Modelowanie: beczka 38

Sposób na modelowanie beczki do whisky.

Witam! W materiale wideo przedstawiam jeden ze sposobów wymodelowania beczki, która ma obły kształt i wzmacniające wręgi. Takich beczek używa się np. do produkcji whisky, są wykonane z dębu, a w środku wypala się je używając spirytusu. Odpowiednio wypalone beczki nadają trunkowi kolor i aromat. Ale to nie o tym będzie :) W tym tutku pokazana jest metoda z kombinacją array i obrotami klepek ustawianymi za pomocą obiektu Empty. Można też wykonać taką beczkę inaczej – array musi powielać klepki, ale ich zakrzywienie i ustawienie w okręgu definiujemy za pomocą modyfikatora Curve za pomocą dodanej krzywej Circle. Takie podejście generuje bardziej okrągłą beczkę, którą łatwiej skalować. W tym tutku jest wersja która do skalowania jest trudniejsza, natomiast zaleta jest taka, że klepki nachodzą na siebie w środku, a odstają od siebie na zewnątrz, dzięki czemu można uzyskać większy realizm. Jest to też nieco trudniejsza wersja rozwiązania.
Należy pamiętać podczas pracy, aby każdy obiekt, szczególnie obręcze miały skalę 1.0 we wszystkich osiach. Bez tego można napotkać artefakty i dziwne deformacje podczas działania shrinkwrap z array – np. wręgi będą się krzywić lub nieprawidłowo układać.

 

Minęło trochę czasu, i dodałem inny sposób na zrobienie beczki. Oto nowy tutorial!

38 thoughts on “Modelowanie: beczka

  1. Odpowiedz TomSoon Maj 18,2017 08:22

    Mam pytanie. Czy jest jakiś modyfikator dodający symetrie osiową którego w tym przypadku można by użyć zamiast Array-a?

  2. Odpowiedz Sanfii Gru 12,2016 12:06

    Witam. Mam problem, ktory napeno jest banalny, ale jestem zielony. Chciałbym połączyć pierścienie z beczką w w jedną całość, lecz gdy wciskam ctrl+j beczka sie deformuje.. proszę o pomoc

    • Odpowiedz piotao Gru 12,2016 12:33

      Aby to zadziałało, najpierw potrzebujesz zrobić apply na wszystkich modyfikatorach, zaczynając od góry. Także na pierścieniach. Oczywiście wtedy stracisz możliwość manipulowania parametrami a beczka zostanie w swojej ostatecznej postaci.

  3. Odpowiedz Rumcajsowa Lis 28,2014 17:51

    Już wiem co robiłam źle. Bląd tak banalny , że wstyd sie przyznać :)

  4. Odpowiedz Rumcajsowa Lis 24,2014 19:54

    Dodam jeszcze, że powtórzyłam całą operację na zwykłym obiekcie cube i wszystko działa poprawnie, podczas pracy na obiekcie plane w momencie użycia modyfikatora array- kompletnie nic się nie dzieje…

  5. Odpowiedz Rumcajsowa Lis 24,2014 19:19

    Witam! Podobnie, jak kilkoro kursantów popełniłam błąd z trybami Object Mode i Edit Mode. Poprawiłam , ale teraz w momencie użycia modyfikatora Array nie pojawia się pożądany efekt- gdzie tym razem strzeliłam gafę?

    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za wspaniałą stronę :)

  6. Odpowiedz spike Lip 5,2014 18:34

    Wow dwa razy próbowałem i mi się nie udało. Za pierwszym miałem problemy jak już ktoś wspominał, potwierdzam należy edytować obiekty w takim trybie jak na filmie. Za drugim razem z uwagi na to że miałem coś z osiami nie tak jak w filmie :D Deseczki nie chciały w odpowiedni sposób ze sobą się połączyć :D Spróbował bym trzeci raz ale ja chcę tylko logo na 3d przerobić :D :P Pomimo tego że się nie udało nauczyłem się innych ciekawych rzeczy np jak zrobić aby koło zaczęło być 3d (czyli dodać grubość i wysokość, to już 3d? :D ) przyda się jak dojdę do tego jak zrobić resztę loga w blenderze :D Ekstra strona polecę znajomym. I tak jestem człowiekiem obiecuję, komputer nie potrafi tak chaotycznie pisać, no może Windows w komunikatach błędów ;)

