Konfiguracja Blendera 36

Krótki materiał na temat tego, jak można skonfigurować Blendera, przeznaczony dla osób początkujących.

Jeżeli tłumaczę coś za szybko, lub niewyraźnie, lub pokazuję tak, że nie wiadomo, o co chodzi, to proszę dać mi o tym znać w komentarzach. Nie robiłem zbyt wiele takich tutków, więc ciągle się uczę :) Ale dosyć ględzenia, zapraszam do filmu – kliknij poniżej.

Konfiguracja Blendera

Dodatkowo dołączam jeszcze jeden film, który zrobiłem gdy zorientowałem się, że zapomniałem wspomnieć o paru drobiazgach. Oczywiście sporo opcji pozostaje nieomówionych, ale ich domyślne wartości będą wystarczające i nie warto przedłużać materiału. Zresztą, spora część opcji jest zupełnie jasna, gdy się zastanowić i zrozumieć co one znaczą. Oto dodatkowy materiał uzupełniający:

Zachęcam jak zwykle do dyskusji, komentowania i współdzielenia!

Konfiguracja Blendera 2.66

Dodałem po ponad roku od pierwszej publikacji tego postu uzupełnienie i na nowo nagrany tutorial, gdzie tłumaczę jak wykonać konfigurację w wersji obecnie ostatniej – 2.66. Zapraszam do oglądania!

Dzięki uprzejmości Joanny, mamy także opracowanie z tekstem z tego poradnika.

 

36 thoughts on “Konfiguracja Blendera

  1. Odpowiedz Przemek Kwi 24,2016 16:03

    ok. nie zauważyłem poprawki na którą pan umieścił w tekscie

  2. Odpowiedz PC Kwi 7,2014 11:29

    jak mam ustawić by zapisywał mi w .stl ?

  3. Odpowiedz Rafał Lis 28,2013 19:33

    Witam, mam problem z blenderem 2.69. Mianowicie w oknie narzedzi pod klawiszek N nie w polu transform mam widoczne tylko wspolrzedne Median. Potrzebuje widzec rowniez wspolrzedne dimensions. Jak je wlaczyc lub poszukac gdzies indziej??

    • Odpowiedz piotao Lis 28,2013 19:34

      Widzisz takie a nie inne rzeczy dlatego, że Blender znajduje się w Trybie Edycji. Zmień na Tryb Obiektowy (skrót TAB, działa gdy mysz jest w oknie 3d view).

  4. Odpowiedz Radek Paź 21,2013 22:03

    Dzięki, o to mi chodziło :) a system mam win 8, a dokładniejsza specyfikacja tutaj: http://polskikursblendera.pl/forum/index.php/topic,425.0.html. Mam problem z zapisaniem ustawień, byłbym wdzięczny za pomoc ;)

  5. Odpowiedz Radek Paź 21,2013 15:31

    Witam, mam problem z czcionkami. Mianowicie nie mogę ich znaleść tak jak w powyższym tutorialu. Tam gdzie jest folder font w głównym katalogu z blenderem są tylko dwie (bmonofont-i18n.ttf i driodsans.ttf), a kiedy chce je otworzyć z pozycji blendera już w programie to ich nie ma. Jeszcze pytanko skąd można pobrać więcej tych czcionek? (chyba, że one gdzieś są tylko ja ich nie widzę :)
    Pozdrawiam

    • Odpowiedz piotao Paź 21,2013 21:40

      Fonty trzeba otwierać korzystając z tych małych ikonek w panelu fontów. Nie napisałeś ani jaki system, ani jaka wersja, więc niewiele mogę Ci pomóc – poszukaj tam, gdzie fonty są standardowo w systemie, którego używasz. Pod windą jest to c:windowsfonts, a pod Linuxem /usr/share/fonts lub /usr/X11R6/fonts (ale to starsza wersja, raczej takiej nie masz).

  6. Odpowiedz Mirosław Walczak Paź 8,2013 18:42

    Witam,
    Mam monitor Iiyama Prolite X2472HD. Ile DPI mogę ustawić w Blenderze?

