Materiały: Transparency czyli Przezroczystość 34

Transparency to inaczej przezroczystość. Wyjaśniam wszystko na ten temat.

Przezroczystość to cecha materiału związana z tym, jak przechodzi przez niego światło. Poradnik ten nagrywałem JEDEN raz – pierwszy – dlatego mam wrażenie że niezbyt dobrze wszystko wyjaśniłem. W razie czego, gdyby były niejasności – nagram jeszcze raz, porządnie, tylko dajcie znać :) A tymczasem – w treści jest to Z Transparency, parę słów o Mask (nieudokumentowanej funkcji jeszcze), oraz wyjaśnienie Ray Transparency. Poprawiam też czarny cień rzucany przez obiekty z przezroczystym materiałem…

Bardziej zaawansowanym polecam fizykę światła i poszukanie informacji na temat współczynnika Fresnela – oraz ogólnie wiadomości z dziedziny optyki, m.in. praw załamania światła. Można na początek zajrzeć tutaj – wyjaśni się dlaczego renderuje się tak wolno – policzenie tylu funkcji trygonometrycznych trochę jednak zajmuje….

http://anutom.blogspot.com/2011/09/rowanie-fresnela.html

34 thoughts on “Materiały: Transparency czyli Przezroczystość

  1. Odpowiedz Piotr Cze 19,2014 23:55

    dotyczy Falloff, czyli minuty 18:00

    Nie napiszę nic odkrywczego, bo na takie rzeczy mnie nie stać, ale jak ustawię dla kuli alfę na np. 0.4, IOR na wartość poniżej jeden (i to sporo), Limit na dużą wartość 9000, to na okienku podglądu materiału Prewiev kulki mam dodatkową kulkę w środku i wtedy za pomocą parametru Falloff mogę sprawiać, że jest ona (ta w środku) przeźroczysta lub nie. Renderowane obrazy także się znacznie różnią w zależności od Falloff.

    • Odpowiedz Piotr Cze 20,2014 00:19

      oczywiście zawsze coś w skopię :) Limit 9.000, działa to też dla innych kombinacji, np. stały Falloff, różny Limit

  2. Odpowiedz Roomcays Lis 30,2013 01:50

    „Skumanie tego zajęło mi coś około dwóch lat, ale nie ma się czym chwalić”(16:18) — tak wybuchnąłem śmiechem, że prawie obudziłem dziecko ;))) Humor +10! Dzięki!

  3. Odpowiedz Kuba Mar 18,2013 20:19

    Woda ma współczynnik załamania równy 1,33! :) (prawie 16 minuta)

  4. Odpowiedz Leon Gru 6,2012 11:36

    Witam,
    Mógłby udzielić mi Pan porad jak uzyskać taki materiał który nie tylko przepuszczałby jakieś tam światło,które jedynie rozjaśnia cień, a taki który przepuszcza strumienie światła w taki sposób,że padają one na inny obiekt oświetlając go. Jak np okno które przepuszcza światło lampy z domu na zewnątrz i oświetla podłoże.

    • Odpowiedz Mentoris Gru 6,2012 13:30

      Musisz po prostu na wszystkich elementach sceny, które mają być oświetlane przez „szkło”, ustawić w materiałach, w zakładce Shadow opcję Receive transparency. To wystarczy.

      • Odpowiedz Leon Gru 6,2012 13:37

        Spędziłem nad tym wczoraj 3-4 godziny,robiłem tak,szmak,owak i nie wychodziło.Teraz byłem pewien,że nie zadziałą,ale sprawdziłem i pomogło :P
        Dzięki wielkie ;)

  5. Odpowiedz Michał Sie 31,2012 10:21

    Opis i render wysłany na Twoją poczte.

  6. Odpowiedz Michał Sie 28,2012 11:17

    W tym momencie nie chodzi mi o ogólny wygląd butelki i sceny, a o to by wstawić texture na przeźroczysty materiał bez utraty koloru tex.

