Modelowanie UV + modyfikatory = UV Project 9

Modyfikator który nazywa się UVProject – tajemniczy i mało znany. Czy potrzebny? Być może – w tym materiale pokazuję co można z nim zrobić.

Opowiadam o modyfikatorze UV Project, który jest jednym z niedawno dodanych modyfikatorów do Blendera, jest tajemniczy, słabo poznany, i można się nawet obejść bez niego. W skrócie, działanie tego modyfikatora polega na tym, że możemy na obiekt rzucić teksturę, podobnie jakbyśmy ją wyświetlili z jakiegoś projektora. Projektorem może być dowolny obiekt (rzutowanie odbywa się w kierunku -Z), natomiast rzut ma miejsce na powierzchnię, którą projektor jakby „oświetla”. Taki rzut można następnie utrwalić w warstwie UV, otrzymując rozwinięcie podobne do UV project. Zalety są niewielkie, ale są – warstwy UV można animować; można wykonać rzutowanie z 10 niezależnych kierunków, otrzymując odpowiednio rozłożoną siatkę (najczęściej źle rozłożoną). Nie znalazłem dla tej funkcji faktycznego, wartościowego zastosowania, którego nie dałoby się zrobić inaczej, za pomocą tradycyjnych, pozostałych funkcji Blendera. Na filmie pokazuję nieco chaotycznie plik przykładowy, gdyby ten materiał był niejasny, dajcie znać, przygotuję go lepiej. Proszę także ewentualnych fachowców, guru i mistrzów Blendera o pomoc, być może czegoś nie zrozumiałem, i ten modyfikator ma jakieś sensowne zastosowanie. Może ktoś mi to pomoże zrozumieć? :)

9 thoughts on “Modelowanie UV + modyfikatory = UV Project

  1. Odpowiedz Arek Lip 15,2013 23:59

    UV Project świetnie zastępuje w Cycles znany BI rodzaj mapowania textury – object (położenie tekstury przy pomocy innego objektu, najczęściej Empty) . Można np precyzyjnie określić położenie przejścia gradialnego między dwoma materiałami:

    http://i.imgur.com/hEhJCYg.gif

    Dzięki czemu prosto można uzyskać np. efekt zanikania lub pojawiania się objektu

    http://i.imgur.com/fG2bmU7.gif

  2. Odpowiedz Groh Lip 15,2013 13:18

    Taki tam mój pomysł na wykorzystanie UV project :)

  3. Odpowiedz Andrzej Kleczar Cze 23,2013 15:24

    No wydaje się przydatny na kalkomanie do modeli, jakieś znaki rozpoznawcze czy numery, zawsze jest problem z ich dokładnym pozycjonowaniem a tu pełna swoboda (no nie wiem czy łatwe będzie ich dopasowanie pod kątem podstarzania, zabrudzen itd. ale warto chyba spróbować)

  4. Odpowiedz GreenLittleMan Kwi 13,2013 22:28

    Z zastosowań tego modyfikatora to może być jeszcze scena z kinem objazdowym. Obraz falowałby bardzo naturalnie w miarę jak ekranem poruszałby wiatr. A na osobie przechodzącej przed ekranem wyświetlałaby się projekcja obrazu z projektora rzucając cień ma ekran :)

  5. Odpowiedz Michał Maj 28,2012 11:40

    Jak stworzyć warstwę UV? (UV MAP) – nie jest to do końca jasne jak ona się pojawiła.

    • Odpowiedz piotao Maj 28,2012 12:18

      UV Map pojawia się gdy zrobisz w trybie edycji operację Unwrap. Działa to dla meshy. Jest to informacja o położeniu rozwiniętej siatki obiektu na płaskiej powierzchni, czyli tak naprawdę zestaw współrzędnych. Takie zestawy przechowywane są w kolejnych ‚mapach’ lub ‚warstwach’ uv, i korzystając z listy można się między nimi przełączać, przyciski + i – obsługują dodawanie i usuwanie.

  6. Odpowiedz jarek Kwi 8,2012 20:33

    Wydaje mi się, że modyfikatorem tym możemy między innymi wygodniej nakładać na ścianę czy jakiś mur plamy,graffiti czy też zacieki niż, dość niewygodnym sposobem jakim jest osobna warstwa dla clip i clip cube w Image Mapping.

    • Odpowiedz piotao Kwi 9,2012 10:32

      Tak, to możliwe. Ten modyfikator pozwala też zautomatyzować rozcinanie siatki UV obiektu oglądanego z kilku różnych punktów. Rozcięcia powstają na granicy widoczności. Myślę, że w pewnych przypadkach drastycznie przyspiesza to rozcinanie i mapowanie UV skomplikowanych brył. Coś jakby ręcznie sterowany Smart-Projection :)

A Ty co o tym myślisz?