Wstęp do modelowania architektury na przykładzie małego, uproszczonego domku.
W materiale wideo przedstawiam sposób na zbudowanie domku o nieco bardziej skomplikowanej budowie z rzutów prostopadłych. Jest to wprawka przed prawdziwym modelowaniem z planów architektonicznych, a sama metoda pracy jest dość prosta. Przez pierwsze 25 minut omawiam zagadnienia związane ze wstawieniem obrazów w tło i ich dopasowaniem do siatki (korzystam z tego ponieważ wymiary nie zostały podane, ale widać jaki jest rozmiar w jednostkach siatki, która również znajduje się na obrazkach). Polecam jako wprawkę użytkownikom początkującym. Na końcu otrzymuje się czystą siatkę domku o niewielu wierzchołkach i minimalnej liczbie krawędzi, idealną do teksturowania.
Moi studenci obowiązani są oddać to zadanie zrobione BARDZO dokładnie. A wszystkim pozostałym życzę miłego oglądania (jest nawet tekst o kocie, który mi w trakcie nagrywania przeszkadzał – sporo z tego wyciąłem) :)
możesz załączyć te zdjęcia bo ja tesz chciałbym to wymodelować
w jaki sposób scalić kilka face’ów?
Jeżeli chodzi Ci o osobne obiekty, to muszą być połączone w jeden za pomocą Ctrl+J. A jeżeli jest to kilka osobnych ścian i chcesz między nimi zrobić inne ściany to zaznaczasz po dwie krawędzie i dajesz f. A jeżeli chcesz scalić ściany do jednego wierzchołka, robisz Alt-M. Jest wiele odpowiedzi na Twoje pytanie i nie podaję tu wszystkich. Pytaj konkretniej :)
Czy istnieje możliwość, aby przy wykończeniu części dachowej (duży dach – 44 minuta), przeprowadzić operację odwrotną, tzn. postawić krawędź dachu z powrotem do pionu (nie zmieniając przy tym grubości dachu)? Przyciąganie następuję zawsze pod kątem prostym do danej osi (tutaj oś „a”), a czy można poruszać się wzdłuż jednej osi i przyciągać pod kątem prostym do innej? To tak jakby znaleźć punkt przecięcia się dwóch dowolnych prostych. Jak wstawić wierzchołek na przecięciu się dwóch krawędzi?
To sporo pytań naraz :) Spróbuj ogarnąć wtyczkę TinyCAD Tools, oraz EdgeTools. Dodają one nowe funkcje do Blendera, i dzięki nim można łatwiej wykonać zadania o których piszesz.
Witam, mam problem z usuwaniem niepotrzebnych prostych, po naciśnięciu „x” nie mam opcji Limited Dissolve.
Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
A powiedz, co masz po naciśnięciu X? :)
Wierzchołki, Edges, Faces, Wszystko, Edges&Faces, Only Faces, Edge Loop
A jakiej używasz wersji Blendera?
2.60 -wersja częściowo po polsku
podczas ok 13 minuty pada twierdzenie „…ale o tym jak ustawić wymiary do prawdziwych wymiarów opowiedziałem w jakimś innym tutorialu…” – może warto podawać w takich momentach tytuł albo interaktywny odnośnik do takiego tutoriala w okienku filmiku youtube? uniknięto by przeszukiwań bazy filmów (a jest ich sporo!)
Oczywiście, że to by pomogło, ale nie robię tego z dwóch ważnych powodów. Nie mam zbyt wiele czasu, aby dopieszczać filmy na Youtubie (chyba tylko raz lub dwa zrobiłem jakieś nakładki tekstowe), a drugi powód, to taki, że szukając tego filmu obejrzysz więcej tutków i dzięki temu się więcej dowiesz. Zatem poza pewną niewygodą zyskujesz więcej :)
Widocznie przegapiłeś ten tutek:
http://polskikursblendera.pl/orientowanie-transformacji-transform-orientations/
To z transform orientation jest strasznie sprytne rozwiązanie :D Kurde, a tyle razy potrzebowałem coś takiego i nie wiedziałem że jest możliwość ustawić sobie tego :)
No tego tutka nie widziałem :) Ale bardzo fajnie że postało to. Pamiętam 2 poprzednie tutki „te uproszczone” gdzie pokazywałeś jak modelować ściany domu przy dostępnych planach budynku z Bluescreen’u, i przy pomocy linii prowadzących.
Miałem kiedyś kota wabił się Bzik jak odrabiałem lekcje to atakował mój długopis :)
Mój ścierściuch zaczyna świrować dopiero jak dłużej mówię a on nie rozumie. Ciekawe, czy ludzie też tak mają :)
A Piotrze parametr Offset X i Offset Y w Empty Image nie załatwił by problemu ze skalowaniem tak aby nie trzeba było przesuwać całego obrazka do początku układu współrzędnych ?
A właśnie, nie zwróciłem uwagi. Przegapiłem! Taki offset jest SUPER i szkoda, że nie ma tego na tutku.