Materiały: Scattering, czyli rozpraszanie podpowierzchniowe. 7

Jak zrobić materiał, który wpuści światło pod powierzchnię, rozproszy je i zmieni mu barwę.

W tym materiale tłumaczę jak zmusić światło do wniknięcia w głąb materiału, rozproszenia się tam, zmiany barwy i wyjścia na zewnątrz. Jest to jedna z ciekawszych funkcji Blendera ponieważ dodaje „życia” obiektom, które znamy z tego, że światło przenikając przez ich powierzchnię zabarwia je inaczej.

7 thoughts on “Materiały: Scattering, czyli rozpraszanie podpowierzchniowe.

  1. Odpowiedz Krzysztof Sty 17,2013 19:37

    potato to kartofelek a nie pomidorek :)

    poza tym tutorial i cały kurs lepszy niż wszystko co widziałem do tej pory w sieci (nawet po angielsku) ! trudno się oderwać !

  2. Odpowiedz Joe Kwi 3,2012 08:24

    Gdyby komuś przytrafiały się dziwne historie z używanie plane, to pamiętajcie – PLANE MA DWIE STRONY i nie jest obojętne, którą się ustawia do kamery! Panie Piotrze – dziękuję za rozjaśnienie. Idę teraz pisać w kajeciku 1000 razy „Plane ma dwie strony” :)

    • Odpowiedz piotao Kwi 3,2012 20:12

      haha! :) racja. Jeżeli masz kajet z funkcjami Ctrl+C, Ctrl+V, wygrałeś :)

      warto pamiętać, że każda ściana w meshu (i w ogóle w grafice 3d) ma swój kierunek, który jest do niej prostopadły i określony jest przez wektor. Ten wektor to Wektor Normalny :) Wierzchołki też mają taki wektor. W każdym razie, jednoznacznie określa on strony płaszczyzny, i dlatego blender wie, co jest stroną „od środka” w kuli, a co jest stroną „od zewnątrz”.

  3. Odpowiedz jarek Kwi 2,2012 09:30

    Niestety Panie Piotrze, przyda się jeszcze jednak raz nagrać tutka. Usilnie przekonuje nas Pan w końcówce filmu,że ziemniak to pomidor.

    • Odpowiedz piotao Kwi 3,2012 20:28

      ???

      Haha, faktycznie, znalazłem to… No nieeee, ale wtopa :) Fajne, uśmiałem się, ale czy z tego powodu… robić nowego tutka? A jeżeli w nowym nagadam jeszcze większych głupot… to już wtedy Komisja do Spraw Języka mnie dorwie :)

      Poważnie mówiąc, przydałoby się zrobić ten materiał porządnie, ogarnąć go jakoś przewidywalnie, i dydaktycznie poprawnie, ale mam teraz tyle innego materiału do zrobienia, że ta sprawa musi otrzymać niski priorytet :)

  4. Odpowiedz piotao Kwi 1,2012 21:20

    To był zwykły plane, bez żadnych, najmniejszych modyfikacji. Jedyne, co mu zrobiłem, to ustawiłem go tak, aby był pomiędzy kamerą a światłem oraz małpiszonem, oraz dodałem mu materiał. Zauważ, że materiał dodany tak po prostu jeszcze nie daje efektu ‚przejrzystości’ – dopiero włączenie scatteringu to robi. Jeżeli nie widzisz cienia małpy, może trzeba sprawdzić odpowiednie odległości pomiędzy obiektami, albo ustawienia samego scatteringu – czasami może być zbyt delikatny.

    Nie wykluczam, że ta akurat wersja blendera działa w ten sposób, a inna może już nie. Mogło mi się po prostu ‚udać’… Nigdy nie wiem do końca :)

  5. Odpowiedz Joe Kwi 1,2012 11:10

    Po 8 minucie wrzuca Pan między małpkę i kamerę plane’a. Czy to jest taki zwykły plane (czyli obiekt bez grubości), czy ma Pan włączony jakiś dodatek, który dodaje minimalną grubość?
    Próbowałem odtworzyć ten efek i na zwykłym plane nie wychodzi, dopiero po nadaniu mu trzeciego wymiaru cień się pojawił (co jest logiczne).

A Ty co o tym myślisz?