Krzywe – podstawy obsługi 26

Krzywe to inny rodzaj obiektu, który w Blenderze obsługuje się z wykorzystaniem pewnego szczególnego zestawu opcji. Nadają się świetnie do modelowania brył obrotowych i o organicznych, skomplikowanych kształtach.

W tym materiale prezentuję podstawy obsługi krzywych. Są to obiekty inne niż meshe z którymi do tej pory pracowaliśmy (mają np. tylko tryb obiektowy i tryb edycji). Opowiadam o podstawowych ustawieniach, jakie można zmienić, oraz o tym, jak można prosto i łatwo modelować obiekty obrotowe o skomplikowanych, niesymetrycznych kształtach. Zapraszam!

Od razu zamieszczam także uzupełnienie:

26 thoughts on “Krzywe – podstawy obsługi

  1. Odpowiedz Grossi Sie 13,2015 21:44

    Cześć Piotr,

    dobra, mam ścieżkę, mam drugą krzywą, która jest dodana by stworzyć, np. „kątownik” w kształcie U. I ok, udało mi się taki kawałek rynny wygenerować. Problemem jest teraz dla mnie, jak zwiększyć grubość ścianek? Jeśli robię extrude lub inne kombinacje na krzywej, która była dodana jako Bevel, to na pierwotnej krzywej kształt znika. Myślałem, że jak przygotuję wzór krzywej, która ma grubość ścianek, to po dodaniu również mi tę grubość ‚przeniesie’. Czy to znaczy, że musiałbym potem przekształcić produkt końcowy w mesha i na nim dodać grubość (extrude? chyba jest jeszcze jakiś modyfikator.. hm). Przy okazji, innych obiektów, niż krzywe nie można wykorzystać jako wzór, który ma się przemieszczać po krzywej?

  2. Odpowiedz Emilia Maj 2,2014 11:40

    Witam,

    wygenerowałam ruch obiektu po ścieżce – krzywej zamkniętej. Niestety, „punkt zaczepienia” obiektu na krzywej jest w jakimś dziwnym miejscu. Przez punkt zaczepienia rozumiem miejsce, od którego prowadzi przerywana linia Parent – Children do obiektu. Czy można ten punkt zmienić na krzywej?

    • Odpowiedz piotao Maj 2,2014 12:42

      Gdy parentujesz obiekt do krzywej ma do wyboru więcej opcji niż przy zwykłym parentowaniu. Jeżeli wybrałaś „Follow Path”, to obiekt będzie w pierwszej klatce animacji ustawiony na początku krzywej, a cała długość animacji po krzywej domyślnie ma 100 klatek. Aby obiekt znalazł się faktycznie w początku krzywej, zaznacz go, i wciśnij Alt+o (to resetuje Origin) do początku ścieżki. Zapewne o to Ci chodziło….

  3. Odpowiedz Adam Mar 11,2014 13:44

    Witam Piotrze, mam dwie krzywe jedna zamknięta w zadany kształt oraz druga przedstawiający łuk. Dodaje do niej w Bevel Object pierwsza krzywa i dostaje ładne wytłoczenie zadanego kształtu po krzywej. Jak zmniejszyć ilość faceów takiego wytłoczenia, zmniejszenie Preview daje mniej segmentów jednak dalej jest ich bardzo dużo. Jest jakieś narzędzie działające na krzywe czy poszukać innej metody do tłoczenia takich modeli? Pozdrawiam, dziękuje za kurs:)

    • Odpowiedz piotao Mar 12,2014 19:06

      Witaj. Zarówno jedna jak i druga krzywa powinna mieć mniej geometrii w Preview. Możesz też ustawić osobno mniej w Preview, a więcej w Render, chyba, że chcesz potem konwertować krzywą na mesh. Minimalna liczba podziałów, którą można ustawić to 1, i odpowiada ona przekrojowi kwadratu. Wszystko co powyżej, doda Ci więcej segmentów. Zatem poniżej geometrii sześcianu nie da się zejść przy korzystaniu z tej metody. Oczywiście potem możesz kombinować ze zmniejszaniem złożoności geometrycznej przez stosowanie różnych topologii, np. za pomocą un-subdivide, shrinkwrap, remesh, itp.

  4. Odpowiedz Ania Lut 27,2014 16:47

    Dziękuje za podpowiedź. Wtyczka Pipe Joints bardzo ułatwi mi pracę.
    Mam jeszcze taki problem na moim laptopie Windows7(64) Blender nie chce działać poprawnie nie zależnie od wersji programu. Kiedy chce otworzyć user preferences program się automatycznie wyłącza. Nie mogę również utworzonych obrazów eksportować do formatu stl (program wyrzuca całą listę błędów). Czy Pan może spotkał się z takimi problemami albo o nich słyszał?