    • Odpowiedz piotao Paź 8,2013 19:27

      Możesz to łatwo obliczyć. Na stronie http://www.iiyama.com/gl_en/products/prolite-x2472hd-1/ masz podane wymiary obrazu. Ponieważ DPI to dots-per-inch, czyli dla monitora piksele na cal, przeliczasz dzieląc wymiar w mm, przez 25.4 (cal w mm), a potem rozdzielczość nominalną dzielisz przez wynik. Otrzymujesz liczbę pikseli przydającą na cal, czyli właśnie DPI. W Twoim przypadku w obu wymiarach wychodzi ok. 91.

      • Odpowiedz Mirosław Walczak Paź 9,2013 21:57

        Dziękuję za pomoc. Znalazłem stronę na której można obliczyć ile DPI ma nasz monitor. U mnie wyszło 91,79 DPI. Link: http://members.ping.de/~sven/dpi.html
        Może komuś się przyda.

        • Odpowiedz piotao Paź 9,2013 22:10

          O lol, nie wiedziałem, że jest taka strona. Teraz będę wiedział, że ZAWSZE jest gdzieś w sieci strona, której ‚akurat potrzebujesz’ :) Tylko cały problem, żeby ją szybko znaleźć. Na przykład jutrzejsze wyniki losowania totka, też gdzieś tam na pewno są…

  7. Odpowiedz piter Wrz 8,2013 21:58

    mam pytanko, co znaczy ta liczba w nawiasie w lewym dolnym rogu widoku 3dView (obok osi)?

  8. Odpowiedz Dominik Mar 14,2013 21:44

    Dzięki Piotr :)

  9. Odpowiedz Patryk D. Lis 25,2012 19:59

    0:45 w wersji blendera 2.64.9 możliwość wpisania Autora znajduje się w zakładce File, jakby ktoś się pytał ^^

  10. Odpowiedz Piotr Lis 8,2012 17:50

    Super,
    Wiesz może jak go spolszczyc? nie ogarniam na tyle angielskiego bo grzebac w tym;(
    Na guglach nie mogę/ potrafię znalesc mam wersję 2.64 bodajze a

    Pozdrawiam

    • Odpowiedz piotao Lis 8,2012 22:35

      Jest jakieś tłumaczenie, ale widziałem je tylko raz, i było BARDZO niekompletne. Zmieniać się też powinno z każdą wersją Blendera. Prędzej się nauczysz wersji angielskiej (i co ważniejsze – wszędzie tej samej), niż skombinujesz sensowne tłumaczenie. Poza tym wiele terminów i tak nie ma dobrego, krótkiego tłumaczenia, więc sprawa mija się z celem. Zobacz zresztą to: https://translations.launchpad.net/blender/translations – nic nie jest zrobione praktycznie.

  11. Odpowiedz Wiesław Lip 2,2012 19:25

    Minęło trochę czasu, a ja się duszę i w Linuksie. Nie do końca jednak wiem co dolega Blenderowi, bo w wersji linuksowej Blender nie ma konsoli, więc nie wiem dlaczego się wyłącza. Jak mogę się dowiedzieć z czym ma problem? Gdzieś już o to pytałem, ale chyba nie otrzymałem odpowiedzi.

    • Odpowiedz piotao Lip 3,2012 09:01

      Jeżeli uruchomisz Blendera bezpośrednio z konsoli, wpisując polecenie ./blender to wszystkie informacje jakie on wysyła na konsolę, zobaczysz w oknie z którego go uruchamiasz. Natomiast podczas kliknięcia myszą takiego okna z konsolą nie ma, i wyjście komunikatów jest zamknięte. Możesz niektóre polecenia i efekt ich wykonania obserwować na górnym pasku, tam gdzie jest menu. Gdy ten pasek przeciągniesz odrobinę w dół, nad nim będzie strefa INFO, z logiem wykonanych operacji. Ale to nie to samo, bo widać tam same polecenia wewnętrzne blendera.