    • Odpowiedz Michał Sie 29,2012 19:37

      Posiedziałem kilka godziny przy materiałach, dokładniej obejrzałem tutki o texturach(dzięki temu uporałem się ze swoim problemem:D), skorzystałem z Twoich porad i wyszło mi coś takiego:
      http://ifotos.pl/zobacz/warka4png_xpaphxx.png/ Jeśli miałbyś jakieś uwagi, porady z chęcią poczytam:P

      • Odpowiedz piotao Sie 30,2012 10:16

        No proszę, widać sporo pracy włożonej w render! :) Jest o niebo lepiej niż na ostatnich pokazywanych przez Ciebie obrazkach. Przekonująco wygląda światło i tekstury, butelka wydaje się całkiem szklana, chociaż ciemna w tym otoczeniu. Zaburzone są mocno proporcje – stolik jest malutki w porównaniu z ogromną butlą, no i bardzo razi w oczy ostry kontrast między ścianą a podłogą – robi się takie odcięcie. Zapewne nie to było Twoim celem, więc można machnąć ręką, a gdybyś chciał to poprawiać, pomóc może np. listwa przypodłogowa taka jak montuje się w większości mieszkań. Ciekawe, czy ktoś ma takie ściany z motywem Voronoi u siebie :) Nie mam innych krytycznych uwag, bardzo mi się podoba że doszedłeś tak daleko. To jest efekt nie do uzyskania przy pierwszym podejściu :)

        • Odpowiedz Michał Sie 30,2012 22:35

          Nie mając innych ciekawych zajęć postanowiłem poprawić scenę i butelkę(rzeczywiście była monstrualna:D), mam tylko nadzieje, że na lepsze;]Zastanawiam się również czy nie wysłać tego rendera do galerii, bo całą wiedzę jaką wykorzystałem pochodzi z tego kursu.A tak w ogóle gdyby miesiąc temu ktoś z innego forum nie polecił mi PKB to do dziś dnia nie miałbym styczności z grafiką 3D.I chciałbym te piwo postawić Tobie za stworzenie tak dobrego kursu;)

  7. Odpowiedz Michał Sie 8,2012 16:22

    Co zrobić gdy chce uzyskać taki efekt http://ifotos.pl/zobacz/warkapng_rqwpeqs.png/ tylko że na przeźroczystym szkle, ale gdy włączam w materiale Transparency to kolor blednie i wygląda tak
    http://ifotos.pl/zobacz/warka2png_rqwpwpn.png/

    • Odpowiedz piotao Sie 27,2012 20:14

      Czeka Cię całkiem spora liczba ustawień do poprawienia, ale zacznij od Alpha na bardzo niewielką wartość, oraz zamiast Transparency – daj Ray Transparency i ustaw warość IOR na coś pomiędzy 1.5 – 2.1. Wartość 1.5 to typowa dla przeciętnego szkła wartość współczynnika załamania światła. A potem popracuj nad twardością Specular, oraz współczynnikiem Fresnela – one też dodają sporo szklistości. Na koniec jeszcze słaby mirror… no i coś, co będzie mogło się w szkle odbijać i zakrzywiać, bo szkło bardzo słabo wychodzi na tle idealnie gładkich jednostajnych płaszczyzn :)

  8. Odpowiedz vivooo Cze 13,2012 12:58

    No i nie powiem żebyś się Andrzeju na swoim blogu popisał opinią o tutejszym kursie….

    Zrób Ty tutoriale jak potrafisz lepiej…… i udostepnij za free
    Włóż w to tyle serca i pracy co Piotr to wtedy wyjdzie Twój profesjpnalizm…..

    Jak byś nie zauwazył to blenderguru to tylko 1% działalności Andrew Price i jego tutki to raczej reklama niż potrzeba edukacji społecznej za free….. :)) popatrz ile kosztuję jego tutki komercyjne i jego ekipy to zobaczysz ile czasu i jakie koszty idą za profesjonalizmem komercynym…..

    • Odpowiedz Andrzej Cze 13,2012 20:10

      Każdy ma prawo do swoich opinii, ja również. I nie wiem, z czym masz problem. Bo nie napisałem w samych superlatywach? Uważam, że napisałem uczciwie. I włożenie serca nie ma nic wspólnego z jakością. A jeśli chodzi o moje tutoriale to zapraszam do lektury CA, tam się udzielam.

  9. Odpowiedz vivooo Cze 13,2012 12:32

    Ej, no Andrzej… jak prace na http://ad3.eu są wykonane przez Ciebie to nie rozumie dlaczego masz z tym problem….????

    pozdrawiam

    • Odpowiedz Andrzej Cze 13,2012 20:08

      Chociażby z tym, że moje sceny robię dla siebie i mogę tu i ówdzie olać realizm. Poza tym nie mam tyle szkła na swoich scenach. Na scenach klienta mam czasami kilka płyt szklanych (albo z pleksi) jedna na drugiej. Praktycznie wszystkie elemeny modeli są przezroczyste.