  7. Odpowiedz Pistacyjka Kwi 4,2014 11:25

    Witam,
    mam podobną sytuację jak Mati:
    „Witam.
    Panie Piotrze, robiłem jakiś czas temu beczkę, wszystko było w porządku. Jakiś czas temu zainstalowałem nową wersję Blendera (2.67)- (Wcześniej robiłem na wersji 2.66) i mam problem podczas dodawania modyfikatora array, a mianowicie dodając „plain axe” w opcjach modyfikatora array zaznaczam object offset – empty (tak jak na filmiku) tworzy mi się plane, który sobie „leży” ot tak… Dodając kopie plane’a tworzą mi się dziwne obiekty o przeróżnych rozmiarach… Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc w rozwiązaniu tego problemu (może wydawać się banalny, ale jestem początkującym). Jeśli coś nie jasno wytłumaczyłem, postaram się inaczej.
    Pozdrawiam.
    P.S – Wielkie uznanie dla Pana za robienie tutoriali, są świetne…”

    Próbowałam rozwiązania Piotra i niestety nie skutkuje. Sprawdzałam wszystkie ustawienia wzorując się na tutku i wygląda na to, że wszystko mam poprawnie. Czy ktoś znalazł rozwiązanie? Używam wersji 2.69, ale nie sądzę, żeby to miało znaczenie.

    Za podpowiedź z góry dziękuję!

    • Odpowiedz piotao Kwi 6,2014 22:58

      Jeżeli po dodaniu modyfikatora array z offsetem zależnym od obiektu empty obiekty kopiowane ustawiają się dziwnie, to na 100% istnieje przesunięcie, skala lub jakiś obrót na obiekcie lub na emptym. Array tylko te transformacje kopiuje w każdym powtórzeniu. Pomóc może Alt+G, Alt+R i Alt+S, które ustawią obiekt bez skali, przesunięć i rotacji w środku układu (o ile ktoś nie zmienił ich w Trybie Edycji).

  8. Odpowiedz Crew1020 Mar 30,2014 20:41

    So nice, muszę się w końcu zebrać w garść i pouczyć się tego blendera… :D W każdym razie poradnik świetny.

  9. Odpowiedz Rujuscto Lut 27,2014 17:40

    Witam, czy mógłbyś zrobić tutorial o teksturowaniu takiej beczki? :)

  10. Odpowiedz mateusz Lis 14,2013 23:40

    dlaczego gdy wylacze relative offset na object offset i ustawie na empty, to wtedy wyskakuje mi nowy empty taki jak na poczatku przed zmiana na wyglad klepki?

  11. Odpowiedz DarkChampion Cze 17,2013 18:10

    Witam.
    mam pewien problem, otóż robię wszystko jak w poradniku, jednak przy części z dodawaniem Empty (tak, dodaję go na środku) Gdy w modyfikacji zmieniam na zależne od obiektu, gdy dodaję kolejne ściany tworzą się one prostopadle do każdej kolejnej (2 do 1, 3 do 2 itp). Dodając kolejne ściany tworzę pewnego rodzaju „kwadratową studnię”.
    Proszę o pomoc, zupełnie nie wiem, co robię źle :)

    • Odpowiedz piotao Cze 17,2013 20:26

      Najprawdopodobniej masz gdzieś na obiekcie obrót dodany w postaci transformacji. Upewnij się że go nie ma, patrząc na subpanel Transform (panel N).

