Modelowanie: kostka Rubika 16

W tej części kursu pracujemy nad prostym modelem tradycyjnej kostki Rubika.

Jest to poradnik dotyczący zastosowań Blendera w modelowaniu! Ta wynaleziona w 1974 roku zabawka jest niesamowita pod względem liczby kombinacji kolorów, jakie można ułożyć. Istnieją także kombinacje zabronione. Przeczytaj o Kostce na wiki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kostka_Rubika, natomiast teraz zapraszam do obejrzenia prostego i łatwego poradnika na temat tego, jak taką kostkę można wymodelować w celu późniejszego zastosowania jej w animacji. Aby zrozumieć wszystkie techniki prezentowane w poradniku, warto obejrzeć wcześniej zasady tworzenia materiałów, podstawy Trybu Edycji, i inne podstawowe rzeczy.

Czy wiecie, że istnieje wiele odmian kostek Rubika? Niektóre nie są sześcienne, np. Square-1, istnieją także odmiany prostokątne, walcowe, kuliste, i piramidalne. Naliczyłem kilkadziesiąt odmian. Najbardziej podobają mi się większe rozmiary, 4x4x4 oraz 5x5x5 (mam przyjemność takie posiadać). Jeszcze większe modele bardzo trudno dostać ponieważ ich budowa jest trudna a trwałość dyskusyjna.

A tak poza tym – czy umiecie ułożyć kostkę? :) Ja tak…

 

16 thoughts on “Modelowanie: kostka Rubika

  1. Odpowiedz Athame Cze 29,2014 17:23

    Przy okazji: Square-1 jest sześcianem. Niesześcienne kostki to np. pyraminx i megaminx.

  2. Odpowiedz Athame Cze 29,2014 17:18

    Chciałbym zasymulować przerabianie takiej kostki, ale mam z tym problem już na początku. Konkretnie to chcę najpierw ściąć wszystkie narożniki, a następnie „wyciągnąć” pewne klocki. Nie wiem jak zrobić zarówno pierwsze (przycinanie względem płaszczyzny) jak i drugie (rodzaj ekstruda). Mogę liczyć na jakieś wskazówki lub po prostu tutorial?

  3. Odpowiedz Piotr Mar 2,2014 19:42

    Ja posiadam wersję 2.69 i tutaj przy użyciu modyfikatora blever 2 raz odstają takie kawałki na każdym końcu kostki:-)

  4. Odpowiedz Piotr Mar 2,2014 10:31

    W jakiej wersji Blendera masz te wszystkie tutoriale?:) Bo już 2 robię z rzędu i mam problem, bo ciut inaczej coś jest i nie mogę sobie poradzić. Przy kostce rubika na początku, jak robię kopię, to rogi nie są takie jak na tutku:)

  5. Odpowiedz maxim25 Lis 4,2012 15:50

    No jak już wspominałem na kanale Youtube, popieram kolegę wyżej :) Własnie przydało by się takie bardziej mokre tutoriale :) Takie gdzie przy okazji można by przetestować nową funkcję w czymś praktycznym. 
     No i wciąż nieśmiało proponuję lekcje na temat budowy przedmiotów na przykład domowych, gdzie można wykorzystać tekstury bezpośrednio z domowych przedmiotów zrobione aparatem lub telefonem, i wymodelowanie ich w komputerze, dzięki temu każdy nabrał by ochoty na ćwiczenie. Można by też pokazać kilka różnych technik nad budową tego samego przedmiotu. I można by tak iść od najłatwiejszej do najtrudniejszej w budowie struktury. :) Pozdrawiam.

  6. Odpowiedz Znajomy Wrz 27,2012 18:34

    Super tutorial. Właśnie czegoś takiego brakuje po każdym z omawianych działów przez Pana. Mam nadzieję, że pomyśli Pan by dodać więcej takich tutoriali z praktycznym wykorzystaniem wiedzy bo w dotychczasowych poradnikach przekazuje Pan tylko wiedzę, a jak wiadomo to praktyka czyni mistrza. Ja np. mając wiedzę po 40 obejrzanych tutorialach samemu nie potrafiłbym wymodelować takiej kostki. Mam nadzieję, że pomyśli Pan by dodać więcej takich tutoriali np. co 10 poradników po 2-3 tutoriale o modelowaniu czegoś z wykorzystaniem wiedzy zdobytych z tych 10 poradników.

    • Odpowiedz piotao Wrz 28,2012 14:28

      Bardzo chętnie :) Do tej pory powstrzymywało mnie trochę to, że wielu rzeczy z Blendera nie było omówionych. Teraz powoli mogę pozwolić sobie na więcej swobody (zakładając cały czas, że w razie czego podstawy ktoś sobie obejrzy z poprzednich tutków) :)

  7. Odpowiedz ADDJAR Wrz 27,2012 10:31

    Alt+F3 fajna funkcjonalność (Shift+G również), w wolnym czasie porobię zrzuty przynajmniej z pierwszej fazy tutka – oczywiście jak by ktoś był tym zainteresowany, na robienie kursów puki co jestem jeszcze za cienki. Co najwyżej mogę coś od czasu do czasu podpowiedzieć. 
    P.S. Widzę że piotao powoli z tym forum miękniesz ;))) …
    żartuje 

  8. Odpowiedz ADDJAR Wrz 27,2012 06:46

    Ja bym Piotrze zaproponował trochę inne rozwiązanie (chodzi o początek kursu)
    Już po akceptacji modyfikatora Bevel podzielił tą kostkę na osiem mniejszych (może nie do końca są to kostki bo nie jest to kostka masła a raczej karton pusty w środku) następnie usunął wszystkie poza jedną i nadał jej modyfikator Mirror z zaznaczonymi wszystkimi osiami (x,y,z). W trybie edycji z opcją zaznaczania krawędzi zaznaczył te krawędzie na rogu które tworzą „róże” mi to bardziej przypomina znaczek „skażenie biologiczne”  i z menu Specials (W) → Subdivide. Powstaje nam coś na wzór kółka o które nam chodzi (musimy zaznaczyć jego krawędzie) i jeszcze raz menu Specials (W) → LoopTools → Circle. Teraz pozostaje nam przejść do trybu zaznaczania wierzchołków, usunięcia ich (nie wiem dlaczego ale  jest ich kilka nałożonych na siebie )   
    ponowne zaznaczenie naszego kółka (F) i gotowe. Te rozwiązanie wydaje mi się bardziej ergonomiczne. W wersji blendera 2.64RC2 mamy w końcu z powrotem LoopTools „Yes, Yes, Yes”
    Jak to powiedział znany ktoś. 

    • Odpowiedz ADDJAR Wrz 27,2012 06:49

      Dodał bym Zrzut z ekranu ale nie mam gdzie :(

    • Odpowiedz piotao Wrz 27,2012 09:58

      Możliwe, że tak byłoby szybciej. Zapewne jest kilka jeszcze innych sposobów, które by nas zaskoczyły, więc jak chcesz, nagraj swój sposób, pokaż i może zrobimy tutka rozwijającego temat modelowania kostki. Dlaczego nie? :) Sprawdź, co robi klawisz Alt+F3 w Blenderze :)

  9. Odpowiedz Mentoris Wrz 27,2012 05:34

    Wszystko jest ładnie Piotrze, ale w ferworze zajęć, zapomniałeś ten tutek dodać do spisu. Animacja jest, a tego tutka nie ma.

A Ty co o tym myślisz?