  10. Odpowiedz vivooo Cze 13,2012 12:00

    Nie rozumiem dlaczeg chcesz kło robić w renderze internal Blendera???

    takie rzeczy jak mas dozrobienia z szybami to śmigaj w kierunku CYCLES RENDERA o wiele lepsze efekty i szybszy rendering….
    Co do twoich cieni, to nigdy nie uzyskasz idealnie tych samych warunków przed szkłem i poniżej….. weź sobie kostkę szkła taką gruba jak modelujesz i poobserwuj światło prze nie przechodzące….

    Pamietaj ze blender liczy fizykę i jak dasz dużą kostkę w skali 6 z groszami to masz hmm ile 10x10x5 metrów !!! Takie masz wymiary kostki !!!!

    teraz popatrz gdzie masz kamere – odległość i jaki zoom do obiektów jak to uwzględnisz to mi przyznasz rację.

    weź aparat i daj duży zoom i popatrz przez grube szkło co zobaczysz???? niestety prawa fizyki i w tym optyki są nieubłagane…..

    generalnie scena źle pomyślana…

    Staraj się budować obiekty w naturalnej wielkości to pozwala na łatwiejsze analizowanie problemów :)) przełąćz się na jednstki metryczne to zobaczysz o czym mowię… :)

    • Odpowiedz piotao Cze 13,2012 12:09

      Myślę, że to ciekawa uwaga i warto ją sprawdzić.

    • Odpowiedz Andrzej Cze 13,2012 20:07

      Cycles odpada. Dawałem klientowi próbki i wybrał jednak internala. Niestety, nie robię tego dla siebie i muszę się podporządkować.

      Co do uwagi o fizycje to wielkie pudło. Scena, którą tu przedstawiłem to tylko przykład zrobiony na szybko. Modele dla klienta są już w odpowiedniej skali. Poza tym nie ma tam kostet tylko najczęściej niskie płyty (np. 20x20x2cm). Zresztą próbowałem różnych ustawień, różnych skal i efekt zawsze był niezadowalający.

      Sugestia użycia zdjęć również chybiona. Sceny robiłem właśnie na podstawie zdjęć i tam pod szkłem w ogóle nie widać cienia, jest tylko na zewnątrz tuż przy ściankach.

      Tak więc dzięki vivooo, ale żadna z Twoich nie trafiła.

  11. Odpowiedz Andrzej Maj 31,2012 07:03

    Sorki, plik się nie dograł. Już powinine być.
    Pusta ścianka odpada. Próbowałem to zrobić po prostu przez obniżenie kubika tak, żeby dolna ściana była POD podgłogą.
    Zresztą to widać w tym właśnie pliku. Są 3 kubiki w kolejności dolnych ścianek: nad podłogą, na podłodze, pod podłogą.
    Staram się nie łączyć dokładnie ścianek, bo wychodzą artefakty, co czym też chyba kiedyś wspominałeś.
    Obawiam się, że tutaj trzeba będize zastosować skomplikowany trik z kilkoma obiektami: jeden bez cienia, inny z cieniem ale bez obiektu i manipulować tym. Sęk w tym, że mam do zrobienia bardzo dużo scen z obiektami szklanymi, z pleksi i innych materiałów i zabawa za każdym razem z tym wszystkim mnie dobije. Na razie kończy się tym, że zbyt ciemne obszary zaznaczam w Photoshopie i rozjaśniam.

    • Odpowiedz piotao Cze 1,2012 21:02

      Zrobiłem sporo testów w trzech przypadkach: obiekt 0.01 jednostki wchodzący w podłoże, równo z podłożem oraz 0.01 nad. Z tych eksperymentów wynika, że nie jestem w stanie tak ustawić światła, sceny i materiału, aby uzyskać efekt zwykłego, przezroczystego szkła, z jasną powierzchnią pod spodem. Najlepsze wyniki wychodziły dla światła typu spot, i cienia typu irregular lub deep, ale dopiero przy większej liczbie próbek i z rozmyciem na Bias co najmniej 0.8 + env 0.5, +ao 0.5 i silna lampa spot (energy 10). Zauważyłem, że główna przyczyna tego ciemnego cienia bierze się z Environmental lighting – samo AO niewiele takiego cienia dodaje. Nie wiem tego na pewno, ale możliwe, że Blender sobie nie radzi z takim światłem, i z góry wiadomo że się nam nie uda. Zastanawiające, że Cycles zachowuje się bardzo podobnie, i to jest trochę niepokojące.

