Modelowanie: budowanie domku z rzutów prostopadłych 19

Wstęp do modelowania architektury na przykładzie małego, uproszczonego domku.

W materiale wideo przedstawiam sposób na zbudowanie domku o nieco bardziej skomplikowanej budowie z rzutów prostopadłych. Jest to wprawka przed prawdziwym modelowaniem z planów architektonicznych, a sama metoda pracy jest dość prosta. Przez pierwsze 25 minut omawiam zagadnienia związane ze wstawieniem obrazów w tło i ich dopasowaniem do siatki (korzystam z tego ponieważ wymiary nie zostały podane, ale widać jaki jest rozmiar w jednostkach siatki, która również znajduje się na obrazkach). Polecam jako wprawkę użytkownikom początkującym. Na końcu otrzymuje się czystą siatkę domku o niewielu wierzchołkach i minimalnej liczbie krawędzi, idealną do teksturowania.

Moi studenci obowiązani są oddać to zadanie zrobione BARDZO dokładnie. A wszystkim pozostałym życzę miłego oglądania (jest nawet tekst o kocie, który mi w trakcie nagrywania przeszkadzał – sporo z tego wyciąłem) :)

19 thoughts on “Modelowanie: budowanie domku z rzutów prostopadłych

  1. Odpowiedz kuba_korba Cze 20,2016 17:00

    możesz załączyć te zdjęcia bo ja tesz chciałbym to wymodelować

  2. Odpowiedz Filip Paź 31,2013 20:35

    w jaki sposób scalić kilka face’ów?

    • Odpowiedz piotao Paź 31,2013 21:07

      Jeżeli chodzi Ci o osobne obiekty, to muszą być połączone w jeden za pomocą Ctrl+J. A jeżeli jest to kilka osobnych ścian i chcesz między nimi zrobić inne ściany to zaznaczasz po dwie krawędzie i dajesz f. A jeżeli chcesz scalić ściany do jednego wierzchołka, robisz Alt-M. Jest wiele odpowiedzi na Twoje pytanie i nie podaję tu wszystkich. Pytaj konkretniej :)

  3. Odpowiedz Char7on Cze 4,2013 13:13

    Czy istnieje możliwość, aby przy wykończeniu części dachowej (duży dach – 44 minuta), przeprowadzić operację odwrotną, tzn. postawić krawędź dachu z powrotem do pionu (nie zmieniając przy tym grubości dachu)? Przyciąganie następuję zawsze pod kątem prostym do danej osi (tutaj oś „a”), a czy można poruszać się wzdłuż jednej osi i przyciągać pod kątem prostym do innej? To tak jakby znaleźć punkt przecięcia się dwóch dowolnych prostych. Jak wstawić wierzchołek na przecięciu się dwóch krawędzi?

    • Odpowiedz piotao Cze 4,2013 13:49

      To sporo pytań naraz :) Spróbuj ogarnąć wtyczkę TinyCAD Tools, oraz EdgeTools. Dodają one nowe funkcje do Blendera, i dzięki nim można łatwiej wykonać zadania o których piszesz.

  4. Odpowiedz nowa Kwi 3,2013 22:00

    Witam, mam problem z usuwaniem niepotrzebnych prostych, po naciśnięciu „x” nie mam opcji Limited Dissolve.
    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

  5. Odpowiedz pablo Mar 23,2013 10:54

    podczas ok 13 minuty pada twierdzenie „…ale o tym jak ustawić wymiary do prawdziwych wymiarów opowiedziałem w jakimś innym tutorialu…” – może warto podawać w takich momentach tytuł albo interaktywny odnośnik do takiego tutoriala w okienku filmiku youtube? uniknięto by przeszukiwań bazy filmów (a jest ich sporo!)

    • Odpowiedz piotao Mar 23,2013 21:20

      Oczywiście, że to by pomogło, ale nie robię tego z dwóch ważnych powodów. Nie mam zbyt wiele czasu, aby dopieszczać filmy na Youtubie (chyba tylko raz lub dwa zrobiłem jakieś nakładki tekstowe), a drugi powód, to taki, że szukając tego filmu obejrzysz więcej tutków i dzięki temu się więcej dowiesz. Zatem poza pewną niewygodą zyskujesz więcej :)

  6. Odpowiedz maxim25 Mar 17,2013 23:48

    To z transform orientation jest strasznie sprytne rozwiązanie :D Kurde, a tyle razy potrzebowałem coś takiego i nie wiedziałem że jest możliwość ustawić sobie tego :)

  7. Odpowiedz maxim25 Mar 17,2013 23:36

    No tego tutka nie widziałem :) Ale bardzo fajnie że postało to. Pamiętam 2 poprzednie tutki „te uproszczone” gdzie pokazywałeś jak modelować ściany domu przy dostępnych planach budynku z Bluescreen’u, i przy pomocy linii prowadzących.

  8. Odpowiedz ADDJAR Mar 14,2013 08:57

    Miałem kiedyś kota wabił się Bzik jak odrabiałem lekcje to atakował mój długopis :)

  9. Odpowiedz ADDJAR Mar 14,2013 08:50

    A Piotrze parametr Offset X i  Offset Y w Empty Image nie załatwił by problemu ze skalowaniem tak aby nie trzeba było przesuwać całego obrazka do początku układu współrzędnych ?

A Ty co o tym myślisz?