    • Odpowiedz piotao Lut 27,2014 20:42

      Słyszałem o wielu problemach z wtyczkami importu/eksportu; jest to jeden z bardziej niedopracowanych tematów i wieczne źródło problemów. Natomiast przy pracy nie korzystam z windows, działam pod Linuxem, i takich problemów z Blenderem nigdy nie miałem. Jeżeli wyłączenie następuje w momencie otwarcia nowego okna, podejrzewałbym albo uszkodzoną konfigurację Blendera albo błędy w sterownikach systemowych związanych z rysowaniem ekranu za pomocą OpenGL. Możesz pobrać i uruchomić jakąś wersję Live Linuxa i zobaczyć, czy problem będzie się powtarzał na jakiejś ostatniej ściągniętej wersji blendera pod dany system. Jeżeli tak, i będzie to niezależne od systemu, podejrzewałbym sprzęt. Na razie najbardziej podejrzany jest Twój system i sterowniki związane z grafiką.

  5. Odpowiedz Ania Lut 21,2014 23:17

    Dzień dobry
    od jakiegoś miesiąca (z przerwami) próbuje nauczyć się podstaw blendera (nigdy wcześnie nie miałam styczności z rysowaniem w 3d) i bardzo spodobał mi się Pana kurs.
    Mam takie pytanie, czy jest jakiś prosty sposób aby zrobić rurociąg z krzywych? Chodzi mi o zrobienie połączenia kilku rur tak abym mogła potem wykorzystać model rurociągu do modelowania przepływu cieczy.

    • Odpowiedz piotao Lut 21,2014 23:24

      Możesz to zrobić na krzywych, możesz na meshach, wszystko zależy od konkretnego przypadku i zastosowania. Widziałaś wtyczkę Pipe Joints? Pozwala ona tworzyć meshe będące połączeniami rur właśnie, w kształtach i kombinacjach litery X, Y, T, itp.

  6. Odpowiedz Basia Lut 18,2014 12:42

    Jeżeli moja krzywa powiedzmy ma trzy punkty i te punkty nazwę A, B i C. Chciałabym żeby między punktem A i B było x przecięć, a między B i C y przecięć. Czy mogę coś takiego zrobić bez ręcznej roboty?

    • Odpowiedz piotao Lut 18,2014 13:03

      Zawsze jest jakaś ręczna robota potrzebna.

      • Odpowiedz Basia Lut 18,2014 13:32

        No jest, ale jeśli można jej uniknąć to trzeba korzystać. A ręczne optymalizowanie modelu to największa strata czasu.
        Czyli nie ma takich opcji?

        • Odpowiedz piotao Lut 18,2014 13:49

          Nie bardzo wiem jakich opcji się spodziewasz. Można za pomocą subdivide dodać dodatkowe wierzchołki na krzywą pomiędzy dwa sąsiednie zaznaczone wierzchołki. Podobnie można zrobić w innym miejscu. To jest właśnie „ręczna robota”, której nie unikniesz. Chyba że z urzędu ustawisz ilość podziałów na krzywej za pomocą zmiany jej rozdzielczości, ale to da Ci równomierne pocięcie na krawędzie przy konwersji na mesha.
          Więc gdybyś chciała pierwszy odcinek rozciąć na dwie części, potem następny odcinek na trzy części, i tak dalej, to jest to ręczna robota, chyba że napiszesz sobie krótki skrypt, który to zrobi za Ciebie.

          • Odpowiedz Basia Lut 18,2014 16:10

            Najbardziej mi doskwiera to że czasem potrzebuje krótkie odcinki. A nie mogę wszędzie dawać po trzy punkty, pomiędzy tymi głównymi wierzchołkami, bo model nie będzie tak gładki jakbym chciała. Stąd moje pytanie.
            Chyba czas rzeczywiście nauczyć się pythona i dorabiać sobie potrzebne narzędzia.

  7. Odpowiedz SooNS Mar 4,2013 14:15

    Witam i od razu gratuluje genialnej strony poświęconej Blenderowi.

    Mam pytanie, czy da się zrobić edytowalnego mesha z krzywej ?

    • Odpowiedz piotao Mar 4,2013 14:55

      Jasne – gdy już wymodelujesz odpowiednio całą krzywą, wchodzisz do Trybu Obiektowego i zapodajesz Alt+C a potem konwersja na mesha. Jest to najczęściej nieodwracalna operacja.

  8. Odpowiedz Natalia Lut 20,2013 23:07

    świetna sprawa, co tutorial to większa motywacja do blenderowania :D
    dziękuje :)

  9. Odpowiedz Kuba Lut 8,2013 14:45

    Witam. Bardzo przyjemne tutoriale :)
    Mam pytanie: Tworząc dzbanek, jak można stworzyć coś na kształt tego „lejka”, którym lejemy np. wodę? Wiadomo, zwykle góra dzbanka nie jest okrągła, lecz ma taki właśnie lejek, którego nie wiem jak stworzyć, korzystając z krzywych właśnie :)
    To, co mam na myśli, jest dobrze widoczne na np. tym obrazku: http://img.hurtowniagastronomiczna.pl/prod/1415.jpg

  10. Odpowiedz lodjer Paź 8,2012 20:25

    Dziękuję za wskazówki, na początek wybrałem trudny dla mnie temat ale przebrnę przez trudności. Jeszcze raz dziękuję.