  12. Odpowiedz Wiesław Maj 12,2012 18:32

    Dzięki! Czyli wersja nie ogdgrywa roli. Jednak wyczytałem, że Ubuntu Studio służy do pracy z multimediami, więc go wypróbuję. Mam Windowsa XP, który wystarcza do normalnych zastosowań i nie chcę go usuwać. Dla Linuxa 64-bitowego wydzielę partycję i będę używać tylko do Blendera i pomocniczych programów.

    • Odpowiedz piotao Maj 12,2012 21:43

      Ubuntu Studio jest w standardzie wyposażony w mnóstwo programów do pracy z dźwiękiem, wideo, oraz pochodnymi. Jest to zwykła dystrybucja ze specyficznym doborem dodatkowych programów, nic ponad to. Można z każdej innej zrobić to samo, trzeba tylko odpowiednie programy doinstalować ręcznie. W moich testach, gdy sprawdzałem kiedyś ta dystrybucja wydała mi się przeładowana i sporo rzeczy wolno działało. Natomiast było fajnie mieć tyle programów, nawet do edycji nut, MIDI, itp.

  13. Odpowiedz Wiesław Maj 12,2012 10:12

    Zorientowałem się, że jest wiele wersji Linuxa, która najlepiej pasuje do Blendera? Proszę o wskazówki.

    • Odpowiedz piotao Maj 12,2012 13:41

      W zasadzie każda może jeżeli będą spełnione pewne warunki. Pobierając wersję Blendera ze strony blender.org masz prawie gwarantowane, że będzie działać w większości dystrybucji. Jeżeli wystąpią jakieś problemy, zwykle rozwiązać je można instalując dodatkowe pakiety, np. biblioteki ze wsparciem dla niektórych funkcji, jakie Blender posiada. Wersje z graphicall są już trudniejsze do uruchomienia, i działają tylko na niektórych systemach. Ich uruchomienie może być trudne, jeżeli np. program zbudowano dla Suse i dla najnowszych niestabilnych bibliotek, a twój system to inna dystrybucja, używająca stabilnych, starszych bibliotek. Wtedy odpowiednie korekty i częściowe do-/reinstalacje pakietów mogą być prawdziwą zmorą. Na szczęście rzadko kiedy zachodzi konieczność użycia jakiegoś specyficznego buildu, nawet w poważniejszych produkcjach, więc zapewne nie będziesz miał większych trudności :)

  14. Odpowiedz Wiesław Kwi 30,2012 12:03

    Dzięki! Trzeba zatem się przestawić na 64 bitowy system.

  15. Odpowiedz Wiesław Kwi 23,2012 17:58

    Powyższe moje posty można usunąć. Już wiem jak się ustala dlaczego Blender „wysiada”. Trzeba włączyć konsolę czyli czarne okienko opisujące stan programu. W tym celu w górnym pasku Blendera w menu Help wybieramy opcję „Toggle System Console”. Jeśli zmniejszymy okno Blendera, obok będziemy mieć konsolę.

    Kiedy włączam renderowanie, po kilkunastu sekundach przygotowania „Raytree building” program napotyka na problem i się wyłącza. Konsola pokazuje komunikat:

    calloc returns null: len = 146 009 592 in Render ray faces, total 879 425 200

    Wyczytałem, że proces calloc szuka w pamięci RAM wolnego obszaru w jednym kawałku. Prawdpodobnie choć znalazł całkiem spory obszar 879 425 200 bajtów, do szczęścia brakuje mu 146 009 592.

    Wyczytałem, że choć mam 2GB RAM, część zużywa system i to dlatego brakuje odpowiedniego obszaru. Trzeba będzie dokupić RAM. Jeśli się mylę, proszę o sprostowanie.

