Konferencja Blendera w Amsterdamie 2016 1

Konferencja w Amsterdamie, która niedawno się zakończyła, czyli słynna Blender Conference 2016 pozostawiła w nas moc emocji i pozytywnego nastawienia. Warto tam pojechać aby poznać prawdziwych Twórców naszego ulubionego programu oraz niezwykłych artystów i sympatyków z całego świata.

Dzięki uprzejmości Piotra Zgodzińskiego (znanego na naszym Forum jako Jubi), mamy możliwość obejrzeć kilka zdjęć, które zrobił. Komentarz dopisuję sam, bazując na swojej zawodnej pamięci.

www-gifcreator-me_8fpzyj

Konferencja Blendera 2016

Po jednym z wykładów na dużej sali (tzw. Theather), poprosiłem Toma, aby zrobił sobie z nami zdjęcie. Tom był oczywiście zajęty, ale udało się Go zgarnąć na chwilę. Stanęliśmy pod ekranem, na którym wyświetlono plan na następną godzinę – stąd ten napis (dosłowne tłumaczenie: nic następnego się nie dzieje). Ktoś zrobił nam zdjęcie – być może Andy Góralczyk, ale nie jestem pewien [tak, to był Andy – jubi]. Ponieważ zdjęć było więcej, i na jednym się uśmiechnęliśmy, Jubi połączył je w jakimś magicznym programie i stworzył z nich animowanego, dwu-klatkowego GIFa.

Poniżej, w dalszej części znajdziecie wyjaśnienie kto jest kim na tym zdjęciu.


www-gifcreator-me_pfey1f

Prezentacja rozwoju filmu w trakcie tworzenia: Agent 327

Podczas konferencji przedstawionych zostało jak zwykle mnóstwo ciekawych tematów i niezwykłych zastosowań i przypadków użycia Blendera. Jednym z ważnych wydarzeń była także prezentacja mówiąca o następnym Feature Film, który powstaje w Blender Institute. Będzie to historia detektywa inspirowana komiksami „Agent 327” – popularnego komiksu z lat ’70/’80 narysowanego w Danii i przypominającego trochę znanego u nas „Detektywa Gadgeta” lub „Agenta 007”.

Celem prac, które zaczęły się już w kwietniu jest utworzenie w Blender Institite prawdziwego studia animacji, które przyciągnie sponsorów i pozwoli się szybciej rozwijać Blenderowi.

 

Inne zdjęcia:

img_20161030_103802img_20161030_111514img_20161030_103754


2016-11-01-09-18-18

https://twitter.com/piotrzgodzinski

Komentarz Jubiego: „Na czas konferencji mój Twitter ożywa”.

I faktycznie – wielu uczestników było nieustannie w sieci, tweetując krótkie komunikaty. Feed z Twittera był pokazywany na ekranach w deBalie oraz w dużej sali, i czasami były to zabawne tweety lub nieźle pokręcone zdjęcia. Wygenerowaliśmy naprawdę spory ruch, a konferencja była sporym wydarzeniem. Kto ma Twittera, może poszukać po hasztagach – wystarczy wpisać #bcon16. Inne popularne tagi, to @BlenderConf, @BlenderCloud, #b3d i inne.

 

Polecam przy okazji zobaczyć jaka jest reakcja Tona gdy Andrew wspomni przy Nim o UI: https://twitter.com/reynantem/status/797011326790840320


img_20161027_174316

Herbata miętowa ala De Balie.

Podczas konferencji wszędzie jest pełno ludzi, i jest bardzo głośno. Gdy połączy się to z nieustannym wysiłkiem głosowym (trzeba krzyczeć, aby było można się porozumieć), oraz z jesienną chłodną pogodą oraz zimnym piwem, które w deBalie się często pije, nie dziwi fakt, że gardło wysiada bardzo szybko. W moim przypadku jest to sprawa uwagi i ostrożności, bo moje gardło – zdarte podczas tysięcy godzin wykładów, jest szczególnie osłabione.

