz kamerę , a potem przytrzymaj Shift i kliknij PPM w obiekt który chcesz śledzić kamerą. Kamera ma się zapalić na kolor ciemnopomarańczowy, a obiekt pomarańczowy. Wciśnij CTRL + T i wybierz którąś z opcji. Potem zaznacz tylko obiekt i przesuwaj go. Kamera będzie go śledzić.

  5. Odpowiedz Ilona Lut 19,2014 17:00

    Witam Piotrze, świetny tutorial! Obejrzałam cały film o kamerze z wielką uwagą, jednak nie pomógł mi rozwiązać problemu. Mam stworzony mały świat w blenderze i nie było żadnych problemów, dopóki w niewiadomy sposób zablokowała mi się kamera i nie mogę jej dokładnie ustawić w trybie podglądu ( przycisk 0). Jak zabieram się do renderowania, ustawienie kamery wraca do poprzedniego..Próbowałam robić wszystko jak w tutorialu, nic nie pomogło… Zaznaczałam, odznaczałam kamerę, akceptowałam spacją i enter, nawet zresetowałam ustawienia. Dodatkowo jak robię coś nowego, to nie ma tego problemu, więc pewnie chodzi o ustawienia..których jeszcze nie znam.. Pozdrawiam:)

    • Odpowiedz piotao Lut 19,2014 18:33

      Jeżeli kamera przesuwa się do jakiegoś położenia podczas uruchomienia animacji, to na 100% masz jakieś klucze na jej położenie dodane. Zobacz zatem, czy po zaznaczeniu kamery w oknie Timelinera nie ma nigdzie żółtych kresek.

  6. Odpowiedz mateusz Sty 27,2014 16:47

    ZROBILEM PARENTA KAMERY I OBIEKT EMPTY, KAMERA OBRACA SIE WOKOL DANEGO OBIEKTU, A JAK ZROBIC ZEBY KAMERA PODAZALA ZA DANYM OBIEKTEM, GDY ON SIE PRZESUWA, TRZEBA EMPTY(IEGO:)) JAKOS ZAPARENTOWAC DO OBIEKTU?

    • Odpowiedz piotao Sty 28,2014 11:34

      Pisanie wielkimi literami jest uważane w sieci za wrzaski. Bądź uprzejmy, pisz następnym razem „ciszej”. Co do ruchu kamery za obiektem, wystarczy wykorzystać parentowanie, ale jest to sztywny sposób – kamera powtórzy dokładnie wszystkie ruchy obiektu, do którego jest zaparentowana. Bardziej elastyczne rozwiązania są bardziej skomplikowane.

  7. Odpowiedz Numizmatyk Sie 21,2013 12:55

    Mam podobny problem co Terry. Chciałbym aby kamera obracała się wokół stworzonego obiektu (aby pokazać go z każdej strony). Próbowałem poprzez zmianę jej pozycji i stworzenie animacji jednak nie wyszło mi idealne koło i widać „skoki” kamery. Próbowałem ja przypisać do ścieżki curve ale kamera stoi mi w miejscu :(. Pomóżcie, w jaki sposób to zrobić aby kamera pokazała obiekt z każdej strony, krążyła wokół niego.

  8. Odpowiedz Terry Lip 8,2013 17:39

    W jaki sposób zrobić, aby kamera obracała się o 360 stopni wokół obiektu?? Znalazłem parę filmów z wykorzystaniem curve ale w starszej wersji blendera.

    • Odpowiedz piotao Lip 8,2013 22:31

      Wstaw na scenę obiekt Empty, a następnie zaparentuj do niego kamerę. Potem obrót obiektu Empty będzie obracał także kamerą :) Wystarczy ten obrót zanimować.