      • Odpowiedz Andrzej Cze 2,2012 19:29

        Ja też kombinowałem z różnymi ustawieniami i do niczego nie doszedłem. Scenę oświetlam głównie światłem otoczenia (czasami z teksturą HDR) od czasu do czasu dodając światło punktowe, żeby powstały bliki na metalicznych materiałach. Spot (przynajmniej w tych projektach, które robię) odpada. Mam nadzieję, że to jest błąd, który zostanie w końcu naprawiony a nie ficzer, który będzie na wieki wieków…

  12. Odpowiedz Andrzej Maj 30,2012 07:42

    Witam!

    Mam problem, którego rozwiązania nie znalazłem nigdzie w necie. Otóż mam przezroczysty obiekt (kubik) stojący na podłodze. Teoretycznie powinien nie rzucać cienia albo rzucać minimalny. I faktycznie, obok obiektu cień jest minimalny. Ale już pod obiektem (cała powierzchnia, którą obiekt stoi na podłodze) jest bardzo ciemna. Próbowałem z różnymi lampami, ustawieniami przezroczystości i cieni. Jedyne co pomaga to przełączenie Gather (zakładka World) z Raytrace na Approximate. Wtedy faktycznie cień jest ładniejszy, ale za to psują się cienie w innych miejscach (cień raytracowany jest jednak lepszy). Czy jest sposób, żeby to jakoś ominąć?

    Plik do pobrania:

    • Odpowiedz piotao Maj 30,2012 22:14

      Nie mogłem pobrać tego pliku. Może spróbuj zostawić podstawę kostki pustą, to znaczy, po prostu usuń dolną ścianę. Blender bardzo dziwnie liczy światło powierzchni w kontakcie. Innym sposobem może być uniesienie kostki trochę ponad podłoże, minimalnie, żeby nie było za bardzo widać. Niewielka przestrzeń pomiędzy ścianami może pomóc.
      Ten problem może być związany z tym, że masz granicę materiału przezroczystego i powietrza, a potem powietrza i materiału nieprzezroczystego. Tymczasem może być lepiej, gdy zrobisz po prostu granicę materiału przezroczystego i podłoża (i temu odpowiada usunięcie dolnej ściany).

  13. Odpowiedz Kornik Maj 13,2012 22:28

    Czy mógłbyś podać linki do tabel z ustawieniami IOR dla różnych materiałów?
    PS tutoriale na najwyższym poziomie.

  14. Odpowiedz Wiesław Mar 15,2012 16:09

    Super! Działa.

    Tak, przeoczyłem odcinek „Polski Kurs Blendera – Tekstury – Influence: Diffuse”, ale obejrzawszy teraz, stwierdzam, że interesujący swoją drogą przykład z żyłkami na przeźroczystej kulce nie skojarzyłby mi się z moim problemem. Pewnie dlatego, że tam była tekstura automatyczna, nie obrazek.

    Dzięki za wyjaśnienie.

  15. Odpowiedz piotao Mar 14,2012 09:08

    Super, że próbujesz. Może w przypadku tekstury z przekreślonym petem wystarczą takie rzeczy:

    Ustawienia materiału:
    – transparency włączone
    – alfa na zero

    Ustawienia tekstury:
    – jedna tekstura całkiem przezroczysta (kanał alfa!) z rysunkiem przekreślonego papierosa
    – w zakładce Influence zaznaczone Color oraz Alfa

    Takie ustawienia robią materiał całkowicie przezroczysty, natomiast zmuszają go, aby słuchał tego, co tekstura ma do powiedzenia na temat alfy. Powinno się ładnie ustawić. W razie czego polecam tutki z kursu na temat Tekstur – szczególnie zakładki influence oraz tego, jak tekstury wpływają na kolor i alfę materiału. To było już wyjaśniane! :)

  16. Odpowiedz Wiesław Mar 13,2012 20:24

    Witam! Bardzo dziękuję za ten kurs. Uczę się blendera dla własnej przyjemności. Sporo już wcześniej pouczyłem się z różnych stron, ale tu jest systematyczny wykład. Nie cały kurs jeszcze przejrzałem, ale obawiam się że jednak tu tego nie ma, bo to jedyny film o przeźroczystosci. Co mam zrobić gdy na przeźroczystym szkle chcę umieścić napis np zakaz palenia, albo symbol = przekreslonego papierosa na szybie w drzwiach. Oczywiscie moge przyczepić nieprzeźroczysta tabliczke z takim obrazkiem, ale chodzi o to by papieros był namalowany na przeźroczystym szkle, nie na tabliczce. W obrazku = teksturze daję tło przeźroczyste. Nakładam teksurę na przeźroczyste szkło i znika nie tylko tło obrazka, ale i sam papieros.
    Pozdrawiam!

A Ty co o tym myślisz?