      • Odpowiedz DarkChampion Cze 18,2013 15:18

        Raczej nie, pod N nic takiego nie ma. Zrobiłem wszystko od nowa i teraz mam coś takiego, że kolejne dodane ściany kierują się w stronę Empty’ego. ściana 2 ma środek tam, gdzie empty, a 3 symetrycznie w przeciwną stronę itd. U Pana na filmie ściany pojawiały się jedna na drugiej nawet po dodaniu Empty. Aby się upewnić zrobiłem to samo na Cube i było identycznie. Jeśli trzeba mogę wrzucić screeny :)

        • Odpowiedz piotao Cze 18,2013 17:04

          No to na 100% zrobiłeś coś inaczej. Możliwe, że nie przesunąłeś czegoś w trybie edycji, albo coś – możliwości jest sporo a ja tego nie widziałem. Zasada jest taka, że transformacje nakładają się na obiekt tylko wtedy, gdy zrobisz je w trybie obiektowym – wtedy array powiela przesunięcia, obroty i skalowanie. Jeżeli zrobisz takie akcje w Trybie Edycji, to array widzi nadal normalnie obiekt i nic złego się nie dziele. Zwróć uwagę na to, co robisz w jakim trybie, oraz w jakiej odległości jest Empty od środka obiektu w którym jest Array.

          • Odpowiedz DarkChampion Cze 18,2013 20:50

            Dziękuje!
            Już wiem w czym tkwił błąd, otóż Plane przesuwałem w Mode Obiekt co przesuwało go razem z jego środkiem, a ten musiał być na mid siatki! Problem rozwiązałem przesuwając obiekt w edit mode :)
            Bardzo dziękuję za pomoc i gratuluję świetnych poradników do Blendera, mogę nawet zaryzykować stwierdzenie że najlepszych w Polsce :)

          • Odpowiedz piotao Cze 18,2013 21:23

            No, to super, że sobie poradziłeś! Odkryłeś ważny szczegół! :)

  12. Odpowiedz Mati Maj 13,2013 10:56

    Witam.
    Panie Piotrze, robiłem jakiś czas temu beczkę, wszystko było w porządku. Jakiś czas temu zainstalowałem nową wersję Blendera (2.67)- (Wcześniej robiłem na wersji 2.66) i mam problem podczas dodawania modyfikatora array, a mianowicie dodając „plain axe” w opcjach modyfikatora array zaznaczam object offset – empty (tak jak na filmiku) tworzy mi się plane, który sobie „leży” ot tak… Dodając kopie plane’a tworzą mi się dziwne obiekty o przeróżnych rozmiarach… Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc w rozwiązaniu tego problemu (może wydawać się banalny, ale jestem początkującym). Jeśli coś nie jasno wytłumaczyłem, postaram się inaczej.
    Pozdrawiam.
    P.S – Wielkie uznanie dla Pana za robienie tutoriali, są świetne…

    • Odpowiedz piotao Maj 13,2013 20:09

      Mati, dziękuję Ci za miłe słowa. Mówmy sobie per ty, będzie prościej! Co do problemu z beczką – nie wiem jak masz to ustawione, ale fakt, że masz różne rozmiary sugeruje, że coś zrobiłeś z obiektem Plane w Trybie Obiektowym. Masz na nim rotację, lub inne transformacje. Podobnie może być z Emptym. Zobacz co będzie po Ctrl+A (Menu Applay) – i wybraniu Scale lub Rotation. Może pomóc.

      • Odpowiedz Bartosz Wrz 21,2013 20:49

        Dzięki Piotao ! Miałem ten sam problem i już nie wiedziałem co mam zrobić. Wchodzę na komentarze z nadzieją, że wyjaśniłeś problem i proszę bardzo :P A tak poza tym to świetnie tłumaczysz wszystko : )

  13. Odpowiedz Golem Kwi 23,2013 11:17

    Zdecydowanie kluczowe jest tutaj modelowanie plane’a w edit mode. Modelowałem go (ją/beczkę) w object i też miałem te dziwne ruchy przy empty axis. Jestem całkiem początkujący i nie zwróciłem zupełnie na to uwagi. Domyślam się dlaczego nie działa to w object mode ale pewnie i tak zrobię ten błąd jeszcze wiele razy zanim się nauczę :)
    Dzięki Piotrze. Jak zwykle wspaniała robota. PKB przerabiam już od jakiegoś czasu i tylko żona mnie goni, że ciągle gadam z jakimś facetem… :)

    • Odpowiedz piotao Maj 13,2013 20:10

      Hahaha, dzięki :) W sumie na YT kursy oglądali ludzie i zabrało im to ponad 140 tysięcy godzin. Gdyby ten czas przeznaczyć na coś dobrego dla kraju… no… ale sam nie wiem :)

