Modelowanie: łańcuch 10

Jak wymodelować prosty łańcuch, lub łańcuch zgięty.

Witam! W materiale wideo przedstawiam sposób na modelowanie łańcucha, który można wyginać, który składa się z przeplatanych pod różnymi kątami ogniw oraz który dynamicznie dopasowuje się długości podczas rozciągania (to znaczy przybywa w nim lub ubywa ogniw). Metoda, którą pokazują to klasyczny sposób modelowania z wykorzystaniem modyfikatorów, zatem używam Mirror, Array, Curve, i innych. Każdy z tych modyfikatorów został już w Kursie omówiony mniej lub bardziej szczegółowo, zatem nie powtarzam tych dokładnych omówień, koncentrując się raczej na tym, jak tych modyfikatorów można użyć jednocześnie aby osiągnąć zamierzony efekt. Oczywiście sposobów na wymodelowanie łańcucha jest wiele, a to jest tylko jedna z metod. Istnieje nawet specjalna wtyczka, która po aktywacji w Blenderze od razu wstawia łańcuch, zrobiony metodą bardzo zbliżoną do przedstawionej tutaj. Zachęcam do eksperymentów i własnych badań tego tematu: modyfikatory są bardzo wdzięczną tematyką, a efekty uzyskiwane za ich pomocą mogą często zaskakiwać.

10 thoughts on “Modelowanie: łańcuch

  1. Odpowiedz WhatEver_9000 Cze 19,2017 10:58

    Jak zwykle wspaniały poradnik :).Oby ten świat miał coraz więcej takich wspaniałych nauczycieli. Pozdrawiam serdecznie ^^

  2. Odpowiedz Janek Lip 10,2015 18:05

    Dlaczego jak próbuję rozciągnąć łańcuch ii zrobić litere P to on mi wariuje?

  3. Odpowiedz Przemek Lut 10,2015 13:45

    Czy jest jakakolwiek możliwość animacji tego łańcucha (np. jak owija jakiś przedmiot), próbuję zrobić to na wszelkie sposoby i nic nie wychodzi.

  4. Odpowiedz Maciej Sty 7,2014 23:48

    Witam, czy ta opcja SPIN jest dostępna w jakieś najnowszej wersji programu? Bo nie mogę jej znaleźć :) (v2.62)

  5. Odpowiedz Teoś Lip 23,2013 23:35

    A mam takie inne pytanie, zeskalowałem do małych rozmiarów ten łańcuch, tak jak na filmiku, ale gdy chciałem scrollem się przybliżyć to bardzo wolno, a potem wręcz niezauważalnie zaczęło się przybliżać. tak samo z obracanie widoku, który bardzo wolno się poruszał. Gdzie mogę to zmienić ??

    • Odpowiedz piotao Lip 24,2013 21:23

      Za blisko obiektu jesteś i dlatego blokuje Ci się przybliżanie. Wyłącz tryb widoku z perspektywą (numpad 5), ALBO wciśnij numpad kropkę – ustawia ona obiekt jako centrum rotacji widoku i resetuje ‚przybliżenie’.

  6. Odpowiedz Początkujący Maj 26,2013 18:56

    Co powinnam zrobić jeśli w efekcie mirror przedmiot odbija mi sie na lewą stronę ?? :d

    • Odpowiedz piotao Maj 26,2013 19:26

      Należy sprawdzić która oś działa w modyfikatorze i zwrócić uwagę na to, gdzie jest środek obiektu (chodzi o tę ‚pestkę’).

  7. Odpowiedz Archeolog Kwi 11,2013 18:50

    Wielkie Dzięki!!!

A Ty co o tym myślisz?