Gdy zaczynają się problemy z głosem, z pomocą przychodzi jedyna sensowna herbata, jaką można zamówić w deBalie – jest to mieszanina wrzątku i świeżej mięty, napchanej do szklanki. Dodatkowo można dostać do tego płynnego miodu. Taka herbata nie raz już ratowała życie bardziej zapalonym dyskutantom, i nie tylko mi, ale też każdemu, komu o takim wynalazku powiedziałem.


img_20161027_175351

Podczas konferencji dyskusjom nie ma końca. Na zdjęciu, które Jubi zrobił nie wiedzieć czemu [ja wiem, to było dzień przed konferencją i chciałem pokazać że już wtedy zaczynają się ożywione rozmowy w deBalie – jubi] widzimy trzech fanów Blendera rozmawiających na jakiś losowy temat. Nie pamiętam niestety nazwisk dwóch osób, ale znam ich z widzenia, bo sporo razem gadaliśmy rok temu. Gościu zajmujący miejsce centralne to Thomas Beck z Plasma Solutions – twórca niezwykłych poradników na temat najnowszych dodatków do Blendera, które pojawiają się w najnowszych wydaniach.

Warto odwiedzić kanał Plasmasolutions, gdzie można dowiedzieć się naprawdę najświeższych rzeczy. Thomas współpracuje z developerami i poświęca wiele czasu na tworzenie takich „sneak-peek” przeglądów. Na przykład ostatnio wstawiony filmik na temat Blendera 2.78 muszę jeszcze obejrzeć.

Na pierwszym planie widzimy także inny rodzaj herbaty, którą można zamówić, ale miętowa jest lepsza. Sprawdzone!


img_20161028_110825

Piętnasta Konferencja!

Jak ten czas szybko leci! Nie potrafię w krótkich słowach opisać ekscytacji gdy Ton rozpoczął piętnastą konferencję w historii, zrobił przegląd „z natury” – zwykle pyta kto jest z jakiego kraju… wtedy możemy porównać stan sytuacyjny – ilu jest Niemców, ilu Polaków, ilu ludzi z Japonii lub USA, itp. Jest to też wykład wprowadzający, widownia reaguje bardzo emocjonalnie, burze oklasków przerywają czasami wykład, no i atmosfera jest po prostu wspaniała.

Ton sprawdza także, kto jest po raz pierwszy, kto po raz drugi, i jest pewnego rodzaju rytuał. Jest wśród widowni jeden człowiek, który oprócz Tona był na wszystkich konferencjach. Mam wrażenie że to dziwak, i że przyjeżdża w zasadzie także po to, aby utrzymać swój niezwykły status weterana.

W moim przypadku, to była czwarta konferencja, Jubi oraz Jakub byli po raz drugi.


img_20161028_112017

Wykład Tona i ważne zdanie: „Są tylko dwa sposoby aby zyskać wspaniałych inżynierów w swojej firmie. Można ich ukraść, albo można ich wychować”.

Wystąpienie było poświęcone przez chwilę filozofii zarządzania projektami i rozwiązaniem problemu, który mają wszystkie większe grupy: jak nie zniszczyć emocjonalnie swoich seniorów, którzy ogarniają wszystko w dewelopmencie, a jednocześnie jak wciągnąć młodych którzy dopiero przybyli na nieco głębsze wody.


img_20161028_112304

Plany dotyczące projektu Blender 2.8.

Ton uchylił nieco rąbka tajemnicy na temat procesu tworzenia nowego Blendera – jak było zapowiedziane już prawie rok temu, powstanie nowsza, lepsza wersja, a rozwój obecnej zostanie ograniczony aby uwolnić nieco programistów. W nowej wersji będą wielkie zmiany – odejście od starych mechanizmów, porzucenie starego niewydajnego kodu, itp. Planowane jest trzęsienie ziemi, ale bez tragedii – mimo wszystko to będzie to ewolucja. Potrzebni są developerzy i opiekunowie modułów. Jest także sporo ciekawych prac już zaczętych i zrobionych. Np. nie będzie już separacji na BGE i Blendera – będą jednym wspólnym silnikiem. Mnie martwi przyszłość VSE, którego używam, bo jest jednym z kandydatów do ‚utrzymania tak długo jak się da’ – ale nie ma obecnie kandydata do jego rozwoju… Może ja nim zostanę? Jeżeli bardziej się poświęcę programowaniu…


img_20161028_142924

Podczas Lighting Talks (czyli krótkich – paruminutowych wystąpień) przedstawiono parę żartów z Blendera, między innymi ten oto model butów na wysokim obcasie.


img_20161028_145500

Główny deweloper Blendera – Sergey Sharybin prezentuje wykład pod tytułem „6 tips from Sergey to make your life happier” (czyli „Sześć podpowiedzi Sergieja które uczynią twe życie szczęśliwszym”). Sergey kupił mieszkanie w Amsterdamie i właśnie na dniach się tam wprowadza, ale oprócz ustawicznego kodzenia najgroźniejszych i najbardziej hard-corowych straszliwych bebechów w Blenderze znalazł czas, aby przygotować prezentację. Była to prezentacja dość techniczna, więc przypuszczam, że artyści się trochę nudzili, ale w treści można było znaleźć naprawdę głębokie porady płynące z doskonałego zrozumienia jak działa Blender. W końcu – warto posłuchać kogoś mądrego, kto wie, kto sam Blendera pisze!