  14. Odpowiedz r.k. Kwi 5,2013 14:39

    Witam, moj problem polega na tym żer po dodaniu do modyfikatora „empty” do object offset PLANE’y sa rozlozone chaotycznie a nie w szeregu obok „głównego” plane. Pozdrawiam, z góry przepraszam za brak cierpliwosci w studiowaniu porzednich materiałów, ale ja odrazu chce tworzyc :D

    • Odpowiedz piotao Kwi 5,2013 15:47

      Aby tworzyć, trzeba wiedzieć jak. Aby wiedzieć jak, trzeba obejrzeć tutki. Na początek zobacz o modyfikatorze Array, czy czego tam potrzebujesz.

  15. Odpowiedz cyberslaw Mar 9,2013 17:15

    OK. Piotrze. Jeszcze nie wymodelowałem ale pracuje nad tym, tak jak wspominałem, uczę się i powoli mi to idzie, więc mam nadzieję że osoby już bardziej zaawansowane wybaczą mi moje błędy i przesadny pośpiech :)

  16. Odpowiedz cyberslaw Mar 9,2013 13:05

    Panie Piotrze, dałem radę, człowiek jak za szybko coś robi to nie dokładnie, obejrzanym 18 razy ten film i dopiero teraz wiem gdzie popełniłem błąd. Od początku mówił pan aby wyciągać obiekt w trybie edycji a ja robiłem to w trybie OBJECT MODE i stąd ten błąd. Przepraszam że zaśmiecam wpisami ale nie wiedziałem że podołam, może te wpisy się przydadzą innym.

    • Odpowiedz piotao Mar 9,2013 14:58

      Dziękuję Ci za pracę którą włożyłeś w wymodelowanie beczki – umiejętności, które zdobyłeś już teraz przydadzą się wszystkim, którzy przeczytają te posty :) Będą wiedzili na 120%, że warto zadbać o to, aby przy pracy z modyfikatorami, przynajmniej na początku – skala i rotacja były ustawione na 1. :)

    • Odpowiedz piotao Mar 9,2013 15:02

      Mów do mnie po prostu Piotr, to będzie zupełnie OK :) Przejdźmy na TY. Nie jestem niczyim panem, a czasy niewolnictwa daaaawno już powinny przeminąć :)
      Moi studenci też mają problem z przestawieniem się, ale od nich wymagam tego konsewentnie :)

  17. Odpowiedz Stefan Mar 9,2013 12:33

    Ja też mam ten sam problem co cyberslaw, coś chyba robimy nie tak, ale co?

  18. Odpowiedz cyberslaw Mar 9,2013 06:19

    Panie Piotrze za szybko się nacieszyłem, pokazuje Pan wszystko jak potrzeba i jest super zrozumiałe, wszystko wykonuje tak jak Pan pokazuje na filmie i wszystko idzie ok aż dochodzę do momentu kiedy umieszczam w cenie obiekt EMPTY ->PLAIN AXES i zmieniam w modyfikatorze Array ->object Offset wybieram z menu EMPTY i zamiast tak jak u Pana to skopiowany obiekt plane kładzie mi się na siatkę przy EMPTY a jak w modyfikatorze chcę skopiować te obiekty to tworzą mi się tak jak by losowo o różnych długościach i szerokościach, nie wiem co zawaliłem, ale kierowałem się tylko filmem. Wersję blendera którą używam to BLENDER 2.66a

  19. Odpowiedz cyberslaw Mar 9,2013 05:33

    Nie dawno myślałem właśnie nad zrobieniem beczki w blenderze gdyż w moim rodzinnym domu była taka beczka na kapustę, z resztą jest do tej pory, próbowałem na różne sposoby z mizernymi efektami, chyba czyta Pan w myślach Panie Piotrze :) dzięki za poradnik z beczką, genialny. Mógłby Pan jeszcze takiemu laikowi pomóc ją poteksturować? Wiem że jest kilka filmów na temat teksturowania, lecz chodzi mi o przykłady na różnych obiektach, tak jak Pan zrobił z domkiem, czy bombką, a teraz z fajnie by było z beczką. Pozdrawiam serdecznie.

A Ty co o tym myślisz?