Rzecz o ustawieniach kamery, czyli o Blenderowym oku na świat.
Kamera jest ważnym elementem sceny 3d, ponieważ to właśnie przez nią patrzymy na świat. W tutorialu opowiadam o wszystkich (chyba) opcjach, które związane są z kamerą. Ten tutorial zalecam początkującym użytkownikom.
A czy da się zmienić proporcję kamery i w jakich ona domyślnie operuje ?
Da się, robi się to w panelu z ustawieniami kamery.
A czy można ustawić kamerę ortogonalną? Chodzi o to, że gdy mam budynek to chciałabym tak ustawić kamerę do renderu, żeby render przedstawiał płaską elewację budynku. Do tej pory jak chciałam wyrenderować elewację to robiłam tak, że ustawiałam widok ortogonalny i wybierałam stronę (prawą,lewą,przód,tył) i ustawiałam w renderze podglądowym więcej sampli, robiłam screen i wtedy obrabiałam. Ale wiadomo, że jakość takiego zabiegu nie jest zadowalająca. Czy jest możliwość, żeby wyrenderować płaski widok ? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Można, po prostu ustaw kamerę w odpowiednim miejscu. Jak masz przygotowany widok do podglądowego renderu, wciśnij CTRL+ALT+Num 0, w ten sposób aktywna kamera ustawi się do aktualnego widoku :)
Ja natomiast nie mogę po uruchomieniu blendera nawet po reinstalacji zaznaczyć PPM kamery jest ona ciemnopomarańczowa, na Outliner mogę zaznaczyć. Po uruchomieniu blendera na Outliner widzi tylko kamerę ani lampy ani kwadratu nie widać co zrobiłem nie tak ?
Niestety kamera przy animaci się nie przesuwa.. stoi ciągle w jednym miejscu
To ja dodam coś od siebie. Chcesz żeby kamera zawsze śledziła obiekt? Zaznacz kamerę , a potem przytrzymaj Shift i kliknij PPM w obiekt który chcesz śledzić kamerą. Kamera ma się zapalić na kolor ciemnopomarańczowy, a obiekt pomarańczowy. Wciśnij CTRL + T i wybierz którąś z opcji. Potem zaznacz tylko obiekt i przesuwaj go. Kamera będzie go śledzić.
Witam Piotrze, świetny tutorial! Obejrzałam cały film o kamerze z wielką uwagą, jednak nie pomógł mi rozwiązać problemu. Mam stworzony mały świat w blenderze i nie było żadnych problemów, dopóki w niewiadomy sposób zablokowała mi się kamera i nie mogę jej dokładnie ustawić w trybie podglądu ( przycisk 0). Jak zabieram się do renderowania, ustawienie kamery wraca do poprzedniego..Próbowałam robić wszystko jak w tutorialu, nic nie pomogło… Zaznaczałam, odznaczałam kamerę, akceptowałam spacją i enter, nawet zresetowałam ustawienia. Dodatkowo jak robię coś nowego, to nie ma tego problemu, więc pewnie chodzi o ustawienia..których jeszcze nie znam.. Pozdrawiam:)
Jeżeli kamera przesuwa się do jakiegoś położenia podczas uruchomienia animacji, to na 100% masz jakieś klucze na jej położenie dodane. Zobacz zatem, czy po zaznaczeniu kamery w oknie Timelinera nie ma nigdzie żółtych kresek.
Niestety kamera przy animacji się nie przesuwa.. stoi ciągle w jednym miejscu
ZROBILEM PARENTA KAMERY I OBIEKT EMPTY, KAMERA OBRACA SIE WOKOL DANEGO OBIEKTU, A JAK ZROBIC ZEBY KAMERA PODAZALA ZA DANYM OBIEKTEM, GDY ON SIE PRZESUWA, TRZEBA EMPTY(IEGO:)) JAKOS ZAPARENTOWAC DO OBIEKTU?
Pisanie wielkimi literami jest uważane w sieci za wrzaski. Bądź uprzejmy, pisz następnym razem „ciszej”. Co do ruchu kamery za obiektem, wystarczy wykorzystać parentowanie, ale jest to sztywny sposób – kamera powtórzy dokładnie wszystkie ruchy obiektu, do którego jest zaparentowana. Bardziej elastyczne rozwiązania są bardziej skomplikowane.