  9. Odpowiedz Cj Cze 4,2013 11:08

    nie rozumiem….jak nacisne 0 to mi wszystko ze sceny znika, jak nacisne ctrl + 0 to mi tylko komunikat wyskakuje o błędzie http://gyazo.com/2f68d128fe35d6ebe4a84f67c4ec4d70.png

    • Odpowiedz piotao Cze 4,2013 11:51

      Zaznacz KAMERĘ i wtedy naciśnij ctrl+numzero. Przestawiasz aktywną kamerę na obiekt z modyfikatorem, dlatego dostajesz taki komunikat.
      Po ustawieniu aktywnej kamery należy tak ją przesunąć, aby coś na scenie widziała. Może Twoja kamera jest zwrócona gdzieś indziej.

  10. Odpowiedz Jarek Mar 7,2013 20:33

    Zgadza się, dziękuję. U mnie jako pierwszy ustawiony jest Internal.

    • Odpowiedz piotao Mar 8,2013 16:33

      To jest opcja domyślna we wszystkich Blenderach uruchamianych po raz pierwszy. Ale kiedyś pewnie będzie to Cycles „na dzień dobry”.

  11. Odpowiedz Jarek Mar 7,2013 19:06

    Witam
    U mnie w trybie panoramic nie ma żadnego podmenu, nie jest również możliwe stworzenie żadnej mapki hdr. Używam wciąż wersji 2.65, czy to dlatego?

  12. Odpowiedz Marcin Jaszczyk Mar 6,2013 17:40

    Fly camera – mega rzecz. Dodam od siebie że jak ktoś by chciał nagrać taki płynny ruch w czasie rzeczywistym, to wystarczy puścić animację (nawet bez klatek kluczowych [ctrl+A]) i włączyć automatyczne nagrywanie. Warto też, dla większej kontroli, zwiększyć parametr framerate base (wyświetla mniejszy fps) na czas nagrywania. Może to juz wiedzieliście ale dla mnie to jest super sprawa.

  13. Odpowiedz ADDJAR Mar 5,2013 23:31

    No i jeden skrót może mi w tutku umknął i nie wyłapałem   „G + Środkowe kółko myszy” przybliżanie i oddalanie widoku 

  14. Odpowiedz pawel Mar 5,2013 11:41

    u mnie kamera reaguje na zwiekszenie clipping end jedynie do ok 125. czy to wina slabego kompa? :/

  15. Odpowiedz Mentoris Mar 5,2013 11:33

    Musisz być bardzo zakręcony Piotrze, że nie umieszczasz tutków w ich spisie.  Tego tez nie zamieściłeś, ale nic straconego, bo jak zwykle ci przypomnę o tym, co niniejszym czynię.

    • Odpowiedz Marcin Mar 6,2013 10:27

      Mentoris – trochę szacunu brak w twojej wypowiedzi – pozdr.

    • Odpowiedz mateu Paź 12,2013 11:42

      Szkoda,że nie wspomniałeś Piotrze o klawiszu „n”/view/Lock camera to view, oraz „Alt+Ctrl+nump 0- co ustawia kamerę aktywną na aktualnie ustawiony widok w oknie 3d, w moim przypadku korzystania z blendera ta niewiedza mnie irytowała.
      – mam pytanko czy komuś wiadomo o jakiejś „podręcznej” liście kamer w scenie bez potrzeby szukania w 3d view/outliner, najlepiej spod jakiegoś klawisza rozwijałaby się lista wszystkich kamer w scenie, coś jak w 3dmax`ie?

      • Odpowiedz Arek Paź 12,2013 18:28

        Możesz np. przełącz Outlinera na wyświetlanie tylko zaznaczonych obiektów, zaznaczasz kamęrę, następnie Shift+G – Type i tym sposobem wyświetlają Ci się wszystkie kamery, również w Outlinerze. Jak dodasz do tego przycisk „/” na klawiaturze num, to pozostaną Ci tylko same kamery.
        Lub Outliner – Same type. Jak zaznaczysz kamerę, wyświetlą się wszystkie kamery.

A Ty co o tym myślisz?