Mapowanie UV – Project Paint 20

Jedna z najlepszych technik precyzyjnego teksturowania – po prostu pomaluj teksturą obiekt!

Dzięki tej technice można super precyzyjnie i bardzo łatwo – zwyczajnie – pomalować teksturą odpowiednie miejsce na obiekcie – wszystko w widoku 3d, bez żadnych ceregieli. Mimo prostoty, ta metoda jest uważana przeze mnie za zaawansowaną, ponieważ aby z niej korzystać trzeba dość dobrze rozumieć jak działają projekcje UV oraz posiadać orientację w interfejsie Blendera (gdzie, co, itp.).

20 thoughts on “Mapowanie UV – Project Paint

  1. Odpowiedz Norbert Lis 15,2014 18:32

    Ja również nie mogę znaleźć tej opcji w wersji 2.72, więc spróbowałem malować Stencil’em, lecz mam problem polegający na tym, że mesh po którym maluje jest bardzo duży (jest to podłoże całej mojej sceny) i niezlaeżnie od tego jak blisko przykładam „łatkę”, pozostawiona na obiekcie tekstura ma okropną jakość (nie ma znaczenia również zmiana ilości pikseli obrazka w edytorze UV). Gdzie popełniam błąd i czy da się go jakoś rozwiązać? Pozdrawiam!

    • Odpowiedz piotao Lis 16,2014 04:24

      Upewnij się, że nie jest za mało pikseli, i że meshe, po których malujesz nie są rozciągnięte. Powinieneś zapewnić także odpowiednią liczbę pikseli w pędzlu, to znaczy w teksturze, za pomocą której malujesz. A sama tekstura może mieć jeszcze zmienione opcje związane z jej skalowaniem/wygładzaniem/filtrowaniem…

    • Odpowiedz Dashrek Sie 12,2016 19:09

      Radziłbym aktualizację tego, bo obecnie nie ma opcji Project paint, lecz jest zabawa na slotach. Wybieramy w slotach image oraz odpowiednie UV i materiały. Daje to nowe opcje bo można mieć siatkę o takiej samej nazwie dla każdego UV- znaczy jedno UV, lecz różne materiały. Ma to taki plus, że rysujemy zmieniając jedynie zdjęcia.

  2. Odpowiedz Basia Wrz 10,2014 16:46

    Mam wersje 2.71 i też nie wiem co, gdzie i jak. Proszę o szybkie uzupełnienie :)

  3. Odpowiedz GreenLittleMan Maj 31,2014 14:09

    Po kilku godzinach bezowocnych zmagań z projekcją, kiedy już miałem wyrzucać komputer przez okno zauważyłem gdzie robiłem błąd. Po uruchomieniu Blendera odruchowo zmieniam silnik z internala na cycles a w cycles to już project painting nie działa. Nawet parowania obrazu do rozwinięcia (UV Map) nie można zrobić (klikając na rozwinięcie nie zmienia się przyporządkowany obraz w UV Edytorze). Zagadka, dlaczego tak jest? Osobiście nie widzę powodów, żeby mapowanie działało tylko na jednym silniku, ba, powinno być w zasadzie niezależne i zakładam, że w przyszłości tak będzie.

  4. Odpowiedz mateusz Lut 1,2014 15:37

    mam blender 2.69 i tam to jest inaczej zrobione, prosze zrobic ten tutek jak w tej wersji blendera uzywa sie tego narzedzia:)

  5. Odpowiedz Kamil1064 Sie 11,2013 12:49

    Ja mam mały problem: teksturowanie wychodzi, ale z lustrem przez co ogólnie wychodzi to kiepsko. Nie wiem gdzie tę opcję wyłączyć, mam wersję 2,64.

    • Odpowiedz Kamil1064 Sie 16,2013 21:52

      Już opanowałem sytuację, po prostu muszę główną warstwę unwrap normalnie. Mam tylko pytanie, czy muszę robić szwy? Chcę pomalować teksturą kształty bardziej skomplikowane jak jaskinia.