Prezentacja jest dostępna w wersji angielskiej na youtubie:

Inne techniczne wystąpienie zrobione przez Brechta van Lommela, pierwszego twórcę Cycles: Cycles Roadmap Presentation

Oraz nowości na temat viewportu 2.8 pokazane przez Mike’a Erwina: Viewport 2.8: Oh the possibilities!


img_20161028_170055

Nie mogło też zabraknąć gwiazdy konferencji, jaką jest Hjalti Hjalmarsson. Tym razem opowiadał o swojej interpretacji znanych i powszechnie dyskutowanych „12 założeń animacji” opracowanych przez pracowników Disney’a. Hjalti pokazał jak dziś rozumie te – wydawałoby się – święte prawdy, i sporo z nich wykreślił. Podczas prezentacji doświadczył także sporych problemów technicznych, które w niespodziewany sposób dały znać o sobie. Otóż niedługo przed wystąpieniem z jakiegoś powodu skonwertował swoje slajdy z jakiegoś formatu (prawdopodobnie Google Docs) do czegoś innego, co całkowicie rozjechało niektóre napisy, ponieważ pojawiły się one w innych miejscach. Taki przypadek u tak medialnej osoby to dla nas przestroga, aby lepiej przygotowywać swoje wystąpienia. Wykład można zobaczyć tutaj.

 

A tutaj można zobaczyć efektowne rozjechanie się treści, które zaskoczyło bardzo także samego Autora…

img_20161028_173606


img_20161028_174610

Polski udział w Konferencji ograniczony był początkowo do pięciu osób, widocznych na zdjęciu. Od lewej:

W kolejnym dniu dołączył jeszcze Polak pracujący na stałe w CryEngine poza granicami kraju, oraz nie ma na zdjęciu obecnego na konferencjach Bartka Skorupy. Jeżeli byli jeszcze jacyś inni rodacy, to nie udało mi się z nimi spotkać.


img_20161029_103009

Andrew Price (prowadzi serwis Blender Guru) w swoim przepięknym wystąpieniu na temat siedmiu dobrych nawyków, które powinien mieć artysta z powołania. Mimo, że samo wystąpienie dotyczyło bardziej umiejętności miękkich i rozwoju personalnego, było przyjemne, i niezwykle poprowadzone. Gdybyście chcieli znaleźć przykład wykładu, który jest prawie perfekcyjny, to tu macie dobry przykład. Jako wieloletni wykładowca i trener wielu grup ludzi poprowadziłem setki wykładów i spotkań, i z niezwykłą przyjemnością obserwowałem jak Andrew prowadzi całą salę od punktu do punktu. Ma świetny kontakt z widownią, doskonale wyważył niektóre anegdoty, był zajmujący, a obraz i tekst pokazywany na ekranie w połączeniu z tym, co mówił tworzyły niemal hipnotyczny efekt. Bardzo dobre, technicznie doskonałe wystąpienie, no i cóż – niestety tylko na tematy ogólno-rozwojowe, ale zdaje mi się że ludzie kochają takich gwiazdorów, i można Andrewa zaliczyć do ozdób konferencji w tym roku. Oczywiście gdy było już po wszystkim, powiedziałem Mu o tym. Możliwe, że PKB będzie miał od Andrewa jakieś niewielkie wsparcie, zobaczymy. Wykład w całości.


img_20161029_190224
Mieliśmy także przyjemność zaistnieć jako Polska w wykładzie Leszka, który prowadzi znakomity serwis Chocofur.com – w którym znajdziecie sporo darmowych rzeczy do pobrania oraz doskonałe porady jak zrobić zaawansowane i pięknie wyglądające materiały w Cycles. Miałem okazję porozmawiać nieco z Leszkiem, i okazał się bardzo miłą, otwartą osobą. Polski Kurs Blendera otrzymał w prezencie od Niego cały zestaw tutoriali ze strony Chocofur (które możemy wystawić – po przetłumaczeniu na polski) – zatem w PKB będzie można zanleźć niebawem sporo dobrych porad na temat Cycles! Dziękujemy!