Mam podobny problem co Terry. Chciałbym aby kamera obracała się wokół stworzonego obiektu (aby pokazać go z każdej strony). Próbowałem poprzez zmianę jej pozycji i stworzenie animacji jednak nie wyszło mi idealne koło i widać „skoki” kamery. Próbowałem ja przypisać do ścieżki curve ale kamera stoi mi w miejscu :(. Pomóżcie, w jaki sposób to zrobić aby kamera pokazała obiekt z każdej strony, krążyła wokół niego.
W jaki sposób zrobić, aby kamera obracała się o 360 stopni wokół obiektu?? Znalazłem parę filmów z wykorzystaniem curve ale w starszej wersji blendera.
Wstaw na scenę obiekt Empty, a następnie zaparentuj do niego kamerę. Potem obrót obiektu Empty będzie obracał także kamerą :) Wystarczy ten obrót zanimować.
nie rozumiem….jak nacisne 0 to mi wszystko ze sceny znika, jak nacisne ctrl + 0 to mi tylko komunikat wyskakuje o błędzie http://gyazo.com/2f68d128fe35d6ebe4a84f67c4ec4d70.png
Zaznacz KAMERĘ i wtedy naciśnij ctrl+numzero. Przestawiasz aktywną kamerę na obiekt z modyfikatorem, dlatego dostajesz taki komunikat.
Po ustawieniu aktywnej kamery należy tak ją przesunąć, aby coś na scenie widziała. Może Twoja kamera jest zwrócona gdzieś indziej.
Zgadza się, dziękuję. U mnie jako pierwszy ustawiony jest Internal.
To jest opcja domyślna we wszystkich Blenderach uruchamianych po raz pierwszy. Ale kiedyś pewnie będzie to Cycles „na dzień dobry”.
Witam
U mnie w trybie panoramic nie ma żadnego podmenu, nie jest również możliwe stworzenie żadnej mapki hdr. Używam wciąż wersji 2.65, czy to dlatego?
Sprawdź, czy Twoim rendererem jest Cycles. Trzeba go wybrać z górnej belki – lista jest mniej więcej na środku.
Fly camera – mega rzecz. Dodam od siebie że jak ktoś by chciał nagrać taki płynny ruch w czasie rzeczywistym, to wystarczy puścić animację (nawet bez klatek kluczowych [ctrl+A]) i włączyć automatyczne nagrywanie. Warto też, dla większej kontroli, zwiększyć parametr framerate base (wyświetla mniejszy fps) na czas nagrywania. Może to juz wiedzieliście ale dla mnie to jest super sprawa.
No i jeden skrót może mi w tutku umknął i nie wyłapałem „G + Środkowe kółko myszy” przybliżanie i oddalanie widoku
u mnie kamera reaguje na zwiekszenie clipping end jedynie do ok 125. czy to wina slabego kompa? :/
Musisz być bardzo zakręcony Piotrze, że nie umieszczasz tutków w ich spisie. Tego tez nie zamieściłeś, ale nic straconego, bo jak zwykle ci przypomnę o tym, co niniejszym czynię.
Mentoris – trochę szacunu brak w twojej wypowiedzi – pozdr.
:)
Szkoda,że nie wspomniałeś Piotrze o klawiszu „n”/view/Lock camera to view, oraz „Alt+Ctrl+nump 0- co ustawia kamerę aktywną na aktualnie ustawiony widok w oknie 3d, w moim przypadku korzystania z blendera ta niewiedza mnie irytowała.
– mam pytanko czy komuś wiadomo o jakiejś „podręcznej” liście kamer w scenie bez potrzeby szukania w 3d view/outliner, najlepiej spod jakiegoś klawisza rozwijałaby się lista wszystkich kamer w scenie, coś jak w 3dmax`ie?
Możesz np. przełącz Outlinera na wyświetlanie tylko zaznaczonych obiektów, zaznaczasz kamęrę, następnie Shift+G – Type i tym sposobem wyświetlają Ci się wszystkie kamery, również w Outlinerze. Jak dodasz do tego przycisk „/” na klawiaturze num, to pozostaną Ci tylko same kamery.
Lub Outliner – Same type. Jak zaznaczysz kamerę, wyświetlą się wszystkie kamery.