    • Odpowiedz piotao Kwi 25,2012 21:34

      Jeżeli na scenie są lustra, przezroczystości i inne ‚trudne’ elementy, oraz spore tekstury, i dużo geoemetrii, może odrobinę pomóc jeżeli się zmniejszy parametr Depth przy Mirror (ilość wzajemnych odbić) oraz Transparency (ilość kolejnych przejść światła przez przepuszczalny materiał). Standardowo te wartości są ustawione na 2, ale może dla luster wystarczy 1? Tak samo ustawienia świateł, zwłaszcza Spot – sporo pamięci można zaoszczędzić zmieniając model cieniowania. Jest także panel Scene (drugi od lewej guzik na prawym panelu) – gdzie jest subpanel Simplify – można włączyć pewne uproszczenia, np. ograniczyć próbki cieniowania, podziały subsurfa lub precyzję AO. Może to zmniejszyć wymagania pamięciowe. Jeżeli nie pomoże – ostatnia deska ratunku to wykonać Baking tekstur i cieni i nie liczyć światła, renderując wszystko jako shadeless, ale to sporo roboty i scena jest wtedy trochę ‚zamrożona’, bo trudno cokolwiek zmienić bez konieczności kolejnego bakowania. Fajnym planem jest zakup ramu, ja planuję niedługo kupić 32GB bo mi też brakuje :) Blender lubi wszamać czasami…

      • Odpowiedz Wiesław Kwi 29,2012 20:55

        Bardzo dziękuję za wskazówki. Scena będzie jeszcze się rozrastać, więc będę musiał wszystkie wypróbować. Pisze Pan jednak, że zamierza kupić 32 GB RAM, bo jak usłyszałem w jednym z tutoriali, 16 GB potrafi być mało. Mam Windowsa XP 32-bitowego, a ten obsługuje maksyymalnie 3,25 GB. Podobnie czyni Vista i Windows 7. W systemie 32 bitowym fizycznie nie można zaadresować więcej komórek pamięci. Mógłbym przejść na system 64 bitowy, ale obawiam się, że ten zabieg znacznie spowolni pracę komputera. Wtedy będę w stanie używać 8 GB pamięci. Jakim cudem zamierza Pan zmusić komputer do używania 32 GB RAM?

        • Odpowiedz Wojtek Kwi 30,2012 09:13

          Jeśli procesor jest 64 bitowy, to tylko wyjdzie mu na dobre przesiadka na 64 bitowy system. Będzie mógł rozwinąć skrzydła i pokazać swoje możliwości. Windows 7 64bit od wersji Professional obsługuje 192GB RAMu. Nie wiem jak to jest w przypadku Linuxa 64bit ale pewnie dużo więcej :)
          Oczywiście to tylko teoria, bo ograniczeniem są jeszcze możliwości poszczególnych płyt głównych. Ja używam 64 bitowych systemów od kilku lat i z przykrością muszę stwierdzić, że Windows XP już się mocno zakurzył i w nowoczesnych zastosowaniach kuleje :|

  16. Odpowiedz Wiesław Kwi 22,2012 23:27

    Za wcześnie się ucieszyłem. Raz poszło. Teraz program znowu siada. Chyba są jakieś granice, których Blender nie jest w stanie przekroczyć. Mam sporo szyb, luster, mnóstwo lamp. Może mu to przeszkadza.

  17. Odpowiedz Wiesław Kwi 21,2012 23:35

    Chyba już wiem. Na dysku C miałem za mało miejsca – 200 MB. Sam program, pliki i tekstury trzymam na dysku D, gdzie mam jeszcze 5 GB wolnego miejsca. Pamięci operacyjnej mam 2 GB, więc nie sądziłem, że wystąpi problem. Zużycie pamięci przy renderowaniu z wykorzystaniem wszystkich warstw wyniosło przecież tylko 900 MB. Jednak widocznie dysk C też do czegoś służy. Opróżniłem i chodzi.

  18. Odpowiedz Wiesław Kwi 21,2012 21:48

    Wykonuję model budynku. W tej chwili sam plik blend ma 250 MB. Do tego dochodzą tekstury, których wielkości nie liczyłem. Czy jest jakieś ograniczenie na wielkości plików? Czy można to zmienić w ustawieniach? A może musi być odpowiednia ilość miejsca na dysku, choć on nie alarmuje. Piszę, bo nie chce mi renderować, kiedy mam wszystkie warstwy włączone.
    Dzięki za ten kurs. Zaczynałem sam. Wyrywkowe dochodzenie jak co zrobić, domyślanie się i uczenie na błędach kosztowało mnie sporo nerwów. Teraz wystarczy wszystko obejrzeć i wyłowić to, co jest potrzebne.

A Ty co o tym myślisz?