  6. Odpowiedz amiveltino Maj 29,2013 23:29

    Mam pytanie odnośnie tekstur ze strony cgtextures.com. Czy można je normalnie publikować na obiektach, renderach na różnych stronach, czy wiąże się to z łamaniem jakichś praw autorskich?
    Btw świetna strona, nie ma takiej drugiej w sieci!

    • Odpowiedz piotao Maj 30,2013 01:20

      Witaj, dziękuję Ci za pozytywny odbiór :) Licencja CGTextures.com jest taka, że możesz używać ich tekstur w swoich pracach, ale w taki sposób, aby same tekstury nie były rozprowadzane. Muszą stanowić integralną część. Możesz o tym przeczytać na stronie w dziale CONDITIONS OF USE.

  7. Odpowiedz johny Maj 16,2013 00:33

    hmm.. Jeżeli u mnie nie ma ikony „klonowanie tekstury” w edytorze UV to jak mogę ją włączyć lub inaczej użyć tej opcji?

  8. Odpowiedz michV Kwi 10,2013 19:51

    Pobrałem najnowszą wersje – 2.66.1 i jest lepiej ale ciągle nie działa to tak jak powinno. Próbowałem na zwykłym sześcianie – tak samo. Ale podejrzewam, że to coś u mnie jest nie tak :/

    Mimo to czekam na podpowiedzi ;)

    • Odpowiedz piotao Maj 16,2013 08:15

      W wersji 2.67 jest już trochę zupełnie inaczej, niedługo przygotuję o tym tutka. Nowe funkcje to np. doskonałe stencil painting, jest to absolutny hit! :)

  9. Odpowiedz piotao Kwi 9,2013 20:51

    Którą masz wersję Blendera? Zwykle gdy wszystko robisz dobrze, to albo masz gdzieś błąd, którego nie widzisz, albo jest to błąd Blendera. Oba zdarzają się dość często :)

  10. Odpowiedz michV Kwi 9,2013 19:38

    Witam,

    otóż, nie działa mi i nie mam pomysłu dlaczego. Robiłem wszystko jak w tutorialu: zrobiłem sobie te mapy UV, wybrałem tą podstawową, potem zaznaczyłem checkbox (w wersji którą mam to „Copy”), wybrałem którą warstwę chce kopiować. Nawet sprawdziłem ustawienia na panelach i są identyczne jak w tutorialu. Mimo to malowanie nie powoduje żadnych zmian w teksturze na obiekcie. Wygląda to tak jakbym cały czas kopiował warstwę „malowanka” na samą siebie, bez względu na to którą warstwę wybiorę do kopiowania.

  11. Odpowiedz piotao Mar 22,2013 21:48

    Kuba, trzeba sprawdzać, czy wybrana jest właściwa warstwa w panelu projection paint. Nowe wersje czasami miały z tym problem i np. ja u siebie musiałem wybierać jeszcze raz i tak wybraną warstwę UV z listy. Co do rozmazywania, to wszystko zależy od tego, jak bardzo rozciągnięcia/ściśnięta jest tekstura i mapa uv, którą klonujesz, zakładając, że masz wszystko właściwie ustawione. Uważnie sprawdzaj też po czym malujesz, czyli która warstwa UV maluje którą.

  12. Odpowiedz Kuba Mar 22,2013 21:38

    Mam taki problem, że podczas „malowania” zmienia mi się wygląd tej tekstury w edytorze UV. Rozmazuje się on czasem i tekstura potem maluje się na obiekcie rozmazana. Co robić?

  13. Odpowiedz Damian Paź 28,2012 14:29

    Jak zawsze fajny tutek, ale mam pytanie. 

    Da się potem gotową teksturę zapisać do pliku PNG do dalszej obróbki np. dodanie napisu na obiekt albo jakieś rysy? Chodzi mi o pojedynczy obrazek tak jakbyśmy teksturę nanieśli za pomocą clone brush. Sens w tym żeby w programie graficznym wiedzieć co na co rysujemy. Nie wiem czy się jasno wyraziłem :)

A Ty co o tym myślisz?