Leszek wystąpił dwa razy. Raz podczas pełnego wykładu w salonie, drugi raz podczas Lighting Talks (i to już jest na sieci).

Miniaturka przedstawia Leszka w salonie. Prezentacja będzie online później.

img_20161030_125420


img_20161030_131916

Oficjalny kot Blender Conference.

Jest to kot, który najwyraźniej pracuje (lub mieszka) w deBalie. Pojawiał się już na wcześniejszych konferencjach, i jest oczywiście przez wszystkich za darmo głaskany. Spał sobie, podczas gdy my do późnych godzin nocnych, na górnym tarasie w deBalie siedzieliśmy (ja, Jubi i Jakub) nad Blenderem z Kevinem, Thomasem, i innymi blenderowymi nałogowcami.


img_20161030_230911

Na zdjęciu jest Asia, dziewczyna Jakuba przebywająca z nami w deBalie gościnnie (nie brała udziału w konferencji), z Thomasem Beckiem, po narysowaniu w Blenderze ładnego obrazka za pomocą Gerase Pencila. Gerase Pencil to mocno ostatnio rozbudowana funkcja ołówka olejowego w Blenderze, która pozwala tworzyć animacje 2D w stylu rysowanek podobnych do kreski ołówkiem lub kredą… można je potem edytować w dość ciekawy sposób, jest dla tych kresek edytor w DopeSheet, itp. ale w PKB o tym jeszcze nie mówiłem. Na konferencji był także na ten temat wykład, ale jeszcze nie ma go online.


img_20161031_111117

Blender Institute

Po konferencji, która zakończyła się w niedzielę, jak zwykle w poniedziałek poszliśmy naszą polską grupką do Blender Institute. To jest jakiś 3-kilometrowy spacer, pogoda była piękna, a samo miasto zawalone jesiennymi liśćmi i rowerami. Na zdjęciu widać biurko Tona a na nim kubek od Polskiego Kursu Blendera, który rok temu Mu wręczyliśmy. Ja trzymam wizytówkę Tona, Jubi robi zdjęcie :)


Poniżej jeszcze kilka zdjęć z małym opisem okolicznościowym.

img_20161031_111517

Biurko przy którym siedzi Andy Góralczyk oblegany przez tłumy (bo coś tłumaczył)

img_20161031_111629

Stanowisko do nagrywania podcastów, ukryte w bocznym pokoju, w którym jest także małe „kino”.

img_20161031_111857

Bugtracker – wyświetla liczbę błędów otwartych, czekających na naprawienie przez Sergeya. Sergey nie lubi tego urządzenia i powiedział mi, że normalnie je wyłącza, aby go nie denerwowało, bo liczba błędów po każdym wydaniu rośnie, a potem On musi je poprawiać :)

img_20161031_112308

Jedna z zabawek, którym jest zawalone biurko Andy’ego i Pablo. W tle widoczny jest Jakub! :)

img_20161031_112336

Graciarnia na stanowisku Hjaltiego (albo Andy’ego) – tym razem nie wiem do końca gdzie kto siedział.

img_20161031_123233

W Blender Institute są wszystkie książki na temat Blendera, jakie się ukazały na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat.

img_20161031_124841

Moje zdjęcie z plakatem jednego z filmów stworzonych parę lat temu w Blender Institute. Jak widać, za nic mam powagę i wiek, na co ma wskazywać moja zabójcza mina :)

img_20161031_151144

Zdjęcie typu ‚selfik’ – Jubiego. Szkoda, że nie miał kto Mu go zrobić. Na kartkach widać twarz autora komiksów o Agencie 327 (z którym ludzie z Blender Institute się oczywiście spotkali i uzyskali błogosławieństwo).

img_20161031_124922

Francesco Siddi – gość odpowiedzialny za ogarnianie wszystkiego – prawa ręka Tona, stworzył Blender Cloud i Blender Network, oraz strony Blender Foundation. Pracował też nad projektami Open Movies, a w 2013 gościł w Polsce na YABC2013.

