Materiały: podstawy – dodawanie i zarządzanie 20

Podstawy zarządzania i obsługi materiałów w Blenderze

Przedstawiam materiał dotyczący wstępu do technologii pracy z materiałami i teksturami w Blenderze. Na początek informacje o tym, jak dodać materiał do obiektu, lub wielu obiektów, oraz jak dodać wiele materiałów do jednego obiektu. Należy nieco ogarniać tematy takie, jak tryb edycji.

Po długiej, prawie tygodniowej walce i ponad półmiesięcznej przerwie, wreszcie udało się zrobić prawidłowo screencast i wrzucić go na Youtuba. I zadziałało! Jest to jeden z wielu takich tutków, które nagrałem, niestety, nie ujrzą one świata, ponieważ były: ucięte, źle zakodowane, lub skopane w inny sposób. Ten się nadaje, chociaż moja narracja nie jest najlepsza. Nagrywałem chyba piąty czy szósty raz, i było już późnawo a ja ledwo żywy :)

Film nie jest najwyższych lotów, ale po wielu nieudanych nagraniach nie byłem w najlepszej formie… :) W komentarzach ewentualnie wyjaśnimy nieporozumienia :)

20 thoughts on “Materiały: podstawy – dodawanie i zarządzanie

  1. Odpowiedz Paweł Gru 3,2016 11:05

    Witam,
    chciałbym się zapytać, czy w blendzerze jest możliwość zmiany koloru kilku materiałów na ten sam równocześnie, tzn. posiadam obiekt, w których znajduje się kilkanaście materiałów i chciałbym kilku z nich zmienić jednocześnie kolor na ten sam, ale żeby nadal były to osobne materiały.
    Czy blender umożliwia zrobienie tego w szybszy sposób niż zmiana po kolei koloru tych materiałów?

    • Odpowiedz piotao Gru 4,2016 01:48

      To bardzo ciekawe pytanie. Można zrobić coś takiego skryptem. Trzeba jednak określić, który materiał ma zawierać źródłowy kolor, i które konkretnie materiały mają go „otrzymać” – a przecież może być ich na obiekcie więcej, więc wcale nie muszą stać jako pierwsze w liście, i nie muszą nawet być używane przez obiekty… Chyba mógłbym taką wtyczkę napisać, jakby była bardzo potrzebna….

      • Odpowiedz Paweł Gru 4,2016 16:52

        Głównie chodziło o to, że chciałbym sobie z wizualizować „prawdziwy” ekranik (taki jak jest np. w drukarkach).
        Piksele jako całość są pojedynczym obiektem z wieloma materiałami (dla każdego pojedynczego „piksela” jest przypisany osobny materiał) i chodzi właśnie o zaznaczeniu kilku z nich (w trybie edycji [edit mode] ) i zmianę ich koloru na ten sam.
        I tu właśnie przydałaby się zmiana koloru kilku „pikseli” bez żmudnego wybierania ich i po kolei modyfikowania ich koloru.

        Pozdrawiam

        • Odpowiedz piotao Gru 4,2016 17:18

          Rozumiem, w takim razie, do wizualizacji wyświetlaczy typu dot-matrix, lub podobnych może przydać Ci się materiał w Blender Render typu Halo – w którym obraz można pokazać za pomocą wielu kropek, naśladujących wyglądem pojedyncze diody. Zobacz może to, jeżeli jeszcze nie widziałeś: http://polskikursblendera.pl/materialy-model-halo/

          • Odpowiedz Paweł Gru 4,2016 18:55

            Myślę że z pomocą materiału typu halo powinno wyjśc to co chcę uzyskać.
            Dziękuje za pomoc i poświęcony czas.
            Pana kursy są bardzo pomocne :)

  2. Odpowiedz eSKaWu Paź 19,2016 21:37

    Ja mam pytanie odnosnie zapisywania materiałow. Zapisalem je na dysku D, a program mam na dysku C, jesli chce otworzyc te materialy z tego (d) folderu do ktorego je zapisalem, niestety jest pusta stronka. Jak zrobic zeby te pliki ktore bede chial uzyc, pojawia sie?

  3. Odpowiedz Anonimowy użytkownik Blendera Mar 31,2016 17:49

    Chciałem za pomocą przedstawionego tu polecenia append skopiować armature z nie udanej postaci do drugiej, poprawionej. Ale po wybraniu odpowiedniego pliku i tej armatury oraz zatwierdzeniu nic się mi nie pojawia. Nie chciałbym robić szkieletu od nowa (łącznie z nazywaniem kości to trochę roboty). Jaka więc może być przyczyna takiego (nie) działania programu.

  4. Odpowiedz Paweł Lis 27,2013 10:22

    Oglądałem, próbowałem zrobić to na tej zasadzie co Pan pokazał budując materiał i ustawiając jako obiekt i wciągając go w drzewko (12min), ale obiekty które są dziećmi rodzica dalej posiadają swój własny materiał. Ja nie kopiuje nowych obiektów tylko już je mam i chce zmienić im materiał w inny sposób niż klikać na każdy z osobna i zmieniać im materiał :) (jeżeli da się inaczej)

    • Odpowiedz piotao Lis 27,2013 21:50

      W takim razie zaznacz obiekty, na końcu zaznacz ten z materiałem, który chcesz przywiązać a potem wciśnij Ctrl+L i wybierz z menu „Make links” polecenie „Materials”.