  11. Odpowiedz lodjer Wrz 17,2012 11:13

    Witam Panie Piotrze,
    przypadkiem, kilkanaście dni temu, natrafiłem na Pana wykłady i …wciągnęło mnie.
    Nie jestem grafikiem ani śmigaczem internetowo/komputerowym, ale przystępna forma w jakiej Pan przedstawia dla mnie trudny temat zmobilizowała mnie do . Na razie zapoznaje się ze wszystkim po trochu aby zrozumieć ideę programu i jego możliwości. Mam już wiele niejasności ale mam nadzieję, że zbiegiem czasu uporam się z nimi.
    Jednak pozwolę sobie zadać pytanie; mam Blendera 2.63, ćwiczę krzywe wg Pana tutoriala i : po utworzeniu z krzywej obiektu – rury, dodaję kółko aby modyfikować jej przekrój i niestety kółko jest „precelkiem” o takich samych właściwościach i parametrach jak rura. Nie potrafię inaczej wczytać krzywej – kółka. Poproszę o pomoc.
    Pozdrawiam, LodJer.

    • Odpowiedz piotao Wrz 17,2012 17:58

      Witaj, i od razu przejdźmy na ty, będzie swobodniej :) Co do krzywych, to na ile zrozumiałem Twoje pytanie, robisz tak, że „po utworzeniu z krzywej obiektu -rury” – nie mam pewności, czy przypadkiem nie robisz konwersji na mesha. Nie rozumiem też za bardzo co jest ‚precelkiem’ :) hehehe, spróbuj napisać krok po kroku co dokładnie robisz, i będzie mi łatwiej Ci podpowiedzieć jak to ruszyć :)

      • Odpowiedz lodjer Wrz 21,2012 08:41

        Witam, miło mi przejść „na Ty”.
        Dziękuję za odpowiedź, byłem nieuważnym słuchaczem i nie zwróciłem uwagi na fakt, że wspomniane kółko należy dodać w w momencie kiedy podstawowa obrabiana krzywa jest w trybie Obiektowym a nie Edycji. Teraz jest OK.
        Próbuję modelować rurę ale o zmiennych ksztaltach przekroju i tu też mam problem. Ze średnicami i wielkością ogólnym kształtem i krzywiznami sobie radzę ale z kształtem przekroju nie; np końce rury okrągłe a pośrodku przekrój kwadratowy lub inny.
        Pozdrawiam, LodJer.

        • Odpowiedz piotao Wrz 21,2012 09:00

          Takiej rzeczy chyba nie można zrobić korzystając jedynie z taper i bevel object. Aby to zrobić – niestety – można uciec od krzywych i wykorzystać narzędzia do modelowania topologii oparte o wierzchołki i zwykłe meshe, np. zestaw LoopTools (i loft) albo powiązane z Gerase Pencil narzędzia do modelowania zmieniające ‚ołówek’ w siatkę. Ale nie są to rozwiązania optymalne i brak im wygody charaksterystycznej dla krzywych. Więc workflow chyba mógłby być taki: modelujesz na krzywych wszystko co się da do końcowej postaci, a potem konwertujesz na mesha… i po ręcznej edycji fragmentów robisz lofta na pierścieniach wewnętrznych, które mają być dajmy na to tymi kwadratami. W efekcie uzyskasz siatkę zbliżoną do tego co planowałeś, ale już bez możliwości zmian, które miała gdy była ‚krzywą’.

  12. Odpowiedz Karol Maj 11,2012 17:09

    Witam. Panie Piotrze, w jaki sposób można stworzyć bryłę tworząć np. 5 przekroi za pomocą beziera / nurbsów ? Czy jest jakiś modyfikator na to? Zależy mi na późniejszej edycji krzywych.
    Dziękuje za odpowiedz :)
    Pozdrawiam!

    • Odpowiedz piotao Maj 11,2012 23:44

      W standardzie z krzywych z tego co wiem nie możesz zrobić takiej rzeczy. Sprawdzałem możliwość zbudowania bryły z kilku powierzchni nurbs, ale brak w Blenderze w wersji standardowej narzędzia podobnego choćby do boolean dla krzywych – żeby dało się z tych powierzchni wyjąć np. tę objętość, którą ograniczają. Przejście na meshe pozwala na pewne operacje typu cięcie lub operacje logiczne w celu intersekcji i dzielenia, więc możliwe, że coś dałoby się karkołomnie zdziałać. Jest jeszcze wtyczka vtools, czy tinycad, lub cadtools – w tej chwili niezbyt sobie przypominam. Nie badałem jej, ale możliwe, że przynajmniej część operacji potrzebnych do zrobienia takiej akcji dałoby się przeprowadzić.
      Najogólniejszą odpowiedzią jaką mogę podać, to „być może się da, ale nie wiem jak” :) Sorry :) Proponuję przeglądnąć bazę wtyczek do Blendera, może tam coś będzie. Po przejrzeniu zasobów z niesmakiem muszę powiedzieć, że wszystko jest dopiero raczkujące i w fazie wczesnego rozwoju. Trzeba będzie jeszcze długo poczekać, a najlepiej w tym czasie nauczyć się Pythona i samemu taki plugin stworzyć… :/

A Ty co o tym myślisz?