img_20161031_125120 img_20161031_125137
Tak, Jubi znalazł rower w Amsterdamie!
Ale za to z logiem Blendera…

img_20161031_125443

Kartka, która wisi z tyłu monitora Andy’ego, który zrobił sobie z Suzanne czapkę i nosił ją rok temu podczas konferencji.

img_20161031_135308

Na zdjęciu widać Sergey’a, który podczas wizyty na SIGGRAPH2016 w USA bardzo się interesował zwiedzaniem, życiem, i w ogóle. Takich deweloperów potrzeba nam więcej!

img_20161031_141410

Fragment ekranu mojego laptopa z Linuxem, na którym widać QTCreatora, program, w którym większość deweloperów Blendera kodzi Blendera. Sam wolałbym jednak VIMa. Tak, poważnie. Chcę zająć się deweloperką – jedyna szansa, aby BARDZIEJ poznać Blendera! W kodzie źródłowym widać także funkcję main – główną funkcję, która uruchamia całego Blendera. Jest to w języku C główna „procedura” od której zaczyna się wykonanie każdego programu!

img_20161031_142138

Wśród licznych szpargałów, których pełno w Instytucie, można znaleźć także wydruki 3d zrobione przez Andy’ego na jego Ultimaker². Zapewne są tam także wydruki firm, które dawały się „testować” i wspierały Blender Foundation.

img_20161031_153801

Sybren Stuvel kupuje dla nas bilety na pociąg na lotnisko. Nalepkę na jego łysą głowę nakleił mu Ton, tworząc w ten sposób Pierwszego Zaimplantowanego Blenderem Człowieka. Śmieliśmy się żartując, że Sybren jest kimś podobnym do Hitmana, a teraz mamy First Blender Implanted Man in the Universe! Sybren zaczął pracować w Instytucie niecały rok temu, po obronie swojego doktoratu. Odpowiada za kodzenie w Pythonie wtyczek do współpracy grupowej i zarządzania treścią (tzw. Asset Management).

img_20161031_154132

Jubi chodził i dokładnie badał cały Blender Institute. Jak widać, znajdował całkiem ciekawe modele tu i ówdzie.

img_20161031_154706

Taka kartka ze złotą myślą Tona wisi centralnie na ścianie! Ton pokazał tę sentencję także w swoim otwierającym wykładzie.

img_20161031_154950

Jubi napisał: „Wyjaśnienie dlaczego GUI Blendera jest wyjątkowe.” Myślę, że miał rację :)

img_20161031_160117

Ostatnie ujęcie z Blender Institute, na którym Jubi sięgnął po odrobinę swojego artyzmu i złapał mnie w oku cyklonu z Laundromatu. Dziękuję Jubi! Instytut Blendera jest niezwykłym miejscem. Łączy dwa przeciwstawne światy – artystów o ekspresyjnym, chaotycznym i nieprzewidywalnym charakterze, oraz deweloperów, którzy wolą pracować w spokoju, zamknięci gdzieś w kącie, ukryci przed zakłóceniami. Wszyscy ci ludzie tworzą to miejsce, a możliwość odwiedzenia go i chociaż na chwilę posiedzenia z najbardziej znanymi, lubianymi i największymi specami jest naprawdę wyjątkowa. To jest wisienka na torcie po jak zawsze wspaniałej konferencji!

Autorem zdjęć jest Jubi, znany na naszym forum specjalista od światła i ostatnio od rzeźbienia. Dziękuję Jubi w imieniu nas wszystkich!

Wszystko co dobre, kiedyś się kończy. Pożegnaliśmy wszystkich, i w grupce złożonej ze mnie, Jakuba, Jubiego i Asi wyruszyliśmy na piechotę do Central Station, która oddalona była o jakiś zaledwie kilometr. Jubi zrobił zdjęcie pożegnalne Amsterdamowi. Następna konferencja już za rok! Kto wie, może i jak w końcu zdecyduję się pokazać i zaprezentować jakiś temat? Co Wy na to?

img_20161031_162743

Jubi: Za chwilę odjeżdżamy na lotnisko i każdy odlatuje w swoją stronę.

P.S. Relacja z ubiegłego roku jest tutaj

One comment on “Konferencja Blendera w Amsterdamie 2016

  1. Odpowiedz Kamil1064 Lis 14,2016 20:25

    Te buty to prawie jak zjeżdżalnia :) Ciekawie mogła by wyglądać :)

A Ty co o tym myślisz?