  5. Odpowiedz Paweł Lis 27,2013 09:46

    Witam, proszę o podpowiedź. Mam problem z nadaniem materiału do dużej ilości obiektów. Utworzyłem 120 obiektów podzielonych na 3 rodziny(Ctrl+p) i teraz chciałbym zmienić dla jednego rodzica i ich dzieci materiał (czyli dla 1/3 obiektów) ale po zaznaczeniu tych obiektów materiał zmienia mi się tylko u rodzica. Czy da się ustawić jakoś tak dzieci rodzica aby przejmowały również właściwości materiału, albo przypisać do nich materiał taki jak aktualnie posiada rodzic? Mam nadzieje że w miarę jasno się wyraziłem ;)

  6. Odpowiedz Wojtek Paź 30,2012 09:18

    Od długiego czasu męczyłem się z pewnym problemem przy nadawaniu materiału obiektom. Zacznę od początku. Tworzę prezentację produktów firmowych, których modele są najpierw tworzone w Solid Works, następnie eksportowane do formatu VRML i zaciągane do Blendera z pliku o rozszerzeniu *.WRL. Obiekty te są dość skomplikowane, składają się z setek meshy, z których każdy posiada swój przypisany materiał o formacie XXX.kolejny_numer. Niestety nie możemy ogarnąć sposobu eksportowania prawdziwych materiałów z Solida i wszystko trzeba poprawiać ręcznie. Na początku obrałem taką taktykę, że zaznaczałem grupy obiektów, które mają mieć podobny materiał i łączyłem je w całość CTRL+J a następnie wybierałem materiał i w trybie edycji robiłem assign. Niestety obiekty po złączeniu zachowywały wszystkie dotychczasowe materiały i robił się straszny bałagan, w projekcie pozostawało kilkaset materiałów na liście, kasowanie tego nie wchodziło w grę. Dodatkowo połączone obiekty utrudniały późniejszą edycję. Okazuje się, że jest prosty sposób na ogarnięcie tego problemu, bez łączenia obiektów i usuwający od razu stare materiały.
    Trzeba zaznaczyć grupę obiektów, która ma mieć ten sam materiał. Następnie utworzyć nowy i koło listy materiałów kliknąć na małą strzałeczkę w dół. Otworzy się menu, w którym należy wybrać  „Material to Others”. Skopiuje to oraz nadpisze materiały w zaznaczonych obiektach. Niby proste a potrzebowałem pół roku, żeby na to wpaść. Opisuję, bo może komuś się jeszcze kiedyś przyda. Nie pamiętam już, czy była o tym mowa w kursie, przejrzałem kilka i nie znalazłem.

  7. Pingback: Tekst – pisanie kolorowymi literami « Polski Kurs Blendera

  8. Odpowiedz Michał Mar 3,2012 14:35

    wow to rzeczywiście sprzęt moich marzeń :-)

  9. Odpowiedz Michał Mar 1,2012 22:22

    Właśnie jest pan jedynym który po polsku omawia aż tyle opcji większość polskich poradników ogranicza się do modelowania a i tak bardzo ubogie tam informacje a pan omawia wszystko bardzo gruntownie.Ciekawi mnie jakie parametry posiada komputer na którym pan pracuje.

    • Odpowiedz piotao Mar 3,2012 00:36

      Maszynę postawiłem najsilniejszą, jaką dałem radę: jest to pecet z procesorem Intel Sandy Bridge 2600k @3.4GHz (kręci się do 4.5 ale nie chcę, bo i tak czasami go ostro wygrzewam), chłodzenie wodne Corsair HL-70, zasilacz Corsair 1000W, płyta Asusa Z68-pro, 16GB ramu @1600, grafika Gigabyte GTX590, cztery czy pięć dysków na sata600 – część w raidzie, parę na sata300, razem tak ponad 10TB. System chodzi na SSD 64GB. Tutki nagrywam na karcie Asusa Xonar Essence ST, i całym sercem tę kartę polecam! :) Całość zamknięta w pudle Xpredatora tym z pomarańczowymi wstawkami i wiatrakami 23cm. Maszyna daje radę, chociaż czasami Blender potrafi wszamać całe 16GB i chce więcej. Ale jak składałem sprzęt, nie mogłem nigdzie dostać kostek po 8GB – tak to bym wsadził 24GB :) Dzięki że zapytałeś – mogłem się pochwalić i mi „ego wzrosło”, lol :)
      Chodzi na tym LINUX, a windy nawet nie mam w ekranie startowym. Gdy naprawdę potrzebna mi winda, odpalam ją w okienku VirtualBoxa, i myśli głupia że ma kompa z dwoma rdzeniami i 4GB ramu :) Jednak rzadko muszę i robię to niechętnie bo mnie winda bardzo irytuje.

  10. Odpowiedz Sound Mar 1,2012 22:06

    Fajna stronka. Podziękowania za chęci edukowania raczkujących w blenderze.

A Ty co o tym myślisz?